Nazwa firmy

Pierwszym skojarzeniem z firmą jest jej nazwa, z którą potencjalny klient – niemalże zawsze – ma pierwszy kontakt. 
Poniższy artykuł przedstawia kilka sugestii co do inspiracji przy jej wyznaczaniu.

 

Wyraz, zlepek wyrazów, skrót

Nazwa przedsiębiorstwa może być prostym, krótkim i konkretnym słowem. Przykładem jest sieć odzieżowa Reserved lub sieć sklepów z artykułami spozywczymi Groszek. Nazwa może powstać także jako zlepek dwóch wyrazów, co pozwala uzyskać szeroki wachlarz różnych kombinacji. Portal społecznościowy Facebook (z angielskiego face-twarz i book-książka) i kosmetyki Golden Rose (z ang. golden - złoty i rose - róża) są dobrymi przykładami zastosowania takiego zabiegu.  

Nazwa firmy może być również kompozycją fragmentów różnych słów. Świetnie ilustruje to Microsoft, którego nazwa składa się ze słów microcomputer i software. Firma może być również określana skrótem jak międzynarodowa sieć restauracji KFC (Kentucky Fried Chicken – smażony kurczak z Kentucky) czy H&M (Hennes & Mauritz - połączenie szweckiego „dla niej” oraz imienia współtwórcy firmy).

 

nazwa dla firmy

 

Imiona i nazwiska jako nazwy firm

Na rynku można spotkać się ze zjawiskiem, kiedy firmę reprezentuje imię, nazwisko, czy nazwa miejscowości. Warto pamiętać, iż samo imię niewiele jednak mówi o oferowanych usługach czy produktach. Mimo tego istnieją takie nazwy - jak marka samochodów Mercedes (hiszpańskie imię żeńskie), kosmetyków Joanna, czy butów Bartek. 

Zdarza się także, że w nazwach przedsiębiorstw pojawią się nazwiska. Lody Grycan, kosmetyki Inglot czy Ziaja, czekolady Wedel, to przykłady z polskiego rynku. Zza granicy  przybywają natomiast: Mc Donald's, Jacobs, Ford, Peugeot, Mars, Porsche, czy Michelin. Spotkać można także imię i nazwisko razem, jak kosmetyki Dr Irena Eris i perfumy Hugo Boss.

 

Nazwa firmy a nazwy geograficzne

Nazwę dla firmy można zaczerpnąć od miejsca w którym się znajduje. Powstałe w ten sposób nazwy są wyjątkowow popularne w branży spozywczej: Włocławek, Żywiec, Sokołów, Pudliszki, Leżajsk i Milejów. Wszyscy znamy samochody marki Warszawa. Wśród tego rodzaju nazw znaleźć można także także firmę Adobe (od nazwy rzeki) czy Nokia (rzeka w Finlandii).

 

jak nazwać firmę

 

Błędy przy tworzeniu nazwy

Tak jak tytuł książki zachęca do jej lektury, tak nazwa firmy powinna wzbudzać chęć poznania jej bliżej. Może się zdarzyć, iż wystąpią pewne błędy przy jej kreowaniu. Nazwa może być za długa, co utrudni odbiorcom zapamiętanie jej oraz stworzy problemy przy dyktowaniu, np. przez telefon. Może to również stworzyć niepotrzebne ryzyko pomyłki podczas pisania. 
Błędem z całą pewnością będzie także podszywanie się pod cudzą markę z tej samej branży, dokonując drobnych zmian w oryginale. Bez względu na jakość usług, niestety i tak będziemy gorszą podróbką w oczach klientów.

Ustalając nazwę dla swojego przedsiębiorstwa, warto mieć na uwadze fakt, że działalność na lokalnym obszarze może w przyszłości rozszerzyć się na rynek zagraniczny. Aby nie powstała nazwa firmy na wzór Osram czy marki Rover, należy sprawdzić znaczenie wybranej nazwy w kilku innych językach. 

 

O czym jeszcze warto pamiętać? 

Jak widać, istnieje wiele sposobów na wykreowanie nazwy firmy. Warto, by ustalając nazwę towarzyszyły nam pewne podstawowe zasady.

Nazwa firmy powinna być unikalna, nie może kojarzyć się z inną firmą z tej samej branży. Jej kolejną cechą powinno być dopasowanie, gdyż znaczenie nazwy niesie przesłanie, będące charakterystyką świadczonych usług. Ustalana nazwa przedsiębiorstwa powinna również stwarzać możliwość zastrzeżenia jej jako znak towarowy i zarejestrowania na wolnej domenie.
Kierując się tymi zasadami, nazwa przedsiębiorstwa na pewno będzie trafiona i przyniesie zamierzone efekty.

 

Często zadawane pytania

Czy nazwisko może być nazwą firmy?

Tak może. Urząd Patentowy co do zasady przyjmuje, że nazwisko może być znakiem towarowym. Jednak należy zaznaczyć, że nie każde nazwisko ma charakter odróżniający, czyli nie każde nazwisko może stać się zastrzeżonym znakiem towarowym. Wykluczone są takie nazwiska, które jednoznacznie opisują dany towar czy usługę. Więcej na temat rejestracji nazwiska jako znak towarowy znajdziesz klikając tutaj.

Jakich błędów unikać przy tworzeniu nazwy dla firmy?

Tworząc markę firmy, pamiętaj aby jej nazwa podobała się odbiorcą. Jeżeli trafisz w ich gust szybko staniesz się przedsiębiorcą najczęściej wybieranym na rynku. Unikaj nazw długich, trudnych w wymowie i podyktowania. Używaj nazw unikalnych, jedynych w swoim rodzaju, aby Twoja marka nie była mylona z konkurencją, Wybierając nazwę zwróć uwagę na znaczenie jej w językach obcych, kto wie gdzie w przyszłości zaczniesz oferować swoje towary?

Podobne wpisy

Nazwa dla firmy hydraulicznej-image

Nazwa dla firmy hydraulicznej

Nazwy dla firm instalacyjnych i elektrycznych-image

Nazwy dla firm instalacyjnych i elektrycznych

Nazwy dla firm z branży wypoczynkowej i eventowej-image

Nazwy dla firm z branży wypoczynkowej i eventowej

Skuteczne nazwy dla twojego biznesu

Poniższa lista zawiera nazwy, które mogłyby być dla Ciebie odpowiednie.

Nazwy z wolną domeną internetową-image
Nazwy z wolną domeną internetową

Proponowane nazwy mają co najmniej jedną wolną domenę internetową.
Domeny są zarejestrowane i znajdują się
w naszych zasobach.

 

 

 

Jak wybrać najlepszą nazwę?-image
Jak wybrać najlepszą nazwę?

Dodaj swoje typy nazw do schowka
a następnie porównaj.
Poproś też znajomych aby pomogli
Ci w wyborze.

Jak sprawdzisz czy nazwa  jest unikalna?-image
Jak sprawdzisz czy nazwa jest unikalna?

Sprawdź czy wśród konkurencyjnych
marek nie ma nazwy podobnej.
My zbadamy czy w Twojej branży nazwa może być prawnie chroniona.

Zadbaj o bezpieczeństwo-image
Zadbaj o bezpieczeństwo


Nabywając nazwę stajesz się właścicielem zgodnie z prawem autorskim.
Wyłączność na jej stosowanie daje Ci rejestracja znaku towarowego.

Co daje zastrzeżenie nazwy?-image
Co daje zastrzeżenie nazwy?


Zastrzeżenie znaku towarowego daje Ci prawną wyłączność na jego używanie.
Wyłączność obejmuje określone branże
tzw. klasy oraz terytorium np. Polska, UE.

Chroń markę w Polsce lub Unii Europejskiej-image
Chroń markę w Polsce lub Unii Europejskiej

Chroń swoją markę tam, gdzie
prowadzisz główne interesy.
Opłaty urzędowe w UE są wyższe,
ale w zamian otrzymujesz ochronę
w 28 krajach na 10 lat.

NANQ

poznaj naszą realizację >

SIRONES .com .pl negocjuj
2 domeny
AVERTEN .com .eu .pl negocjuj
3 domeny
PREMERSON .com .eu .pl negocjuj
3 domeny
AVEREN .pl 2790 PLN
1 domena
PROMERON .pl 2340 PLN
1 domena
ALLEMED .pl 2690 PLN
1 domena
PROVERY .pl 2470 PLN
1 domena
PROVIRE .pl 2370 PLN
1 domena
pokaż więcej
Prosty sposób na nazwę Twojej firmy
Setki nazw z wolną domeną internetową, gotowe do rejestracji jako znak towarowy ®.
Wybierz nazwę, rozpocznij swój biznes.
f
facebook