Jak nazwać firmę medyczną

Firmy medyczne to w ostatnich latach jeden z prężniej rozwijających się sektorów rynku. W związku z dużym rozwojem możliwości technologicznych firmy te oferują coraz szerszą skalę produktów i usług. Co za tym idzie, powstaje wiele nowych przedsiębiorstw. Jak stworzyć dobrą nazwę dla firmy medycznej, aby zostać zauważonym?

Jak nazwać firmę medyczną
Marcin Setlak
Artykuł napisany pod redakcją
Marcin Setlak
22.04.2025 - 5 min czytania

Firmy medyczne to w ostatnich latach jeden z prężniej rozwijających się sektorów rynku. W związku z dużym rozwojem możliwości technologicznych firmy te oferują coraz szerszą skalę produktów i usług. Co za tym idzie, powstaje wiele nowych przedsiębiorstw. Jak stworzyć dobrą nazwę dla firmy medycznej, aby zostać zauważonym?

wst%C4%99p.webp

Specyfika branży medycznej

Branża medyczna jest dość rozległą dziedziną, która zapewnia opiekę medyczną, diagnozowanie, leczenie i profilaktykę. Rosnące potrzeby zdrowotne oraz starzejące się społeczeństwo daje szansę na rozwój branży medycznej. W Polsce większość usług medycznych jest finansowana ze środków publicznych. Wydatki w naszym kraju na usługi medyczne wynoszą ok. 4,5% PKB. Natomiast światowy rynek to ok. 188 mld USD. Konkurencja w branży jest ogromna, część podmiotów medycznych działa na rynku prywatnym stosując marketing, która pozwala im pozycjonować firmę na rynku. Inwestycje w branże są spowodowane wzrastającym popytem na produkty i zabiegi medyczne. Rośnie również zapotrzebowanie na artykuły medyczne oraz ochronne. Co ciekawe wzrasta wartość rynku prywatnego opieki zdrowotnej, gdzie w 2021 roku jej wartość wynosiła 64,3 mld zł.  Jak już zostało wspomniane, branża medyczna oferuje bardzo różnorodny zakres usług. Tak więc nazwy dla firm medycznych też muszą być odpowiednio zróżnicowane. Zacznijmy od tego, jak szerokim pojęciem jest „firma medyczna”. Otóż reprezentantem tej branży są przychodnie, zakłady stomatologiczne, apteki, sklepy ze sprzętem medycznym i rehabilitacyjnym, firmy farmaceutyczne a także wiele innych. W związku z tym należy mieć na uwadze, że każda z wymienionych powyżej działalności może cechować się indywidualnymi potrzebami oraz tendencjami nazewniczymi.

Tendencje nazewnicze w branży medycznej

Omówmy zatem poszczególne trendy wykorzystywane w nazwach firm medycznych z różnych kategorii:

Na podstawie powyższych przykładów, zauważyć można pewne tendencje nazewnicze wykorzystywane przez firmy z branży medycznej. Mogą one stanowić inspirację przy tworzeniu nazw firmy medycznej, ale pamiętaj, że to tylko inspiracje. Nie da się ukryć, że najlepszą nazwą dla twojej firmy będzie taka, która jest zupełnie oryginalna i niepowtarzalna. Pozwoli to na efektywną jej promocję na rynku, co więcej unikniesz przykrych konsekwencji związanych z naruszeniem czyjegoś znaku towarowego.

Poznaj historię największych firm medycznych w Polsce

LUX MED- “Kilka tradycji - jeden zdrowy cel”

Grupa Lux Med powstała w 2007 roku i była wynikiem połączenia placówek medycznych CM LIM, Lux Med, Medycyna Rodzinna, PROMEDIS. Celem powstania grupy było stworzenie miejsca świadczącego usługi na najwyższym poziomie. Wykorzystując praktyki każdej z sieci i w myśl hasła “Klika tradycji - jeden zdrowy cel” powstała profesjonalna i nowoczesna firma medyczna. Grupa zatrudnia ok.18 000 osób w tym ponad 8 000 lekarzy. Nazwa Lux Med pochodzi od jednej z placówek medycznych, które stału się częścią grupy. Nazwa składa się z dwóch członów. MED to nawiązanie do MEDYCYNY. Natomiast LUX opisuję firmę jako podmiot, który wykonuje swoje usługi w profesjonalny sposób, zapewniając wygodę swoim klientom.

luxmed_logo.webp

ADAMED

Firma farmaceutyczno-biotechnologiczna, założona przez dr. n. med. Marianna Adamkiewicza. Jest firmą w 100 % z kapitałem polskim, która wspiera rozwój krajowej innowacyjności w branży medycznej. Eksportuje swoje produkty do ponad 70 krajów i współpracuje z uniwersytetami i instytucjami naukowymi, a także prowadzi społeczną i edukacyjną działalność. Nazwa Adamed pochodzi od nazwiska założyciela Mariana Adamkiewicza. Morfem Med jest nawiązaniem do branży, w której działa firma. Połączenie tych dwóch słów dało unikatową i atrakcyjna nazwę, która wpada w ucho i jest kojarzona i rozpoznawalna w branży medycznej.

adamed.webp

Skąd czerpać inspirację do tworzenia nazwy dla marki medycznej?

Wymyślenie nazwy dla firmy medycznej nie jest prostą sprawą jakby się mogło wydawać na początku. Na pewno zastanawiasz się skąd czerpać pomysły i jak je zrealizować. Wybranie dobrej nazwy to sposób na przekonanie klienta do Twojej oferty. Może być wiele źródeł inspiracji i wszystkie warto dokładnie przeanalizować.

Zbadaj otoczenie branżowe

Jeżeli prowadzisz dokładną analizę rynku będziesz miał pojęcie o tym co jest ważne w branży medycznej. Sprawdź jak działa konkurencja i wybierz takie rozwiązanie, które Cię odróżnia od innych.

Upodobania odbiorców

Kiedy zgłębisz rynek, na którym chcesz działać, dowiedz się co jest istotne w Twoje branży. Ważne jest abyś tworząc markę odpowiedział na potrzeby klienta i zwróciłuwagę na jego preferencje oraz oczekiwania co do marki.

Burza mózgów

Pomyśl o słowach i koncepcjach związanych z branżą, nawiąż kontakt z Twoją grupą docelową. Spróbuj łączyć słowa. Pracuj w grupie i wybieraj najlepsze rozwiązania.

Zbierz opinię od najbliższych

Nie wszystko co podoba się Tobie, może podobać się Twojemu klientowi. Stwórz nazwę, która będzie przemawiać do odbiorcy oraz zostanie przez niego szybko zapamiętana.

Ponadczasowość

Tworzenie nazwy uniwersalnej i ponadczasowej to trudne zadanie, które wymaga sporo pracy, strategicznego myślenia i wychodzenia poza utarte schematy. Dlatego wybieraj rozwiązania, które zapewniają wysoką jakość, budując silną markę oraz rozpoznawalność na rynku. Wymyślając nazwę dla firmy medycznej myśl przyszłościowo, stwórz najlepszą wizytówkę, która będzie Cię reprezentować.

Ucz się od najlepszych

Wielkie, światowe marki mogą być dobrym źródłem inspiracji. Jednak pamiętaj, że ważne jest zachowanie swojego unikalnego stylu co ochroni Cię przed byciem podobnym do innych. Pamiętaj - granica jest wąska i nawet najmniejsze podobieństwo może prowadzić do sprzeciwu rejestracji znaku. Trzeba być naprawdę ostrożnym, aby uniknąć potencjalnych problemów.

Perspektywy rozwoju dla marki z branży medycznej

Branża medyczna jest gałęzią, która się rozwija tworząc nowe miejsca na biznes. Poniżej znajdziesz kilka aspektów, które wpływają na rozwój branży medycznej.

Poznaj wybrane marki medyczne stworzone przez naszą kancelarię

MEDIVUS

Nazwa powstała dla firmy handlowej, która funkcjonuje w branży medycznej sprzedając produkty na rynek niemiecki. Inspiracja do stworzenia nazwy było słowo MED, które nawiązuje do branży medycznej i pochodzi od słowa MEDYCYNA, MEDYCZNY. Natomiast drugi człon nazwy pochodzi od słowa VIVUS, który tłumacząc z łaciny oznacza ZDROWIE. Nazwa firmy dobrze brzmi zarazem w języku polskim jak i niemiecki, co daje możliwość sprzedaży produktów za zachodnią granicą.

medivus01.webp

OVARIS

Nazwa została stworzona dla przychodni lekarskiej, specjalizującej się w ginekologii i położnictwie. Głównym celem znaku było zainteresować odbiorcę unikalną i oryginalną nazwa OVARIS. Wiele kobiet uważa, że mężczyźni są lepszymi ginekologami, dlatego doświadczenie pacjentek wpłynęło na decyzję powstania nazwy z pierwiastkiem męski i źeńskim.  Nawiązując do wspólnej współpracy lekarza z pacjentką. Nazwa OVARIS dotyka typowej terminologii medycznej, a dokładnie słowa JAJNIKI. Pierwszy człon nazwy OVA jest nawiązaniem do kobiecości, natomiast morfem RIS buduje poczucie bezpieczeństwa, które często jest chronione właśnie przez mężczyznę.

ovaris01.webp

Jak zastrzec znak towarowy w branży medycznej?

Zastrzeżenie nazwy firmy z branży medycznej jest kolejnym krokiem, zaraz po tworzeniu nazwy, który pozwala zbudować silną i bezpieczną markę na rynku. Jeżeli zadbałeś o unikatową i oryginalną nazwę, posiadającą zdolność odróżniającą możesz z pewnością ubiegać się o jej rejestrację w Urzędzie Patentowym. Jednak przed zgłoszeniem potrzebna jest analiza nazwy czyli dokonanie tzw.wstępnej weryfikacji znaku. Takie zadanie możesz przekazać kancelarii brandingowej, która dzięki doświadczeniu i wiedzy ekspertów sprawdzi czy Twoja nazwa firmy może uzyskać prawo ochronne.

Co zarejestrować nazwę czy logo firmy?

Decyzja należy do Ciebie! Ty wybieraszrodzaj znaku towarowego, który chcesz zastrzec w Urzędzie Patentowym. Wśród wielu opcji najpopularniejsze są słowny znak towarowy lub słowno-graficzny znak towarowy. Oczywiście najlepiej jest uzyskać ochronę na oba z tych form znaku. Im większa ochrona tym lepiej dla Twojego biznesu. Znak słowny chroni po prostu nazwę Twoje firmy, jej brzmienie niezależnie w jaki sposób jest zapisane. Natomiast znak słowno-graficzny chroni postać wizualną marki czyli logo firmy. Zabezpiecza grafikę i i słowo pod warunkiem, że te dwa elementy występują razem. Z różnych powodów nie zawsze jest możliwośćzastrzeżenia znaku słownego, dlatego wtedy dobrym pomysłem jest możliwość rejestracja znaku słowno-graficznego, który posiada więcej elementów odróżniających, a co za tym idzie daje większą szansę na rejestrację znaku.

Recepta na dobrą nazwę dla firmy medycznej

Poniżej znajdziesz kilka cech, które charakteryzują dobrą nazwę dla firmy.

Czego unikać przy tworzeniu nazw firmy medycznej?

Przy tworzeniu nazwy dla firmy ważne jest unikanie kilku kluczowych pułapek. Należy zrezygnować z nazw zbyt skomplikowanych, trudnych do powtórzenia. A co najważniejsze unikaj oznaczeń podobnych i identycznych do konkurencji.

Podsumowując, branża medyczna cechuje się ogromną różnorodnością. Chwytliwa nazwa dla firmy medycznej powinna być zatem dostosowana do potrzeb konkretnej działalności oraz oferowanych produktów i usług. Unikając podstawowych błędów, z pewnością zwiększysz swoje szanse na stworzenie nazwy, która okaże się sukcesem.

Poznaj odpowiedzi na popularne pytania

Marcin Setlak

Marcin Setlak

Prawnik, CEO w kancelarii Brandelaw. Specjalizuje się kreacji marek oraz własności intelektualnej. Stworzył ponad 300 marek firm i produktów. Wykładowca w Centrum Prawa Własności Intelektualnej im. H. Grocjusza oraz Akademii Leona Koźmińskiego.

Podobne wpisy

W tym miejscu znajdziesz wartościowe artykuły i porady, w których dzielimy się wiedzą
z zakresu tworzenia nazw i zastrzegania znaków towarowych.

Wszystkie artykuły

Masz pytania? Chcesz nawiązać współpracę?

Napisz wiadomość na [email protected] lub skorzystaj z formularza kontaktowego. Odpowiemy w ciągu 24 godzin.

Skuteczne nazwy dla twojego biznesu

Poniższa lista zawiera nazwy, które mogłyby być dla Ciebie odpowiednie.

Nie znalazłeś nazwy dla siebie? Skontaktuj się z nami
  • Nazwy z wolną domeną internetową

    Nazwy z wolną domeną internetową

    Proponowane nazwy mają co najmniej jedną wolną domenę internetową.
    Domeny są zarejestrowane i znajdują się w naszych zasobach.

  • Jak wybrać najlepszą nazwę?

    Jak wybrać najlepszą nazwę?

    Dodaj swoje typy nazw do schowka, a następnie porównaj.
    Poproś też znajomych, aby pomogli Ci w wyborze.

  • Jak sprawdzisz czy nazwa  jest unikalna?

    Jak sprawdzisz czy nazwa jest unikalna?

    Sprawdź, czy wśród konkurencyjnych marek nie ma nazwy podobnej.
    My zbadamy czy w Twojej branży nazwa może być prawnie chroniona.

  • Zadbaj o bezpieczeństwo

    Zadbaj o bezpieczeństwo

    Nabywając nazwę stajesz się właścicielem zgodnie z prawem autorskim.
    Wyłączność na jej stosowanie daje Ci rejestracja znaku towarowego.

  • Co daje zastrzeżenie nazwy?

    Co daje zastrzeżenie nazwy?

    Zastrzeżenie znaku towarowego daje Ci prawną wyłączność na jego używanie.
    Wyłączność obejmuje określone branże tzw. klasy oraz terytorium np. Polska, UE.

  • Chroń markę w Polsce lub Unii Europejskiej

    Chroń markę w Polsce lub Unii Europejskiej

    Chroń swoją markę tam, gdzie prowadzisz główne interesy.
    Opłaty urzędowe w UE są wyższe, ale w zamian otrzymujesz ochronę w 28 krajach na 10 lat.

Negocjuj
VICINE
.PL
Negocjuj
ERCENO
.COM, .PL
Negocjuj
ZILEO
.PL
Negocjuj
OMNIVA
.PL
Negocjuj
KALLERT
.PL
Negocjuj
WELCARE
.PL
Negocjuj
ALLICARE
.PL
3 780 PLN
HALVE
.PL, .EU
TAIDER

Poznaj naszą realizację

Pokaż więcej