Czy warto zastrzec nazwę firmy jako znak towarowy?

Jeżeli już wymyśliłeś chwytliwą nazwę dla swojej firmy, to powinieneś ją ochraniać. Czy warto zastrzec nazwę firmy jako znak towarowy? Odpowiedź nasuwa się tylko jedna: tak!  Na budowanie marki świadomy przedsiębiorca poświęca mnóstwo czasu, energii i pieniędzy, dlatego warto ją chronić. Dlaczego jeszcze warto zastrzec nazwę dla swojej firmy? Dowiesz się z dalszej części artykułu.

ochrona znaku towarowego

Źródło: Fotolia.com


Dlaczego warto pomyśleć o zastrzeżeniu nazwy firmy?

Wymyśliłeś idealną nazwę dla swojej firmy? Powinieneś jak najszybciej pomyśleć o jej ochronie. Dlaczego? Na pewno włożysz bardzo dużo energii, pieniędzy i czasu w wypromowanie nazwy swojej firmy. Niezależnie od tego, w jakiej branży działasz na pewno chcesz, żeby Twoja firma kojarzyła się z wysoką jakością produktów lub usług oraz miała dobrą renomę wśród klientów i kontrahentów. Taki proces często trwa miesiące, a nawet lata.

Gdy osiągniesz taki sukces, na pewno pojawią się konkurenci, którzy będą ci go zazdrościć. Nieuczciwa konkurencja może wykorzystać sytuację, że Twoja nazwa nie jest odpowiednio chroniona. Może spróbować założyć firmę o identycznej lub bardzo zbliżonej nazwie do Twojej po to, żeby zmylić Twoich klientów i kontrahentów. Jeżeli zadbasz o odpowiednią ochronę nazwy swojej firmy, będziesz mógł spać spokojnie. Takim ochronnym narzędziem jest zastrzeżenie nazwy firmy jako znaku towarowego. Znak towarowy (ang. trademark) daje możliwość szybkiej identyfikacji danego produktu lub usługi jako pochodzącego od konkretnego przedsiębiorcy. Najważniejszą funkcją znaku towarowego jest właśnie funkcja odróżniająca od siebie produkty i usługi pochodzące od różnych przedsiębiorców. Znakiem towarowym jest każde oznaczenie, które można przedstawić w sposób graficzny, jeżeli to oznaczenie ma na celu odróżnianie towarów i usług jednej firmy od towarów i usług innej firmy. W praktyce przedsiębiorcy najczęściej rejestrują właśnie nazwę swojej firmy oraz jej logo. Poprzez zastrzeżenie nazwy firmy jako znaku towarowego pozbawia się pozostałe podmioty prawa do używania danego oznaczenia, a w razie naruszenia tego zakazu można skutecznie domagać się zaprzestania naruszenia, a także wypłacenia odszkodowania. 

 

Korzyści z zastrzeżenia nazwy firmy

1) Uzyskasz wyłączne prawo używania nazwy firmy – zastrzeżenie nazwy firmy jako znaku towarowego daje Ci wyłączne prawo posługiwania się tą nazwą i umieszczania jej na swoich produktach. Na podstawie chronionego znaku towarowego możesz bez obaw rozwijać i reklamować swoją firmę. Powinieneś zwrócić jednak uwagę na to, że znak towarowy jest rejestrowany w obrębie określonych klas towarowych, czyli można potocznie powiedzieć, że w określonej branży. Oznacza to, że możliwa jest sytuacja, gdy funkcjonują dwie firmy o tej samej nazwie, ale w obrębie różnych klas towarów i usług. Na przykład w Polsce funkcjonuje kilka zarejestrowanych w Urzędzie Patentowym nazw firm “Ekspert”, które działają jednak w różnych branżach.

2) Jest to narzędzie w walce z nieuczciwą konkurencją - rejestracja znaku towarowego może chronić Cię przed działaniami nieuczciwej konkurencji, możesz skutecznie walczyć i wygrywać z nieuczciwymi praktykami. Uprawnieni do używania znaków towarowych są w stanie nie tylko wymusić na oszuście zmianę znaku towarowego, ale także uzyskać odszkodowanie. 

3) Uzyskasz świadectwo ochronne - Urząd Patentowy wydaje świadectwo ochronne na znak towarowy, na którym znajduje się gwarancja posiadanych przez Ciebie praw. Dzięki temu świadectwu, które zawiera, czarno na białym, do kogo należy dana nazwa firmy, datę jej zgłoszenia, produkty i usługi, dla których ta nazwa jest zastrzeżona, wszystkich tych elementów nie trzeba drugi raz udowadniać w razie procesu sądowego, co upraszcza postępowanie, oszczędza czas i zmniejsza koszty. 

4) Możesz zarobić - znak towarowy ma wartość – zarejestrowany znak towarowy może  przynieść Ci korzyści majątkowe. W promocję marki często wkłada się dużą ilość czasu i kapitału. Im dłużej pracujemy na wyrobienie renomy naszej firmy, tym wartość jej nazwy wzrasta i z czasem może się okazać, że nazwa naszej firmy będzie jednym z najważniejszych jej aktywów. W razie potrzeby, zarejestrowany znak towarowy można sprzedać, wynająć lub obciążyć (np. zabezpieczając nim kredyt bankowy).

 

ochrona znaku towarowego

Źródło: Fotolia.com

 


Czy warto zastrzec nazwę firmy? Patrząc na listę korzyści, które przedstawiliśmy powyżej odpowiedź może być tylko jedna: tak! Jeżeli jeszcze do tej pory tego nie zrobiłeś, to zadbaj o ochronę nazwy swojej firmy i zarejestruj ją. Zdobędziesz nie tylko skuteczne narzędzie do walki z konkurencją ale znacznie zwiększysz prestiż swojej firmy.

 

Często zadawane pytania

Dlaczego zastrzec znak towarowy? 

Zastrzeżony znak towarowy zapewnia bezpieczne budowanie marki na rynku. Daje możliwość szybkiego reagowania na działanie nieuczciwych podmiotów. Prawo ochronne umożliwia egzekwowanie praw w sądzie oraz wypłacenia odpowiednich odszkodowań. Ochrona prawna marki zagwarantuje Ci wyłączne używanie znaku w Twojej branży, a poświęcony czas i pieniądze będą dobrze zainwestowane. Znak towarowy wyróżnia produkty, towary czy usługi na rynku, dzięki czemu jest często wybierany przez klientów. Więcej na temat korzyści, które przynosi zastrzeżenie znaku towarowego znajdziesz klikając tutaj.

Jakie korzyści przynosi znak towarowy?

Zastrzegając znak towarowy uzyskujesz wyłączne prawo używania Twojej nazwy w branży. Staje się ona wizytówką firmy, którą możesz swobodnie umieszczać na towarach, produktach czy dokumentach związanych z działalnością. Twoje logo czy nazwa staje się Twoim znakiem rozpoznawczym. Prawo ochronne daje Ci  narzędzia, które możesz wykorzystywać w walce z konkurencją. Uzyskany certyfikat umożliwia Ci szybkie egzekwowanie Twojego prawa np. poprzez ubieganie się o wypłacenie należnych odszkodowań. Warto dodać, że zastrzeżony znak towarowy może przynosić korzyści finansowe poprzez sprzedawanie i licencjonowanie znaku. Jeżeli chcesz więcej dowiedzieć się na temat korzyści wynikających z zastrzeżenie znaku towarowego kliknij tutaj.

Podobne wpisy

„Zippo Moment”, czyli historia kultowej marki-image

„Zippo Moment”, czyli historia kultowej marki

Jak nazwać firmę, żeby przyciągnąć uwagę-image

Jak nazwać firmę, żeby przyciągnąć uwagę

Nazwa dla firmy reklamowej-image

Nazwa dla firmy reklamowej

Prosty sposób na nazwę Twojej firmy
Setki nazw z wolną domeną internetową, gotowe do rejestracji jako znak towarowy ®.
Wybierz nazwę, rozpocznij swój biznes.
f
facebook