Rmarket.pl ma w swojej ofercie wiele uniwersalnych nazw. Nie każdy jednak wie, jak wybrać nazwę dla swojej firmy tak, by pasowała do charakteru biznesu oraz przyciągała potencjalnych klientów. Dlatego stworzyliśmy krótki przewodnik, który pomoże Ci w wyborze najlepszej nazwy dla Twojego biznesu.
Każdy rynek charakteryzuje się określoną specyfiką branżową i przekazem. Wynika to z naszego rozumienia i postrzegania określonych profesji. Warsztat samochodowy o nazwie „MICHALINKA” brzmiałby dziwnie. Podobnie jak zmysłowa kobieca bielizna o nazwie „TERMINATOR”.
Te określone style nazywania firm i produktów nazywamy mianem konwencji nazewniczych. To najczęstsze sposoby nazywania marek w danej branży. Na pewno znasz takie „sposoby” nazywania firm i niejednokrotnie się z nimi spotkałeś.Dla przykładu weźmy branżę budowlaną i remontową, gdzie „POLBUD”, „ZBYCH-BUD”, „REMBUD” itp. nazw jest bardzo, bardzo dużo.
W branży modowej i odzieżowej takich nazw już nie znajdziesz. Dominują za to nazwy związane z wyglądem zewnętrznym, obce, które mają zwiększyć atrakcyjność oferty np. „RESERVED”, „BIG STAR” czy „GINO ROSSI”. To wszystko to polskie marki, z polskim kapitałem.Na rynku IT dominują z kolei nazwy anglojęzyczne, nawiązujące najczęściej do określonej profesji, oznaczeń geograficznych lub też abstrakcyjne jak np. „PROGRIS”, „DELEGATE” czy „MIQUIDO”.
To właśnie są konwencje nazewnicze, które wystepują w każdej branży.
Jeżeli chcesz sprawdzić, jakie nazwy przeważają w Twojej części rynku, poszukaj konkurencyjnych marek w Twojej branży. Teraz zanotuj nazwy jakie zobaczysz na pierwszych 10 stronach wyników. Spróbuj przeanalizować co łączy te nazwy ze sobą. Następnie pogrupuj je na zasadzie podobieństw. W ten sposób zobaczysz jakie są najczęstsze sposoby nazywania marek.
Musisz też wiedzieć, że nie wszystkie nazwy firm wpisują się w wyodrębnione trendy. Wiele z nich wyłamuje się z tendencji dominujących na konkretnym rynku. Dzięki temu powstają kreatywne, abstrakcyjne, często intrygujące nazwy, które często są na tyle dobre, że głęboko zapadają w pamięć. Są to nazwy uniwersalne.
Ogromnym atutem uniwersalnych nazw firm jest to, że mogą być odpowiednie dla więcej niż jednej branży. Dzięki temu możesz dowolnie rozwijać swój biznes nie martwiąc się, że za chwilę marka może nie pasować do tego co robisz. Z uniwersalną nazwą bardziej odróżnisz sie od konkurencji i łatwiej dasz się zapamiętać swoim klientom. Taka nazwa może też uzyskać najszerszą ochronę prawną jako słowny znak towarowy.
Przeciwieństwem do nazw uniwersalnych są nazwy branżowe lub generyczne, które dają bezpośrednie skojarzenie z profesją, w jakiej dana firma się specjalizuje. Zaletą nazwy branżowej jest łatwość jej skojarzenia przed odbiorców. Wadą takiej nazwy jest z kolei to, że wąski zakres skojarzeń powoduje konieczność zmiany nazwy firmy, w sytuacji gdy rozszerzysz lub zmienisz przedmiot swojej działalności. Dodatkowo wśród wielu podobnych nazw, trudniej jest się odróżnić na rynku wśród konkurencji. Nazwy generycznej nie można też chronić prawnie jako słowny znak towarowy.
Każda nazwa aby była skuteczną, musi posiadać kilka wspólnych cech. Brak którejś z nich powoduje, że markę trudniej będzie wypromować. Nie jest to oczywiście niemożliwe. Zajmie jednak więcej czasu i wymagać bedzie większych nakładów. Dlatego warto pamiętać o tym, by każda nazwa była UNIKALNA, DOPASOWANA i BEZPIECZNA.
Nazwa unikalna
To nazwa posiadająca swój własny sens i przekaz, wyróżniająca się na tle konkurencyjnych nazw. Taka nazwa bywa, że jest abstrakcyjna. Czasem też może nawiązywać do określonego rodzaju działalności lub oferty ale w taki sposób, że ma swój oryginalny charakter. To nazwa, która z pewnością wyróżnia się wśród innych marek, z którymi przyjdzie Ci konkurować na Twoim rynku.
Nazwa dopasowana
To nazwa zgodna z ofertą, zrozumiała i czytelna dla odbiorcy, dopasowana do branży i rynku na jakim działa. Nazwa dla firmy skierowana do przedsiębiorców ma nieść inny przekaz niż ta, której klientami będą osoby prywatne, na dodatek z pokolenia Facebooka czy Instagrama. To identycznie jak z zastosowaniem języka – jeśli mówisz do anglika po polsku, a on oprócz paru „słynnych” polskich słów nie zna nic więcej, uzyskasz taki sam kiepski efekt. Twoja marka powinna być rozumiana przez odbiorców.
Nazwa bezpieczna
To nazwa, która nie jest identyczna z inną nazwą występującą w branży. Można uzyskać do niej pełnię praw i zastrzec jako znak towarowy. To również taka nazwa, która jest zgodna z kontekstem kulturowym i językowym – nie zawiera w sobie obraźliwych skojarzeń lub nie posiada w potocznym znaczeniu słów, których nie powinno się używać. Nie chcesz przecież, by wchodząc na zagraniczny rynek okazało się, że nazwa przedsiębiorstwa oznacza w miejscowym języku coś niewłaściwego.
Wybierając nazwę dla swojej firmy staraj się, żeby była ona jak najbardziej unikalna i fantazyjna. Abstrakcyjny charakter oznaczenia pozwoli Ci wyróżnić się na rynku i w spokoju budować wartość Twojego biznesu. Niepowtarzalną nazwę z łatwością zarejestrujesz jako znak towarowy, w przeciwieństwie do nazw rodzajowych np. BUTY i opisowych np. KUCHNIA DLA CIEBIE.
Zastanów się teraz, czym wyróżnić się ma Twój biznes? Jakie są jego atuty?Aby odpowiedzieć sobie na to pytanie, zrób proste ćwiczenie. Napisz na kartce papieru jak najwięcej przymiotników, które określają Twoja markę np. przemysłowy, techniczny, inżynierski, specjalistyczny itp. Teraz przyjrzyj się im i wybierz z nich 3-4, które uważasz za najważniejsze. Wybrane przez Ciebie przymiotniki są „trzonem” Twojej przyszłej marki.
Spójrz teraz na kilka przykładów, które pomogą Ci zrozumieć ten mechanizm.
Branża: naprawa maszyn, urządzeń, mechanika Przymiotniki: przemysłowy, techniczny, inżynierski, specjalistyczny Przykładowa nazwa: TECHMATICS
Branża: fitness, zdrowe odżywianie Przymiotniki: zdrowy, energiczny, pozytywny, zrównoważony Przykładowa nazwa: BALLENS
Branża: pensjonat, noclegi, wypoczynek Przymiotniki: luksusowy, wygodny, komfortowy, kameralny Przykładowa nazwa: VILLARI
Zanim zaczniesz zastanawiać się jaka nazwa jest dla Ciebie odpowiednia, najpierw pomyśl co chcesz przekazać swoim klientom. Pamiętaj – jeśli nie wiesz dokąd płyniesz, żaden wiatr nie będzie dla Ciebie dobry. Jeśli nie wiesz co chcesz przekazać, żadna nazwa nie będzie dla Ciebie odpowiednia.
Poznaj teraz kilka narzędzi, które pomogą Ci porównać i przeanalizować proponowane nazwy w naszym serwisie.
Wyszukiwanie nazw w serwisie
Wpisz w wyszukiwarkę słowo związane z Twoją branżą. Możesz skorzystać również z zaawansowanych opcji wyszukiwania i wyszukać według kategorii lub alfabetycznie, cenowo lub według daty dodania. Jeżeli znajdziesz interesujące Cię nazwy, dodaj je do schowka.
Możesz też zapoznać się z listą wszystkich nazw, które są aktualnie dostępne w serwisie. Znajdziesz ją pod tym linkiem.
Korzystanie ze schowka
W schowku możesz zarządzać wybranymi nazwami – dodawać, usuwać, zapytać nas o nazwę. Możesz też przesłać zapytanie do przyjaciół co o nich sądzą. Osoba, do której prześlesz prośbę o pomoc w ocenie nazw, otrzyma link do arkusza porównania, w którym będzie mogła ocenić każdą propozycję. Ty też możesz porównać nazwy pomiędzy sobą.
Porównywanie wybranych nazw
W porównywarce możesz odpowiedzieć na szczegółowe pytania dla każdej nazwy i przyznać swoje oceny cząstkowe. Dzięki temu możesz dokładniej przeanalizować każdą propozycję. Swoją ocenę możesz zapisać w pliku PDF. Twoi przyjaciele, do których wyślesz prośbę o pomoc, również mogą zapisać i Ci przesłać swoje oceny nazw. Dzięki temu uzyskasz więcej opinii o propozycjach, a Twój wybór będzie bardziej obiektywny. Prawda, że proste?
Przed Tobą ostatni krok. Zapytaj nas o nazwę - przyciski do formularza zapytania znajdują się w wizytówce danej nazwy, schowku i porównywarce.
Bezpłatnie dokonamy weryfikacji prawnej, czy ta nazwa może być używana w Twojej branży. Jeśli weryfikacja będzie pozytywna, uzgodnimy cenę sprzedaży praw do nazwy oraz domen internetowych. Już wkrótce możesz rozpoczynać biznes z nową marką!
Pomożemy Ci też pozyskać 1000 EUR dotacji na opłaty urzędowe za rejestrację znaku towarowego. Dofinansowanie do jednego zgłoszenia wynosi aż 75% poniesionych opłat.
znajdź teraz swoją nazwę