Nazwa dla firmy informatycznej

Poszukujesz inspiracji, która pozwoli Ci stworzyć nazwę dla firmy informatycznej. Odkryj tajniki kreacji unikalnej nazwy dla Twojego biznesu, który nie tylko wyróżni Cię na rynku, ale także zapadnie w pamięć klientów. Przekrocz granice kreatywności i poznaj sekrety tworzenia nazwy, która stanie się symbolem Twojego sukcesu w świecie technologii. 

 

 

Co warto wiedzieć o rynku informatycznym?

Branża informatyczna to dziedzina, która charakteryzuje się wykorzystywaniem technologii do przekazywania informacji. Obejmuje wiele aspektów w tym programowanie, inżynierie, cyberbezpieczeństwo, czy produkcję i dystrybujcę sprzętu komputerowego. Branża IT cechuje się bardzo szybkim rozwojem, dużym zapotrzebowaniem na specjalistów, innowacyjnym podejściem do prowadzenia biznesu oraz dużymi wydatkami. Wg ekspertów z branży w 2030 roku na świecie będzie brakować ok. 85 milionów specjalistów/pracowników. W Polsce na dzień dzisiejszy pracuje ok. pół miliona osób co stanowi 1,7 % krajowego PKB. Polski sektor IT zajmuje trzecie miejsce pod względem konkurencyjności w Europie Środkowej i Wschodniej, zaraz po Estonii i Litwie i co najważniejsze jego wartość ciągle rośnie. Branżę IT można podzielić na trzy główne sektory  tj. produkcja i sprzedaż sprzętu komputerowego, tworzenie oprogramowania oraz usługi informatyczne. W 2019 roku światowy rynek IT osiągnął astronomiczną wartość i wyniósł ok. 2,4 biliona dolarów. Ale to nie wszystko wartość ta wzrosła w 2022 roku do 5 bilionów dolarów. Co prawda uwzględnione zostały różne sektory związane z technologią informatyczną, sprzętem komputerowym czy oprogramowaniem ale jej wielkość daje dużo do myślenia i stwarza ogromne perspektywy rozwojowe dla Twojego biznesu.

 

Czym charakteryzują się nazwy w branży IT?

Branża IT jest dość szeroką gałęzią składającą się z wielu kategorii, które staraliśmy się usystematyzować. Poniżej znajdziesz kilka kategorii nazewniczych, które przybliżą Cię do tematyki brandingu nazw informatycznych. 

  • nazwy firm sprzedających sprzęt komputerowy. Nazwy te są często zaczerpnięte z takich wyrazów jak komputer czy sprzęt. Często zwracają uwagę na jakość swoich usług i produktów. Takim przykładem jest firma KOMPUTRONIK, która składa się z sieci sklepów oferując sprzęt komputerowy i urządzenia AGD oraz RTV. W 1996 roku Zbigniew Jakubas zakładając firmę, otworzył pierwszy sklep mieszczący się w Poznaniu. Nazwa KOMPUTRONIK pochodzi od słów “komputer” oraz “elektronik”, co odzwierciedla zakres działalności firmy, która obecnie posiada ok. 200 sklepów rozmieszczonych w całej Polsce, a także sklep internetowy oraz platformę e-commerce Nano. 
  • nazwy dla firm programistycznych (software house) . Firmy programistyczne często w swojej nazwie używają słowa software, które z języka angielskiego oznaczają “oprogramowanie”. Takim najbardziej popularnym przykładem jest firma MICROSOFT, która powstała z połączenia dwóch słów MICROPROCESSOR oraz SOFTWARE. Firma powstała w 1975 roku w Albuquerque w USA. Założona została przez Billa Gatesa i  Paula Allena. W 1985 roku wydała swój pierwszy system operacyjny, później powstał Microsoft Office, przeglądarka internetowa Internet Explorer, konsola do gier Xbox. Microsoft jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych firm na świecie, a jej logo kojarzy się z każdemu użytkownikowi sprzętu komputerowego. 
  • nazwy firm SEO - firmy, które zajmują się optymalizacją stron internetowych często podkreślają działalność firmy. Takim przykładem jest PAGE ONE POWER firma, która została założona w 2009 roku i jest jedną z najbardziej cenionych dostawców usług SEO na całym świecie. W swojej nazwie wykorzystała słowo power oznaczające siłę i moc. Nawiązanie do tego słowa daje poczucie klientowi, że ma do czynienia z firmą, która pomoże klientowi w osiągnięciu lepszych wyników i dobrego pozycjonowania w internecie. Przykładem polskich firma są min. Widzialni czy Semcore. 
  • nazwy firm produkujących sprzęt komputerowy - Często nazwy firm informatycznych są abstrakcyjne, czyli takie które w żaden sposób nie kojarzą się z branżą. Takim najlepszym przykładem jest firma Apple czyli z języka angielskiego jabłko. 
  • nazwy firm, które oferują usługi telekomunikacyjne - Przykładem takiej firmy jest NETIA, która jest najstarszą polską firmą telekomunikacyjną. Pierwotnie nosiła nazwę R.P. Telekom. Ale już w 1994 roku zmieniła nazwę  na Netia. Jej nazwa była zainspirowana dwoma słowami “net”, odnoszącego się do Internetu oraz “tel” - słowa kojarzonego z telekomunikacją. 
  • nazwy oprogramowania i aplikacji mobilnych  -  to nazwy programów działających w przeglądarkach internetowych oraz w telefonach. Można z nich korzystać bezpośrednio przy pomocy połączenia internetowego, bez konieczności instalacji na komputerze. Przykładem takiej nazwy jest TWITTER, który został założony w 2006 roku. Początkowo funkcjonował jako startup Odeo, który zajmował się tworzeniem platform podcastowych. Obecna nazwa oznacza świergot ptaka. Dzięki temu, że jest krótka i szybko wpada w ucho firma stała się najbardziej rozpoznawaną marką na Świecie. Jej oznaczenie nawiązujee do krótkich i szybkich wiadomości. Symbolizuje wolność, nadzieję i radość z komunikacji. Logo firmy przychodzi ciągłe zmiany i modyfikacje. Początkowo zawierało postać  niebieskiego ptaka, często nazywane Larry the Bird. W 2023 roku marka przeszła rebranding i teraz jest to X, co jest mocno minimalistyczne. Symbol X ma być wyrazem nieograniczonej interaktywności i globalnego rynku pomysłów. Nowe logo to biały X na czarnym tle. Nawiasem mówiąc zmiana logo przez Elona Muska wywołało dość burzliwą debatę publiczną, która oceniała zmiany. 

 

Wskazówki dla właściwej nazwy inforamtycznej

Przy tworzeniu nazwy dla firmy informatycznej warto zwrócić uwagę na osiem podstawowych wskazówek:

1. Główną wskazówką jest długość nazwy - powinna być ona krótka. Dzięki temu szybciej zapadną potencjalnemu klientowi w pamięć, a co za tym idzie, jest nazwą prostą do powtórzenia. Warto w tym przypadku również pamiętać, że firmy informatyczne bardzo często funkcjonują również na zagranicznych rynkach, dlatego też krótka i prosta nazwa będzie bardziej odpowiednia. 

2. Pamiętając o tym, że firma informatyczna może działać również na zagranicznych rynkach, należy sprawdzić czy nazwa dla firmy jest uniwersalna również w innych językach (francuski, niemiecki, hiszpański i angielski). Oznaczenie  nie powinno zawierać znaków polskich, nawet jeśli będzie działała jedynie na terenie kraju.

3. Każda firma musi spełnić odpowiednie prawne wymogi. Należy sprawdzić czy nazwa dla firmy informatycznej wykreowana przez Ciebie nie została już zarejestrowana przez jakiś inny podmiot. Niestety, jeśli już jest, nie masz prawa do używania takiego towarowego znaku, ponieważ prawo polskie przewiduje dla osoby posługującej się tym znakiem karę grzywny.

4. Podczas tworzenia znaku towarowego firmy informatycznej należy sprecyzować swoją grupę docelową. Wiek potencjalnych klientów, ich miejsce zamieszkania, wykształcenie, jak również to czy dane osoby znają branżę IT. Dzięki temu o wiele łatwiej jest dopasować nazwę właściwego grona odbiorców.

5. Współcześnie przeminął trend z lat 80’ czy 90’ (kończące się na -pol lub -ex), dlatego też nie warto używać tego typu nazw dla przedsiębiorstwa.

6. Tworząc nazwę firmy informatycznej musisz pamiętać o unikaniu powtarzalności nazw. Niektóre firmy tworzą nazwy zbliżone do nazw największych istniejących już firm, jednak działanie to jest na granicy prawa i uczciwości. Pamiętaj, że aby wybić się na rynku branżowym nie chodzi o to, żeby naśladować, tylko na tym, żeby być oryginalnym.

7. Należy sprawdzić czy wybrana przez nas domena internetowa jest dostępna. Można to zrobić poprzez strony oferujące tego typu domeny. Współcześnie internetowy marketing to kluczowy etap tworzenia firmy.

8. Wymyślając nazwę dla przedsiębiorstwa informatycznego należy kierować się wyrażeniami oraz słowami, które dobrze kojarzą się właśnie z tą branżą. To właśnie nazwa może ujawniać czym dokładnie Twoja firma się zajmuje. Należy pamiętać, że nazwa nie ma prawa wprowadzać w błąd Twojego klienta.

 

Trendy w branży IT - czyli Twoje szanse na udany biznes

Branża IT jest jedną z najbardziej rozwijających się gałęzi gospodarki na świecie. Poniżej znajdziesz kilka obecnych trendów, które naszym zdaniem pomogą Ci nadać kierunek działalności firma i dać szansę osiągnięcie wymarzonego sukcesu. 

  • rozwój sztucznej inteligencji, która umożliwia wykonywanie zadań bez pomocy człowieka
  • wykorzystanie technologii loT czyli połączenia różnych urządzeń i przedmiotów z internetem w taki sposób aby mogły one ze sobą się komunikować. 
  • cloud computing - jest to model dostarczania usług IT za pośrednictwem internetu bez konieczności posiadania własnej infrastruktury sprzętowej i oprogramowania. Według specjalistów ta dziedzina osiągnęła w 2022 roku wartość ok. 331,2 miliarda dolarów. 
  • cyberbezpieczeństwo - czyli działanie, które zajmuje się ochroną systemów informatycznych przed atakiem hakerów i cyberprzestępców. 
  • blockchain - czyli technologia, która korzysta z baz danych, które rejestrują transakcje i operacje w sposób niepodlegający manipulacji. Często jest sposobem do tworzenia kryptowalut, umów cyfrowych czy systemów głosowania. 

 

Poznaj wybrane marki informatyczne stworzone przez naszą kancelarię

ASISSTUM 

Asisstum to marka, która zajmuje się marketingiem online oraz tworzenia stron internetowych. Nazwa od razu kojarzy się z angielskim słowem ASSIST, które oznacza “pomagać”, “wspierać”. Obietnicąa marki jest profesjonalne wsparcie dla klientów poprzez pomoc od specjalistów. Marka ASISSTUM informuje klienta, że udzieli mu pomocy na każdym etapie jego działalności dając wsparcie w postaci efektownych działań promocyjnych i marketingowych w taki sposób aby osiągnąć sukces. 

IP DESK   

Marka została stworzona dla systemu, który wspiera pracę rzeczników patentowych oraz działów prawnych w firmach. Dzięki niemu w łatwy sposób można zarządzać portfolio znaków towarowych, wynalazków czy też wzorów przemysłowych, jak również prowadzić inne sprawy w zakresie własności intelektualnej. Nazwa marki składa się z dwóch części. Pierwszy człon odnosi się do zwrotu INTELLECTUAL PROPERTY RIGHTS czyli pojęcia prawa własności intelektualnej. Natomiast drugi człon DESK oznacza po prostu biurko, gdzie pracują specjaliści z dziedziny własności intelektualnej. Nazwa IP DESK idealnie odzwierciedla specyfikę pracy. Daje wrażenie, że jest zawsze pod ręką i wspiera swojego użytkownika na co dzień. Nazwa w pewien sposób sugeruje, że system ma wiele zastosowań. Aby dopełnić projekt, wymyśliliśmy logo, które swoją kolorystyką oraz odpowiednio dobraną czcionką zwróci uwagę każdego klienta. 

 

 

Jak zastrzec znak towarowy z branży informatycznej?   

Rejestracja znaku towarowego w Urzędzie Patentowym musi być poprzedzone wstępną analizą znaku. Dobrze zrobiona analiza pomoże Ci sprawdzić możliwość uzyskania ochrony prawnej. Badanie znaku przed rejestracją jest o tyle ważne, ponieważ uchroni Cię przed powstaniem bezwzględnych i względnych przesłanek rejestracji znaku towarowego.  Wstępna analiza znaku jest ważna, gdyż pozwoli Ci uniknąć rejestracji znaku podobnego lub identycznego do tych oznaczeń już zarezerwowanych przez konkurencję. Jeżeli Twój znak spełnia wytyczne formalno-prawne będziesz mógł dokonać zgłoszenia znaku towarowego. W Polsce proces rejestracyjny znaku trwa ok. 6-7 miesięcy. 

 

Recepta na dobrą nazwę w branży IT 

Przy wyborze nazwy firmy nie podejmuj pochopnej decyzji. Tworzenie odpowiedniego oznaczenia to nie łatwa sprawa. Warto do brandingu podejść jak do zadania i realizować je krok po kroku. Podczas tworzenia nazwy pamiętaj, że to ona będzie reprezentować Twoją firmę z klientami, partnerami biznesowymi czy pracownikami. Logo firmy będzie umieszczane na dokumentach i umowach związanych z Twoją działalnością biznesową. 

W branży informatycznej nie ma miejsca na bycie zwyczajnym. Prowadząc firmę w branży it musisz się ciągle rozwijać, podejść do tworzenie nazwy w sposób kreatywny i innowacyjny. Dlatego wybieraj takie rozwiązania, które pozwolą Ci zaistnieć na rynku w taki sposób aby zostać No 1. Twoja marka powinna być ponadczasowa i sprawiać wrażenie, że jesteś nowoczesną firmą. 

 

Często zadawane pytania   

Jaka powinna być nazwa firmy informatycznej?

Tworząc nazwę dla firmy z branży IT realizuj tylko ciekawe pomysły. Twoim zadaniem  jest zbudować atrakcyjną nazwę, która swoim brzmieniem zaciekawi każdego klienta. 

Czy każda nazwa może być znakiem towarowym?

Niestety nie. Tworząc nazwę upewnij się czy Twoje oznaczenie spełnia wszystkie wymogi potrzebne do rejestracji znaku towarowego. Do przesłanek, które z urzędu odrzucają możliwości zastrzeżenia znaku  to opisowość i rodzajowość znaku. Nazwa nie powinna wprowadzać w błąd odbiorcę ale również zawierać symbole narodowe oraz oznaczenia organizacji międzynarodowych. 

Jak stworzyć odpowiednia nazwę dla firmy informatycznej?

Stwórz nazwę, która odzwierciedla misję i wartości firmy. Unikaj zbyt skomplikowanych nazw, a wybieraj takie, które będą ponadczasowe i wspomagać rozwój firmy.  


Podobne wpisy

Jak nazwać firmę kosmetyczną-image

Jak nazwać firmę kosmetyczną

„Zippo Moment”, czyli historia kultowej marki-image

„Zippo Moment”, czyli historia kultowej marki

Jak nazwać produkty spożywcze?-image

Jak nazwać produkty spożywcze?

Skuteczne nazwy dla twojego biznesu

Poniższa lista zawiera nazwy, które mogłyby być dla Ciebie odpowiednie.

Nazwy z wolną domeną internetową-image
Nazwy z wolną domeną internetową

Proponowane nazwy mają co najmniej jedną wolną domenę internetową.
Domeny są zarejestrowane i znajdują się
w naszych zasobach.

 

 

 

Jak wybrać najlepszą nazwę?-image
Jak wybrać najlepszą nazwę?

Dodaj swoje typy nazw do schowka
a następnie porównaj.
Poproś też znajomych aby pomogli
Ci w wyborze.

Jak sprawdzisz czy nazwa  jest unikalna?-image
Jak sprawdzisz czy nazwa jest unikalna?

Sprawdź czy wśród konkurencyjnych
marek nie ma nazwy podobnej.
My zbadamy czy w Twojej branży nazwa może być prawnie chroniona.

Zadbaj o bezpieczeństwo-image
Zadbaj o bezpieczeństwo


Nabywając nazwę stajesz się właścicielem zgodnie z prawem autorskim.
Wyłączność na jej stosowanie daje Ci rejestracja znaku towarowego.

Co daje zastrzeżenie nazwy?-image
Co daje zastrzeżenie nazwy?


Zastrzeżenie znaku towarowego daje Ci prawną wyłączność na jego używanie.
Wyłączność obejmuje określone branże
tzw. klasy oraz terytorium np. Polska, UE.

Chroń markę w Polsce lub Unii Europejskiej-image
Chroń markę w Polsce lub Unii Europejskiej

Chroń swoją markę tam, gdzie
prowadzisz główne interesy.
Opłaty urzędowe w UE są wyższe,
ale w zamian otrzymujesz ochronę
w 28 krajach na 10 lat.

TRYGER

poznaj naszą realizację >

SYNCORE .pl 2840 PLN
1 domena
PROVERY .pl 2470 PLN
1 domena
PROVIRE .pl 2370 PLN
1 domena
ERLO .pl negocjuj
1 domena
TECHMANIC .pl 2780 PLN
1 domena
TEKK .pl negocjuj
1 domena
MOBIFUN .pl .pl 2730 PLN
2 domeny
GEEB .pl 2720 PLN
1 domena
pokaż więcej
Prosty sposób na nazwę Twojej firmy
Setki nazw z wolną domeną internetową, gotowe do rejestracji jako znak towarowy ®.
Wybierz nazwę, rozpocznij swój biznes.
f
facebook