Wybór nazwy domeny

O tym jak ważny jest dobry adres przekonuje się praktycznie każdy, kto prowadzinp. zakład fryzjerski przy ruchliwej ulicy. Z domenami jest podobnie. Dobry adres może pomóc Ci wypromować biznes i ułatwić jego odnalezienie potencjalnym klientom. Z tego artykułu dowiesz się jaką nazwę domeny wybrać, by wyróżnić się wśród mnóstwa adresów www, które można znaleźć w Internecie.

Marcin Setlak
Artykuł napisany pod redakcją
Marcin Setlak
29.04.2025 - 4 min czytania
Wybór nazwy domeny

Czym jest domena internetowa?

Domena internetowa to unikalny adres, który wskazuje na konkretną stronę w przestrzeni cyfrowej. Jest ona kluczowym elementem identyfikacji w sieci, umożliwiając użytkownikom łatwe odnalezienie witryny firmy czy osoby. Domena internetowa, im łatwiejsza do zapamiętania tym lepiej dla Twojego biznesu. Jeśli jest wiązana z charakterem działalności, może stać się ważnym narzędziem budowania wizerunku i widoczności Twojej marki.

Jaką wybrać nazwę domeny internetowej?

Wybierając nazwę domeny, panuje jedna zasada. Powinna być taka sama jak nazwa firmy. Kiedyś zadanie było łatwe. Przedsiębiorca nadawał nazwę swojej firmie, a potem rejestrował domenę o nazwie identycznej. Dzisiaj wybór odpowiedniej domeny jest znacznie trudniejsza. W Internecie panuje „tłok” i bardzo często tworzone nazwy są zwyczajnie zajęte. Żadna nazwa dla firmy nie zda egzaminu, jeżeli okaże się, że nazwa domeny o takim samym brzmieniu jest już zarejestrowana, dlatego odmiennie niż kiedyś, już przy tworzeniu choćby propozycji nazwy dla firmy, należy sprawdzić dostępność koherentnych domen.

Warunkiem priorytetowym przy wyborze dobrej nazwy dla Twojej firmy powinno być sprawdzenie, czy dana nazwa posiada wolną domenę. Ważne jest bowiem, aby domena internetowa była taka sama jak nazwa firmy.

O ile, w przypadku nazw firm najlepiej, gdy nazwa domeny jest taka sama jak oznaczenie handlowe naszego biznesu, o tyle nazwy dla produktów i usług nie rodzą takich problemów. Jeżeli dla swoich produktów lub usług nie masz konkretnej marki, wystarczy, że użyjesz nazwy pospolitej (ogólnej). To nie oznacza jednak, że problemy w ogóle się tu nie pojawiają. Nazwy domen, służące promocji oferty mogą być (lecz nie muszą) znacznie bardziej generyczne (ogólne oznaczenia, nazwy i słowa używane potocznie), to znaczy że – o ile uda się znaleźć taką domenę – stronę internetową dotyczącą usługi tworzenia nazw dla firm, zarejestruj pod nazwą tworzenienazw.pl. Problem jednak w tym, że coraz ciężej znaleźć wolne oznaczenia generyczne. W zależności od branży, czasami graniczy to wręcz z cudem. Bardzo często pojawia się dodatkowe utrudnienie w postaci kosztu takiej domeny. Do niedawna najdroższą domeną, jaką zakupiono w Polsce była nazwa generyczna „opony.pl”. Jej cena wyniosła prawie 1 000 000 zł!

Jak stworzyć dobrą nazwę domeny dla strony internetowej?

Nieodpowiednia nazwa domeny internetowej może znacznie utrudnić budowanie pozytywnego wizerunku marki w Internecie. Rynek domen w Polsce i na świecie rozwija się w bardzo dynamicznym tempie. Trendy zmieniają się błyskawicznie, jednak istnieje kilka stałych, uniwersalnych reguł, których zastosowanie powinno znacznie ułatwić stworzenie i wybór najlepszej nazwy dla domeny internetowej.

wybór nazwy domeny
Jaką domenę wybrać dla swojej marki?

Jeżeli jako nazwę domeny internetowej chcesz zarejestrować nazwę ogólną (pospolitą), która jest jednak już zarejestrowana i używana przez inny podmiot, musisz dodać jakiś element, który dostatecznie odróżni ją od tej już zarejestrowanej (np. oznaczenie lokalizacji, w której działasz: tworzenienazwlublin.pl). Wystrzegaj się jednak tego zabiegu w sytuacji, gdy nazwa domeny stanie się zbyt długa i ciężka w zapamiętaniu. Nie wpłynie to pozytywnie na aspekt marketingowy domeny.

W branży panuje spór w kwestii wykorzystania w nazwie, oznaczenia ogólnego (generycznego). Część twórców nazw twierdzi, że to świetne rozwiązanie, jeżeli zależy Ci na wysokich pozycjach  w wyszukiwarce Google. Algorytm, który plasuje daną stronę w wynikach, docenia strony, których nazwa stanowi jednocześnie jedną z fraz kluczowych, na które pozycjonuje się daną stronę. Inni wskazują, że nie ma to tak wielkiego znaczenia i że lepiej zwrócić uwagę na aspekt marketingowy. Najkorzystniej znaleźć złoty środek i stworzyć nazwę domeny która sprawdzi się pod kątem marketingowym oraz pokryje w pewnym stopniu frazę kluczową serwisu. Nazwy generyczne posiadają tę zaletę, że w bezpośredni i jasny sposób wskazują odbiorcom, na jaką stronę wchodzą. Mimo wszystko warto pamiętać, że wypozycjonować można każdą nazwę domeny, więc większy priorytet przy wyborze powinna mieć jednak atrakcyjność marketingowa.

Jeżeli nazwa domeny, którą chcesz zarejestrować jest dwuczłonowa, zastanów się, czy adres ma być pisany ciągiem „tworzenienazw.pl” czy z myślnikiem „tworzenie-nazw.pl”. Większość specjalistów zgodnie popiera pierwsze rozwiązanie. Jest znacznie bardziej intuicyjny i większość internautów właśnie taki zapis będzie stosować. Żeby mieć pewność, że nikt nie pominie naszej domeny, możemy zarejestrować obie wersje i ruch z jednej przekierować na tę właściwą. 

Nie stosuj znaków diakrytycznych. Od kilku lat Polacy mogą rejestrować nazwy domen, które zwierają w sobie „ś” „ć” „ż” „ł” i inne polskie znaki. Nie warto jednak takich nazw rejestrować z tego względu, że większość użytkowników sieci, przyzwyczaiła się do pisania z pominięciem polskich znaków. Taką mamy rzeczywistość, że ludziom żyjącym w ciągłym biegu znacznie wygodniej pisać bez diakrytyków i już mało kogo to nawet razi. W tym przypadku, podobnie jak zaproponowaliśmy w punkcie powyżej, można zarejestrować obie wersje nazwy domeny i kumulować cały ruch na jednej z nich.

Ważną kwestią jest wybór rozszerzenia rejestrowanej domeny. W Polsce najpopularniejsza jest niezmiennie nasza krajowa domena „.pl”. Nieco mniej popularne ale również bardzo często wykorzystywane to „.eu” oraz „.com”. Pamiętaj, że nawet jeżeli poszukiwana przez Ciebie nazwa domeny będzie już zarejestrowana z rozszerzeniem „.pl”, istnieje szansa, że oznaczenie to będzie dostępne pod innym sufiksem. Upewnij się przy tym, że nie naruszasz takim działaniem czyjegoś prawa do zastrzeżonego znaku towarowego lub znaku renomowanego. Badanie takie możesz zlecić kancelarii brandingowej Brandelaw.pl

Mimo tego, że od kilku lat istnieje oficjalne przyzwolenie na rejestrację domen zawierających znaki diakrytyczne, to zdecydowanie lepiej tego unikać. Ludzie bowiem przywykli już do pisania adresów internetowych nie zawierających polskich znaków.

Nazwa domeny internetowej firmy, produktu czy usługi ma takie samo znaczenie, jak nazwy handlowe używane w kontaktach biznesowych w realnym świecie. Adres www reprezentuje Cię w sieci, gdzie znacznie szybciej możesz dotrzeć do bardzo szerokiego grona potencjalnych klientów. Odpowiednio stworzona nazwa domeny internetowej, tak samo jak nazwa firmy, przyciąga klientów, ułatwia budowanie świadomości marki i zwiększa szanse na sukces.

Wszystkie proponowane przez nas nazwy posiadają wolną domenę internetową. Dzięki temu otrzymujesz nie tylko dobry pomysł na nazwę swojej firmy czy produktu, ale również atrakcyjny adres domenowy.

Czy warto sprawdzić dostępność domeny internetowej?

Sprawdzenie dostępności Twojej domeny to kluczowy krok w procesie budowania marki w Internecie. Wybór domeny powinien być przemyślany, aby była łatwa do zapamiętania i odzwierciedlała charakter działalności firmy. Dzięki temu unikniesz problemów z prawami własności i zyskasz pewność, że wybrana nazwa wyróżni Cię w cyfrowej przestrzeni. Tylko unikalna nazwa umożliwia jej zastrzeżenie w Urzędzie Patentowym, co daje pewność co do ochrony prawnej i wyróżnia Twoją firmę w przestrzeni cyfrowej. Dzięki temu zyskasz solidne podstawy do budowania trwałej marki. Co ważne, jeżeli nazwa Twojej domeny i nazwa znaku towarowego są tożsame, będą one chronione niezależnie od rozszerzenia domenowego. Dzięki temu zyskasz pewność co do ochrony prawnej i wyłączności jej używania.

Czy warto zarejestrować domenę w Urzędzie Patentowym?

Rejestracja domeny w Urzędzie Patentowym to krok, który warto rozważyć, aby wzmocnić ochronę prawną marki. Wybierając domenę dla Twojej strony www, ważne jest, aby była unikalna i zgodna z identyfikacją wizualną firmy. Niezależnie od rozszerzenia domeny, zarejestrowanie jej jako znaku towarowego może ułatwić egzekwowanie praw w przypadku sporów i zabezpieczyć markę na długie lata.

Proces wyboru idealnej nazwy domeny internetowej nie jest łatwym zadaniem. Na rynku panuje tłok a domeny premium są już zajęte. Wybór domeny pod kątem pozycjonowania czy słów kluczowych w nazwie może być ryzykowne, ponieważ ich opisowość lub rodzajowość może być przeszkodą w ich rejestracji w Urzędzie Patentowym. Dlatego jeżeli potrzebujesz gotowej nazwy dla swojej firmy z wolną domena internetową napisz lub zadzwoń do nas. Kancelaria Brandelaw zajmuje się tworzeniem unikalnych rozwiązań nazewniczych, które posiadają wolne domeny internetowe i które można zarejestrować w UP.

Poznaj odpowiedzi na popularne pytania

Marcin Setlak

Marcin Setlak

Prawnik, CEO w kancelarii Brandelaw. Specjalizuje się kreacji marek oraz własności intelektualnej. Stworzył ponad 300 marek firm i produktów. Wykładowca w Centrum Prawa Własności Intelektualnej im. H. Grocjusza oraz Akademii Leona Koźmińskiego.

Podobne wpisy

W tym miejscu znajdziesz wartościowe artykuły i porady, w których dzielimy się wiedzą
z zakresu tworzenia nazw i zastrzegania znaków towarowych.

Wszystkie artykuły

Masz pytania? Chcesz nawiązać współpracę?

Napisz wiadomość na [email protected] lub skorzystaj z formularza kontaktowego. Odpowiemy w ciągu 24 godzin.

Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez BRANDELAW Marcin Setlak, NIP: 7381890884, w celu obsługi przesłanego zapytania i udzielenia odpowiedzi na nie. Przeczytaj jak przetwarzamy Twoje dane. Dowiedz się więcej na polityka prywatności .