Jak stworzyć nazwę dla firmy IT, która przyciągnie klientów i buduje markę?

Poszukujesz dobrej nazwy dla swojej firmy? Specjalnie dla Ciebie przebadaliśmy setki nazw firm z branży IT. Odnaleźliśmy zarówno powtarzające się konwencje nazewnicze, jak i ciekawe, oryginalne nazwy.

Marcin Setlak
Artykuł napisany pod redakcją
Marcin Setlak
28.08.2025 - 7 min czytania
Nazwy dla firm z branży IT

Nazwa w branży IT to coś więcej niż formalność - to klucz do wyróżnienia się na tle konkurencji, zbudowania zaufania i przyciągnięcia klientów. W dynamicznym świecie technologii, gdzie innowacja goni innowację, odpowiednio dobrana nazwa może stać się fundamentem silnej marki. W tym artykule pokażemy Ci, jakie trendy dominują w namingu firm IT, jakich błędów unikać i skąd czerpać inspiracje, aby stworzyć nazwę, która będzie nowoczesna, łatwa do zapamiętania i bezpieczna prawnie.

Co warto wiedzieć o branży IT?

Branża IT to dynamiczny sektor, który obejmuje różne aspekty związane z technologią, oprogramowaniami i komunikacją. Rosnący rynek komputerowy przyciąga duże inwestycje zarówno ze strony prywatnych firm jak i dostępności pomocy publicznej. Branża IT często przechowuje nasze dane w celach biznesowo-sprzedażowych co napędza gospodarkę krajową i światową. Tym samym pomaga rozwijać biznesy młodych przedsiębiorców i dawać im miejsce do działania. W ostatnich latach zauważamy spadek zainteresowania sprzętem komputerowym, a rosnące znaczenie programów i aplikacji. Zjawisko to wynika z przesyceniem rynku sprzętem i akcesoriami komputerowymi oraz stawianiem na rozwój technologizacji miejsc pracy. Światowa branża IT jest obecnie szacowana na ok. 2,5 bilionów dolarów. A wg danych Gartner w 2024 roku inwestycje w IT globalnie urosną do 5,04 bln dol. Prognozuje się, że w Polsce wartość ta w 2024 roku wyniesie ok. 100 mld złotych. To całkiem sporo jak na 38 milionowy kraj. Dane te jednoznacznie wskazują, że w branżę IT warto inwestować i wybierać ją jako miejsce swojej pracy oraz prowadzonego biznesu.

Popularne konwencje nazewnicze w branży IT

Znając już kwestie teoretyczne dotyczące wyboru dobrej nazwy, przejdźmy do konkretów związanych z branżą IT. Specjalnie dla Ciebie przeprowadziliśmy analizę wielu nazw istniejących obecnie firm, zarówno tych mniej, jak i bardziej znanych. W tym celu skupiliśmy się na: usługach programistycznych, firmach informatycznych oraz telekomunikacji. Dzięki temu odnaleźliśmy pewne tendencje nazewnicze branży IT, a także ciekawe nazwy na które z pewnością warto zwrócić uwagę.

  • Firmy programistyczne – Wśród firm oferujących usługi programistyczne, popularne są dwa typy nazw: pierwszy to te, które zawierają słowo software, np. Berry Software oraz Gmainsoftware,  natomiast drugi to nazwy odnoszące się do technologii, np. Data Technologies i Star Technology. Do bardziej unikatowych nazw możemy zaliczyć: Da Vinci Studio, Virgo oraz Blue Agave. 
  • Firmy informatyczne – Jeśli zastanawiasz się, jak nazwać firmę informatyczną, to powinieneś wiedzieć, że większość nazw bezpośrednio nawiązuje do rodzaju prowadzonej działalności poprzez zawarcie w nazwie przedrostka komp, np. Gekomp, RedKomp oraz KompMania. Kolejną tendencją, są nazwy obiecujące pomoc i wsparcie. Można do nich zaliczyć Support Online, BOIT Support, a także Afnet Pogotowie Komputerowe.
  • Usługi telekomunikacyjne – W tym przypadku również zauważyliśmy dwa wiodące motywy przewodnie nazw. Mianowicie są to nazwy z sylabą „tel” oraz anglojęzycznym słowem voice. Nazwy tego typu prezentują się następująco: VoiceFlow, Televoice Polska, Telemar czy Telebot. Wśród nazw mniej tendencyjnych znajdują się, np. Vikom, Astel, Telsa  a także znany wszystkim Orange. 
nazwy_dla_firm_z_bran%C5%BCy_it_big.jpg

W branży IT możemy wyróżnić kilka dominujących trendów w namingu. W firmach programistycznych górują nazwy zawierające branżowe słowo software, inne firmy nawiązują do technologii. 
Z kolei firmy informatyczne, które nawiązują do ich podstawowego narzędzia pracy, stosują nazwy firm, zawierające człon "komp". Inne firmy informatyczne, poprzez nazwę, obiecują pomoc. 
Usługi telekomunikacyjne zazwyczaj wykorzystują cząstkę "tel" lub angielskie słowo "voice".
Widzisz, że trendy w namingu są różne, dlatego wybierając nazwę dla firmy możesz podjąć podobną strategię, czyli korzystając z trendów lub wybierając całkiem nową, wyróżniającą się nazwę firmy.

Branża IT, jak i każda inna charakteryzuje się pewnymi konwencjami nazewniczymi. Nie należy ich jednak ślepo naśladować, ponieważ znacznie skuteczniejsze są nazwy oryginalne. Takie właśnie nazwy znajdziesz w bazie dostępnej na Rmarket.pl.

Nikogo chyba nie trzeba przekonywać, że znacznie bardziej chwytliwe są nazwy oryginalne i niepowtarzalne. W celu pozyskania takiej właśnie nazwy zapraszamy do zapoznania się z bazą nazw dostępną na portalu Rmarket.pl. Zawiera ona bowiem duży wybór różnorodnych nazw, spełniających wszystkie podstawowe wymogi nazewnicze.

fotolia_3031141_subscription_monthly_m-1.jpg

Kiedy już zdecydujesz się na idealną nazwę dla swojej firmy z branży IT, to pamiętaj również o jej zastrzeżeniu w celu zapewniania odpowiedniej ochrony dla swojej marki.

Poznaj historię jednej z największych marek IT w Polsce

CD PROJEKT RED (ZTUE 014722912)

Firma została założona w 1994 roku w Warszawie przez Marcina Iwińskiego i Michała Kicińskiego. Zamiłowanie twórców firmy do gier komputerowych dało początek stworzenia  najpopularniejszej firmy zajmującej się zapewnieniem rozrywki swoim graczom. Początkowo CD Projekt zajmował się ściąganiem z zagranicy, gier aby nimi handlować. Już po dwóch latach działalności firma zaczęła wydawać gry z polskimi instrukcji w krajowych opakowaniach. Pierwszym sukcesem było stworzenie pełnej polskiej lokalizacji gry Baldur’s Gate, gdzie można było posłuchać głosów takich artystów jak Piotr Fronczewski, Wiktor Zborowski czy Marian Opania. W 2007 roku swoją premierę miała gra Wiedźmin, która się okazała bestsellerem, zyskując popularność na całym świecie. Projekt wynosił blisko 20 mln złotych i pracowało przy nim ok. 100 osób. Zyskał ponad 100 nagród międzynarodowych, a już po trzech dniach od premiery grę kupiło 35 tys. osób. Inspiracją do stworzenia nazwy było nawiązanie do płyt CD, które były początkowo sprzedawane przez założycieli firmy. Natomiast słowo Projekt odzwierciedla specyfikę firmy, która tworzy, wytwarza, realizuje. W 2014 roku powstało logo CD Projekt, które zawiera postać ptaka (REDbirds)  - czyli Kardynał Szkarłatny, który uosabia i identyfikuje branże gier i nadaje firmie charakterystyczności. Użycie koloru czerwonego jest kojarzone z branżą gier komputerowych, podkreśla siłę, energię i kreatywność CD Projekt.

cd_projket_red.webp

Skąd czerpać inspirację do stworzenia nazwy dla marki komputerowej?

Jeśli chcesz znaleźć ciekawą nazwę dla firmy z branży IT, przeglądanie stron internetowych może okazać się za mało efektywne. Oczywiście warto wiedzieć jak nazywa się konkurencja i czym się zajmuje. Ale Twoim zadaniem jest stworzenie unikatowej i bezpiecznej nazwy. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek, które mogą stać się Twoją inspiracją.

Słowa kojarzone z branżą

Słowa kluczowe użyte w nazwie firmy przybliżają do wyboru Twojego produktu lub usługi. Jednak wybieraj rozwiązania oryginalne i unikatowe, które pozwolą Ci się wyróżnić na rynku.

Stwórz katalog wartości marki

Zbudowanie odpowiedniej strategii firmy pomoże Ci wybrać odpowiednią nazwę, która będzie oddawać charakterystykę przedsiębiorstwa.

Wykorzystaj słowniki

Wykorzystanie słowników tj. języka polskiego, synonimów czy słownika wyrazów obcych pomoże Ci stworzyć ciekawe rozwiązanie nazewnicze o oryginalnym brzmieniu.

Zaciekaw klienta

Klient wybierając produkt bądź usługę powinien mieć poczucie, że ma do czynienia z niezawodną firmą o unikalnej nazwie, która robi wrażenie i spełnia oczekiwania klientów.

Ponadczasowość - to cecha dobrej nazwy

Wymyślając nazwę firmy  - myśl przyszłościowo. Wybrana przez Ciebie nazwa będzie służyć Ci na lata. Dlatego dobrze jest wybierać rozwiązania klasyczne i nie opierać się na tymczasowych trendach.

Trendy w branży IT

  • ciągły rozwój sztucznej inteligencji oraz wykorzystanie jej w różnych dziedzinach życia,
  • praca w chmurze, zainteresowanie wirtualnymi dyskami,
  • zastosowanie aplikacji w inteligentnych domach ale również w przemyśle, rolnictwie czy edukacji
  • rosnące znaczenie bezpieczeństwa cybernetycznego,
  • blockchain - czyli technologia umożliwiająca bezpieczne prowadzenie transakcji
  • automatyzacja i  robotyzacja pracy
  • powstanie wirtualnej rzeczywistości 

Poznaj wybrane marki z branży IT stworzone przez naszą kancelarię

INTIGRIS

Nazwa INTIGRIS powstała dla firmy IT, która specjalizuje się w usługach integracyjnych i wdrożeniowych w obszarze finansów i telekomach. Inspiracją do stworzenia nazwy była INTEGRACJA, co podkreśliło charakter marki bazującej na współpracy systemów informatycznych. Dodatkowo stworzony slogan RESPONSIBLE THINKING podkreśla filozofię i wizję firmy skupiającej się na braniu odpowiedzialności za wspólne działanie. INTIGRIS wspiera swojego klienta w poszukiwaniu najlepszych dla niego rozwiązań. Uzupełnieniem całego projektu było stworzenie logo, które prezentujemy poniżej. Sygnet przypominający głowę tygrysa symbolizuje wspierający instynkt, siłę oraz towarzyszące przy tym emocje.

intigris
Projekt logo marki z branży IT stworzony przez nasz zespół

DELEGATE

Nazwa DELEGATE powstała dla firmy informatycznej. Stanowiła rebranding marki, która posiadała ponad 30 letnie doświadczenie w branży. Podstawą do jej stworzenia stało się słowo DELEGATE, co z języka angielskiego oznacza DELEGOWAĆ. Nazwa podkreśla działalność marki polegającej na pomocy w codziennym funkcjonowaniu firmy. Dopełnieniem projektu stał się opracowany slogan “INNOWACJE SĄ W CENIE”, który doskonale oddaje charakter firmy i informuje o jej działalność. Logo przedstawione poniżej ostatecznie dopełniło projekt, nadają marce odpowiednią dobraną wizualizacje.

delegate
Przykład marki branży IT stworzone przez zespół Rmarket.pl

CODENCY

Nazwa CODENCY powstała dla agencji, która ściśle zajmuje się szeroko rozumianymi technologiami informatycznymi w tym programowaniem komputerowym. Inspiracją do stworzenia nazwy było słowo CODE oznaczające KOD i nawiązujące do kodowania oraz słowo AGENCY czyli AGENCJA. Połączenie tych dwóch słów spowodowało powstanie nazwa CODENCY, która idealnie nawiązuje do “AGENCJI OD KODOWANIA”.

IP DESK

Nazwa powstała dla systemu, który umożliwia przechowywanie i dzielenie się danymi za pomocą sieci. IP DESK został stworzony aby ułatwić pracę kancelariom prawnym, które min. specjalizują się w prawie własności intelektualnej. Nazwa składa się z dwóch członów. W pierwszym przypadku mamy do czynienia z pojęciem INTELLECTUAL PROPERTY RIGHTS - czyli prawo własności intelektualnej, a drugi człon DESK po prostu oznacza BIURKO - miejsce gdzie ekspert do spraw własności intelektualnej pracuje i szuka najlepszych rozwiązań. IP DESK jest narzędziem, które jest pod ręką i pomaga w codziennej pracy. Dopełnieniem projekt było dodanie logo, ktore dzięki niebiesko-białej kolorystyce oraz odróżniającej się czcionce przyciąga wzrok odbiorcy.

ip_desk
IP DESKA - logo systemu umożliwiającego przechowywanie danych i ułatwiającą pracę związaną z zagadnieniem prawa własności intelektualnej

Jak zastrzec znak towarowy w branży IT ?

Rejestracja znaku towarowego zapewnia ochronę marki zapewniając jej bezpieczne funkcjonowanie na rynku. Aby zastrzec nazwę firmy z branży IT należy zgłosić wniosek do Urzędu Patentowego i spełnić określone warunki formalno-prawne. Poniżej znajdziesz kilka wytycznych, które pomogą Ci zrozumieć cały proces rejestracji znaku.

  1. Dokonaj wstępnej analizy znaku. Sprawdź czy Twoje oznaczenie spełnia kryteria zastrzeżonego znaku towarowego. Czy posiada zdolność odróżniającą oraz nie wprowadza w błąd odbiorcy oraz nie narusza praw osób trzecich. 
  2. Sprawdź podobieństwo i identyczność znaku do tych już zgłoszonych w Urzędzie Patentowym. Odpowiednim urzędu jest Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej, Europejski Urząd ds. Własności Intelektualnej oraz Światowa Organizacji Własności Intelektualnej.  
  3. Odpowiednio wypełnij wniosek o rejestrację znaku towarowego.
  4. Śledź etapy procesu rejestracyjnego Twojego oznaczenia. 
  5. Korzystaj z symbolu R w kółeczku ale dopiero wtedy gdy otrzymasz na znak prawo ochronne. 
  6. Monitoruj rynek i egzekwuje swoje prawa.  

Jaka powinna być nazwa dla firmy?

Główną funkcją nazwy jest wyróżnianie firmy na rynku wśród konkurencji, dlatego ważne jest, aby nazwa była skuteczna i chwytliwa. Zastanawiasz się pewnie jak tego dokonać... W odpowiedzi na Twoje rozważania prezentujemy kilka podstawowych cech, jakie muszą posiadać dobre nazwy firm z branży IT:

  1. Oryginalna – dobra nazwa firmy z branży IT przede wszystkim musi być niepowtarzalna, aby wykazywała zdolności odróżniającej. Jeśli chcesz się dowiedzieć, czy nikt do tej pory nie używał danej nazwy, to sprawdź, czy nie została ona jeszcze zarejestrowana jako znak towarowy.
  2. Nieskomplikowana – w tym przypadku zasada jest prosta, im krótsza i mniej skomplikowana nazwa, tym łatwiej ją zapamiętać.
  3. Domena internetowa – jeśli zastanawiasz się, jak nazwać firmę, to powinieneś również wziąć pod uwagę dostępność domeny. Zbieżność brzmienia nazwy firmy oraz jej adresu internetowego jest niezwykle ważna, dlatego zanim zdecydujesz się na konkretną nazwę, najpierw upewnij się, że dysponuje ona wolną domeną. 
  4. Bezpieczna językowo – nazwę uważa się za bezpieczną, jeśli zostanie sprawdzona pod kątem jej tłumaczeń na języki obce. Historia odnotowała bowiem już wiele przypadków, w których nawet znane firmy działające na skalę międzynarodową zaliczyły niezręczne wpadki nazewnicze, np. Mazda Laputa, co po Hiszpańsku oznacza prostytutkę. 
  5. Dopasowana do grupy docelowej – większość przedsiębiorstw ukierunkowuje swoje produkty i usługi na konkretną grupę docelową, np. dzieci, młodzież, osoby starsze. W związku z tym dobra nazwa powinna odnosić się do potrzeb i charakteru wybranej grupy. 

Gotowe nazwy firm z wolnymi domenami znajdziesz na Rmarket.pl

Jeśli nie masz czasu na długie procesy kreatywne, a zależy Ci na profesjonalnym starcie swojego biznesu IT, gotowe nazwy firm dostępne na Rmarket.pl będą idealnym rozwiązaniem. Każda z nich została przygotowana przez specjalistów od brandingu, dzięki czemu są one nie tylko unikalne, ale także łatwe do zapamiętania i dopasowane do charakteru branży technologicznej. Co ważne – nazwy dostępne w serwisie posiadają wolne domeny internetowe, co daje Ci pewność, że Twoja marka będzie spójna zarówno w świecie offline, jak i online. Dzięki temu możesz szybko rozpocząć budowanie widoczności w sieci, oszczędzając czas i unikając ryzyka kolizji prawnych.

Poznaj odpowiedzi na popularne pytania

Marcin Setlak

Marcin Setlak

Prawnik, CEO w kancelarii Brandelaw. Specjalizuje się kreacji marek oraz własności intelektualnej. Stworzył ponad 300 marek firm i produktów. Wykładowca w Centrum Prawa Własności Intelektualnej im. H. Grocjusza oraz Akademii Leona Koźmińskiego.

Podobne wpisy

W tym miejscu znajdziesz wartościowe artykuły i porady, w których dzielimy się wiedzą
z zakresu tworzenia nazw i zastrzegania znaków towarowych.

Wszystkie artykuły

Skuteczne nazwy dla twojego biznesu

Poniższa lista zawiera nazwy, które mogłyby być dla Ciebie odpowiednie.

Nie znalazłeś nazwy dla siebie? Skontaktuj się z nami
  • Nazwy z wolną domeną internetową

    Nazwy z wolną domeną internetową

    Proponowane nazwy mają co najmniej jedną wolną domenę internetową.
    Domeny są zarejestrowane i znajdują się w naszych zasobach.

  • Jak wybrać najlepszą nazwę?

    Jak wybrać najlepszą nazwę?

    Dodaj swoje typy nazw do schowka, a następnie porównaj.
    Poproś też znajomych, aby pomogli Ci w wyborze.

  • Jak sprawdzisz czy nazwa  jest unikalna?

    Jak sprawdzisz czy nazwa jest unikalna?

    Sprawdź, czy wśród konkurencyjnych marek nie ma nazwy podobnej.
    My zbadamy czy w Twojej branży nazwa może być prawnie chroniona.

  • Zadbaj o bezpieczeństwo

    Zadbaj o bezpieczeństwo

    Nabywając nazwę stajesz się właścicielem zgodnie z prawem autorskim.
    Wyłączność na jej stosowanie daje Ci rejestracja znaku towarowego.

  • Co daje zastrzeżenie nazwy?

    Co daje zastrzeżenie nazwy?

    Zastrzeżenie znaku towarowego daje Ci prawną wyłączność na jego używanie.
    Wyłączność obejmuje określone branże tzw. klasy oraz terytorium np. Polska, UE.

  • Chroń markę w Polsce lub Unii Europejskiej

    Chroń markę w Polsce lub Unii Europejskiej

    Chroń swoją markę tam, gdzie prowadzisz główne interesy.
    Opłaty urzędowe w UE są wyższe, ale w zamian otrzymujesz ochronę w 28 krajach na 10 lat.

Negocjuj
BIME
.PL
Negocjuj
FOTNER
.PL, .EU
PREMIUM
Negocjuj
INFE
.PL
2 740 PLN
SOFTINE
.PL
2 740 PLN
SOFTINE
.PL
PREMIUM
Negocjuj
BIVA
.PL
2 370 PLN
PROVIRE
.PL
PREMIUM
Negocjuj
VYTE
.PL
TAIDER

Poznaj naszą realizację

Pokaż więcej

Masz pytania? Chcesz nawiązać współpracę?

Napisz wiadomość na [email protected] lub skorzystaj z formularza kontaktowego. Odpowiemy w ciągu 24 godzin.

Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez BRANDELAW Marcin Setlak, NIP: 7381890884, w celu obsługi przesłanego zapytania i udzielenia odpowiedzi na nie. Przeczytaj jak przetwarzamy Twoje dane. Dowiedz się więcej na polityka prywatności.