Jaka nazwa dla startupu? - jaką wybrać aby odnieść sukces?
Kapitalizm XXI wieku przyczynił się do pojawienia wielu zjawisk w światowej gospodarce. Jednym z takich zjawisk jest powstanie startupów, które stały się z czasem drogą dla rozwoju wielu przedsiębiorstw. Nie byłoby sukcesu tych młodych firm, gdyby nie oryginalne, innowacyjne nazwy, jakie niosą ze sobą.Nazwa startupu stała się elementem, bez którego ciężko wyobrazić sobie odniesienie rynkowego sukcesu. I temu zagadnieniu zostanie poświęcony niniejszy artykuł.


Marzysz o własnym biznesie, ale brak dużego kapitału wydaje się barierą nie do pokonania? Startup to szansa, by zacząć od małych nakładów i wielkich ambicji. To właśnie w tym modelu młodzi przedsiębiorcy zdobywają pierwsze doświadczenia, testują innowacyjne pomysły i budują fundamenty pod przyszłe sukcesy w wybranej branży. Od garażowych projektów po globalnych gigantów - takich jak Facebook - historia pokazuje, że od dobrego pomysłu i determinacji wszystko się zaczyna. Aby jednak wyróżnić się na tle konkurencji, warto zadbać o oryginalną nazwę swojej firmy, która będzie spójna z jej misją i łatwa do zapamiętania. Kluczowe jest także skuteczne zabezpieczenie jej jako znaku towarowego, by chronić markę przed bezprawnym wykorzystaniem i budować jej wartość w długiej perspektywie.
Do biegu, gotowi – START! Czym jest startup?
Start-upem nazywamy firmę (zazwyczaj młodą, niedawno powstałą) bądź projekt, związany najczęściej z nowymi technologiami, którego głównym obszarem działania jest zazwyczaj Internet. Start-upy korzystają przede wszystkim z zewnętrznych źródeł finansowania, w tym z funduszy kapitału ryzyka (venture capital), który obarcza te innowacyjne, młode firmy, istnieniem większego ryzyka przedsięwzięcia, aniżeli jest to spotykane w innych rodzajach prowadzonego biznesu.
Najważniejszą cechą charakterystyczną każdego start-upu jest niski koszt zainicjowania takiej aktywności na rynku, dzięki czemu start-upy są szansą dla młodych ludzi - częstokroć borykających się z brakiem dużego kapitału potrzebnego na rozpoczęcie własnej działalności. W ten sposób młodzi przedsiębiorcy mogą przygotowywać się do odegrania znaczącej roli w wybranym przez siebie segmencie rynku. Najbardziej znanym przykładem start-upu na całym świecie jest Facebook.
Rynek w Polsce - szansa dla Twojego startupu
Start-upy jako model biznesowy posiada szereg zalet. Jest to model elastyczny, który cechuje się dużymi możliwościami adaptacyjnymi. Start-upy w Polsce już nie raczkują, ale jeszcze nie dogoniły tych z Europy Zachodniej czy Stanów Zjednoczonych.
Fundacja Startup Poland w swoim raporcie „Polskie Startupy 2024” przedstawia aktualny obraz krajowej sceny innowacji w liczbach i trendach. W porównaniu z poprzednimi edycjami wyraźnie widać rosnącą liczbę projektów o ambicjach międzynarodowych – coraz więcej polskich startupów od początku tworzy rozwiązania z myślą o globalnym odbiorcy. Coraz częściej ich założycielami są osoby z doświadczeniem zdobytym za granicą lub na stałe mieszkające poza Polską. Liderem wśród modeli biznesowych pozostaje business-to-business (B2B), który wybiera zdecydowana większość nowych firm technologicznych, odpowiadając na rosnące zapotrzebowanie przedsiębiorstw na specjalistyczne produkty i usługi. W zestawieniu silnie zaznaczyły się także sektory sztucznej inteligencji, zielonych technologii oraz rozwiązań SaaS, co pokazuje, że polscy innowatorzy szybko reagują na światowe trendy i zmiany rynkowe.
Rodzimy sukces start-upowy
Michał Borkowski to człowiek, który stoi za zdobywającym popularność portalem Brainly. Urodzony w Ełku biznesmen stworzył serwis edukacyjny, który działa w oparciu omodel Q&A (Questions and Answers). Służy on jako platforma, na której uczniowie pomagają sobie wzajemnie. Portal liczy sobie już 150 miliona użytkowników, ale sam twórca mówi o planach zdobycia miliarda użytkowników.
Borkowskiego udało się zgromadzić pieniądze między innymi od koncernu Naspers. Firma przeznaczyła na Brainly 15 milionów dolarów. Mimo, iż pojawiają się głosy zarzucające właścicielom brak modelu biznesowego, portal rośnie. Serwis działa na całym świecie. Celem jest jak największa konwersja.

Inny przykład sukcesu to Booksy. Szef firmy iTaxi postanowił pomóc biznesom, które oferują usługi. Booksy to platforma do rezerwacji wizyt w branży beauty. Eliminuje to konieczność rezerwacji telefonicznej i ograniczenia czasowe z tym związane. Aplikacja jest dostępna na pięciu kontynentach.

Innowacyjny START - jak wymyślić nazwę dla swojego biznesu?
Nazwa dla nowej firmy jest jednym z kluczowych, jak nie najważniejszym czynnikiem wpływającym na jej start na rynku przedsiębiorstw technologicznych. Jeśli nazwa będzie kiepska, źle dobrana, to będzie piętą achillesową całego start-upu. Gdy jednak postawisz na przejrzystość i prostotę pomoże Ci to w budowie Twojej marki.
Pojawia się zatem pytanie: Jaka powinna być właściwa nazwa dla start-upu? Odpowiedź nasuwa się jednoznacznie: INNOWACYJNA. Nieważny będzie charakter nazwy – czy jest to nazwa deskryptywna tj. „Notatek”, „Fakturownia”, „Kurierem.pl”, bądź czy jest to nazwa skojarzeniowa tj. „ Travelist”, „Qntor”, a może nawet abstrakcyjna tj. „ Nozbe” bądź „Manubia”.
Aby zwiększyć szanse na sukces Twojego start-upy postaw na nazwę innowacyjną. To właśnie oryginalność nazwy nadaje wartości wyróżniającej firmom działającym w tym modelu. Przykłady to firmy omawiane w poprzedniej sekcji artykułu (Brainly, Booksy czy Estimote).Unikalna nazwa z pewnością przyczyniła się do ich sukcesu.
To właśnie innowacyjność nazwy wyróżnia dobre, młode firmy na tle silnej rynkowej konkurencji. Na szczęście wiele z tych firm jest już świadoma roli innowacji w namingu. Potwierdzają to badania przeprowadzane przez amerykańskie agencje badawcze. Z tych badań dowiadujemy się, że przeszło 1/3 wszystkich start-upów korzysta z nazw wymyślonych, co jest niewątpliwie pozytywnym zjawiskiem.

Jaką nazwę (up)nąć? Skuteczny naming dla swojej firmy
Od tego jak nazwiemy naszą firmę, może zależeć nasz późniejszy sukces. Przekonuje się o tym wielu przedsiębiorców. Nazwa dla start-upu powinna być w miarę możliwości krótka, łatwa do zapamiętania, a zarazem ukazująca w sposób bardziej lub mniej jawny charakter prowadzonej działalności.
Dróg do kreacji nazwy dla nowej firmy jest wiele. Możemy skorzystać ze słowników języka polskiego lub słowników języków obcych. Spróbuj zainspirować się jakimś słowem i nadać mu unikalności. Każda z tych opcji będzie dla Ciebie ciekawym doświadczeniem. Innowacyjne podejście do nazwy procentuję.
Domena internetowa - gdzie znaleźć wolną domenę internetową?
Gdy już uporamy się z wyborem nazwy dla firmy start-upowej, warto zadbać owykupienie możliwie najlepszej domeny: -.pl lub -.com.Wybór innowacyjnej nazwy ułatwia realizację tego celu, bowiemnazwy fantazyjne są łatwiejsze do rejestracji.Przykładem takiej nazwy jest firma „Sportowefakty.pl”. Warto o tym pamiętać dokonując wyboru nazwy. Niejednokrotnie może to nam pomóc w uzyskaniulepszego kontaktu z klientami.
Zbierając wszystko w całość. Rynek start-upów jest rynkiem dynamicznym oferującym szereg możliwości. Mając ciekawą ideę biznesową możesz postarać się o jej finansowanie. Start-upów tworzy się dużo, wiele z nich też nie jest w stanie przetrwać na rynku.
Pomysł, jego wykonanie i umiejętność pozyskania funduszy to umiejętności niezbędne do osiągnięcia sukcesu na omawianym polu. Nie można jednak zapominać o strategii namingowej na jaką się zdecydujesz. Pamiętaj, żeto właśnie nazwa jest werbalnym portalem do Twojej działalności.
Mając oryginalną nazwę przyciągasz klientów i inwestorów. Unikalne nazewnictwo wyróżnia Cię spośród setek nowo powstających i istniejących start-upów, które rywalizują o kapitał. Nazwa jedyna w swoim rodzaju pozwoli Ci również zapewnić ochronę prawną Twojej nazwy.
Dlatego, jeśli szukasz unikalnej nazwy z wolną domeną, warto skorzystać z miejsca, w którym czekają na Ciebie gotowe nazwy dla firm przygotowane przez ekspertów. Na Rmarket.pl znajdziesz propozycje stworzone z myślą o wyróżnieniu Twojego start-upu, dopasowane do charakteru marki i zgodne z zasadami skutecznego brandingu. To szybki sposób, aby połączyć kreatywność z bezpieczeństwem prawnym oraz natychmiast rozpocząć budowanie rozpoznawalności swojej firmy.
Jak chronić nazwę swojej firmy? Rejestracja znaku towarowego i skuteczny monitoring marki
Oryginalna i chwytliwa nazwa to dopiero początek budowania rozpoznawalnej marki. Aby naprawdę zabezpieczyć jej wartość, konieczna jest rejestracja znaku towarowego, która daje Ci wyłączne prawo do korzystania z niej w określonej branży i na wybranym terytorium. To nie tylko formalność – to inwestycja, która chroni przed nieuczciwą konkurencją, podróbkami i próbami podszywania się pod Twoją firmę. Równie ważny jest monitoring znaku towarowego, dzięki któremu możesz szybko reagować na wszelkie naruszenia, zanim zaszkodzą reputacji marki. Połączenie rejestracji i stałego nadzoru to solidna tarcza ochronna, pozwalająca bezpiecznie rozwijać biznes i skupić się na zdobywaniu nowych klientów.
Często zadawane pytania
Poznaj odpowiedzi na popularne pytania
Nazwa firmy jest wizytówką Twojej marki. To ona nawiązuje pierwszy kontakt z klientem i partnerami biznesowymi. Dlatego ważne jest żeby na etapie tworzenia nazwy firmy poświęcić jej dużo czasu, aby stała się ciekawa, chwytliwa, po prostu doskonała. Tworząc nazwę dla firmy start-up wybieraj znaki innowacyjne, oryginalne oraz unikatowe. Te znaki pomimo często niskiego wkładu finansowego pozwolą Ci się wyróżnić wśród konkurencji. Stwórz nazwę, która zastąpi nie jedną drogą reklamę oraz stanie się najbardziej rozpoznawalną marką na rynku. Koniecznie zadbaj o swoją markę wykupując jak najlepiej wybraną domenę, która będzie tożsama z Twoją nazwą. Ułatwi Ci to kontakt z klientem i kontrahentami.
Młody przedsiębiorca zakładając firmę zadaje sobie pytanie jak nazwać firmę aby była ona chwytliwa, rozpoznawalna i oryginalna. Jednak to nie wszystko aby być pewnym, że nazwa będzie bezpieczna. Podczas tworzenia nazwy firmy unikaj znaków, które są już w zajęte na rynku. Brak zbadania nazwy przed jej wyjście na światło dzienne może przysporzyć Ci wiele problemów finansowych i prawnych. Jest wiele przesłanek, które wskazują, że dany znak nie spełnia wymogów rejestracyjnych, jeżeli chcesz się o nich dowiedzieć kliknijtutaj.
Skuteczną ochronę znaku zapewnisz sobie zastrzegając go w urzędzie patentowym. Jednak nie wiąże się to jedynie z złożeniem odpowiedniego wniosku. Znak przed rejestracją należy odpowiednio przygotować. Analiza nazwy powinna zawierać szereg czynności. Począwszy od zbadania konkurencji i otoczenia branżowego poprzez sprawdzenia dostępności znaku na rynku. Wstępna weryfikacja powinna być dokonana skrupulatnie i wielopłaszczyznowo. Jeżeli chcesz dowiedzieć się dlaczego należy weryfikować znak kliknijtutaj.

Marcin Setlak
Prawnik, CEO w kancelarii Brandelaw. Specjalizuje się kreacji marek oraz własności intelektualnej. Stworzył ponad 300 marek firm i produktów. Wykładowca w Centrum Prawa Własności Intelektualnej im. H. Grocjusza oraz Akademii Leona Koźmińskiego.