Trafna nazwa przedsiębiorstwa staje się gwarantem sukcesu firmy na rynku. Wielu biznesmenów zastanawia się, jak wymyślić nazwę firmy. W poniższym artykule znajdziesz niezbędne meritum wiedzy na temat nazewnictwa firm.
Źródło: istockphoto.com/pl
Nasz pomysł na nazwę dla firmy powinien zawierać w sobie pierwiastek pragmatyzmu. Oznacza to, że stworzona przez nas nazwa powinna być praktyczna. Tym sposobem subtelnie przekazać można, jaką działalność prowadzi firma. Oprócz praktyczności nazwy, ważna jest jej uniwersalność. Wymyślając nazwę firmy, należy pamiętać o zasięgu działania przedsiębiorstwa. Zdecydowanie się na działalność lokalną, nie przekreśla tego, że w przyszłości nasza firma może się rozwinąć na tyle, iż działania przybiorą charakter krajowy bądź międzynarodowy. Pominięcie tych dwóch czynników może przyczynić się do utraty klientów. Tak się może stać, gdy pomysł na nazwę dla firmy będzie brzmiał „Bransoletkowy świat” a zamiast bransoletek będziemy oferować klientom inne produkty niż bransoletki czy biżuterię ogólnie. Co gorsza, złamiemy prawo. Nazwa firmy zarejestrowana jako znak towarowy nie może wprowadzać w błąd potencjalnych klientów. Wprowadzenie w błąd występuje, gdy informacja o nazwie jest niezgodna z prawdą, co do jej charakteru, właściwości i jakości oferowanych usług. Nazwa przedsiębiorstwa nie powinna również naruszać praw innych firm.Jak wymyślić nazwę firmy? Odpowiedź na to pytanie musi znaleźć każdy, kto chce się zajmować namingiem. Najważniejsze to ruszyć głową, pobudzić szare komórki i być TWÓRCZYM! Kreatywność może posłużyć, jako kanał komunikacyjny między przedsiębiorstwem a klientami, zwracając w ten sposób ich uwagę na usługi firmy. Dróg do stworzenia kreatywnej nazwy jest wiele. Możemy stworzyć neologizm, zabawić się w grę słowną, a nawet korzystać z tłumacza internetowego, aby przekładać znane nam słowa na inne języki. Pomysłem na nazwę dla firmy, który okazał się strzałem w dziesiątkę, jest znane oznaczenie firmy „Sony” – nazwa pochodzi od łacińskiego słowa „sonus”, czyli dźwięk, czy też „Firefox” – nazwa tej słynnej przeglądarki pochodzi od angielskich słów oznaczających ogień (fire) oraz lis (fox).
Innym sposobem, by wymyślić nazwę firmy, jest użycie imion, nazwisk, a nawet miejsc w procesie tworzenia nazwy przedsiębiorstwa. Imię lub nazwisko mogą okazać się skutecznym rozwiązaniem, gdy prowadzimy działalność jednoosobową np. jako fotograf. Mimo że ciężko wyobrazić sobie wówczas inny scenariusz w wymyśleniu nazwy, aniżeli wybór klasycznego schematu „Jan Kowalski Fotografia” to warto pomyśleć nad oznaczeniem, którym w pełni wyróżnimy się na tle konkurencji.Samo imię posłużyło jako nazwa dla światowego giganta w dziedzinie motoryzacji. „Mercedes” - nazwa pochodzi od hiszpańskiego imienia oznaczającego łaskę. Tak miała na imię córka Emila Jellinka, twórcy tej słynnej marki. Podobnie jest z nazwiskiem. Może nas wyróżnić na tle konkurencji, może przyciągnąć klientów, jednak towarzyszyć temu musi odpowiednia kampania marketingowa. Dowodem tego jest sukces takich firm jak „McDonald's”, „Grycan”, „Jacobs” czy „Wedel”. Sukces tych przedsiębiorstw był splotem różnego rodzaju okoliczności. Jeśli w dalszym ciągu nie wiemy jak wymyślić nazwy firmy, możemy czerpać inspiracje z nazwy miejscowości, w której mieszkamy bądź kiedyś mieszkaliśmy. Oczywiście, jeśli takowa nazwa nie jest zajęta. Tą metodą namingową pojawiły się na światowym rynku firmy „Nokia” oraz „Adobe”.
Reasumując, istnieje wiele metod, za pomocą których możemy stworzyć nazwę firmy. Każda z nich ma swoje mocne i słabe strony. Do nas należy wybór najlepszej dla naszego biznesu, dlatego warto dobrze zastanowić się nad tym, co właściwie chcemy przekazać potencjalnemu klientowi i jak zachęcimy go do wyboru naszej oferty.
Nazwa firmy, produktu czy usługi powinna być tak stworzona aby trafiała do jak największej grupy docelowej. Oprócz tego, że nazwa powinna budzić pozytywne emocje i pełnić funkcję informacyjną. Ponadczasowość i uniwersalność marki zapewni Ci kreowanie i budowanie firmy, która będzie Ci służyła latami. Przy tworzeniu nazwy myśl perspektywicznie i stwórz nazwę, która nie będzie ograniczała Twojej działalności. Twoja marka zarejestrowana jako znak towarowy nie może wprowadzać w błąd klientów, ponieważ jest to niezgodne z prawem jak również działa na Twoją niekorzyść. Dlatego tworząc markę myśl perspektywicznie i stwórz nazwę, która pozwoli Ci na ciągły rozwój marki.
Tak może. Jednak warunkiem aby nazwisko zostało znakiem towarowym musi posiadać zdolność odróżniającą. Przykładem takich znaków są bramy garażowe Wiśniowski czy lody braci Koral. Wybór nazwy Twojej marki należy do Ciebie. Jest jednym z wielu możliwości, którą warto rozważyć tworząc nazwę.