Kapitalizm XXI wieku przyczynił się do pojawienia wielu zjawisk w światowej gospodarce. Jednym z takich zjawisk jest powstanie startupów, które stały się z czasem drogą dla rozwoju wielu przedsiębiorstw. Nie byłoby sukcesu tych młodych firm, gdyby nie oryginalne, innowacyjne nazwy, jakie niosą ze sobą. Nazwa startupu stała się elementem, bez którego ciężko wyobrazić sobie odniesienie rynkowego sukcesu. I temu zagadnieniu zostanie poświęcony niniejszy artykuł.
http://www.istockphoto.com/pl
Start-upem nazywamy firmę (zazwyczaj młodą, niedawno powstałą) bądź projekt, związany najczęściej z nowymi technologiami, którego głównym obszarem działania jest Internet. Start-upy korzystają przede wszystkim z zewnętrznych źródeł finansowania, w tym z funduszy kapitału ryzyka (venture capital), który obarcza te innowacyjne, młode firmy, istnieniem większego ryzyka przedsięwzięcia, aniżeli jest to spotykane w innych rodzajach prowadzonego biznesu.
Najważniejszą cechą charakterystyczną każdego start-upu jest niski koszt zainicjowania takiej aktywności na rynku, dzięki czemu start-upy są szansą dla młodych ludzi – częstokroć borykających się z brakiem dużego kapitału - na rozpoczęcie własnej działalności. W ten sposób młodzi przedsiębiorcy mogą przygotowywać się do odegrania znaczącej roli w wybranym przez siebie segmencie rynku. Najbardziej znanym przykładem start-upu na całym świecie jest Facebook.
Start-upy jako model biznesowy posiada szereg zalet. Jest to model elastyczny, który cechuje się dużymi możliwościami adaptacyjnymi. Start-upy w Polsce już nie raczkują, ale jeszcze nie dogoniły tych z Europy Zachodniej czy Stanów Zjednoczonych.
StartUp Polska opublikował raport Polskie Startupy 2018, który liczbowo przybliży Ci obraz tego rynku w naszym kraju. 50% start-upów zakładają osoby mieszkające poza granicami Polski. Zwiększa się liczba start-upów, które działają w modelu business-to-business. W roku 2018 było to 83% spośród 1101 respondentów, którzy wzięli udział w badaniu.
Jeśli chodzi o zdobywanie pieniędzy to połowa start-upów finansuje się z własnej kieszeni. Korporacje w Polsce inwestują niewiele w start-upy. Zwiększył się udział finansowania przez polskie akceleratory start-upowe. Prawie co czwarty start-up otrzymał pieniądze w ten sposób.
Start-up dużo wydają na programistów. 10 tysięcy złotych to minimalne miesięczne wynagrodzenie netto dla pracownika piszącego kod. Dostaje on na ogół więcej niż członek zarządu firmy. Zdobywającym popularność rozwiązaniem płacowym jest equity stock option. Co trzeci start-up wynagradza oferując udziały w swoim przedsięwzięciu.
Michał Borkowski to człowiek, który stoi za zdobywającym popularność portalem Brainly. Urodzony w Ełku biznesmen stworzył serwis edukacyjny, który działa w oparciu o model Q&A (Questions and Answers). Służy on jako platforma, na której uczniowie pomagają sobie wzajemnie. Portal liczy sobie już 150 miliona użytkowników, ale sam twórca mówi o planach zdobycia miliarda użytkowników.
Borkowskiego udało się zgromadzić pieniądze między innymi od koncernu Naspers. Firma przeznaczyła na Brainly 15 milionów dolarów. Mimo, iż pojawiają się głosy zarzucające właścicielom brak modelu biznesowego, portal rośnie. Serwis działa na całym świecie. Celem jest jak największa konwersja.
Brainly to nie jedyny polski start-up, który radzi sobie świetnie i podbija rynki zagraniczne. Wśród innych wymienić można między innymi Estimote. Firma ta specjalizuje się w produkcji czujników geolokalizacyjnych. Firma funkcjonuje od roku 2012 i wciąż pozyskuje nowy kapitał.
Inny przykład sukcesu to Booksy. Szef firmy iTaxi postanowił pomóc biznesom, które oferują usługi. Booksy ułatwia zapisy klientów w kalendarzu. Eliminuje to konieczność rezerwacji telefonicznej i ograniczenia czasowe z tym związane. Firma działa na całym świecie. Na chwile obecną spotkać ją można w ponad 80 krajach.
Nazwa dla nowej firmy jest jednym z kluczowych, jak nie najważniejszym czynnikiem wpływającym na jej start na rynku przedsiębiorstw technologicznych. Jeśli nazwa będzie kiepska, źle dobrana, to będzie piętą achillesową całego start-upu. Gdy jednak postawisz na przejrzystość i prostotę pomoże Ci to w budowie Twojej marki.
Pojawia się zatem pytanie: Jaka powinna być właściwa nazwa dla start-upu? Odpowiedź nasuwa się jednoznacznie: INNOWACYJNA. Nieważny będzie charakter nazwy – czy jest to nazwa deskryptywna tj. „Notatek”, „Fakturownia”, „Kurierem.pl”, bądź czy jest to nazwa skojarzeniowa tj. „ Travelist”, „Qntor”, a może nawet abstrakcyjna tj. „ Nozbe” bądź „Manubia”.
Aby zwiększyć szanse na sukces Twojego start-upy postaw na nazwę innowacyjną. To właśnie oryginalność nazwy nadaje wartości wyróżniającej firmom działającym w tym modelu. Przykłady to firmy omawiane w poprzedniej sekcji artykułu (Brainly, Booksy czy Estimote). Unikalna nazwa z pewnością przyczyniła się do ich sukcesu.
To właśnie innowacyjność nazwy wyróżnia dobre, młode firmy na tle silnej rynkowej konkurencji. Na szczęście wiele z tych firm jest już świadoma roli innowacji w namingu. Potwierdzają to badania przeprowadzane w 2015 roku przez amerykańskie agencje badawcze. Z tych badań dowiadujemy się, że przeszło 1/3 wszystkich start-upów korzysta z nazw wymyślonych, co jest niewątpliwie pozytywnym zjawiskiem.
Od tego jak nazwiemy naszą firmę, może zależeć nasz późniejszy sukces. Przekonuje się o tym wielu przedsiębiorców. Nazwa dla start-upu powinna być w miarę możliwości krótka, łatwa do zapamiętania, a zarazem ukazująca w sposób bardziej lub mniej jawny charakter prowadzonej działalności.
Dróg do kreacji nazwy dla nowej firmy jest wiele. Możemy skorzystać ze słowników języka polskiego lub słowników języków obcych. Spróbuj zainspirować się jakimś słowem i nadać mu unikalności. Każda z tych opcji będzie dla Ciebie ciekawym doświadczeniem. Innowacyjne podejście do nazwy procentuję.
Gdy już uporamy się z wyborem nazwy dla firmy start-upowej, warto zadbać o wykupienie możliwie najlepszej domeny: -.pl lub -.com. Wybór innowacyjnej nazwy ułatwia realizację tego celu, bowiem nazwy fantazyjne są łatwiejsze do rejestracji. Przykładem takiej nazwy jest firma „Sportowefakty.pl”. Warto o tym pamiętać dokonując wyboru nazwy. Niejednokrotnie może to nam pomóc w uzyskaniu lepszego kontaktu z klientami.
Zbierając wszystko w całość. Rynek start-upów jest rynkiem dynamicznym oferującym szereg możliwości. Mając ciekawą ideę biznesową możesz postarać się o jej finansowanie. Start-upów tworzy się dużo, wiele z nich też nie jest w stanie przetrwać na rynku.
Pomysł, jego wykonanie i umiejętność pozyskania funduszy to umiejętności niezbędne do osiągnięcia sukcesu na omawianym polu. Nie można jednak zapominać o strategii namingowej na jaką się zdecydujesz. Pamiętaj, że to właśnie nazwa jest werbalnym portalem do Twojej działalności.
Mając oryginalną nazwę przyciągasz klientów i inwestorów. Unikalne nazewnictwo wyróżnia Cię spośród setek nowo powstających i istniejących start-upów, które rywalizują o kapitał. Nazwa jedyna w swoim rodzaju pozwoli Ci również zapewnić ochronę prawną Twojej nazwy.
Nazwa firmy jest wizytówką Twojej marki. To ona nawiązuje pierwszy kontakt z klientem i partnerami biznesowymi. Dlatego ważne jest żeby na etapie tworzenia nazwy firmy poświęcić jej dużo czasu, aby stała się ciekawa, chwytliwa, po prostu doskonała. Tworząc nazwę dla firmy start-up wybieraj znaki innowacyjne, oryginalne oraz unikatowe. Te znaki pomimo często niskiego wkładu finansowego pozwolą Ci się wyróżnić wśród konkurencji. Stwórz nazwę, która zastąpi nie jedną drogą reklamę oraz stanie się najbardziej rozpoznawalną marką na rynku. Koniecznie zadbaj o swoją markę wykupując jak najlepiej wybraną domenę, która będzie tożsama z Twoją nazwą. Ułatwi Ci to kontakt z klientem i kontrahentami.
Młody przedsiębiorca zakładając firmę zadaje sobie pytanie jak nazwać firmę aby była ona chwytliwa, rozpoznawalna i oryginalna. Jednak to nie wszystko aby być pewnym, że nazwa będzie bezpieczna. Podczas tworzenia nazwy firmy unikaj znaków, które są już w zajęte na rynku. Brak zbadania nazwy przed jej wyjście na światło dzienne może przysporzyć Ci wiele problemów finansowych i prawnych. Jest wiele przesłanek, które wskazują, że dany znak nie spełnia wymogów rejestracyjnych, jeżeli chcesz się o nich dowiedzieć kliknij tutaj.
Skuteczną ochronę znaku zapewnisz sobie zastrzegając go w urzędzie patentowym. Jednak nie wiąże się to jedynie z złożeniem odpowiedniego wniosku. Znak przed rejestracją należy odpowiednio przygotować. Analiza nazwy powinna zawierać szereg czynności. Począwszy od zbadania konkurencji i otoczenia branżowego poprzez sprawdzenia dostępności znaku na rynku. Wstępna weryfikacja powinna być dokonana skrupulatnie i wielopłaszczyznowo. Jeżeli chcesz dowiedzieć się dlaczego należy weryfikować znak kliknij tutaj.
Poniższa lista zawiera nazwy, które mogłyby być dla Ciebie odpowiednie.
Proponowane nazwy mają co najmniej jedną wolną domenę internetową. Domeny są zarejestrowane i znajdują się w naszych zasobach.
Dodaj swoje typy nazw do schowka a następnie porównaj.Poproś też znajomych aby pomogli Ci w wyborze.
Sprawdź czy wśród konkurencyjnych marek nie ma nazwy podobnej.My zbadamy czy w Twojej branży nazwa może być prawnie chroniona.
Nabywając nazwę stajesz się właścicielem zgodnie z prawem autorskim.Wyłączność na jej stosowanie daje Ci rejestracja znaku towarowego.
Zastrzeżenie znaku towarowego daje Ci prawną wyłączność na jego używanie. Wyłączność obejmuje określone branże tzw. klasy oraz terytorium np. Polska, UE.
Chroń swoją markę tam, gdzie prowadzisz główne interesy.Opłaty urzędowe w UE są wyższe, ale w zamian otrzymujesz ochronę w 28 krajach na 10 lat.
poznaj naszą realizację >