Nazwa dla firmy komputerowej

W dobie społeczeństwa informacyjnego komputery stanowią nieodłączny element naszej codzienności. W szkole, w pracy, w domu – na każdym kroku mamy z nimi styczność. Założenie firmy w branży komputerowej może się okazać „strzałem w dziesiątkę”, o ile... no właśnie – jest to zależne od kilku czynników, w tym od właściwej nazwy. Temu zagadnieniu poświęcony został ten artykuł.

Marcin Setlak
Artykuł napisany pod redakcją
Marcin Setlak
22.04.2025 - 3 min czytania
nazwa dla firmy komputerowej

W dobie społeczeństwa informacyjnego komputery stanowią nieodłączny element naszej codzienności. W szkole, w pracy, w domu – na każdym kroku mamy z nimi styczność. Założenie firmy w branży komputerowej może się okazać „strzałem w dziesiątkę”, o ile... no właśnie – jest to zależne od kilku czynników, w tym od właściwej nazwy. Temu zagadnieniu poświęcony został ten artykuł.

Wybór profilu działalności i asortymentu

Świat komputerów jest na tyle bogaty, że każdy znajdzie w nim coś dla siebie. Decydując się na założenie firmy komputerowej, musimy dokonać wyboru, czym się konkretnie zajmiemy. Będziemy naprawiać zepsute, czy może sprzedawać nowe lub używane laptopy, komputery stacjonarne, tablety i inne urządzenia. Możemy się też zdecydować na konkretny rodzaj podzespołów lub akcesoriów, tj. karty graficzne, dyski twarde, procesory lub obudowy. Możliwości działania jest wiele. Od nas zależy wybór również tego, jaka będzienazwa dla firmy komputerowej.

Łamanie schematów

O tym, jak ważna jest odpowiednia nazwa, przekonuje się coraz więcej przedsiębiorców. Powielanie znanych namingowych błędów, nie ułatwi nam startu w biznesie, ani nie sprawi, że klienci będą dobijać się do bram naszego przedsiębiorstwa. Również w branży komputerowej występują namignowe faux-pas:a) Stosowanie sufiksu „ex” np. „Komputronex”, „Mobliex”b) Używanie słowa „tech” np. „Techtronic” , „Computertech”, „Logitech”c) Nagminne korzystanie z końcówki „x”, np. „Primax”, „Creatix”. Nie powtarzaj tych błędów. Łam schematy! Jest wiele sposobów, by stworzyć unikalną nazwę firmy. Pierwszy z nich to tworzenie tzw. skrótowców, zwanych inaczej akronimami.     Tak wykreowane nazwy cieszą się dzisiaj dużą sympatią w branży. Tym sposobem powstały nazwy takich firm jak:- „AMD” - amerykańskie przedsiębiorstwo produkujące elektronikę dla użytkowników domowych i firm. Rozwinięcie skrótu nazwy tej firmy to Advanced Micro Devices.- „GVC” - firma zajmująca się sprzedażą komputerów oraz sprzętu AGD- „IBM” - jeden z najstarszych koncernów informatycznych, pochodzący ze Stanów Zjednoczonych. Rozwinięcie tego akronimu to International Business Machines

1511171438560_big.jpg

Drugim sposobem na stworzenie kreatywnej, przyciągającej uwagę nazwy jest wyszukanie właściwego, wyrafinowanego słowa ze słownika języka polskiego bądź słowników obcojęzycznych. Przykładem takiej nazwy jest znana na całym świecie firma ASUS, słynąca z produkcji wysokiej jakości komputerów i urządzeń peryferyjnych. Można również skorzystać z tłumacza internetowego, w celu przetłumaczenia lubianego przez nas słowa bądź wyrażenia na język mało popularny w globalnym świecie tj.suahili, zulu, hausa. Tą metodą możemy otrzymać niezwykle ciekawą nazwę „Amandla”, która swą genezę wywodzi z języka zulu i jest odpowiednikiem polskiego słowa „móc”.

Trzecią metodą kreacji oryginalnej nazwy jest tworzenie jej w formie zlepka słów. Tą metodą inspirowali się twórcy marki Microsoft. Nazwa jednego z największych na świecie przedsiębiorstw w branży technologii informacyjnych swoją genezę zawdzięcza połączeniu słów microcomputer (mikrokomputer) oraz soft (oprogramowanie). Innym, może mniej popularnym przykładem jest firma „Proviev”- zajmująca się produkcją monitorów. Nazwa firmy powstała ze słów „pro” (od professional, czyli profesjonalny) oraz „view” (widok). „Profesjonalny widok” od kilku lat dostarcza monitory na rynek. Wybór którejś z tych metod, niewątpliwe przyczyni się do tego, iż nazwa firmy komputerowej, będzie przyciągała uwagę klientów i wyróżni firmę na tle coraz większej konkurencji.

1702091527251_big.jpg

Cyfryzacja nazwy dla firmy komputerowej

Wśród firm komputerowych pojawia się trendtworzenia nazwyprzy użyciu cyfr. Sposób ten może być ciekawym rozwiązaniem naszych namingowych problemów. Sposób kreacji takich nazw jest prosty i polega na wpleceniu w oznaczenie słowne cyfry, np. „Power2Go”, „2 the Max”. Metoda „cyfryzacji nazwy” jest alternatywą dla wcześniej poznanych i opisanych możliwości.

Jak powstała nazwa firmy „Apple”?

Na koniec warto poznać etymologię nazwy firmy komputerowej znanej na całym świecie. „Apple” zostało założone przez Steva Jobs'a, Steva Wozniaka oraz Ronalda Wayne'a w 1976 roku. Od tego momentu firma stała się fenomenem na skalę światową. Wielu zastanawia się, skąd taki sukces tego przedsiębiorstwa. Po części, popularność marki wynika niewątpliwie z prostej, łatwej do zapamiętania nazwy. Istnieje kilka teorii o genezie nazwy. Jedna z nich sugeruje, iż nazwa powstała jako efekt muzycznych upodobań Steva Jobs'a (Apple Corps i Apple Records były wytwórniami muzycznymi powiązanymi silnie z The Beatles, których wielkim fanem jest obecny dyrektor generalny firmy). Inna teoria głosi, że nazwa powstała na podstawie doświadczeń Jobs'a, zanim rozpoczął realizację projektu – Steve Jobs, zanim założył firmę, pracował na farmie, w stanie Oregon. Zasadniczo przyjęte jest, że prawdopodobniejsza jest druga opcja. Steve Jobs lubił jabłka, których nazwa kojarzy się ze świeżością i witalnością, co twórcy chcieli przekazać potencjalnym klientom. Dodatkowym atutem było to, że oznaczenie jest krótkie i łatwe do wymówienia co przełożyło się również na jej zapamiętywalność.

Koncepcji na nazwę firmy komputerowej jest wiele. Przedstawionych tu zostało jedynie kilka wybranych, jednak istnieje o wiele, wiele więcej możliwości. Od nas zależy, jaką metodę wybierzemy. Warto podejść do tego mądrze i rozsądnie, bowiem wybór odpowiedniej nazwy może zaważyć o sukcesie prowadzonego interesu.

Poznaj odpowiedzi na popularne pytania

Marcin Setlak

Marcin Setlak

Prawnik, CEO w kancelarii Brandelaw. Specjalizuje się kreacji marek oraz własności intelektualnej. Stworzył ponad 300 marek firm i produktów. Wykładowca w Centrum Prawa Własności Intelektualnej im. H. Grocjusza oraz Akademii Leona Koźmińskiego.

Podobne wpisy

W tym miejscu znajdziesz wartościowe artykuły i porady, w których dzielimy się wiedzą
z zakresu tworzenia nazw i zastrzegania znaków towarowych.

Wszystkie artykuły

Skuteczne nazwy dla twojego biznesu

Poniższa lista zawiera nazwy, które mogłyby być dla Ciebie odpowiednie.

Nie znalazłeś nazwy dla siebie? Skontaktuj się z nami
  • Nazwy z wolną domeną internetową

    Nazwy z wolną domeną internetową

    Proponowane nazwy mają co najmniej jedną wolną domenę internetową.
    Domeny są zarejestrowane i znajdują się w naszych zasobach.

  • Jak wybrać najlepszą nazwę?

    Jak wybrać najlepszą nazwę?

    Dodaj swoje typy nazw do schowka, a następnie porównaj.
    Poproś też znajomych, aby pomogli Ci w wyborze.

  • Jak sprawdzisz czy nazwa  jest unikalna?

    Jak sprawdzisz czy nazwa jest unikalna?

    Sprawdź, czy wśród konkurencyjnych marek nie ma nazwy podobnej.
    My zbadamy czy w Twojej branży nazwa może być prawnie chroniona.

  • Zadbaj o bezpieczeństwo

    Zadbaj o bezpieczeństwo

    Nabywając nazwę stajesz się właścicielem zgodnie z prawem autorskim.
    Wyłączność na jej stosowanie daje Ci rejestracja znaku towarowego.

  • Co daje zastrzeżenie nazwy?

    Co daje zastrzeżenie nazwy?

    Zastrzeżenie znaku towarowego daje Ci prawną wyłączność na jego używanie.
    Wyłączność obejmuje określone branże tzw. klasy oraz terytorium np. Polska, UE.

  • Chroń markę w Polsce lub Unii Europejskiej

    Chroń markę w Polsce lub Unii Europejskiej

    Chroń swoją markę tam, gdzie prowadzisz główne interesy.
    Opłaty urzędowe w UE są wyższe, ale w zamian otrzymujesz ochronę w 28 krajach na 10 lat.

PREMIUM
Negocjuj
BIVA
.PL
Negocjuj
HOSNETO
.COM, .PL
PREMIUM
Negocjuj
ERLO
.PL
2 840 PLN
SYNCORE
.PL
2 560 PLN
HECKER
.PL
Negocjuj
FOTNER
.PL, .EU
PREMIUM
Negocjuj
UPLO
.PL, .EU
PREMIUM
Negocjuj
VELNETIC
.COM, .EU, .PL
VARBON

Poznaj naszą realizację

Pokaż więcej

Masz pytania? Chcesz nawiązać współpracę?

Napisz wiadomość na [email protected] lub skorzystaj z formularza kontaktowego. Odpowiemy w ciągu 24 godzin.

Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez BRANDELAW Marcin Setlak, NIP: 7381890884, w celu obsługi przesłanego zapytania i udzielenia odpowiedzi na nie. Przeczytaj jak przetwarzamy Twoje dane. Dowiedz się więcej na polityka prywatności.