Jak dopasować nazwę domeny do nazwy firmy

Dopasowanie nazwy domeny i nazwy firmy ma wielkie znaczenie przy postrzeganiu biznesu przez klientów czy partnerów. Przeczytaj, jakie powinny być chwytliwe nazwy dla firmy i domeny internetowej oraz jak je do siebie dopasować.

Jaka powinna być nazwa firmy

W nazewnictwie biznesowym panują cztery podstawowe zasady tworzenia nazw dla firm i produktów. Chwytliwa nazwa firmy powinna być przede wszystkim:

  • Dopasowana
  • Unikalna
  • Bezpieczna
  • Skuteczna

Chwytliwa nazwa firmy jest konstruowana na podstawie kilku podstawowych zmiennych. Jedną z nich jest przedmiot działalności firmy, czyli to, czym dane przedsiębiorstwo się zajmuje. Nazwa może również wskazywać na wartości wyznawane przez organizację lub na specyfikę jej działania. Niezwykle ważną – jeżeli nie najważniejszą – zmienną jest dopasowanie oznaczenia firmy do jej klientów. Nazwa skierowana do pokolenia Snapchata i Instagrama będzie musiała bezpośrednio przemawiać do młodzieży, czyli być nowoczesna, odnosić się do popkultury i trendów. Jeżeli swoje produkty lub usługi kierujesz do pokolenia telefonów z klapką, wykorzystaj nazwy nawiązujące do literatury i mody panującej w czasach, kiedy ludziom zdarzało się jeszcze używać książek telefonicznych.

Unikalna nazwa dla firmy pozwoli nie tylko wyróżnić się Twojej firmie na rynku. Abstrakcyjna, oryginalna nazwa dla firmy będzie gwarancją, że nie naruszasz praw innych podmiotów, używasz na przykład zastrzeżonej nazwy, którą inna firma posługuje się już od kilku lat. Za takie działania, nawet nieświadome, grożą wysokie kary pieniężne, warto więc zadbać o to, by nazwa firmy była również pewna i bezpieczna. 

Bezpieczna nazwa firmy pozwoli Ci się skupić na właściwym kierowaniu biznesem. Pozwoli prowadzić swoje interesy i rozwijać firmę bez obaw o to, czy nie naruszasz prawa. W przypadku, gdy to Twoje prawa będą łamane, o wiele skuteczniej będziesz w stanie wyegzekwować to, co Ci się należy. Bezpieczna nazwa firmy to taka nazwa, która została zbadana pod względem zdolności rejestracyjnej na wypadek gdybyś chciał ją zastrzec w urzędzie patentowym. Stopień bezpieczeństwa znacznie zwiększa również analiza językowa. Nie chcesz przecież, by wchodząc na zagraniczny rynek okazało się, że nazwa przedsiębiorstwa oznacza w miejscowym języku coś obraźliwego.

Skuteczna nazwa firmy łączy wszystkie wymienione powyżej cechy wraz z dodatkowym elementem perswazji. Nie manipuluj! Chodzi tu o to, by stworzona nazwa biznesu była jak fajerwerki, tyle że zamiast prochu, zawierała właściwy ładunek skojarzeniowy, który przyciągnie klientów, wzruszy odbiorców Twojej marki, wzbudzi zachwyt i pozostanie w pamięci na długo.

Jak dopasować nazwę domeny do nazwy firmy

Chwytliwa nazwa firmy jest dopasowana, unikalna, bezpieczna i skuteczna. Tylko chwytliwą nazwę firmy będziesz w stanie zmienić w markę, którą pokochają Twoi klienci.

Jaka powinna być nazwa domeny

Pierwsze przykazanie tworzenia nazw w erze Internetu brzmi:

„Jeśli to tylko możliwe, nazwa domeny internetowej i nazwa firmy
powinny być identyczne!”

Nazwa przedsiębiorstwa to wizytówka, którą legitymujesz się wśród klientów, kontrahentów, administracji… no wszędzie. Tak samo powinieneś się więc promować w Internecie. Nazwa strony www dopasowana do nazwy firmy figurującej na wszystkich materiałach handlowych, powinna być spójna z całym systemem identyfikacji wizualnej firmy. Nie musisz posiadać profesjonalnego systemu, by samodzielnie budować pozytywny wizerunek firmy w życiu realnym oraz w Internecie. 

Zalety, jakie niesie ze sobą posiadanie nazwy domeny takiej samej, jak nazwa firmy, to przede wszystkim skuteczniejsze zdobywanie klientów. Kiedy jakaś osoba zobaczy Twój szyld, logo lub nazwę podczas wykonywania codziennych czynności i zechce odnaleźć Cię w sieci w wolnej chwili, pierwsze hasło jakie wpisze, to nazwa dostrzeżona wcześniej w ciągu dnia. Jeżeli po wpisaniu frazy w wyszukiwarce, pierwszym wynikiem na liście będzie Twoja strona firmowa, to już połowa sukcesu.

Przedsiębiorcy powinni promować swój biznes pod tą samą nazwą i w życiu realnym, i w Internecie. To wykreuje Twoją firmę jako poukładany, przystępny i świadomy biznes.

Jak dopasować nazwę domeny do nazwy firmy

Co, jeśli domena z nazwą Twojej firmy jest już zajęta przez inną osobę?  

Jeżeli wymyśliłeś nazwę firmy ale okazało się że taki adres www ktoś inny już wykorzystuje, pozostaje Ci zawsze kilka możliwości. Oto nasze propozycje rozwiązań tego problemu.

I) Wykup domenę od jej posiadacza. Skontaktuj się z nim za pomocą bazy WHOIS, która zawiera dane wszystkich abonentów domen. Wiązać się to jednak może z kosztami o wiele większymi niż te, które poniósłbyś przy zakupie domeny bezpośrednio od rejestratora domen. 

II) Zarejestruj domenę o nazwie innej niż firmowa. Możesz zarejestrować nazwę generyczną (ogólną, potoczną, określającą na przykład to, czym zajmuje się Twoje przedsiębiorstwo). Nazwa taka będzie na ogół niemożliwa do ochrony prawnej i może być wykorzystywana przez Twoją konkurencję lub inne firmy na rynku.

III) Wybierz inne rozszerzenia domeny firmowej. Jeżeli ktoś zajął nazwę domeny z rozszerzeniem „.pl” warto sprawdzić, czy jest możliwa rejestracja adresu www, zawierającego nazwę firmową, ale innym rozszerzeniem niż podstawowy „.pl”. Być może wolne będą domeny „.eu” lub „.com”. Są one równie atrakcyjne, jednak wielu klientów poszukujących Cię w Internecie, najpierw może trafić na domenę z rozszerzeniem, które należy do kogoś innego. To może zmniejszyć szansę, że dotrze na Twoją stronę firmową.

IV) Stwórz skrót nazwy firmowej i zarejestruj go, jeśli oznaczenie będzie miało wolną domenę. To rozwiązanie sprawdza się również w sytuacji, gdy nazwa firmy jest długa i złożona. Wówczas, konsekwentnie powinno się promować skrót firmowy jako oznaczenie przedsiębiorstwa w promocji życiu realnym, tak samo jak w sieci.

V) Zmień nazwę firmy. Jeżeli jesteś na początku drogi rozwijania biznesu będzie to znaczniej mniej dotkliwe niż później, gdy nazwa firmy będzie rozpoznawalna i lubiana. Stwórz albo zamów taką nazwę, która odpowie wymaganiom Twoim, Twoich klientów i będzie miała wolną domenę internetową.

Zapobiegaj zamiast leczyć – maksyma popularna szczególnie w okresie zimowym, gdy w telewizji tłok reklam syropów i tabletek na przeziębienie – w namingu sprawdza się tak samo dobrze. Jeżeli w Twoim zasięgu jest nazwa spełniająca wszystkie kryteria opisane w naszym artykule, nie myśl wiele i stań się właścicielem solidnego oznaczenia. W ten sposób Twoja praca nad budowaniem pozytywnego wizerunku nie pójdzie na marne. Unikniesz dodatkowych kosztów związanych ze zmianami nazwy, wydatkami na promocję nowej nazwy. Poprowadzisz swój biznes tak, jak Ci się podoba, bez strachu o stratę swojej marki w przyszłości. Skorzystaj z usług agencji namingowych lub z bazy naszego serwisu ze skutecznymi, bezpiecznymi i unikalnymi nazwami dla swojej firmy. Wybierz najlepszą nazwę dla swojej firmy, promuj ją zarówno online, jak i offline, zastrzeż jeśli cenisz bezpieczeństwo i zbuduj silną markę na rynku.

Czym się różni oznaczenie R od TM?

Jeśli poważnie myślisz o przyszłości swojej firmy, to warto zatroszczyć się również o jej bezpieczeństwo. Jednym ze sposobów ochrony nazwy i logo jest umieszczanie przy nich symbolu R w kółku lub TM. Z artykułu dowiesz się, kiedy możesz używać powyższych symboli oraz jakie płyną z tego korzyści.

czytaj więcej

Nazwy dla firm gastronomicznych

Szukasz nazwy dla firmy gastronomicznej? Ten artykuł zawiera wiele wskazówek dotyczących wyboru idealnej nazwy dla Twojego przedsiębiorstwa. Dowiesz się z niego również, gdzie szukać pomocy z zakresu usług namingowych oraz na co zwrócić uwagę, aby nazwa była skuteczna i oryginalna. 

czytaj więcej

Nazwy dla firm związanych z domem i ogrodem

Szukasz pomysłu na dobrą nazwę dla firmy oferującej usługi związane z domem i ogrodem? W tym artykule odnajdziesz wiele wskazówek i wytycznych sugerujących, jak stworzyć idealną nazwę dla przedsiębiorstwa. Dzięki temu będziesz mógł wybrać skuteczną nazwę wyróżniającą Twoją firmę wśród konkurencji.

czytaj więcej

Unikalne i bezpieczne nazwy na sprzedaż

Każda nazwa posiada wolną domenę i jest gotowa do rejestracji jako znak towarowy ®.
Wybierz nazwę, rozpocznij swój biznes.

f