Siła napędowa Michelin

Compagnie Générale des Établissements Michelin (w skrócie Michelin) to największy w Europie i jeden z czołowych światowych producentów opon. W swoim port folio Michelin ma również mapy i przewodniki dla turystów zmotoryzowanych. Siedziba firmy znajduje się w Clermont-Ferrand we Francji. Obecna w 170 krajach firma Michelin zatrudnia 129 tysięcy pracowników. Aktualnie firma posiada 69 fabryk zlokalizowanych w 19 krajach. Centrum technologiczne Michelin bazuje na ośrodkach badawczych znajdujących się na trzech kontynentach,  to jest w Europie, Azji i Ameryce Północnej.  Firma posiada także 6 plantacji kauczuku – surowiec ten jest pobierany z terenu Brazylii i Nigerii.

opony


Historia firmy rozpoczęła się w1889 roku, gdy dwaj bracia- André i Edouard  Michelin założyli przedsiębiorstwo produkujące głównie płytki hamulcowe o nazwie Michelin i S-ka. Nazwa dla firmy pochodzi od nazwiska braci Michelin. W 1891 roku pewien rowerzysta zwrócił się do zakładu braci Michelin z  prośbą o naprawę koła jego roweru.  Pod koniec XIX wieku naprawa koła zabierała około trzech godzin, z kolei  jej wyschnięcie aż całą noc. Interesujący się transportem Edouard Michelin zdawał sobie sprawę, że jest to produkt przyszłości dlatego też opatentował wówczas pierwsze opony demontowalne.

W 1898 roku pojawił się symbol reklamowy marki Michelin czyli tzw. Bibendum- biały ludzik złożony z opon. Pomysłodawcą takiej postaci ludzika był Édouard Michelin. Otóż podczas wystawy w Lyonie w 1894 r., zainspirowały go do tego ułożone jedna na drugiej opony, które stanowiły wówczas dekorację wejścia na firmowe stoisko Michelin. Dlatego też w 1898 roku Eduard wraz z bratem – Andre zdecydowali się zamówić u plakacista O'Galop (wł. Marius Rossillon) afisz reklamowy dla marki Michelin z wizerunkiem ludzika złożonego z opon. Artysta stworzył postać zainspirowaną cytatem z „Pieśni" Horacego „Nunc est bibendum!" („A teraz wypijmy!”) i postacią Bawarczyka wznoszącego toast. Dlatego też narysowany przez O'Galop ludzik z opon stał przy biesiadnym stole i dzierżył kielich, który był wypełniony gwoździami oraz różnymi ostrymi odłamkami. Ludzik wypowiadał słowa z pieśni Horacego. Na tle obrusu stołu biesiadnego widniał podpis mówiący, że opona Michelin połyka przeszkody. Pod wpływem plakatu ludzikowi Michelin nadano naming Bibendum. Warto podkreślić, że jest on jednym z najlepiej rozpoznawalnych znaków towarowych na świecie. Bibendum pojawia się nie tylko na plakatach, ale również w spotach reklamowych, w firmowych materiałach drukowanych, na mapach i atlasach. Co więcej, projekt logo marki Michelin  również zawiera postać białego ludzika z opon. Każdym targom i wystawom towarzyszy Brand Hero marki Michelin. Jest on również obecny na stacjach benzynowych, serwisach samochodowych czy kabinach ciężarówek. Obecnie produkowane są również upominki, zabawki czy maskotki w kształcie Bibendum. Ludzik Michelin po prostu od 1898 roku stał się najważniejszym elementem systemu identyfikacji wizualnej marki. Wiele osób na pewno zastanawia się czemu złożony z opon ludzik jest biały skoro opony są czarne? Otóż prawdopodobnie dlatego, że pod koniec XIX wieku opony były produktem luksusowym i początkowo podczas przygotowywania ich do sprzedaży owijano je w białą bibułę. Ponadto aktualny Bibendum różni się od tego z omawianego plakatu. Kilkakrotnie podlegał on rebrandingowi. Otóż pierwotnie ludzik Michelin składał się 40 opon przypominających swym wyglądem opony rowerowe. Ponadto był przedstawiany z cygarem w ustach. Później pozbyto się tego rekwizytu ze znaku firmowego marki Michelin. Obecnie Bibendum  jest zbudowany z 26 opon, które bardziej przypominają ogumienie samochodowe niż rowerowe. W 2007 roku, dla potrzeb nowej kampanii marketingowej, symbol graficzny uległ zmianie - otóż  biały ludzik z opon został odchudzony o 20 %.

 

opona

Wróćmy jednak do historii firmy Michelin – w 1900 roku opublikowano pierwszy, darmowy Czerwony Przewodnik Michelin. Była to książeczka z praktycznymi informacjami dotyczącymi użytkowania samochodu i opon oraz zawierała porady turystyczne. Z czasem oprócz poradników marka Michelin wprowadziła również na rynek  mapy drogowe i szczegółowe plany miast. 
Ważnymi w historii Michelin wydarzeniami pod względem nowinek produkcyjnych były np.: 
•    wejście na rynek  opony wzmocnionej gwoździami, która zapewniała większą przyczepność tzw. „Podeszwy Michelin” – 1905 rok
•    powstanie  opony „bliźniaczej” do samochodów ciężarowych (pierwsza opona zapasowa)w 1908 roku
•    opatentowanie opony dętkowej przez Michelin w 1930 roku
•    skonstruowanie opony radialnej– Michelin X- 1946 rok
•    opracowanie zespołu opony i felgi pod nazwą System PAX – 1996 rok
•    opracowanie opony samochodów ciężarowych Michelin X One-2001 rok
•    opracowanie technologii radialnej Air X NZG do opon lotniczych -2001 rok
•    opracowanie innowacyjnego systemu AntiSplash , który jest stosowany w oponach samochodów ciężarowych zapobiega wysokiemu chlapaniu wodą podczas jazdy przy złej pogodzie-  2002 rok
•    powstanie opon Michelin Xeobib przeznaczonych do ciągników rolniczych o średniej i dużej mocy – 2003 rok
Omawiając markę Michelin warto przytoczyć również powstałe w 2004 roku jej hasło reklamowe: „Michelin, lepsza droga do postępu”. Zdecydowanie jest ono zgodne z misją firmy, gdyż przemieszczanie się daje wiele możliwości do rozwoju. Jak twierdzi Ewa Konopka, rzecznik prasowy Michelin Polska: „Twórcy firmy - bracia André oraz Edouard Michelin – postawili sobie za cel ułatwianie i uprzyjemnianie podróżowania. Ich wizja, zawarta w haśle – “Michelin - lepsza droga do postępu” - wyznacza do dziś kierunek rozwoju firmy.” 



CIEKAWOSTKI:
• Bibendum stał się wręcz symbolem popkultury- otóż ludzik Michelin występował w komiksach (np. René Goscinny'ego „Asteriks u Helwetów" z 1970 r.), piosenkach (np. zespołu Tryo) a nawet w literaturze (np. William Gibson „Pattern Recognition").
• W 1926 roku Michelin zaczął publikować Zielone Przewodniki, gdzie  przyznawał gwiazdki dla dobrych restauracji.
• Firma produkuje opony także do promów kosmicznych.
• W 2000 roku firma Michelin weszła do Formuły 1. Zaledwie  rok później opony Michelin brały udział w zwycięstwie  4 wyścigów Grand Prix. Po sezonie 2006 firma wycofała się z produkcji dla tego segmentu.
• W 2001 roku Michelin uruchomił internetowy serwis dotyczący usług podróżniczych – www.ViaMichelin.com
• W sezonie 2011 roku Michelin stała się oficjalnym dostawcą opon na WRC (World Rally Championship) czyli  Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Świata.

 

Nazwa dla firmy komputerowej-image

Nazwa dla firmy komputerowej

Wybór odpowiedniego oznaczenia biznesu to podstawowy element w budowaniu wizerunku firmy. Stworzenie dobrej nazwy dla firmy komputerowej wiąże się z pewnymi zasadami, wedle których należy postępować. Z tego artykułu dowiesz się, jaka powinna być nazwa takiej działalności. 

czytaj więcej
Nazwa dla firmy dekarskiej-image

Nazwa dla firmy dekarskiej

Rynek dekarski ma się w Polsce bardzo dobrze. Niestety i tę branżę dotknął koszmar lat '90, mianowicie, popadanie w jeden schemat tworzenia nazw dla firm dekarskich – przedrostek dek lub dach we wszelkich miksach z nazwiskami lub imionami właścicieli biznesów. W artykule znajdziesz odpowiedź, gdzie znaleźć inspirację oraz praktyczne wskazówki jak stworzyć nazwę firmy dekarskiej.

czytaj więcej
Nazwy dla firm z rynku finansów i nieruchomości-image

Nazwy dla firm z rynku finansów i nieruchomości

Artykuł zawiera praktyczne zestawienie wskazówek dotyczących namingu oraz analizy już istniejących nazw z branży finansów i nieruchomości. Jeśli więc szukasz nazwy dla firmy z tej branży, to na pewno odnajdziesz tu coś dla siebie. Nie czekaj więc dłużej i już dziś zadbaj o przyszłość swojej firmy!

czytaj więcej

Prosty sposób na nazwę Twojej firmy

Setki nazw z wolną domeną internetową, gotowe do rejestracji jako znak towarowy ®.
Wybierz nazwę, rozpocznij swój biznes.

f
facebook