Jak nazwać firmę meblową?

Tworzenie nazw dla firmy meblowej jest nie lada wyzwaniem, a to dlatego, że branża świetnie się rozwija. Aby się wyróżnić, potrzeba skutecznego marketingu, a przede wszystkim dobrej nazwy firmy. W Polsce możemy spotkać kilka przykładów przedsiębiorstw meblowych, które osiągnęły sukces, a nazwa im w tym pomogła.

Marcin Setlak
Artykuł napisany pod redakcją
Marcin Setlak
21.08.2025 - 6 min czytania
Jak nazwać firmę meblową?

Rynek meblarski w Polsce rośnie w imponującym tempie, a konkurencja nieustannie się zaostrza. To sprawia, że wybór odpowiedniej nazwy dla firmy meblowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii marketingowej. Dobra nazwa nie tylko zapada w pamięć i wzbudza pozytywne skojarzenia, ale także pomaga wyróżnić się na tle setek innych marek działających w branży. W tym artykule podpowiemy, jak stworzyć unikalną nazwę, która będzie wspierała rozwój Twojego biznesu, przyciągała klientów oraz budowała wiarygodność marki na lata.

Co warto wiedzieć o branży meblarskiej?

Polska jest jednym z ważnych eksporterów mebli na Świecie. Najwięcej ich dostarczamy do Niemiec, Czech oraz Wielkiej Brytani. Branża meblarska odpowiada za 2,3% krajowego PKB. Wg danych GUS w 2020 roku produkcja polskiego rynku meblowego była szacowana na ok. 42 mld złotych, a w 2021 roku wyniosła ok. 70 mld złotych. W ostatnich latach w branży pojawiła się spora konkurencja w postaci nowych producentów z Azji. Pomimo tego, polska branża meblarska rozwija się szybko dzięki wprowadzeniu nowatorskich rozwiązań i dbałości o jakość produktów. W dzisiejszych czasach rynek jest mocno konkurencyjny co zmusza przyszłych przedsiębiorców do stworzenia marki, która wyróżni się i przyciągnie uwagę klientów. Dlatego tak ważne jest spełnić ich oczekiwania i stworzyć unikalną nazwę firmy, która zostanie zapamiętana na dłużej. Wychodź poza utarte schematy działania, a stworzysz atrakcyjną nazwę dla firmy meblarskiej.

Czym charakteryzują się nazwy w branży meblarskiej?

Branża meblarska jest szeroką gałęzią gospodarki, która cechuje się różnorodnością. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek nazewniczych, które pozwolą Ci stworzyć atrakcyjną nazwę dla firmy.

  • nazwy pochodzące od imion bądź nazwisk twórców lub założycieli marki. Takim przykładem jest firma Wójcik, która swą nazwę zawdzięcza założycielowi firmy Leszkowi Wójcikowi. Przedsiębiorstwo jest jednym z najbardziej popularnych firm meblarskich w Polsce. Rozwija się w sposób dynamiczny, eksportuje swoje meble do ponad 20 rynków europejskich. Inny przykładem firmy, której nazwa wywodzi się od nazwiska założyciela jest marka VOX czy KLER. Wykorzystanie nazwiska jako nazwy marki ma na celu gwarantować jakość produktów. 
  • zastosowanie akronimów. Takim przykładem jest IKEA, której dwie pierwsze litery nazwy pochodzą od imienia i nazwiska pomysłodawcy marki - Ingara Kamprada a dwie następne od jego rodzinnej farmy Elmtaryd i wioski Agunnaryd w Szwecji. 
  • nazwy wywodzące się z obcych języków. Takim przykładem jest firma FORTE, której nazwa prawdopodobnie pochodzi od włoskiego słowa forte, oznaczającego coś mocnego, silnego oraz wytrzymałego. To są cechy odnoszące się do trwałości i solidności produktów. Firma została założona w 1992 roku przez Macieja Formanowicza, który kupił upadającą Fabrykę Mebli w Ostrowie Mazowieckiej. FORTE eksportuje swoje meble do ponad 40 krajów na świecie. 

Poznaj historię marek meblarskich w Polsce

KLER- czyli jak połączyć muzykę Chopina z meblami?

Historia marki sięga 1973 roku kiedy to Piotr Kler obdarzył swój pierwszy zakład tapicerski w Dobrodzieniu. Na początku firma skupiła się na produkcji sof i foteli, teraz już sztandarowych produktów przedsiębiorstwa, wykonanych z prawdziwej skóry z precyzją i dużą dokładnością. Marka Kler używając hasła Meble na dobre akcentuje swoją  ponadczasowość oraz stylowe wykonanie. Dodatkowo wykorzystywanie muzyki klasycznej i utworów Chopina w swoich spotach reklamowych podkreśla wysoką jakość produktów, elegancję oraz innowacyjność produktów. Firma wspiera nowych artystów i angażuje się w działalność społeczną.


Logo marki Kler
Logo marki Kler jaka przykład wizualizacji firmy z branży meblowej


BLACK RED WHITE

Firma została założona w 1991 roku przez Tadeusza Chmiela w Biłgoraju. Nazwa firma pochodzi od trzech kolorów (czerwony, czarny, biały), które są używane w jej logo lub często służą do oznakowania produktów. Nazwa jest anglojęzyczna, co podczas tworzenia marki miało sprawiać wrażenie, że klient ma do czynienia z międzynarodową marką. Strategia firmy wpisuje się w obecne mocne trendy ekologiczne występujące w branży meblarskiej o czym świadczy hasło reklamowe Moja Planeta. Dom.

Logo marki BPW
Logo marki BRW jest dobrym przykładem trendów eksponowania marki meblowej

Skąd czerpać inspirację do tworzenia nazwy dla marki meblarskiej?

Tworzenie nazwy to kreatywny proces, który wymaga pomysłowości ale i spójności. Podobnie jak podczas zakładania biznesu warto przemyśleć strategię, stworzyć plan działania. To pozwoli Ci wymyślić oryginalną i niepowtarzalną nazwę. Dzisiejszy wysiłek i wykonywana praca zaprocentuje w przyszłości. Poniższe porady pomogą Ci stworzyć oryginalną i zapadającą w pamięć nazwę dla firmy meblarskiej. Podzieliliśmy się kilkoma wskazówkami, które warto wykorzystać - sprawdź gotowe nazwy przygotowane dla Twojej branży.

Słowa kluczowe ważne przy tworzeniu nazwy dla firmy meblowej

Zbadaj branże, w której działasz, sprawdź charakterystyczne słowa, możesz je łączyć, skracać, modyfikować lub tworzyć z nich akronimy.

Wykorzystaj osobiste zainteresowania przy tworzeniu nazwy dla firmy meblowej

Przy wyborze nazwy możesz wykorzystać swoje hobby, pasję, ulubione cytaty, tytuły piosenek itd.

Skorzystaj z nazw własnych przy kreowaniu wizerunku marki meblowej

Możesz skorzystać z opcji wykorzystywania imienia, nazwiska, pseudonimu lub miejsca powstania marki.

Słowa obce jako pomysł na nazwę dla firmy z branży meblowej

Podczas tworzenia nazwy warto wykorzystać słowa zaczerpnięte z języka obcego w tym łaciny.

Gra słów - początek kreacji nazwy dla firmy meblowej

Tworzenie nazwy firmy może być dobrą zabawą, wybieraj nazwy humorystyczne, takie które dobrze kojarzą się i są przyjazne dla ucha.

Sprawdź kto jest Twoim odbiorcą zanim wybierzesz nazwę dla firmy meblowej

Zanim wymyślisz nazwę dla swojej marki, warto sprawdzić kto jest Twoim potencjalnym klientem. Sprawdź jakie ma zainteresowania, czego oczekuje od produktu. Twoja nazwa powinna zwracać uwagę i zachęcać do jej zakupu.

Sprawdź swoje otoczenie rynkowe w branży meblarskiej

Przed nazwaniem swojego biznesu zrób research i poznaj swoją konkurencję - sprawdź jak się nazywa i co robi. Dzięki temu unikniesz podobieństwa i identyczności do nazw już używanych.

Ponadczasowość - cecha dobrej nazwy dla firmy meblowej

Twoim zadaniem w tworzeniu nazwy jest się wyróżniać na rynku. Ale pamiętaj, że nazwa Twojej marki powinna być ponadczasowa i perspektywiczna. Niektóre trendy nazewnicze są modne tylko w danym przedziale czasowym, dlatego staraj się nawiązywać do klasyki, która ma ponadczasowy wymiar.

Perspektywy rozwoju marki

Perspektywy rozwoju marki są uwarunkowane trendami rynkowymi, oczekiwaniami klientów, konkurencją. Wg specjalistów, polska branża meblarska jest jedną z sił napędowych gospodarki i ma duży potencjał na rynkach międzynarodowych. Oto niektóre obecnie występujące trendy branży:

  • popularność zachowań ekologicznych, które są wynikiem zwiększonej świadomości klientów, którzy chcą dbać o klimat, 
  • zastosowanie nowych technologii,
  • wykorzystywanie aplikacji, które pomagają w projektowaniu mebli czy urządzania mieszkań, domów, biur,
  • wzrost popularności mediów społecznościowych tj. Pinterest i Instagram. Aż 83% ankietowanych odpowiedziało, że to właśnie w nich szukają inspiracji do aranżacji swojego domu, 
  • zamiana stacjonarnej sprzedaży na popularne showroom'y, 
  • zainteresowanie prezentacjami za pomocą urządzeń mobilnych

Poznaj wybrane marki meblarskie stworzone przez naszą kancelarię

Nasza kancelaria brandingowa pomoże Ci stworzyć fajną nazwę dla Twojej firmy bądź usługi. Brandelaw realizuje projekty zarówno na rynkach krajowych jak i zagranicznych. Wybrane projekty z realizacji prezentujemy poniżej.


GERET

Nazwa powstała dla sklepu, który zajmuje się sprzedażą mebli biurowych. W ofercie firmy znalazły się krzesła, pufy i stołki - wszystko co jest potrzebne przy biurku w biurze. Geret to słowo, które nie ma konkretnego znaczenia w językach europejskich. Jest nazwą abstrakcyjną złożoną z 5 liter i 2 sylab, co sprawia, że jest łatwa do zapamiętania. Celem marki jest zapewnienie klientowi idealnych warunków pracy, dlatego tworzy meble o ergonomicznym kształcie tak aby były najbardziej wygodne i praktyczne. Założeniem marki jest zapewnić komfort przy pracy dbając o zdrowy kręgosłup.


CLETT

Nazwa powstała dla firmy zajmującej się sprzedażą mebli wypoczynkowych. Została dostosowana do rynku brazylijskiego, ponieważ jest to główne miejsce zbytu mebli. Zadanie nie było najłatwiejsze, ponieważ naszym celem było stworzenie nazwy, która będzie dobrze brzmiała po portugalsku oraz zachęcała klienta do zakupu. Inspiracją do tworzenia nazwy była szkocka wyspa o nazwie Klett. Uzupełnieniem projektu było stworzenie logo, które prezentujemy poniżej.

clett.webp
Przykład logo firmy z branży meblarskiej. Poznaj naszą realizację dedykowaną marce meblowej

Jak zastrzec znak towarowy w branży meblarskiej?

Aby być bezpiecznym na rynku meblarskim należy chronić nazwę. Dokonasz tego rejestrując znak towarowy Urzędzie Patentowym. Posiadanie zastrzeżonego znaku towarowego daje Ci możliwość przystąpienia do programów promujących markę. Do nich zaliczamy Strefę Dobrych Marek Allegro czy Amazon Brand Registry. Programy te nie tylko dają możliwość zwiększenia Twoich zasobów sprzedażowych ale co ważne zabezpieczają markę przed działaniem nieuczciwej konkurencji. Warto inwestować w ochronę swojego znaku towarowego. Zastrzeżenie nazwy firmy pozwala na łatwiejsze egzekwowanie swoich prawa, jak również ochrony przed plagiatem a nawet kradzieżą.

Jak chronić wygląd mebli?

Nie tylko cena, ale i wygląd Twojego produktu przyciąga uwagę klientów. Atrakcyjne wzornictwo i oryginalny styl może być kluczem do sukcesu. Dlatego jeśli sądzisz, że jesteś posiadaczem wzoru przemysłowego pamiętaj aby zabezpieczyć jego unikalność rejestrując go w Urzędzie Patentowym. Pozwoli to ochronić Twoje pomysły przed kopiowaniem i powielaniem.

Recepta na dobrą nazwę w branży meblarskiej

Jeżeli zastanawiasz się, jak stworzyć nazwę dla firmy meblowej, bierz przykład z największych na rynku. Nie podrabiaj ich nazw, nie naśladuj nadto. Sukces osiągniesz jedynie dzięki obserwacji najlepszych przy jednoczesnym wypracowaniu swojego własnego sposobu na funcjonowanie. Stać Cię na nowatorską nazwę, która wyróżni firmę spośród innych. Poznaj kilka zasad, które z pewnością ułatwią Ci tworzenie wyjątkowej nazwy dla swojego biznesu.

  • Żelazną zasadą jest odpowiednia długość nazwy. Prześledź niektóre nazwy  firm meblowych i przekonaj się, że krótka nazwa ma większą moc. Krótka nazwa nie oznacza jednak popadanie w skrajności i używanie jedynie inicjałów, skrótów czy zagadek słownych, które są zrozumiałe tylko dla Ciebie. Przykładem dobrej nazwy jest firma Kler – największy polski producentów mebli, który rozszerzył działalność na rynki zagraniczne. Są to tylko cztery litery, ale dzięki temu nazwa jest łatwa do zapamiętania i powtórzenia – nawet dla obcokrajowców. 
  • Druga reguła jest związana z rynkiem zagranicznym. Nigdy nie wiesz, czy Twoje przedsiębiorstwo nie rozszerzy działalności na inne kraje. Jeżeli tak będzie, czego Ci życzymy, sprawdź, czy brzmienie stworzonej nazwy firmy nie znaczy czegoś nietaktownego lub obraźliwego dla obcokrajowców. Pamiętasz żarówki firmy Osram? Nazwa ta, to tylko połączenie dwóch pierwiastków osmu i wolframu, ale twórcy chyba nie przewidzieli, że żarówka dostanie się na polski rynek. Ty możesz przewidzieć taką sytuację, więc sprawdź znaczenie przynajmniej w języku angielskim, niemieckim, francuskim i hiszpańskim.
  • Trzecim elementem tworzenia nazwy dla firmy meblowej są wymogi prawne, niezwykle ważne, ale niestety często pomijane przez przedsiębiorców. Tutaj również musisz sprawdzić, czy wykreowana nazwa firmy nie jest już przypadkiem zarejestrowana przez inny podmiot gospodarczy. Jeżeli okaże się, że jest zarejestrowana, to dobrze, że dowiedziałeś się o tym na wczesnym etapie rozwoju firmy, zdarzają się bowiem takie sytuacje, gdzie przedsiębiorca dowiaduje się o użytkowaniu zajętej  już nazwy firmy dopiero z przysłanego mu pozwu. Za takie działanie przewidywana jest nie mała grzywna. Nazwy naturalnie nie można już później używać, jeżeli uprawniony do niej podmiot nam na to nie pozwoli.
  • Wiadomym jest, że firma trafia do określonej grupy docelowej. Żeby dobrze do niej trafić, na początku scharakteryzuj konkretny krąg odbiorców do którego ma dotrzeć oferta Twojej firmy.
  • W dzisiejszych czasach bardzo ważnym narzędziem w marketingu jest Internet. Dlatego zadbaj o dopasowaną, wolną domenę internetową – możesz to sprawdzić na stronach, które oferują domeny. Teraz może nie planujesz tworzenia strony internetowej, ale pomyśl przyszłościowo, ponieważ cały marketing nieuchronnie idzie w stronę Internetu, więc na dłuższą metę, może to być bardzo roztropny krok.
  • Określ czy klientami będą ludzie młodzi, starsi, a może małżeństwa z dzieckiem? Nie bez znaczenia jest to, skąd pochodzą – większa wieś czy może miasto? Wszystkie czynniki wpływające na to, jakie potrzeby mogą mieć Twoi potencjalni klienci.

Szukając inspiracji, zapewne zajrzysz do Internetu, to dobry kierunek, jednak nie zapomnij o dostępnej literaturze, która jest gigantycznym zbiorem wyrażeń, ciekawych słów, fascynujących nazw własnych. Zorganizuj burzę mózgów z grupą przyjaciół, bo w końcu co dwie głowy to nie jedna. Może się zdarzyć, że nie czujesz się dobrze w roli kreatora nazwy firmy. Nie marudź i zgłoś się do profesjonalnej agencji namingowej, która z chęcią stworzy nazwę dla firmy meblowej i każdego innego przedsięwzięcia.

Poznaj odpowiedzi na popularne pytania

Marcin Setlak

Marcin Setlak

Prawnik, CEO w kancelarii Brandelaw. Specjalizuje się kreacji marek oraz własności intelektualnej. Stworzył ponad 300 marek firm i produktów. Wykładowca w Centrum Prawa Własności Intelektualnej im. H. Grocjusza oraz Akademii Leona Koźmińskiego.

Podobne wpisy

W tym miejscu znajdziesz wartościowe artykuły i porady, w których dzielimy się wiedzą
z zakresu tworzenia nazw i zastrzegania znaków towarowych.

Wszystkie artykuły

Skuteczne nazwy dla twojego biznesu

Poniższa lista zawiera nazwy, które mogłyby być dla Ciebie odpowiednie.

Nie znalazłeś nazwy dla siebie? Skontaktuj się z nami
  • Nazwy z wolną domeną internetową

    Nazwy z wolną domeną internetową

    Proponowane nazwy mają co najmniej jedną wolną domenę internetową.
    Domeny są zarejestrowane i znajdują się w naszych zasobach.

  • Jak wybrać najlepszą nazwę?

    Jak wybrać najlepszą nazwę?

    Dodaj swoje typy nazw do schowka, a następnie porównaj.
    Poproś też znajomych, aby pomogli Ci w wyborze.

  • Jak sprawdzisz czy nazwa  jest unikalna?

    Jak sprawdzisz czy nazwa jest unikalna?

    Sprawdź, czy wśród konkurencyjnych marek nie ma nazwy podobnej.
    My zbadamy czy w Twojej branży nazwa może być prawnie chroniona.

  • Zadbaj o bezpieczeństwo

    Zadbaj o bezpieczeństwo

    Nabywając nazwę stajesz się właścicielem zgodnie z prawem autorskim.
    Wyłączność na jej stosowanie daje Ci rejestracja znaku towarowego.

  • Co daje zastrzeżenie nazwy?

    Co daje zastrzeżenie nazwy?

    Zastrzeżenie znaku towarowego daje Ci prawną wyłączność na jego używanie.
    Wyłączność obejmuje określone branże tzw. klasy oraz terytorium np. Polska, UE.

  • Chroń markę w Polsce lub Unii Europejskiej

    Chroń markę w Polsce lub Unii Europejskiej

    Chroń swoją markę tam, gdzie prowadzisz główne interesy.
    Opłaty urzędowe w UE są wyższe, ale w zamian otrzymujesz ochronę w 28 krajach na 10 lat.

2 780 PLN
ZINON
.PL
Negocjuj
HILONE
.PL
2 790 PLN
AVEREN
.PL
2 170 PLN
MOERS
.PL
Negocjuj
BLATT
.PL
2 170 PLN
BILDAR
.PL
Negocjuj
ZISSON
.PL, .EU
Negocjuj
HILONE
.PL
DUNEVIA

Poznaj naszą realizację

Pokaż więcej

Masz pytania? Chcesz nawiązać współpracę?

Napisz wiadomość na [email protected] lub skorzystaj z formularza kontaktowego. Odpowiemy w ciągu 24 godzin.

Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez BRANDELAW Marcin Setlak, NIP: 7381890884, w celu obsługi przesłanego zapytania i udzielenia odpowiedzi na nie. Przeczytaj jak przetwarzamy Twoje dane. Dowiedz się więcej na polityka prywatności.