Lacoste to francuska firma zajmująca się produkcją i sprzedażą odzieży, butów, okularów, zegarków oraz perfum.Twórcą i założycielem firmy Lacoste był słynny francuski tenisista - René Lacoste. Poznaj jego historię, a przekonasz się dlaczego marka ma tak nietuzinkowy charakter.
Otóż René Lacoste zajął się sportem ze względu na zalecenie lekarzy wynikające ze słabego stanu zdrowia.. René był synem bogatego francuskiego producenta samochodów, który stwierdził, że dziedzic fortuny Lacoste'ów powinien trenować sport elitarny, odpowiedni dla ludzi zamożnych i z klasą. Właśnie ze względu na ojca 15-letni René miał do wyboru tenis, krykiet lub polo. Zdecydował się na tenis. Sport ten bardzo przypadł młodemu Lacoste do gustu, więc w 1919 roku oświadczył ojcu, że planuje zostać zawodowym tenisistą.. Ojciec ponoć odpowiedział mu tymi słowami: „Daję ci pięć lat. Jeśli w tym czasie zostaniesz mistrzem świata, graj sobie, chłopie, w tenisa. Jak ci się nie uda, wracasz do rodzinnych automobili.” René Lacoste rozpoczął bardzo intensywne treningi,lecz mimo to po 5 latach nie uzyskał mistrzostwa świata. Pomimo tego ojciec zezwolił mu na dalszą grę, gdyż w 1923 roku René został powołany do ścisłej reprezentacji Francji .Właśnie wtedy René stał się "czwartym muszkieterem" i mógł grać obok największych sław francuskiego tenisa, czyli Henriego Cocheta, Jeana Borotrego i Jacques'a Brugnona. Tenisiści ci wraz z René po raz pierwszy w historii odebrali Amerykanom zwycięstwo w Pucharze Davisa i właśnie wówczas otrzymali tytuł „muszkieterów”. Już w 1924 roku Lacoste otrzymał możliwość walki o złoto w Wimbledonie, jednak mimo ostrej pięciosetowej walki przegrał z Jeanem Borotrą. Pomimo przegranej kariera René Lacoste nabierała rozpędu - odnosił on wiele sukcesów. Lacoste zwyciężył aż w siedmiu turniejach wielkoszlemowych w grze pojedynczej – był on dwukrotnym zwycięzcą Wimbledonu (rok: 1925 i 1928), dwukrotnym zwycięzcą na US Open (rok :1926 i 1927), trzykrotnym zwycięzcą na French Open (rok: 1925, 1927 i 1929). Warto dodać, że w latach 1926-1927 był pierwszą rakietą świata.
Otóż w 1926 roku podczas mistrzostw świata w tenisie na US Open René Lacoste pojawił się na korcie w zaprojektowanej przez siebie białej koszulce z krótkim rękawem, która była wykonana z z francuskiej bawełny - jersey petit pique. Należy dodać, że ówcześnie moda na korcie wyglądała zupełnie inaczej niż dziś – obowiązywały długie spodnie i koszula z długimi rękawami. Dlatego też koszulka należąca do René Lacoste wywołała ogromne zainteresowanie. Kibicom przypadł do gustu nietuzinkowy styl francuskiego zawodnika. Dlatego też po zakończeniu kariery sportowej René Lacoste wraz z Andre Gillier'em (największy we Francji producent dzianin) założył w 1933 roku firmę odzieżową. Nazwa dla firmy brzmiała: La Socjete Chemie Lacoste. Etymologia nazwy wiąże się z nazwiskiem pomysłodawcy wzoru oryginalnych koszulek – z René Lacoste oraz z pierwotnym targetem, czyli osób uprawiających sporty elitarne, charakterystyczne dla socjety np. tenisistów, golfistów, żeglarzy rekreacyjnych, graczy krykieta lub polo. W latach 80. w celu ułatwienia zapisu i zapamiętania marki przez obcokrajowców nastąpiła zmiana nazwy firmy na krótkie Lacoste.
Projekt logo marki Lacoste.
Firma Lacoste potrzebowała jeszcze znaku towarowego. René postanowił skorzystać z nadanego mu przez prasę przydomka. Otóż w 1927 roku podczas gry na US Open amerykańska prasa nazwała René "the Alligator" (z jęz. angielskiego aligator). Powodem nadania mistrzowi takiego określenia była teczka ze skóry aligatora, z którą tenisista praktycznie się nie rozstawał. Podobno René wygrał ją w zakładzie z Pierre’em Gillou, kapitanem francuskiej drużyny biorącej udział w Pucharze Davisa. Przezwisko „Aligator” bardzo spodobało się publiczności i samemu zainteresowanemu, gdyż dobrze opisywało zawziętość Lacoste'a na korcie tenisowym. Korzystając z tego określenia René Lacoste zwrócił się do swojego przyjaciela - Roberta George’a o sporządzenie projektu logo inspirowanego aligatorem lub krokodylem. Od tamtej chwili właśnie zielony krokodylek sygnuje wszystkie produkty marki Lacoste. Obecnie logo Lacoste jest synonimem jakości, komfortu i stylu nie tylko ubioru, ale również stylu bycia – wytrwałej walki w sporcie przy zachowaniu zasady fair play.
W skład systemu identyfikacji wizualnej marki wchodzą również charakterystyczne dla marki barwy. Choć produkty marki Lacoste są przepełnione barwami, to jednak kluczowymi dla niej kolorami są: biały (kolor pierwszej zaprezentowanej w 1926 roku przez René koszulki), cytrynowo-zielony (lime green) i czerwony.Koszulki Lacoste ze względu na swoja oryginalność zrewolucjonizowały sportowy styl. Dodatkowym ich sukcesem był fakt, że zaczęto je nosić również w sytuacjach pozasportowych. W miarę rozwoju marki firma Lacoste poszerzyła swoje portfolio o takie produkty jak: okulary, obuwie, okulary, galanterię skórzaną oraz perfumy. Pomysłodawcą rozszerzenia produkcji był dyrektor Lacoste - syn założyciela firmy - Bernard Lacoste.Na dużą popularność marki oprócz niewątpliwych takich zalet jak: stylowa miejska elegancja , wysoka jakość produktów wpływ miała także promocja wykonywana przez ambasadorów marki, którymi są cieszący się nienaganną opinią sportowcy .
• René Lacoste był wynalazcą maszyny, która wyrzucała piłki tenisowe pod różnym kątem co bardzo usprawniało treningi.• Na początku lat 60-tych, czyli po zakończeniu kariery sportowej René Lacoste wynalazł i opatentował pierwszą stalową rakietę do tenisa. Rakieta ta była o wiele lżejsza i wygodniejsza w użyciu od tradycyjnej rakiety drewnianej. Na rynek trafiła ona pod namingiem Wilson T2000. Tego modelu podczas gry używali np. Jimmy Connors czy Billie Jean King. W latach 70. aby wytłumić drgania owej rakiety Lacoste stworzył projekt specjalnego amortyzatora, który został zamontowany w rączce rakiety.• René Lacoste jest także pomysłodawcą kolejnego modelu rakiety tenisowej - grafitowej Equijet, która posiadała charakterystyczną główkę o wrzecionowatym kształcie. Takiego modelu używali np. Guy Forget podczas walki o Puchar Davisa.• Marka Lacoste bierze udział w międzynarodowym programie „Save Your Logo”. W ramach tego programu uczestniczące w nim firmy wspierają działania na rzecz ochrony zwierząt, które znajdują się w ich logo. Patronat nad tą inicjatywą objęły takie instytucje jak The Global Environment Facility (GEF) czy Bank Światowy.