Jaka nazwa dla startupu?

Kapitalizm XXI wieku przyczynił się do pojawienia wielu zjawisk w światowej gospodarce. Jednym z takich zjawisk jest powstanie startupów, które stały się z czasem drogą dla rozwoju wielu przedsiębiorstw. Nie byłoby sukcesu tych młodych firm, gdyby nie oryginalne, innowacyjne nazwy, jakie niosą ze sobą. Nazwa startupu stała się elementem, bez którego ciężko wyobrazić sobie odniesienie rynkowego sukcesu. I temu zagadnieniu zostanie poświęcony niniejszy artykuł.


nazwa dla start up

http://www.istockphoto.com/pl

 

Do biegu, gotowi – START!

 Start-upem nazywamy firmę (zazwyczaj młodą, niedawno powstałą) bądź projekt, związany najczęściej z nowymi technologiami, którego głównym obszarem działania jest Internet. Start-upy korzystają przede wszystkim z zewnętrznych źródeł finansowania, w tym z funduszy kapitału ryzyka (venture capital), który obarcza te innowacyjne, młode firmy, istnieniem większego ryzyka przedsięwzięcia, aniżeli jest to spotykane w innych rodzajach prowadzonego biznesu.

Najważniejszą cechą charakterystyczną każdego start-upu jest niski koszt zainicjowania takiej aktywności na rynku, dzięki czemu start-upy są szansą dla młodych ludzi – częstokroć borykających się z brakiem dużego kapitału - na rozpoczęcie własnej działalności. W ten sposób młodzi przedsiębiorcy mogą  przygotowywać  się do odegrania znaczącej roli w wybranym przez siebie segmencie rynku. Najbardziej znanym przykładem start-upu na całym świecie jest Facebook. 

Rynek w Polsce 

Start-upy jako model biznesowy posiada szereg zalet. Jest to model elastyczny, który cechuje się dużymi możliwościami adaptacyjnymi. Start-upy w Polsce już nie raczkują, ale jeszcze nie dogoniły tych z Europy Zachodniej czy Stanów Zjednoczonych.

StartUp Polska opublikował raport Polskie Startupy 2018, który liczbowo przybliży Ci obraz tego rynku w naszym kraju. 50% start-upów zakładają osoby mieszkające poza granicami Polski. Zwiększa się liczba start-upów, które działają w modelu business-to-business. W roku 2018 było to 83% spośród 1101 respondentów, którzy wzięli udział w badaniu.

Jeśli chodzi o zdobywanie pieniędzy to połowa start-upów finansuje się z własnej kieszeni. Korporacje w Polsce inwestują niewiele w start-upy. Zwiększył się udział finansowania przez polskie akceleratory start-upowe. Prawie co czwarty start-up otrzymał pieniądze w ten sposób.

Start-up dużo wydają na programistów. 10 tysięcy złotych to minimalne miesięczne wynagrodzenie netto dla pracownika piszącego kod. Dostaje on na ogół więcej niż członek zarządu firmy. Zdobywającym popularność rozwiązaniem płacowym jest equity stock option. Co trzeci start-up wynagradza oferując udziały w swoim przedsięwzięciu.

Rodzimy sukces start-upowy

Michał Borkowski to człowiek, który stoi za zdobywającym popularność portalem Brainly. Urodzony w Ełku biznesmen stworzył serwis edukacyjny, który działa w oparciu o model Q&A (Questions and Answers). Służy on jako platforma, na której uczniowie pomagają sobie wzajemnie. Portal liczy sobie już 150 miliona użytkowników, ale sam twórca mówi o planach zdobycia miliarda użytkowników.

Borkowskiego udało się zgromadzić pieniądze między innymi od koncernu Naspers. Firma przeznaczyła na Brainly 15 milionów dolarów. Mimo, iż pojawiają się głosy zarzucające właścicielom brak modelu biznesowego, portal rośnie. Serwis działa na całym świecie. Celem jest jak największa konwersja.

Brainly to nie jedyny polski start-up, który radzi sobie świetnie i podbija rynki zagraniczne. Wśród innych wymienić można między innymi Estimote. Firma ta specjalizuje się w produkcji czujników geolokalizacyjnych. Firma funkcjonuje od roku 2012 i wciąż pozyskuje nowy kapitał. 

Inny przykład sukcesu to Booksy. Szef firmy iTaxi postanowił pomóc biznesom, które oferują usługi. Booksy ułatwia zapisy klientów w kalendarzu. Eliminuje to konieczność rezerwacji telefonicznej i ograniczenia czasowe z tym związane. Firma działa na całym świecie. Na chwile obecną spotkać ją można w ponad 80 krajach. 


Innowacyjny START

Nazwa dla nowej firmy jest jednym z kluczowych, jak nie najważniejszym czynnikiem wpływającym na jej start na rynku przedsiębiorstw technologicznych. Jeśli nazwa będzie kiepska, źle dobrana, to będzie piętą achillesową całego start-upu. Gdy jednak postawisz na przejrzystość i prostotę pomoże Ci to w budowie Twojej marki.

Pojawia się zatem pytanie: Jaka powinna być właściwa nazwa dla start-upu? Odpowiedź nasuwa się jednoznacznie: INNOWACYJNA. Nieważny będzie charakter nazwy – czy jest to nazwa deskryptywna tj. „Notatek”, „Fakturownia”, „Kurierem.pl”, bądź czy jest to nazwa skojarzeniowa tj. „ Travelist”, „Qntor”, a może nawet abstrakcyjna tj. „ Nozbe” bądź „Manubia”.

Aby zwiększyć szanse na sukces Twojego start-upy postaw na nazwę innowacyjną. To właśnie oryginalność nazwy nadaje wartości wyróżniającej firmom działającym w tym modelu. Przykłady to firmy omawiane w poprzedniej sekcji artykułu (Brainly, Booksy czy Estimote). Unikalna nazwa z pewnością przyczyniła się do ich sukcesu.

To właśnie innowacyjność nazwy wyróżnia dobre, młode firmy na tle silnej rynkowej konkurencji. Na szczęście wiele z tych firm jest już świadoma roli innowacji w namingu. Potwierdzają to badania przeprowadzane w 2015 roku przez amerykańskie agencje badawcze. Z tych badań dowiadujemy się, że przeszło 1/3 wszystkich start-upów korzysta z nazw wymyślonych, co jest niewątpliwie pozytywnym zjawiskiem.

nazwa dla start up

http://www.istockphoto.com/pl

Jaką nazwę (up)nąć?

Od tego jak nazwiemy naszą firmę, może zależeć nasz późniejszy sukces. Przekonuje się o tym wielu przedsiębiorców. Nazwa dla start-upu powinna być w miarę możliwości krótka, łatwa do zapamiętania, a zarazem ukazująca w sposób bardziej lub mniej jawny charakter prowadzonej działalności.

Dróg do kreacji nazwy dla nowej firmy jest wiele. Możemy skorzystać ze słowników języka polskiego lub słowników języków obcych. Spróbuj zainspirować się jakimś słowem i nadać mu unikalności. Każda z tych opcji będzie dla Ciebie ciekawym doświadczeniem. Innowacyjne podejście do nazwy procentuję.

nazwa dla start up

http://www.istockphoto.com/pl

Domena internetowa

 Gdy już uporamy się z wyborem nazwy dla firmy start-upowej, warto zadbać o wykupienie możliwie najlepszej domeny: -.pl lub -.com. Wybór innowacyjnej nazwy ułatwia realizację tego celu, bowiem nazwy fantazyjne są łatwiejsze do rejestracji. Przykładem takiej nazwy jest firma „Sportowefakty.pl”. Warto o tym pamiętać dokonując wyboru nazwy. Niejednokrotnie może to nam pomóc w uzyskaniu lepszego kontaktu z klientami. 

Zbierając wszystko w całość. Rynek start-upów jest rynkiem dynamicznym oferującym szereg możliwości. Mając ciekawą ideę biznesową możesz postarać się o jej finansowanie. Start-upów tworzy się dużo, wiele z nich też nie jest w stanie przetrwać na rynku.

Pomysł, jego wykonanie i umiejętność pozyskania funduszy to umiejętności niezbędne do osiągnięcia sukcesu na omawianym polu. Nie można jednak zapominać o strategii namingowej na jaką się zdecydujesz. Pamiętaj, że to właśnie nazwa jest werbalnym portalem do Twojej działalności. 

Mając oryginalną nazwę przyciągasz klientów i inwestorów. Unikalne nazewnictwo wyróżnia Cię spośród setek nowo powstających i istniejących start-upów, które rywalizują o kapitał. Nazwa jedyna w swoim rodzaju pozwoli Ci również zapewnić ochronę prawną Twojej nazwy.

 

Podobne wpisy

Ciekawa nazwa firmy-image

Ciekawa nazwa firmy

Historia sukcesu marki Wittchen-image

Historia sukcesu marki Wittchen

Nazwa dla firmy zajmującej się rękodziełem-image

Nazwa dla firmy zajmującej się rękodziełem

Skuteczne nazwy dla twojego biznesu

Poniższa lista zawiera nazwy, które mogłyby być dla Ciebie odpowiednie.

Nazwy z wolną domeną internetową-image

Nazwy z wolną domeną internetową

Proponowane nazwy mają co najmniej jedną wolną domenę internetową.
Domeny są zarejestrowane i znajdują się
w naszych zasobach.

 

 

 

Jak wybrać najlepszą nazwę?-image

Jak wybrać najlepszą nazwę?

Dodaj swoje typy nazw do schowka
a następnie porównaj.
Poproś też znajomych aby pomogli
Ci w wyborze.

Jak sprawdzisz czy nazwa  jest unikalna?-image

Jak sprawdzisz czy nazwa jest unikalna?

Sprawdź czy wśród konkurencyjnych
marek nie ma nazwy podobnej.
My zbadamy czy w Twojej branży nazwa może być prawnie chroniona.

Zadbaj o bezpieczeństwo-image

Zadbaj o bezpieczeństwo


Nabywając nazwę stajesz się właścicielem zgodnie z prawem autorskim.
Wyłączność na jej stosowanie daje Ci rejestracja znaku towarowego.

Co daje zastrzeżenie nazwy?-image

Co daje zastrzeżenie nazwy?


Zastrzeżenie znaku towarowego daje Ci prawną wyłączność na jego używanie.
Wyłączność obejmuje określone branże
tzw. klasy oraz terytorium np. Polska, UE.

Chroń markę w Polsce lub Unii Europejskiej-image

Chroń markę w Polsce lub Unii Europejskiej

Chroń swoją markę tam, gdzie
prowadzisz główne interesy.
Opłaty urzędowe w UE są wyższe,
ale w zamian otrzymujesz ochronę
w 28 krajach na 10 lat.

KOMPETIKA

poznaj naszą realizację >

SIRONES .com .pl negocjuj
#finanse #wypoczynek #wycieczki
TARECO .pl 2540 PLN
#wypoczynek #ekologia #natura
AVERTEN .com .eu .pl negocjuj
#finanse #firma #doradztwo
PREMERSON .com .eu .pl negocjuj
#kariera #finanse #biznes
PROMERSO .com .eu .pl negocjuj
#biznes #transport #doradztwo
AVEREN .pl 2790 PLN
#kariera #biznes #abstrakcyjna
ABARE .eu .pl 2460 PLN
#budownictwo #instalacje #biznes
PROMERON .pl 2140 PLN
#biznes #transport #uniwersalna
pokaż więcej

Prosty sposób na nazwę Twojej firmy

Setki nazw z wolną domeną internetową, gotowe do rejestracji jako znak towarowy ®.
Wybierz nazwę, rozpocznij swój biznes.

f
facebook