Oznaczenia, których należy unikać przy tworzeniu nazwy dla firmy

Otwierasz własną działalność i szukasz idealnej nazwy, która stanie się wizerunkiem firmy i zwróci uwagę Twoich potencjalnych klientów? Musisz wiedzieć, że nie wszystkie oznaczenia mogą być zarejestrowane. O jakie oznaczenia chodzi?

Znalezienie dobrej i chwytliwej nazwy dla firmy to jeden z najważniejszych kroków podczas zakładania działalności gospodarczej. Unikatowa, a zarazem prosta i pasująca do prowadzonych przez firmę działań nazwa niejednokrotnie staje się kluczem do sukcesu. Jednak zastrzeżenie wybranej nazwy nie zawsze może pójść po Twojej myśli. Jeśli chcesz posiadać wyjątkową nazwę dla swojej firmy, musisz wiedzieć jakich oznaczeń unikać.

 

Jakich nazw unikać?

Każdy przedsiębiorca w trakcie zakładania i prowadzenia swojej działalności często wykazuje się odwagą i przemyślanymi decyzjami. Poszukiwanie idealnej nazwy dla firmy jest jedną z poważnych decyzji jakie musi podjąć przedsiębiorca. Nawet będąc pewny wybranej przez siebie nazwy, przygotuj się na ewentualne ryzyko. Nie wszystkie oznaczenia będą zaakceptowane przez urząd, dlatego musisz wiedzieć jakich znaków nie zastrzeżesz.

1. Unikaj nazw bezpośrednio wskazujących na to czym zajmuje się Twoja działalność

Tworząc nazwę dla swojej działalności gospodarczej wybieraj słowa, które nie będą zdradzały rodzaju prowadzonej firmy. Wybierz nazwę dopasowaną do charakteru działalności, ale nie ukazującą jej cech.

2. Unikaj prostych neologizmów

Unikatowa i niepowtarzalna nazwa to klucz do sukcesu. Staraj się wybierać kreatywne neologizmy, unikaj tych prostych i zbyt oczywistych.

3. Unikaj nazw pochodzących z języka obcego

Proste i przez większość znane wyrazy pochodzące z języka obcego mogą nie zostać zarejestrowane przez urząd. Tworząc nazwę wybierz słowo nie ukazujące na pierwszy rzut oka rodzaju Twojej działalności.

4. Unikaj domeny internetowej złożonej ze słów opisujących Twoją działalność

Wykorzystanie znaku towarowego w domenie internetowej będzie dobrym rozwiązaniem. Unikaj słów, które będą opisywały rodzaj prowadzonej przez Ciebie działalności.

5. Unikaj nazw szkodzących konkurencji

Jeśli zauważyłeś na rynku konkurencyjną, dobrze prosperującą firmę, która nie zarejestrowała jeszcze swojej nazwy, nie wykorzystuj tego i nie rejestruj jej jako własny znak towarowy.Takie działanie może negatywnie wpłynąć na wizerunek Twojej firmy.

6. Unikaj nazw wprowadzających klienta w błąd

Wybranie nazwy ukazującej zupełnie inny charakter prowadzonej działalności mógłby wprowadzić w błąd Twoich potencjalnych klientów. Dlatego nazwa firmy nie może być związana z zupełnie odmienną działalnością.

7. Unikaj nazw stworzonych z wyrażeń potocznych

Obecnie wyrażenia potoczne nie spełniają już funkcji znaku towarowego. Pamiętaj, aby w momencie tworzenia nazwy dla swojej działalności gospodarczej unikać tego typu oznaczeń.

8. Unikaj nazw zawierających symbole państwowe oraz organizacji międzynarodowych

Zapewne Twoja działalność byłaby zapamiętana, dzięki wykorzystaniu w nazwie znanych symboli państwowych. Jednak tworząc swoją nazwę unikaj tego typu oznaczeń, ponieważ taki rodzaj nazw jest niedopuszczalny.

9. Unikaj nazw naruszających uczucia innych i łamiących prawo

Nazwy pełne wulgaryzmów, obraźliwych treści lub agresji nie zostaną zaakceptowane przez urząd. Chcąc zarejestrować swój znak stanowczo unikaj kontrowersyjnych i łamiących prawo nazw.

 

Jaka nazwa zostanie zastrzeżona?

Wiesz już jakich nazw unikać. Pewnie zastanawiasz się jaka nazwa zostanie zastrzeżona w Urzędzie Patentowych, skoro poprzednie Twoje propozycje zostały odrzucone. Jaki znak zarejestrować i zacząć swoją działalność? Pamiętaj, że nawet najlepsza reklama i promocja nie zadziała, jeśli nazwa firmy nie będzie zgodna z właściwymi kryteriami. Chcąc wybić się na rynku, zdobyć klientów postaw na prostą, łatwą i zapadającą w pamięć nazwę. Bądź kreatywny. Nie podejmuj pochopnej decyzji, daj sobie czas na znalezienie idealnej nazwy. Dobra nazwa nie tylko pozwoli zachować Twoje dobre imię, ale również na długie lata da bezpieczeństwo i prestiż Twojej działalności.

 

Często zadawane pytania 

Jakich nazw firmy unikać?

Podczas tworzenia nazwy firmy (produktu, towaru, usługi) należy unikać nazw identycznych lub podobnych do tych funkcjonujących na rynku. Pamiętaj również aby Twoja nazwa nie naruszała majątkowych praw autorskich. Wszystkie te przesłanki należą do względnych przeszkód odmowy rejestracji. Co prawda urząd podczas badania nie sprawdza znaku pod tym kątem, są one zgłoszone przez osoby trzecie, podczas trwania okresu sprzeciwowego. Natomiast przesłankami, które z mocy prawa wyłączają możliwość rejestracji znaku nazywane są bezwzględnym przesłankami odmowy rejestracji znaku. Do nich należą min. opisowość i rodzajowość nazwy, używanie języka potocznego i wprowadzanie odbiorcy w błąd. Nazwa nie może być zgłoszona w złej wierze ani zawierać symboli narodowych i organizacji międzynarodowych. Aby Twój formularz zgłoszeniowy nie został odrzucony unikaj nazw naruszających uczucia religijne i narodowe.  Jeżeli podczas badania nazwy ekspert stwierdzi, że Twój znak zawiera chodźby jeden element z tych przesłanek, wniosek rejestracyjny zostanie oddalony.  

Czy moja nazwa może zostać zastrzeżona?

Na początku należy zaznaczyć, że nie każdą nazwę da się zastrzec. Powodów do odrzucenia wniosku rejestracyjnego jest wiele i można je zaliczyć do bezwzględnych i względnych przeszkód rejestracji znaku towarowego. Aby Twój znak towarowy uzyskał status zastrzeżonego należy go odpowiednio przygotować. Dobrze wykonana wstępna weryfikacja nazwy pomoże przejść Ci przez cały proces rejestracyjny.  Jeżeli chcesz się więcej dowiedzieć na temat weryfikacji znaku kliknij tutaj . 


Podobne wpisy

Jaka nazwa dla startupu?-image

Jaka nazwa dla startupu?

Co daje zastrzeżenie nazwy jako znak towarowy?-image

Co daje zastrzeżenie nazwy jako znak towarowy?

Jak nazwać firmę budowlaną?-image

Jak nazwać firmę budowlaną?

Prosty sposób na nazwę Twojej firmy
Setki nazw z wolną domeną internetową, gotowe do rejestracji jako znak towarowy ®.
Wybierz nazwę, rozpocznij swój biznes.
f
facebook