Pierwszym skojarzeniem z firmą jest jej nazwa, z którą potencjalny klient – niemalże zawsze – ma pierwszy kontakt. Poniższy artykuł przedstawia kilka sugestii co do inspiracji przy jej wyznaczaniu.
Nazwa przedsiębiorstwa może być prostym, krótkim i konkretnym słowem. Przykładem jest sieć odzieżowa Reserved lub sieć sklepów z artykułami spozywczymi Groszek. Nazwa może powstać także jako zlepek dwóch wyrazów, co pozwala uzyskać szeroki wachlarz różnych kombinacji. Portal społecznościowy Facebook (z angielskiego face-twarz i book-książka) i kosmetyki Golden Rose (z ang. golden - złoty i rose - róża) są dobrymi przykładami zastosowania takiego zabiegu.
Nazwa firmy może być również kompozycją fragmentów różnych słów. Świetnie ilustruje to Microsoft, którego nazwa składa się ze słów microcomputer i software. Firma może być również określana skrótem jak międzynarodowa sieć restauracji KFC (Kentucky Fried Chicken – smażony kurczak z Kentucky) czy H&M (Hennes & Mauritz - połączenie szweckiego „dla niej” oraz imienia współtwórcy firmy).
Na rynku można spotkać się ze zjawiskiem, kiedy firmę reprezentuje imię, nazwisko, czy nazwa miejscowości. Warto pamiętać, iż samo imię niewiele jednak mówi o oferowanych usługach czy produktach. Mimo tego istnieją takie nazwy - jak marka samochodów Mercedes (hiszpańskie imię żeńskie), kosmetyków Joanna, czy butów Bartek.
Zdarza się także, że w nazwach przedsiębiorstw pojawią się nazwiska. Lody Grycan, kosmetyki Inglot czy Ziaja, czekolady Wedel, to przykłady z polskiego rynku. Zza granicy przybywają natomiast: Mc Donald's, Jacobs, Ford, Peugeot, Mars, Porsche, czy Michelin. Spotkać można także imię i nazwisko razem, jak kosmetyki Dr Irena Eris i perfumy Hugo Boss.
Nazwę dla firmy można zaczerpnąć od miejsca w którym się znajduje. Powstałe w ten sposób nazwy są wyjątkowow popularne w branży spozywczej: Włocławek, Żywiec, Sokołów, Pudliszki, Leżajsk i Milejów. Wszyscy znamy samochody marki Warszawa. Wśród tego rodzaju nazw znaleźć można także także firmę Adobe (od nazwy rzeki) czy Nokia (rzeka w Finlandii).
Tak jak tytuł książki zachęca do jej lektury, tak nazwa firmy powinna wzbudzać chęć poznania jej bliżej. Może się zdarzyć, iż wystąpią pewne błędy przy jej kreowaniu. Nazwa może być za długa, co utrudni odbiorcom zapamiętanie jej oraz stworzy problemy przy dyktowaniu, np. przez telefon. Może to również stworzyć niepotrzebne ryzyko pomyłki podczas pisania. Błędem z całą pewnością będzie także podszywanie się pod cudzą markę z tej samej branży, dokonując drobnych zmian w oryginale. Bez względu na jakość usług, niestety i tak będziemy gorszą podróbką w oczach klientów.
Ustalając nazwę dla swojego przedsiębiorstwa, warto mieć na uwadze fakt, że działalność na lokalnym obszarze może w przyszłości rozszerzyć się na rynek zagraniczny. Aby nie powstała nazwa firmy na wzór Osram czy marki Rover, należy sprawdzić znaczenie wybranej nazwy w kilku innych językach.
Jak widać, istnieje wiele sposobów na wykreowanie nazwy firmy. Warto, by ustalając nazwę towarzyszyły nam pewne podstawowe zasady.
Nazwa firmy powinna być unikalna, nie może kojarzyć się z inną firmą z tej samej branży. Jej kolejną cechą powinno być dopasowanie, gdyż znaczenie nazwy niesie przesłanie, będące charakterystyką świadczonych usług. Ustalana nazwa przedsiębiorstwa powinna również stwarzać możliwość zastrzeżenia jej jako znak towarowy i zarejestrowania na wolnej domenie.Kierując się tymi zasadami, nazwa przedsiębiorstwa na pewno będzie trafiona i przyniesie zamierzone efekty.
Tak może. Urząd Patentowy co do zasady przyjmuje, że nazwisko może być znakiem towarowym. Jednak należy zaznaczyć, że nie każde nazwisko ma charakter odróżniający, czyli nie każde nazwisko może stać się zastrzeżonym znakiem towarowym. Wykluczone są takie nazwiska, które jednoznacznie opisują dany towar czy usługę. Więcej na temat rejestracji nazwiska jako znak towarowy znajdziesz klikając tutaj.
Tworząc markę firmy, pamiętaj aby jej nazwa podobała się odbiorcą. Jeżeli trafisz w ich gust szybko staniesz się przedsiębiorcą najczęściej wybieranym na rynku. Unikaj nazw długich, trudnych w wymowie i podyktowania. Używaj nazw unikalnych, jedynych w swoim rodzaju, aby Twoja marka nie była mylona z konkurencją, Wybierając nazwę zwróć uwagę na znaczenie jej w językach obcych, kto wie gdzie w przyszłości zaczniesz oferować swoje towary?
Poniższa lista zawiera nazwy, które mogłyby być dla Ciebie odpowiednie.
Proponowane nazwy mają co najmniej jedną wolną domenę internetową. Domeny są zarejestrowane i znajdują się w naszych zasobach.
Dodaj swoje typy nazw do schowka a następnie porównaj.Poproś też znajomych aby pomogli Ci w wyborze.
Sprawdź czy wśród konkurencyjnych marek nie ma nazwy podobnej.My zbadamy czy w Twojej branży nazwa może być prawnie chroniona.
Nabywając nazwę stajesz się właścicielem zgodnie z prawem autorskim.Wyłączność na jej stosowanie daje Ci rejestracja znaku towarowego.
Zastrzeżenie znaku towarowego daje Ci prawną wyłączność na jego używanie. Wyłączność obejmuje określone branże tzw. klasy oraz terytorium np. Polska, UE.
Chroń swoją markę tam, gdzie prowadzisz główne interesy.Opłaty urzędowe w UE są wyższe, ale w zamian otrzymujesz ochronę w 28 krajach na 10 lat.
poznaj naszą realizację >