Obecnie na rynku panuje ogromna konkurencja, a firmy, aby utrzymać się na szczycie, muszą wykazywać się coraz to nowymi rozwiązaniami marketingowymi. Jednym z podstawowych elementów budowania przewagi jest dobrze opracowana nazwa przedsiębiorstwa. Jaka zatem powinna być nazwa dla firmy handlowej?
http://www.istockphoto.com/pl
Branża handlowa to część gospodarki, która zajmuje się pośrednictwem tj. kupowaniem i sprzedawaniem towarów lub usług. Obejmuje ona różne rodzaje działalności tj. handel hurtowy, detaliczny, internetowy, międzynarodowy czy spedycyjny. Handel ma duży wpływ na rozwój gospodarczy kraju czy danego terenu. Charakteryzuje się dużą konkurencyjnością oraz wysoką dynamiką rozwoju, jak również szybkim dostosowaniem do potrzeb klienta zarówno tego krajowego jak zagranicznego. Obecnie prowadząc firmę handlową Twoim zadaniem jest zwrócić uwagę na jej marketing, który odgrywa w dzisiejszych czasach znaczącą rolę. Aby Twoja reklama zdawała egzamin, musi być poparta silną podwaliną jaką jest w tym przypadku ciekawa i chwytliwa nazwa. Warto dodać, że w branży handlowej występuje wysoki poziom ryzyka, którego powstanie jest uzależnione od wielu czynników. Do nich należy popyt i podaż czy zmiany cen surowców i walut. Na te elementy niestety nie mamy wpływu, a na pewno w sposób bezpośredni. Natomiast to co możesz zrobić dla swojej firmy to zabezpieczyć jej nazwę czy logo, dokonując zastrzeżenia znaku towarowego. Takie działanie uchroni Twoja firmę przed nieuczciwą konkurencją, która niejednokrotnie może chcieć kopiować Twoje dobre pomysły, albo wykorzystywać bezprawnie nazwę Twojej firmy w swoich marketingu reklamowym.
Nazewnictwo w branży handlowej jest mocno zróżnicowane. Dlatego dokonaliśmy podziału nazw firm handlowych ze względu na ich specjalizację oraz kategorie oferowanych produktów.
Przykładem uniwersalnej nazwy jest firma Unilever, która zrzesza ze sobą ponad 400 różnych marek min. z branży żywieniowej, artykułów czystości czy kosmetycznych. Do najbardziej znanych marek wchodzących w skład firmy należy margaryna Flora, przyprawy Knorr, płyn do płukania Coccolino czy dezodoranty Rexona.
UNILEVER
Unilever powstała na początku XIX wieku z połączenia dwóch firm, które w swojej produkcji wykorzystywały ten sam składnik, którym był olej palmowy. Głównym celem fuzji była oszczędność czasu i pieniędzy w sprawdzenia surowca i jego transporcie. Nazwa Unilever powstała z połączenia nazw brytyjskiego producenta mydła Lover Brothers i holenderskiego producenta margaryny Margarine Unie. Integracja firm i ich nazw miała odzwierciedlać synergię i współpracę między dwoma przedsiębiorstwami. Logo firmy pojawiło się dopiero w 1967 roku i od początku przypominało literę U, która dopiero po 37 latach została zmodyfikowana. Zmiana nastąpiła w 2004 roku a rebranding oznaczenia stał się strzałem w dziesiątkę. Jeszcze bardziej podkreślił różnorodność marek i oferowanych produktów. Nowe logo zostało zaprojektowane przez Miles’a Newlyn’a i składa się z 25 ikon, które są ułożone w literę U. Każdy z tych ikon reprezentuje inny segment rynku, na którym działa firma. Kolory użyte w logo czyli ciemno niebieski i biały symbolizuje świeżość i czystość. Logo Unilever jest przykładem jak firma może wykorzystywać swoją tożsamość wizualną do komunikowania swoich wartości.
CARREFOUR
Marka została założona w 1957 roku i nieco później powstał pierwszy sklep w Annecy. Mieścił się na skrzyżowaniu ulic skąd nazwa Carrefour co po francusku oznacza skrzyżowanie. Później powstał następny sklep w Sainte Genevieve de Bois. Pierwsze logo marki powstało w 1960 roku i przedstawiało skrzyżowanie ulic gdzie pośrodku widniała nazwa marki. Znak słowno-graficzny z biegiem lat ewoluował by ostatecznie wyglądać tak jak prezentujemy poniżej. Składa się z nazwy Carrefour oraz sygnetu, który przedstawia dwie strzałki skierowane w przeciwnym kierunku z wpisaną literą C. Oznaczenie to nawiązuje do lokalizacji pierwszego sklepu, które znajdowało się na skrzyżowaniu. Użyte w nim barwy to kolory francuskiej flagi przez co marka poprzez swoją wizualizację nawiązuje do swoich korzeni.
OBI
Marka powstała w 1970 roku, wtedy kiedy został otworzony pierwszy sklep w Hamburgu. Jest jednym z liderów sprzedaży DIY (Do-It-Yourself) w Niemczech i na rynkach europejskich. Nazwa marki nawiązuje do słowa Hobby. Logo marki składa się z nazwy oraz sygnetu - uśmiechniętego bobra, który wydaje się być w ruchu. Całe oznaczenie zawiera kolor czarny i pomarańczowy, które przyciągają uwagę klienta.
MEDIA MARKT
Marka powstała w 1979 r. w Monachium i została założona przez Leopolda Stiefela, Waltera Gunza, Ericha Kellerhals i Helgę Kellerhals. Pomysł na sieć zrodziła się na ograniczoną ofertę produktów RTV i AGD w bawarskich sklepach. Ekspansja sklepów rozpoczęła się po 1989 roku. Nazwa Media Markt to odwołanie do wielkopowierzchniowego sklepu, który dysponuje szeroką ofertą produktów w przystępnych cenach. Odzwierciedla główny asortyment oferowanych przez sieć produktów związanych z elektroniką. Połączenie słów Media i Markt podkreśla, że mamy do czynienia z miejscem, gdzie klienci mogą znaleźć wszystko, czego potrzebują w zakresie nowoczesnej elektroniki i sprzętu domowego. Logo marki składa się z nazwy zapisanej dużymi literami, gdzie dominuje przyciągający uwagę kolor czerwony.
ROSSMANN
Marka powstała w 1972 roku w Niemczech. Została założona przez Dirka Rossmanna i obecnie to największa sieć drogeryjna na świecie. Jej nazwa pochodzi od nazwiska właściciela a swoim brzmieniem nawiązuje do miejsca pochodzenia. Logo firmy powstało w latach 90-tych. Widoczne jest na nim nazwa firmy a w literze O został wbudowany wizerunek centaura, mitycznego skrzyżowania konia i człowieka. Pierwszy pomysł mitologicznej postaci zrodził się już w latach 70-tych. Niektórzy uważają, że postać ta ma ścisły związek z nazwiskiem założyciela marki ponieważ “ross” oznacza rumaka natomiast “mann” mężczyznę, przez co marka odzwierciedla różnorodność i obfitość znaczeń, dynamiki.
DUKA
Historia marki sięga 1920 roku, kiedy to Hjalmar Blomkvist otworzył swój pierwszy sklep ze szkłem, porcelaną i naczyniami kuchennymi. Nazwa firmy pochodzi z języka szwedzkiego i oznacza “nakrywać do stołu”. W 1962 roku firma została sprzedana i połączona z 16-toma innymi sklepami, tworząc markę Duka. Marka od początku jest kojarzona z dobrą usługą oraz wysoka jakość produktów. W Polsce pierwszy sklep pojawił się w Warszawie w 1999 roku a marka jest ceniona za szwedzką jakość i prostoty. Logo marki to zazwyczaj czarny napis na białym tle z charakterystyczna literą D.
BIEDRONKA
Sieć Biedronka należy do Grupy Jeronimo Martins, której początki sięgają 1792 roku. Wtedy to spółka otworzyła w Lizbonie pierwszy sklep. Natomiast w Polsce historia marki sięga 1995 roku a jej twórcą był Mariusz Świtalski. Inspiracją do powstania oznaczenia marki była szczoteczka do rąk dla dzieci oraz popularna w latach 90-tych piosenka “Mała biedroneczka”. Dodatkowo biedronki były wtedy dość popularnym elementem dekoracyjnym w tworzeniu kompozycji kwiatowych. Biznesmen tworząc dyskont wzorował się na wyglądzie niemieckiego Aldi. Już po dwóch latach marka stała się częścią portugalskiego giganta. Charakterystyczne logo czyli uśmiechnięta Biedronka zmieniła swój wygląd by ostatecznie wyglądać jak prezentujemy poniżej. W oznaczeniu użyto koloru czarnego, czerwonego, białego. Logotyp został umieszczony na żółtym tle, a jego zadaniem jest przyciągnąć uwagę klienta. Od 2012 roku towarzyszy mu slogan “codziennie niskie ceny”.
PSB MRÓWKA
Mrówka to część Centralnej Grupy PSB, która składa się z lokalnych akcjonariuszy spółki. Sieć powstała na bazie popularnego hasła “zrób to sam”. Historia sieci sięga 2002 roku kiedy to otworzono pierwsze pilotażowe sklepy w Suwałkach i Jarocinie. Market oferuje szeroki asortyment produktów, od materiałów konstrukcyjnych i wykończeniowych przez wyposażenie łazienki i kuchni po artykuły dekoracyjne i aranżacje wnętrz. Nazwa marki ze względu na pozytywne konotacje związane z mrówkami są symbolem współpracy i dobrej organizacji. Wytrwałość i siła mrówki znajdującej się w logo firmy sugeruje, że sklepy są niezawodnym miejscem do zaopatrywania się w materiały budowlane i wykończeniowe. Mrówka jest miejscem, gdzie każdy może znaleźć potrzebne narzędzia i materiały pomocne przy budowie czy remoncie. Całe oznaczenie jest utrzymane w biało-niebiesko-żółtej tonacji, które są charakterystyczne dla oznaczeń marketów.
DINO
Firma została założona w 1999 roku przez Tomasza Biernackiego polskiego przedsiębiorcę i menedżera. Pierwszy sklepy były rozmieszczone w zachodniej Polsce, ale z czasem sieć się rozwinęła i obecnie sklepy Dino można spotkać w całej Polsce. W 2017 roku firma zadebiutowała na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Marka jest jedną z najszybciej rozwijających się sklepów handlowych w Polsce. Zatrudnia ok. 32 tys. pracowników. Nazwa Dino jest krótka, przyjazna i co ważne szybko do zapamiętania. Na pierwszy rzut oka nazwa może kojarzyć się z siłą i wytrzymałością, cechami, które są wyróżniają dinozaury. Ale to tylko nasze domysły.
ŻABKA
To sieć niedużych sklepów, które działają na terenie całej Polski. Ojcem biznesu jest Mariusz Świtalski założyciel Eurocash oraz Biedronka Polska. Od początku istnienia firma swoje działanie opiera na franczyzie, oferując swoim partnerom biznesowym wsparcie marketingowe i logistyczne. Żabka jest pionierem we wprowadzaniu innowacyjnych technologii tj. kasy samoobsługowe czy wygodne dostawy do domu. Nazwa i logo są szybkie do zapamiętania. Zielone zwierzątko przyciąga uwagę klienta, dając poczucie szybkiego załatwienia sprawy.
SPOŁEM
Firma powstała w Warszawie. Jest jedną z najstarszych sieci sklepów spożywczych w Polsce. Podstawą budowania marki była idea spółdzielczości. Według niektórych nazwę wymyślił sam Stefan Żeromski, który w 1906 roku wydał dwutygodnik, gdzie zadaniem było promowanie spółdzielczości. Obecnie firma składa się z ok. 2500 sklepów rozmieszczonych w całej Polsce. Pomimo naszym zdaniem ubogich działań marketingowych oraz umiarkowanemu podążaniu za obecnymi trendami sieć Społem cieszy się dużą popularnością. To co przyciąga klienta to może, ta sama siedziba sklepu od kilkunastu lat, często mieszczącego się w centrum miasta, przyzwyczajenie oraz sentyment do ekspedientki z długim stażem pracy.
Scharakteryzuj grupę docelową – jest to jedna z podstawowych czynności wykonywanych podczas procesu tworzenia nazw. Powinna być wykonana na samym początku, ponieważ na jej podstawie tworzymy charakter nazwy. Inna bowiem będzie nazwa dla firm kierujących swoje usługi w stronę ludzi starszych i w średnim wieku, a inna dla firm produkujących na przykład zabawki.
Rozpocznij burzę mózgów – kolejnym krokiem jest gromadzenie pomysłów. Dla jak najlepszego efektu warto zgromadzić grupę osób, która Ci w tym pomoże. Zarzuć temat, krótko charakteryzując profil swojej firmy handlowej, a następnie poproś znajomych o luźne skojarzenia związane z tą tematyką. Jeżeli nadal brakuje Ci pomysłów, z pomocą przychodzą słowniki, mitologia, a nawet bajki i baśnie. Stanowią one skarbiec pełen inspiracji, więc warto z nich korzystać, czasem najprostsze rozwiązania okazują się najlepsze.
Wybierz to, co najlepsze – kiedy masz już zgromadzone pomysły, należy przeprowadzić selekcję. Na wstępie wyrzuć nazwy długie i skomplikowane, nie sprzyjają one bowiem zapamiętywaniu. W kolejnym kroku odrzuć nazwy, które wykorzystują dużo polskich znaków, co znacznie utrudnia ich pisownię oraz wymowę, nie tylko klientom zagranicznym. Na końcu odrzuć nazwy, które stanowią bardzo luźne, symboliczne nawiązanie do tematu, ponieważ dobra nazwa powinna klientów przyciągać, a nie stanowić dla nich zagadkę.
Skontroluj stronę formalną – zastanawiając się jak nazwać firmę handlową, na tym etapie powinieneś skontrolować dwie kwestie. Pierwszą z nich jest sprawdzenie, czy nazwy, które bierzesz pod uwagę, nie są już zastrzeżone w urzędzie patentowym jako znaki towarowe. Zastrzeżone nazwy powinieneś odraz odrzucić, aby uniknąć w przyszłości przykrych konsekwencji spowodowanych naruszeniem znaku towarowego. Drugą sprawą jest sprawdzenie wolnych domen internetowych. W XXI wieku działalność prowadzona w internecie jest równie ważna, co stacjonarna, a zakupy przez internet stały się codziennością. Z tego powodu ważne jest, abyś wybrał nazwę firmy, która dysponuje wolną domeną.
Runda ostateczna – teraz kiedy dysponujesz już sprawdzonymi pomysłami i wszystkie wydają Ci się dobre, na pewno zadajesz sobie pytanie „którą wybrać?” Rozwiązanie tego problemu jest bardzo proste. Najlepiej przedstaw te nazwy kilku osobom, odczekaj jakiś czas, a następnie sprawdź, które z nich zostały przez zapamiętane. I o to twój zwycięzca! Znalazłeś nazwę, która spełnia wszystkie wymagane kryteria i niewątpliwie jest chwytliwa, skoro została zapamiętana.
Potrzebujesz pomocy przy tworzeniu nazwy dla Twojej firmy? Dobrze trafiłeś. Skontaktuj się naszym zespołem, a pomożemy Ci stworzyć unikalne i ciekawe rozwiązanie nazewnicze. Jeżeli natomiast chcesz spróbować swoich sił w brandingu skorzystaj z kursu, który powstał właśnie dla Ciebie. Znajdziesz w nim trafne podpowiedzi oraz ciekawe przykłady, które pomogą Ci stworzyć fajną nazwę dla firmy.
Branża handlowa cechuje się dużą zmiennością i stawia przed przedsiębiorcami coraz to nowsze wyzwania, które zmuszają do elastycznego podejścia do biznesu. Poniżej znajdziesz trendy, które naszym zdaniem obecnie cechują rynek handlowy.
BRETTO
To nazwa, która powstała dla firmy, która zajmuje się sprzedażą online. Naszym celem było stworzenie takiej nazwy, która dzięki swojej uniwersalności będzie odpowiedzią na szeroki asortyment produktów oferowanych przez firmę. I tak powstała unikalna nazwa, która swoim brzmieniem przyciąga szeroki grono odbiorców. Jest nazwą abstrakcyjną, czyli taką która nie posiada konkretnego znaczenia. Nawiązuje do słowa BRUTTO, które jest związane ze sprzedażą oraz zakupami. Dopełnieniem całego projektu nazewniczego było stworzenie logo, które prezentujemy poniżej.
BORCANO
Nazwa BORCANO została stworzona dla firmy sprzedającej materiały budowlane. Właściciele firmy pragnęli mieć nazwę, która będzie pasować zarazem do sprzedaży detalicznej jak i hurtowej. BORCANO powstała na bazie słowa BOR, które z języka szwedzkiego oznacza “życie”. W nazwie można się doszukać również słowa BORCA, które w języku bośniackim oznacza “myśliwiec”.
KENGER
To nazwa, która powstała dla firmy budowlanej podkreślająca jej technologiczne i profesjonalne podejścia do klienta. Nazwa podkreśla solidność firmy, która zapewni Ci dach nad głową. Nazwa KENGER pozwoliła stworzyć silną markę w branży handlu materiałami budowlanymi. Jej męski charakter został podkreślony w logotypie, który prezentujemy poniżej.
AGREN
Nazwa została wymyślona dla polskiego producenta biopaliw, z myślą o niemieckim rynku. Firma specjalizuje się w sprzedaży oleju rzepakowego i słonecznikowego klientom niemieckim w sektorze B2B. AGREN to połączenie dwóch słów AGRO oraz ENERGIA. Słowa te są kojarzone pozytywnie i wprowadzają dynamizm do marki.
Rejestrację znaku towarowego można podzielić na kilka etapów. Jednak zanim dokonasz zgłoszenia nazwy lub logo firmy do Urzędu Patentowego sprawdź je pod kątem wymagań formalno-prawnych. Dobrze dokonana wstępna analiza znaku uchroni Cię przed wystąpieniem bezwzględnych i względnych przesłanek odmowy rejestracji znaku towarowego. Badanie to sprawdza czy znak towarowy jest unikalny i oryginalny, czy nie wprowadza w błąd i nie narusza praw innych podmiotów. Analiza znaku pod kątem podobieństw i identyczności do znaków już zgłoszonych lub zastrzeżonych uchroni Cię przed powstaniem wielu kłopotów prawnych i finansowych.
Identyfikacja wizualna marki lub z angielskiego corporate identity kreuje wizerunek firmy. Co zatem wchodzi w jej skład? Otóż identyfikację wizualną stanowią wszelkie elementy wizualne, za pomocą których budowany jest wizerunek przedsiębiorstwa, czyli logo, materiały reklamowe, wystrój wnętrz lokali usługowych, wygląd stron internetowych.
Należy pamiętać, że aby prowadzona polityka identyfikacji wizualnej była skuteczna, wszystkie powyżej wymienione elementy muszą być spójne.
Podstawą dla identyfikacji wizualnej jest jednak nazwa i to właśnie od niej należy zacząć tworzenie wizerunku firmy. Każda nazwa cechuje, a przynajmniej powinna cechować się pewnym indywidualnym podejściem skierowanym do klientów, dlatego na początku zrób research dzięki, któremu poznasz zapotrzebowanie rynku.
Teraz pewnie zadajesz sobie pytanie czy istnieje jeden przepis na dobrą nazwę dla firmy? Niestety nie. Nie ma jednego, uniwersalnego schematu, który pomoże Ci stworzyć unikalną nazwę. Każdy projekt nazewniczy musi być odpowiednio dostosowany do wymagań właściciela, oczekiwań klientów oraz sytuacji gospodarczo - społecznej branży na danym terenie. Są jednak pewne wskazówki, które przybliżą Ci temat tworzenia nazwy. Poniżej znajdziesz kilka cech silnego znaku towarowego.
Podsumowując, branża handlowa cechuje się dużą konkurencyjnością oraz wymagalnością ze strony konsumentów. Nazwa stanowi jej wizytówkę i gwarantuje rozpoznawalność wśród konkurencji. Przedstawione powyżej kroki pozwolą Ci opracować dobrą nazwę dla firmy handlowej, jak również nazwy firm innych branży. Pamiętaj, że nie ma nazwy, która daje gwarancję pewnego sukcesu, ale przestrzegając powyższych wskazówek, na pewno zwiększysz swoje szanse na powodzenie.
Nazwa firmy powinna przyciągać uwagę klienta. Dzięki temu, że wybierzesz krótkie i proste rozwiązanie, szybko zostaniesz zapamiętany przez odbiorcę. Przy tworzenia nazwy bądź kreatywny, wybieraj tylko ciekawe rozwiązania. To wszystko pomoże Ci stworzyć silną markę, z pomocą której odniesiesz sukces.
Znalezienie odpowiedniej nazwy dla firmy to dość trudne zadanie, które wymaga innowacyjnego podejścia do kreacji marki. Pomocą w tej dziedzinie służy nasz zespół, który składa się ekspertów posiadających doświadczenie i wysokie kompetencje w dziedzinie brandingu.
Poniższa lista zawiera nazwy, które mogłyby być dla Ciebie odpowiednie.
Proponowane nazwy mają co najmniej jedną wolną domenę internetową. Domeny są zarejestrowane i znajdują się w naszych zasobach.
Dodaj swoje typy nazw do schowka a następnie porównaj.Poproś też znajomych aby pomogli Ci w wyborze.
Sprawdź czy wśród konkurencyjnych marek nie ma nazwy podobnej.My zbadamy czy w Twojej branży nazwa może być prawnie chroniona.
Nabywając nazwę stajesz się właścicielem zgodnie z prawem autorskim.Wyłączność na jej stosowanie daje Ci rejestracja znaku towarowego.
Zastrzeżenie znaku towarowego daje Ci prawną wyłączność na jego używanie. Wyłączność obejmuje określone branże tzw. klasy oraz terytorium np. Polska, UE.
Chroń swoją markę tam, gdzie prowadzisz główne interesy.Opłaty urzędowe w UE są wyższe, ale w zamian otrzymujesz ochronę w 28 krajach na 10 lat.
poznaj naszą realizację >