Przykłady nazw firm

Istnieje wieleprzykładów nazw firm, które stały się głównym czynnikiem sukcesu przedsiębiorstwa. Przy nadawaniu oznaczeń swoim biznesom, właściciele kierują się wieloma, różnymi zamysłami. Istnieje jednak kilka sprawdzonych sposobów, wedle których powstały najciekawsze nazwy, których katalog prezentujemy poniżej.

Marcin Setlak
Artykuł napisany pod redakcją
Marcin Setlak
22.04.2025 - 3 min czytania
Przykłady nazw firm

Istnieje wieleprzykładów nazw firm, które stały się głównym czynnikiem sukcesu przedsiębiorstwa. Przy nadawaniu oznaczeń swoim biznesom, właściciele kierują się wieloma, różnymi zamysłami. Istnieje jednak kilka sprawdzonych sposobów, wedle których powstały najciekawsze nazwy, których katalog prezentujemy poniżej.

Nazwa firmy budowlanej

Przeglądającnazwy dla firm budowlanych, można zauważyć tendencję do stawiania przedrostka/przyrostka -bud, będącego skrótem od słowa „budować”. Poprzez połączenie z inną sylabą czy słowem, tworzy się jedna nazwa, która wskazuje na obszar działań, czyli budowanie. Stosowanie takiej konwencji w nazewnictwie jest bardzo popularne. Przykłady nazw firm dla tej branży stanowią: AVBUD Kazimierz Rybarz, Jan-Bud Janusz Ziółkowski, Fach-Bud, Pro-Bud Adam Krzysiak.

Nazwa firmy budowlanej nie musi jednak zawierać dodatku -bud. Nazwą zatem może być wyraz, który niekoniecznie bezpośrednio nawiązuje do branży budowlanej. Przykładowe nazwy firm na rynku to „Amplast”, Stan-Kop Gołaszewski Spółka Jawna, P.H.U. BAU-MAR Marcin Szemainda. Taka firma z całą pewnością wyróżnia się na tle innych, zawierających w nazwie -bud, mimo że nie określa jednoznacznie charakteru działalności.Innym sposobem powstawania nazw firm budowlanych, jest zamieszczenie w nazwie fraz, które bezpośrednio świadczą o profesji przedsiębiorstwa, jak Firma Budowlana, Firma Budowlano – Remontowa, Usługi Budowlane. Warto jednak, aby takie frazy były uzupełniane unikalnym oznaczeniem. Gdy tak się stanie, nazwa będzie informować nie tylko, czym zajmuje się dana firma, ale wyrazi również charakter prowadzonego biznesu (szybki, profesjonalny, niedrogi)

Nazwa firmy transportowej

Jedną z  najczęściej spotykanych tendencji przytworzeniu nazw dla firm transportowych, jest użycie w budowie słowa trans, które zostaje dodane do początkowej lub końcowej części oznaczenia. Trans, jest morfemem słowa transport i wskazuje potencjalnym pasażerom, iż mają do czynienia właśnie z firmą transportową. Na rynku łatwo spotkać takie nazwy firm – przykłady to Gar-Trans, "Antras" Anna Kucharczyk, Megatrans Mariusz Gabryszak.Można zauważyć, iż wiele przykładów nazw firm transportowych nie zawiera słowa trans. Składają się za to z wyrażeń, które w inny sposób przekazują potencjalnym klientom informacje o rodzaju prowadzonych usług. Panda-Bus Andrzej Przybyszewski, Speed-Bus Mazur Dariusz, PEKAesiak,Polski Bus, nasuwają skojarzenia z ruchem, przemieszczaniem się i podróżowaniem. Taka nazwa wyróżnia się na tle konkurencyjnych „transów” i stwarza realną szansę na trwałe pozostanie w pamięci klientów.

polski-bus.jpg

Nazwa sklepu odzieżowego

Jednym z trendów nazewniczych sklepów odzieżowych, to nadawanie sklepom damskich imion: Butik Oliwia, Sklep Andżela. Warto pamiętać, iż same imiona mogą ładnie brzmieć, jednakże nie przekazują klientom żadnych informacji na temat dostępnych produktów.Nazwa sklepu odzieżowegomoże zawierać słowa, niebędące imieniem, mające związek z odzieżą. Przykłady nazw firm tego rodzaju mogą być: „Szuflada”, w której każdy znaleźć może ubrania dla siebie; sklep „To i owo”, w którym znaleźć można to i owo, w zależności od potrzeb; „Metka”, przypięta do każdego nowego i markowego ubrania.Nazwy sklepów odzieżowych mogą odnosić się do tego, do kogo kierowana jest oferta. Przykładowe nazwy takich firm to Bobas, Happymum, Piękna Mama, Modna Seniorka. Podczas zakupów w galerii handlowej lub w punkcie w centrum miasta, gdzie jest bardzo dużo sklepów, nazwa taka, z całą pewnością stanowi cenne wyróżnienie biznesu. Nazwa dla sklepu odzieżowego nie zawsze jednak zawiera poważną nazwę w postaci imienia czy słowa związanego z grupą odbiorców. Nazwa może mieć też żartobliwy charakter: Duperella, QPSE, Szperaczek, Tani Armani czy KupCiuszek. Jest to swojego rodzaju zachęta do sprawdzenia asortymentu danego sklepu. Przykładów nazw firm tego rodzaju jest niewiele, ze względu na ryzyko, jakie się z nimi wiąże – ciężko bowiem przewidzieć, a nawet stwierdzić kogo, i jak bardzo zachęca do zakupu duperella.

qupse.jpg

Nazwa firmy elektrycznej

Firma elektryczna również wymaga odpowiedniej nazwy. Na rynku funkcjonuje wiele przykładów nazw firm elektrycznych, które zawierają słowo „elektronika” lub jego część. Słowo to jest poddawane oczywiście różnym modyfikacjom, tworząc wiele wariantów. Przykładem mogą być: Elektronik, Elektryk, Elektrosystem, Elkomech, Rapi-Elektronik, Electric, Elektropower, Elektro. Jest to bardzo popularne zjawisko, które sprawia, że tworzenie nowych nazw takim sposobem jest często niemożliwe, ze względu na niedostępność nazw. Na rynku można zauważyć też inną tendencję, kiedy nazwa dla firmy elektrycznej nie jest pochodną słowa elektronika, a słowem jedynie z nią powiązanym. Przykładem mogą być nazwy Volt, Amper, Pro-volt. Wymienione oznaczenia nie składają się z popularnego i jednoznacznego słowa elektronika, ale w sprytny sposób wskazują że chodzi właśnie o firmę elektroniczną.

amper.jpg

Nazwa dla firmy sprzątającej

Na polskim rynku występujewiele wariantów nazw firm sprzątających. Przykładem są nazwy, które są połączeniem epitetów, i innych słów tworzących wyrażenie nawiązujące do sprzątania. Najczęściej składa się z polskim wyrazów. Przykładowo: Magiczny Błysk, Czysty Efekt, Fabryka Czystości, I czysto, BłyskSerwis, Mati Błysk.Drugim przykładem nazwy dla firmy sprzątającej, jest tworzenie jej poprzez zapożyczenie słów z języka angielskiego, np.: Cleaner, Cleneo, TopCleaner, Eco-duster, CleanTeam24, GoClean, Clean&Tidy, Beautiful Space, La Fresh. Jednakże taki zabieg niesie ze sobą ryzyko, iż nie każda osoba będzie w stanie prawidłowo odczytać nazwę i zrozumieć, co oznacza.

blysk-serwis.jpg

Warto pamiętać

Bez względu na przyjętą konwencję tworzenia nazwy, warto pamiętać, żenazwa powinna być unikalna, poprawna językowo oraz atrakcyjna. Jeżeli nazwa ma spełniać swe zadania i być przy tym bezpieczna, powinno to stanowić wspólny mianownik dla wszystkich przykładów nazw firm, bez względu na branżę.

Marcin Setlak

Marcin Setlak

Prawnik, CEO w kancelarii Brandelaw. Specjalizuje się kreacji marek oraz własności intelektualnej. Stworzył ponad 300 marek firm i produktów. Wykładowca w Centrum Prawa Własności Intelektualnej im. H. Grocjusza oraz Akademii Leona Koźmińskiego.

Podobne wpisy

W tym miejscu znajdziesz wartościowe artykuły i porady, w których dzielimy się wiedzą
z zakresu tworzenia nazw i zastrzegania znaków towarowych.

Wszystkie artykuły

Skuteczne nazwy dla twojego biznesu

Poniższa lista zawiera nazwy, które mogłyby być dla Ciebie odpowiednie.

Nie znalazłeś nazwy dla siebie? Skontaktuj się z nami
  • Nazwy z wolną domeną internetową

    Nazwy z wolną domeną internetową

    Proponowane nazwy mają co najmniej jedną wolną domenę internetową.
    Domeny są zarejestrowane i znajdują się w naszych zasobach.

  • Jak wybrać najlepszą nazwę?

    Jak wybrać najlepszą nazwę?

    Dodaj swoje typy nazw do schowka, a następnie porównaj.
    Poproś też znajomych, aby pomogli Ci w wyborze.

  • Jak sprawdzisz czy nazwa  jest unikalna?

    Jak sprawdzisz czy nazwa jest unikalna?

    Sprawdź, czy wśród konkurencyjnych marek nie ma nazwy podobnej.
    My zbadamy czy w Twojej branży nazwa może być prawnie chroniona.

  • Zadbaj o bezpieczeństwo

    Zadbaj o bezpieczeństwo

    Nabywając nazwę stajesz się właścicielem zgodnie z prawem autorskim.
    Wyłączność na jej stosowanie daje Ci rejestracja znaku towarowego.

  • Co daje zastrzeżenie nazwy?

    Co daje zastrzeżenie nazwy?

    Zastrzeżenie znaku towarowego daje Ci prawną wyłączność na jego używanie.
    Wyłączność obejmuje określone branże tzw. klasy oraz terytorium np. Polska, UE.

  • Chroń markę w Polsce lub Unii Europejskiej

    Chroń markę w Polsce lub Unii Europejskiej

    Chroń swoją markę tam, gdzie prowadzisz główne interesy.
    Opłaty urzędowe w UE są wyższe, ale w zamian otrzymujesz ochronę w 28 krajach na 10 lat.

2 470 PLN
BENNER
.PL
2 580 PLN
COSSON
.PL
Negocjuj
BARVEN
.EU, .PL
Negocjuj
KRENA
.PL, .EU
2 620 PLN
ZINKE
.PL
Negocjuj
VININET
.COM, .EU, .PL
Negocjuj
ADVERA
.PL
2 790 PLN
AVEREN
.PL
KOMPETIKA

Poznaj naszą realizację

Pokaż więcej

Masz pytania? Chcesz nawiązać współpracę?

Napisz wiadomość na [email protected] lub skorzystaj z formularza kontaktowego. Odpowiemy w ciągu 24 godzin.

Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez BRANDELAW Marcin Setlak, NIP: 7381890884, w celu obsługi przesłanego zapytania i udzielenia odpowiedzi na nie. Przeczytaj jak przetwarzamy Twoje dane. Dowiedz się więcej na polityka prywatności .