Nazwa dla produktu
Tworzenie nazwy dla produktu wymaga od twórców szczególnego podejścia. Inaczej, niż w przypadku nazw dla firm należy traktować produkt – element, z którym klienci będą mieli znacznie bardziej bezpośredni kontakt. Jaka nazwa dla produktu będzie najlepsza i dlaczego?


Zanim nazwiesz produkt
Produkty i usługi oferowane przez firmy na rynku są przeróżne. Oznaczeniami produktów mogą być nazwy abstrakcyjne i fikcyjne, jak również używane na co dzień przez wszystkich nazwy generyczne i ogólne (wystarczy spojrzeć na półkę wybranego sklepu, by się przekonać, jak zróżnicowane nazwy występują w przypadku… choćby majonezów). Możesz naturalnie nazwać baton - baton a parówki -parówki, jednak czy to pozwoli Ci się w jakikolwiek sposób wyróżnić na rynku?
Nazwy produktów muszą oczywiście jasno wskazywać na to, z czym konsument ma do czynienia. Ten efekt można jednak uzyskać w sposób, który równocześnie pozwoli wyróżnić się wśród konkurencji. Każdą osobą kierują emocje. Powinieneś dowiedzieć się jakie i wykorzystać tę wiedzę, wybrać taką markę dla produktu, którą klienci pokochają. Zanim wybierzesz oryginalną nazwę dla produktu, zastanów się nad podstawowymi kwestiami:
- Do kogo kierujesz swoją ofertę – kim jest potencjalny konsument Twojego produktu. Stwórz profil klienta docelowego. Wykorzystaj dane statystyczne, Internet lub badania marketingowe, by sprecyzować wiek, zamożność, stan cywilny, grupy społeczne, hobby, stopień naukowy i inne dane osób, które mogłyby kupić produkt lub usługę oferowaną przez Twoją firmę.
- Jaka jest idea produktu – każdy produkt i usługa mają określone zadanie, mają przynosić konsumentom konkretną wartość, której potrzebują (nawet jeśli nie do końca są tego świadomi). Jeżeli produkt ma się sprzedawać, opowiedz jego historię. Czym jest produkt, skąd się wziął, jakie są jego zalety i ogólna charakterystyka, co zyska klient po jego zakupie. Aby stworzyć dobrą nazwę dla produktu, stwórz najpierw jego osobowość.

Jaka powinna być nazwa dla produktu?
Nazwa produktu powinna być perswazyjna, i to w znacznie większym stopniu niż nazwa firmy. Oznaczenia produktów muszą zawierać w sobie pewną obietnicę. Potencjalny klient kupi produkt jedynie wtedy, kiedy odczuje realne korzyści z posiadania konkretnego przedmiotu. Słowa mają różne znaczenia i wywołują różne odczucia i wrażenia. Ważne, by odkryć jakie emocje wywołuje konkretny wyraz wśród naszych klientów i wybrać najbardziej odpowiedni na nazwę dla oferowanego produktu. Tylko tak zbudowana marka będzie coś warta na rynku.
Nazwy produktów muszą być dopasowane. Mowa nie tylko o dopasowaniu do klientów docelowych, o czym już wspominaliśmy. Tworząc firmę, wybieramy dla niej jedną nazwę. Jednak bardzo często zdarza się, że jedna firma sprzedaje wiele różnych produktów. Na ogół, każdy z produktów będzie potrzebował innej nazwy. Zgodnie z polityką spójnej identyfikacji wizualnej firmy, każda nazwa produktu powinna być dopasowana do głównej – nazwy firmy, oraz do siebie nawzajem. Przemyślana i uporządkowana strategia nazewnicza, pozytywnie wpłynie na wizerunek Twojej firmy.

Bezpieczna nazwa produktu i usługi pozwoli Ci budować świadomość marki bez obawy, że cała włożona w promocję praca pójdzie na marne. Nazwa produktu lub usługi powinna być przede wszystkim dostatecznie oryginalna i unikalna. W pierwszej kolejności sprawdź, czy żaden z konkurencyjnych produktów nie nosi już nazwy identycznej lub podobnej. Wprowadzanie klientów w błąd co do pochodzenia produktu lub osoby producenta nie jest najlepszym początkiem wprowadzania produktu na rynek i stanowi naruszenie prawa. Bezpieczna nazwa dla produktu będzie możliwa do zastrzeżenia jako znak towarowy w urzędzie patentowym. O tę kwestię koniecznie zadbaj już na początku istnienia marki. Kiedy wypromujesz już oznaczenie produktu, znajdą się osoby, które zechcą bezprawnie skorzystać z Twojej własności. Udaj się do prawnika lub kancelarii randingowej takiej jak Brandelaw i zrób wszystko, by chronić swoją markę.
Teraz kiedy wiesz już, na co zwrócić uwagę przy wyborze dobrej nazwy dla produktu, możesz już bliżej zapoznać się z naszą ofertą. W tym celu sprawdź bazę nazw dostępnych w naszym serwisie Rmarke.pl
Slogan i jego znaczenie dla produktu
Slogan to nie tylko chwytliwe hasło, to esencja tego, co marka chce przekazać odbiorcy w jednym, zapamiętywalnym zdaniu. W dobrze przeprowadzonym procesie tworzenia towarzyszy on nazwie marki jako jej naturalne dopełnienie i może stać się wręcz synonimem oferowanego produktu. Dobra nazwa produktu połączona z mocnym sloganem pozwala budować rozpoznawalność, budzić emocje i od razu kojarzyć się z konkretną wartością. To dzięki niemu klient może zapamiętać markę po pierwszym kontakcie i to właśnie siła sloganu czyni go jednym z najważniejszych narzędzi w strategii brandingowej.
Często zadawane pytania
Poznaj odpowiedzi na popularne pytania
Podczas wyboru nazwy dla Twojego produktu należy zadać sobie pytania, których odpowiedz wskaże Ci drogę - jak stworzyć najlepszy znak? Na starcie zanotuj sobie, do kogo kierujesz swoją ofertę?, kim jest Twój potencjalny klient?, jaka jest idea produktu?, czym jest Twój produkt i do czego ma służyć?. Odpowiadając na wszystkie te pytania stworzysz dobrą nazwę, która będzie rozpoznawalna na rynku i co ważne konkurencyjna.
Wybierając oznaczenie produktu należy pamiętać o podstawowych zasadach tworzenia nazwy. Po pierwsze dopasuj ją do klientów, którzy kupują Twój produkt. Wybierz taką nazwę, która sprosta oczekiwaniom Twojego odbiorcy. Nie zapominaj, że Twoja nazwa powinna być perswazyjna. Marka jak i produkt powinny zawierać w sobie obietnicę, a Twój produkt ma za zadanie ją zrealizować. Stwórz nazwę, która wywołuje pozytywne emocje wśród odbiorców. Dokonaj analizy konkurencji w Twojej branży oraz przeanalizuj nazwy, którymi się posługują. Analiza konkurencji i stworzenia nazwy unikalnej, abstrakcyjnej i oryginalnej ułatwi Ci uzyskanie prawa ochronnego na znak, dzięki czemu Twoja marka będzie bezpieczna na rynku. Pamiętaj przemyślana i uporządkowana strategia tworzenia znaku pozytywnie wpłynie na wizerunek Twojej firmy.

Marcin Setlak
Prawnik, CEO w kancelarii Brandelaw. Specjalizuje się kreacji marek oraz własności intelektualnej. Stworzył ponad 300 marek firm i produktów. Wykładowca w Centrum Prawa Własności Intelektualnej im. H. Grocjusza oraz Akademii Leona Koźmińskiego.