Nazwa dla firmy to szyld, wizytówka i twarz biznesu. Jeżeli zależy Ci na sukcesie, musisz tak nazwać firmę, by klient otrzymał właściwy komunikat z informacją o jej charakterze i cechach. Im skuteczniejszy będzie przekaz, tym lepsze wyniki osiągnie Twoja sprzedaż.
Na to pytanie powinien odpowiedzieć każdy przedsiębiorca, niezależnie czy zakłada nową firmę, myśli o zmianie dotychczasowej nazwy lub uważa, że obecne oznaczenie firmy się świetnie sprawdza. Nie od dziś wiadomo, że w biznesie istnieje dość spora dowolność, jeżeli chodzi o proces tworzenia nazw dla firm. Możemy na przykład znaleźć firmy zajmujące się elektroniką użytkową i komputerami, o nazwach faktycznie kojarzących się bezpośrednio z ich przedmiotem działalności, jak również o oznaczeniach pochodzących od nazw owoców, miast lub innych oznaczeń, całkowicie abstrakcyjnych, które w pierwszej chwili niekoniecznie mogą się kojarzyć z branżami wykorzystującymi najnowsze technologie.
Nazwa firmy powinna być dopasowana. Oznaczenie przedsiębiorstwa można porównać do tunelu łączącego przedsiębiorstwo samo w sobie, ze swoimi klientami docelowymi. Chodzi o to, czym zajmuje się dana firma, jakie wartości wyznaje, bądź jakie przesłanie właściciel marki chce przekazać klientom docelowym. Znacznie łatwiej będzie Ci wypromować nazwę firmy, której już samo brzmienie będzie wywoływało wśród Twoich klientów oczekiwane skojarzenia, uczucia i emocje.
Łatwiejsze do wypromowania są nazwy, które wywołują pewne oczekiwane skojarzenia, uczucia i emocje związane z daną branżą.
Nie zawsze jednak chodzi o to, by nazwa bezpośrednio wskazywała na to, czym zajmuje się konkretna firma. Szyld z nazwą „Usługi krawieckie Piotr Nowak” nie pozostawia cienia wątpliwości, z jakim przedsiębiorstwem mamy do czynienia. Podobnie „Usługi krawieckie Krystyna Kowalska” oraz „Usługi krawieckie Michał Czapla”. Tylko nijak się to ma do gospodarki konkurencyjnej, gdzie każdy dąży do wyróżnienia się na rynku. Scenariusz, gdzie mijamy trzy zakłady o takich nazwach jest oczywiście mało prawdopodobny, jednak chodzi głównie o zobrazowanie podstaw, z których wywodzi się kolejna zasada.
Nazwa dla firmy musi być unikalna. Oryginalna nazwa dla firmy pozwoli Ci się wyróżnić na rynku. W obecnych realiach biznesowych naprawdę ciężko czasami znaleźć oznaczenie „inne niż wszystkie inne”. Zajmuje to niekiedy sporo czasu, wymaga pewnych umiejętności z zakresu korzystania z danych dostępnych w Internecie. Aby stworzyć unikalną nazwę dla firmy, niezbędne są również odpowiednie pokłady inwencji twórczej. Trzeba się wykazać nie lada kreatywnością aby stworzyć oryginalne oznaczenie, które połączy w sobie wszystkie konieczne cechy dobrej nazwy firmy.
Posiadając dom, dbasz o niego, sprzątasz, by przyciągał gości (oczywiście tych pożądanych), dekorujesz na święta, oraz chronisz, by nikt go nie zniszczył, nie okradł, nie wykorzystał w jakikolwiek sposób mogący naruszyć jego wartość. Tak samo należy traktować nazwę przedsiębiorstwa. Wybierz bezpieczną nazwę dla firmy. W ten sposób znacznie ograniczysz niebezpieczeństwa, takie jak korzystanie z nazwy Twojej firmy, przez nieuczciwego konkurenta. Kiedy prowadzisz firmę dostatecznie długo, zwykłe oznaczenie słowne ewoluuje do rangi marki. Staje się fuzją doświadczenia, wiedzy i jakości, które reprezentuje przedsiębiorstwo, zaufania oraz szacunku, którym darzą firmę klienci. Marka stanowi więc odrębną wartość przedsiębiorcy, o którą nie tylko powinien a wręcz musi dbać, jeżeli nie chce jej stracić. By chronić dom, zakładasz alarm, by chronić nazwę firmy, zastrzeż ją. Można tego dokonać w Urzędzie Patentowym RP (ochrona prawna obowiązywać będzie na terenie Polski) lub w Urzędzie Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (nazwa chroniona będzie na terytorium wszystkich państw UE).
Marka to pewnego rodzaju fuzja doświadczenia, wiedzy i jakości wykonywanych usług oraz zaufania, którym darzą firmę klienci.
W idealnym świecie, istniałby jeden uniwersalny sposób na stworzenie nazwy dla firmy. Namingowe panaceum. Nasz świat nie jest jednak idealny i w różnych sytuacjach czy przypadkach „najlepsze sposoby” na stworzenie nazwy będą się różniły. Co więcej, ilu będzie twórców, tyle będzie też prawdopodobnie najlepszych nazw. Dlatego decydujące znaczenie przy tworzeniu i wyborze najlepszej nazwy dla Twojej firmy, masz Ty. Nikt nie zna swojego biznesu tak dobrze, jak Ty. Dokonujesz wyboru nazwy dla Twojej firmy, a nie dla firmy teściowej czy sąsiada. Zainteresuj się, czy stworzona nazwa jest więc dopasowana, unikalna i bezpieczna.
Jeżeli zechcesz sam stworzyć nazwę dla firmy, podpowiadamy co jest konieczne. Przede wszystkim musisz być kreatywny i mieć łatwy dostęp do wszelkich pokładów słowa pisanego, to znaczy wszelkiego rodzaju literatury lub Internetu. Na tym kończy się łatwa część. Musisz wykorzystać jedynie te źródła, w których znajdziesz słowa dopasowane do Twojego biznesu i zrozumiałe dla grupy Twoich potencjalnych klientów. Konieczne będzie tutaj nie tylko określenie, czym charakteryzuje się Twoja firma ale również przeprowadzenie analizy rynku, by zdefiniować grupę klientów docelowych. W ten sposób kierując ofertę do młodzieży, twórca nie popełni błędu i nie wybierze na nazwę dla firmy wyrazu archaicznego. Relikty mowy zostawić warto dla targetu (grupy docelowej), która je doceni. Gdy już opracujesz bazę słów i wyrażeń, które Twoim zdaniem nadawałyby się na nazwę dla Twojej firmy, konieczne będzie zbadanie ich pod względem dostępności domeny internetowej o tym samym brzmieniu. Więcej na temat znaczenia domeny internetowej firmy przeczytasz tutaj. Należy także przeprowadzić analizę znaczeniową nazwy, w innych językach niż polski. Ma to znaczenie, gdy Twoimi klientami mogą być obcokrajowcy, lub gdy zamierzasz działać na rynkach zagranicznych. Kolejnym niezbędnym działaniem jest zbadanie, czy nazwa nie występuje już na rynku, szczególnie, czy nie jest zarejestrowanym znakiem towarowym. Po za sprawdzeniem, czy nazwa nie jest już chroniona prawnie przez inną firmę, istnieje szereg przepisów regulujących to, jak tworzyć nazwy dla organizacji ze względu na posiadaną formę organizacyjno-prawną.
Nie zapominaj, że głównym zadaniem marki jest sprzedaż. Konieczne jest więc nadanie nazwie perswazyjnego charakteru, dzięki któremu pozyskasz więcej klientów.
Czy nazwy dla firm można w jakiś sposób skategoryzować? Jest to o tyle trudne, że istnieje naprawdę wiele organizacji, co roku powstają setki tysięcy nowych, a Twórcy prześcigają się w tworzeniu nowych rodzajów nazw, które pozwoliłyby firmom wyróżnić się na rynku. Powstają nowe słowa, hybrydy i mutacje które niekiedy ciężko jakkolwiek przyporządkować. Można jednak wyodrębnić kilka podstawowych rodzajów nazw dla firm, które zdają się być niezmiennie w czołówce popularności używanych oznaczeń działalności gospodarczych.
(nie)zwykłe słowa?
Szacuje się, że w języku polskim mamy liczbę wyrazów oscylującą w przedziale 6 000 – 10 000. Jest to wartość kilkukrotnie zaniżona, nie zawiera bowiem wszelkich zdrobnień czy dialektów. Na świecie zaś istnieje około 7 000 języków. Nie trzeba zaawansowanej matematyki, żeby się zorientować, jak wiele „zwykłych słów” mamy do dyspozycji przy tworzeniu nazw dla firm, produktów czy usług. Siedemdziesiąt milionów słów to aż nadto, by znaleźć odpowiednie oznaczenie dla przedsiębiorstwa.
Neologizmy
Dlaczego niemożliwe jest dokładne określenie, z ilu słów składa się dany język? Każdy z nich dynamicznie się rozwija i bogaci w nowe wyrażenia (neologizmy). Elastyczność języka pozwala tworzyć z jednego słowa, zupełnie nowe, pozwala łączyć kilka wyrazów (niekoniecznie tej samej mowy), by w efekcie otrzymać zupełnie nowe, nieznane dotychczas słowo. Stosowanie takiego zabiegu pozwala z jednej strony otrzymać abstrakcyjne nazwy firm, niosące zupełnie nowy przekaz klientom, z drugiej zaś nazwy, które będą wyjątkowe, oryginalne i znacznie bezpieczniejsze niż nazwy pospolicie używane w społeczeństwie (generyczne).
Kombinacje wielowyrazowe
Jedna z podstawowych zasad tworzenia chwytliwej nazwy dla firmy mówi o tym, że nazwa powinna być krótka. Takie nazwy są znacznie lepiej zapamiętywalne przez odbiorców, pozostają w pamięci na dłużej i znacznie łatwiej budować wtedy świadomość marki. Nie znaczy to jednak, ze każda dłuższa nazwa nie będzie się nadawała. Z pewnością znasz dłuższe nazwy firm, które są obecnie liderami w swojej branży. Jeżeli zależy Ci na użyciu w nazwie konkretnego słowa, które jest zbyt ogólne, lub wykorzystywane przez inną firmę, połącz je z innym. Zyskasz dzięki temu nie tylko możliwość skorzystania z oznaczenia, które samo nie mogłoby być na przykład zastrzeżone w urzędzie patentowym, ale także dodatkowy element nacechowany emocjonalnie, dzięki któremu skuteczniej trafisz z przekazem do potencjalnych klientów.
Skróty, morfemy
Jeżeli nazwa firmy jest naprawdę długa i przedsiębiorca obawia się o jej skuteczność, niekiedy decyduje się na sygnowanie biznesu jedynie skrótem pełnej nazwy. Oznaczenie składające się jedynie z inicjałów jest znacznie bardziej zapamiętywalne niż pełna nazwa firmy (często umieszczana jest jako tagline loga). Na podobnej zasadzie co słowa, również i pojedyncze litery posiadają pewien ładunek skojarzeniowy. Twórcy nazw dla firm, produktów czy usług zawsze zwracają uwagę na to, jakie konotacje wywołuje każdy element stworzonej nazwy. Morfemy to najprostsze cząstki wyrazów, pod którymi ukryte jest ciągle znaczenie wyrazu pierwotnego i wszelkie skojarzenia z nim związane. Użycie morfemów w nazwie firmy pozwala uzyskać krótkie oznaczenia, nawet kiedy połączymy morfemy pochodzące od kilku różnych słów. Powstałe w ten sposób nazwy abstrakcyjne, niepowtarzalne i oryginalne niemalże zawsze wyróżniają się na rynku.
Nazwę dla swojej firmy możesz stworzyć samodzielnie. Jeżeli posiadasz predyspozycje, o których pisaliśmy na początku artykułu nie ma żadnych przeciwwskazań byś poświęcił swój czas i sam zadbał o kreację, promocję i ochronę prawną. Jeśli jednak brakuje Ci czasu lub po prostu wolisz skupić się na budowie swojego biznesu, zawsze możesz skorzystać z pomocy specjalistów. Ze swojej strony oferujemy setki nazw dla firm z różnych branż. Jeśli jednak potrzebujesz nazwy indywidualnie dopasowanej do potrzeb Twojego przedsiębiorstwa, to zachęcamy do bezpośredniego kontaktu z nami.
Teraz kiedy już wiesz, czym powinna się charakteryzować dobra nazwa dla firmy, zachęcamy do zapoznania się z bazą nazw dostępną w naszym serwisie. Korzystając z oferty Rmarket.pl zyskasz pewność, że kupisz nazwę oryginalną, unikalną, posiadającą wolną domenę internetową, bezpieczną pod kątem aspektów prawnych oraz przede wszystkim skuteczną marketingowo.
Podczas wyboru nazwy firmy ważne jest aby wiedzieć co będziesz robić i do kogo kierujesz swój produkt lub usługę. Kryteria te pomogą Ci stworzyć nazwę, która się dopasuje do Twojego otoczenia i odbiorców. Twoja nazwa powinna być odpowiedzią na oczekiwania klientów oraz budzić w nich pozytywne emocje. Pamiętaj aby nazwa firmy była unikalna i abstrakcyjna. Oryginalny znak pomoże Ci się wyróżniać na rynku oraz przyciągnąć odbiorców. Tworząc firmę wybierz nazwę bezpieczną, która zagwarantuje Ci unikalność na rynku. Bezpieczeństwo marki zapewnisz sobie zastrzegając znak towarowy w odpowiednim urzędzie. W Polsce jest to Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej, natomiast w Unii Europejskiej jest to Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej.
Aby nazwa Twojej firmy mogła zostać zastrzeżona nie wystarczy by była ona unikalna i dopasowana. Nazwa, którą chcemy zastrzec musi spełniać ściśle określone kryteria, podyktowane przez urząd patentowy. Zanim urząd rozpocznie proces rejestracyjny dokonuje skrupulatnej analizy znaku pod kątem tzw. bezwzględnych przesłanek odmowy rejestracji znaku towarowego. Jeżeli podczas tego badania ekspert uzna, że występują tego rodzaju przeszkody, odrzuci wniosek rejestracyjny. Do bezwzględnych przesłanek odmowy rejestracji znaku towarowego należą min. opisowość i rodzajowość znaku, które wskazują na rodzaj i przeznaczenie produktu czy usługi. Do przeszkód w rejestracji znaku zaliczamy również używanie słów potocznych, symboli narodowych oraz słów, które mogą naruszać uczucia religijne. Więcej informacji na temat jak nazwać firmę znajdziesz tutaj.
Poniższa lista zawiera nazwy, które mogłyby być dla Ciebie odpowiednie.
Proponowane nazwy mają co najmniej jedną wolną domenę internetową. Domeny są zarejestrowane i znajdują się w naszych zasobach.
Dodaj swoje typy nazw do schowka a następnie porównaj.Poproś też znajomych aby pomogli Ci w wyborze.
Sprawdź czy wśród konkurencyjnych marek nie ma nazwy podobnej.My zbadamy czy w Twojej branży nazwa może być prawnie chroniona.
Nabywając nazwę stajesz się właścicielem zgodnie z prawem autorskim.Wyłączność na jej stosowanie daje Ci rejestracja znaku towarowego.
Zastrzeżenie znaku towarowego daje Ci prawną wyłączność na jego używanie. Wyłączność obejmuje określone branże tzw. klasy oraz terytorium np. Polska, UE.
Chroń swoją markę tam, gdzie prowadzisz główne interesy.Opłaty urzędowe w UE są wyższe, ale w zamian otrzymujesz ochronę w 28 krajach na 10 lat.
poznaj naszą realizację >