poznaj naszą realizację >
Otwierasz swoją firmę albo chcesz wypromować własną markę? Nie wiesz od czego zacząć i jak się za to zabrać? Musisz pamiętać, że nazwa firmy to jej wizytówka i zaważy na pierwszym kontakcie z klientem oraz identyfikuje odpowiednie dane marki bądź produktu. Poniższy artykuł pokaże Ci przykładowe nazwy firm jednoosobowych oraz w jaki sposób zadbać o to, aby nazwa firmy stała się rozpoznawalna.
Tworząc swoją firmę bardzo ważne jest, aby wybrać chwytliwą, ciekawą oraz przyciągającą klientów nazwę. Gotowe nazwy dla firmy możesz znaleźć między innymi na stronie rmarket.pl. Znajdziesz tam również przykładowe nazwy firm, które mogą być dla Ciebie inspiracją. Jednak na samym początku należy zastanowić się nad dwiema najważniejszymi kwestiami. Po pierwsze, trzeba zastanowić się do kogo skierowana jest oferta. Można w tym celu stworzyć coś w rodzaju profilu klienta. Warto wykorzystać tutaj Internet, statystyczne dane czy marketingowe badania. Pozwoli to sprecyzować stan cywilny, wiek, hobby, zamożność czy inne dane, które wskazywałyby na osoby mogące kupić dany produkt czy zainteresować się usługą przedsiębiorstwa. Drugą kwestią jest idea produktu. Wszystkie usługi i marki posiadają konkretne zadania. Muszą posiadać w sobie odpowiednią wartość, której poszukuje konsument, chociaż czasami sam nie jest jeszcze tego świadomy. Przedsiębiorca musi pamiętać, że aby właściwie sprzedać usługę musi w odpowiedni sposób przedstawić i opowiedzieć jej historię. Wskazać zalety i scharakteryzować wszystko, co zyska klient po wybraniu firmy.
Rynek przedsiębiorczy posiada różne rodzaje branż. Wynikiem tego jest postrzeganie i rozumienie określonych zawodów przez ludzi. Dlatego też istnieje tak zwana konwencja nazewnicza, która ma za zadanie sklasyfikować i ułatwić przedsiębiorcom nazywanie ich firm czy produktów. Do najczęstszych sposobów nazywania firm zaliczane jest:
Jeśli przedsiębiorca nie jest w stanie sam wymyślić nazwy dla swojej firmy bądź produktu można zgłosić się do firm zajmujących się namingiem. Czym jest naming? Jest jednym z podstawowych obszarów dziedziny kreowania wizerunku firmy. Polega na tworzeniu nazw dla reklamowych, produktów oraz firm. Firma namingowa przedstawi Ci przykładowe nazwy firmy jednoosobowej lub wykreuje Ci gotową nazwę dla firmy. Każdy wie, jak ważne jest pierwsze wrażenie. Jeśli firma posiada dobrą nazwę, pomaga to w wywołaniu dobrego pierwszego wrażenia. Wyróżnić więc można pięć rad, które sprawią, że naming będzie skuteczny:
Nie wszystkie nazwy znajdują swoje miejsce w konwencji nazewniczej. Mnóstwo firm nie idzie za trendami co sprawia, że powstają zupełnie oryginalne i kreatywne nazwy, które są zarazem uniwersalne dla wielu branż, co jest wielkim plusem. Nazwa uniwersalna sprawia, że firma bądź marka jest bardziej rozpoznawalna i łatwiejsza do zapamiętania dla klientów oraz można ją łatwiej odróżnić od konkurencyjnych firm. Posiadają one zarówno całkowitą abstrakcję, jak i logiczne wytłumaczenie. Nazwy te mogą być tak samo skuteczne jak nazwy branżowe. Taka nazwa może zdobyć bardzo szeroką ochronę prawną, czyli stać się towarowym słownym znakiem.
Wyróżnić również można nazwy generyczne lub branżowe, które są całkowitym przeciwieństwem uniwersalnych nazw. W przypadku takich nazw należy wiedzieć, że posiadają one ścisłe skojarzenie z daną branżą przedsiębiorstwa. Główną zaletą tego sposobu nazewnictwa jest bardzo łatwe kojarzenie przez konsumenta nazwy z działalnością firmy. Wadą zaś jest fakt, iż podczas rozszerzenia działalności nazwa będzie musiała zostać zmieniona (przez wąski zakres nazwy). Ponadto na konkurencyjnym rynku można znaleźć wiele podobnych nazw a nazwa generyczna nie jest prawnie chroniona jako towarowy znak słowny.
Dla skuteczności działania nazwy przedsiębiorstwa bądź marki ważne jest, aby zachowane były cechy wspólne. Wypromowanie danej marki bez jednej z cech wspólnych jest możliwe, jednak nie jest to takie łatwe i kosztuje bardzo dużo czasu oraz znaczniejszych nakładów. Należy więc pamiętać, że nazwa firmy musi być:
Podczas wyboru nazwy przedsiębiorstwa bądź marki należy więc pamiętać, aby była ona bardzo fantazyjna i przede wszystkim unikalna. W celu wyróżnienia się wśród konkurencji nie można zapominać o uczynieniu nazwy abstrakcyjnej a dzięki jej niepowtarzalności nie będzie problemu z rejestracją nazwy jako towarowego znaku.
Tworząc nazwę firmy warto pamiętać, aby była ona językowo uniwersalna, to znaczy, aby jej znaczenie nie było niestosowne w innych językach (przede wszystkim angielskim, niemieckim, francuskim oraz hiszpańskim). Pomocne może być również przeszukanie Internetu, jednak nie tylko stron stricte rozrywkowych, ale również typowo związanych z daną branżą. Dobrym pomysłem jest również tworzenie neologizmów i łączenie nieoczywistych słów. Bardzo dobrą inspiracją do utworzenia nazwy firmy jest po prostu najbliższe otoczenie. Następnym krokiem może być sięgnięcie do literatury (baśnie, mitologia). Na samym końcu warto również zajrzeć do słowników. Nazwa dla przedsiębiorstwa powinna być pod ochroną UPRP (urząd patentowy), a w tym celu należy zgłosić ją jako znak towarowy. Dzięki temu nazwa zabezpieczona będzie na 10 lat.
Warto w tym miejscu określić czym jest znak towarowy oraz kto ma prawo do zarejestrowania takiego znaku. Współcześnie znak towarowy uważany jest nie tylko jako wizytówka firmy, ale także jako środek przekazu reklamy oraz informacji. Może nim być rysunek, logo, wyraz, melodia, slogan reklamowy czy symbol. Ma on za zadanie ustalić skąd pochodzi usługa czy produkt, a także sprecyzować zakres ochrony praw, które przysługują właścicielowi. Można wyróżnić cztery korzyści, które niesie za sobą zarejestrowanie nazwy firmy jako znaku towarowego:
Każdy znak towarowy należy zgłosić w Urzędzie Patentowym RP. Jeśli firma ma działać na rynkach zagranicznych należy zgłosić jej nazwę w wybranym przez siebie kraju poprzez system rejestracji znaków towarowych tego kraju albo, dzięki międzynarodowym systemów rejestracji, zgłosić nazwę firmy w wielu krajach jednocześnie. W takim przypadku znak towarowy zastrzega się w EUIPO czyli Urzędzie Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej. W podaniu o znak towarowy należy podać dane osoby zgłaszającej, nazwę znaku jak i skalę ochrony. Osobą zgłaszającą znak towarowy może być zarówno osoba fizyczna, która posiada własną działalność gospodarczą, jak i osoba prawna (spółka jawna, cywilna, akcyjna czy partnerska). Do osób zgłaszających wliczane są także banki, fundacje, wyższe uczelnie, spółdzielnie, kościoły, jednostki terytorialnego samorządu czy stowarzyszenia.