O tym jak ważna jest odpowiednia nazwa firmy, przekonują się raz po raz przedsiębiorcy. Dobra nazwa firmy ułatwia osiągnięcie sukcesu na zatłoczonym rynku. Artykuł ten jest krótkim poradnikiem o procesach wpływających na ukształtowanie się nazwy firmy. Oczywiście, tej dobrej.
Czy dobra nazwa dla firmy może powstać przypadkowo? Owszem, może tak się stać. Jednak jest to coraz rzadsze zjawisko. Niegdyś przedsiębiorcy powierzali swoje losy fortunie, nie będąc świadomym wszystkich procesów marketingowych, na jakie jest podatna jednostka, a co za tym idzie, całe społeczeństwo. Często zdarzało się bowiem, że wchodzący na rynek biznesmen, stworzył nazwę dla swojej firmy za pomocą własnego nazwiska, bezsensownego i nieprzemyślanego przyrostka lub w inny równie tandetny sposób, nie mając pojęcia, co robi. Tym sposobem powstało wiele firm, z których część już upadła. Stało się tak z siecią sklepów spożywczych „Jedynka” oraz z firmą budowlaną „Henpol”. To tylko wierzchołek góry lodowej. Podobnych przykładów jest dużo więcej. Unikajmy tego, będąc zarazem świadomym, że wybór najlepszej nazwy dla firmy jest złożonym procesem, na który wpływa fonetyka, lingwistyka, odpowiednia strategia marketingowa, a także wiedza z psychologii behawioralnej. Wszystkie te procesy oddziałują na potencjalnych klientów, wywołując u nich skojarzenia, przyciągając ich uwagę oraz pobudzając ich potrzeby związane z naszą działalnością.
Nazwa poprawna pod każdym względem. Zarówno językowym, logicznym, jak i znaczeniowym. Nazwa uniwersalna, zrozumiała dla wszystkich i niebudząca negatywnych skojarzeń. Dobra nazwa firmy to nazwa, której znaczenie jest sprawdzone w co najmniej czterech podstawowych językach międzynarodowych(w angielskim, niemieckim, francuskim i hiszpańskim). Nazwa niepowtarzalna, unikalna, oryginalna. Nazwa kreatywna. A sposobów na kreatywność jest wiele. Począwszy od zabawy w słowotwórstwo, kończąc na zlepieniu wyrazów. Nazwa prosta, zapadająca w pamięć.Wdrożenie wszystkich tych wytycznych wydaje się niemalże nierealne. W praktyce jest inaczej. Zarówno na światowym rynku, jak i krajowym, pojawiło się już wiele nazw dla firm, które charakteryzują się odpowiednim podejściem do namingu. Należą do nich: „Orlen”, „Emperia”czy „Cava”.
Źródło: pl.fotolia.com/
Dobra nazwa firmy powinna być chroniona w urzędzie patentowym (UPRP) jako znak towarowy. Zapewni to firmie zabezpieczenie prawne na 10 lat, dzięki czemu pozwoli jej uniknąć poniesienia ewentualnych kosztów w przyszłości, związanych ze zmianą nazwy (w przypadku, gdybyśmy jej nie zastrzegli, a okazałoby się, że nazwa jest zajęta przez inną firmę). Wielu przedsiębiorców o tym zapomina. Nie kontaktuje się z urzędem patentowym w celu weryfikacji nazwy swojej firmy, ograniczając się jedynie do przeglądarek internetowych, a czasem nawet to nie. Niekiedy jest za późno na naprawę błędów. Do naszych firm przychodzi niemiła niespodzianka w postaci informacji o zapłaceniu kary za stosowanie nazwy przez kogoś już obranej. W wyborze dobrej nazwy dla firmy, obok aspektu marketingowego, ważny jest aspekt prawny. Powinniśmy o tym pamiętać, chcąc zapewnić naszej firmie właściwy rozwój.Zmiana nazwy, która z różnych względów jest nieodpowiednia dla biznesu, istniejącego jakiś czas na rynku, stanowi wyzwanie dla każdego przedsiębiorcy. Wiąże się to zazwyczaj ze sporymi nakładami finansowymi, przeznaczonymi na opracowanie samej nazwy, ale również na wymianę wszystkich materiałów marketingowych firmy. Stworzenie firmowego systemu identyfikacji wizualnej to nie wszystko. Nową markę należy odpowiednio wypromować, zdobyć od zera zaufanie klientów. Czasami okazuje się, że nazwa przedsiębiorstwa jest zwyczajnie śmieszna i niepoważna w oczach kontrahentów. Na przykład, gdy wchodząc na nowy rynek, okaże się, że znaczenie naszej nazwy znaczy w obcym języku coś trywialnego i stajemy się wówczas obiektem kpin.Z wymienionych właśnie powodów polecamy, by zadbać o odpowiednią nazwę dla biznesu już na początku prowadzenia działalności.
1. Określ grupę docelową – pierwszy i najważniejszy punkt. Nic dziwnego, bo właśnie od niej zależy, jaką formę przyjmie nazwa firmy. Tutaj liczą się wszystkie podstawowe cechy społeczno – kulturowe, m.in. wiek, płeć, miejsce zamieszkania, zainteresowania, praca zawodowa, etc. Zacznij od tego kroku, później praca będzie szła o wiele sprawniej.
2. Znajdź źródło inspiracji – zacznij od poszukiwania źródła, które będą pełne inspiracji do tworzenia! Zacznij od przeszukiwania Internetu, ponieważ to właśnie on jest największym źródłem materiałów, którymi można się inspirować. Ciągle powstają nowe filmy, blogi, czy grafiki, które z pewnością wpłyną na Twoją wyobraźnię, a dzięki temu stworzysz niepowtarzalną nazwę firmy.Kolejnym miejscem, gdzie możesz szukać weny twórczej, to łatwodostępne słowniki słów obcych lub języka polskiego. Przeszukaj je wzdłóż i wszerz, zatrzymuj się nad ciekawie brzmiącymi terminami. Kluczowym krokiem jest zapisywanie tych słów, ponieważ później jeszcze się przydadzą. Oprócz słowników, warto sprawdzić prasę branżową. Z pewnością znajdziesz tam mnóstwo inspiracji, którą z powodzeniem możesz wykorzystać!
3. Spisz wszystkie słowa, które w jakiś sposób przykuły Twoją uwagę. Ponadto zacznij wymyślać inne terminy, kojarzące się z charakterem Twojej firmy. Zapisuj wszystkie wyrazy, zwroty, hasła, nawet te mniej trafne.Następnie skróć tę listę do 5 – 10 wyrazów. Prawdopodobnie to będzie trudna misja, jednak pomyśl dłużej nad tym zadaniem, a przyniesie oczekiwany rezultat.
4. Zorganizuj burzę mózgów – jest to sposób, polecany przez biznesmenów, prowadzących największe światowe firmy. Nic dziwnego, bo burza mózgów posiada tę przewagę, że wiele głów myśli nad jedną sprawą. Dzięki temu ma się kilka poglądów na jeden problem, dlatego łatwiej i szybciej znaleźć rozwiązanie. Wybierzcie z listy dosłownie kilka słów, według Was, najlepszych.
5. Idźcie do domu, ale w głowie miejcie wybrane terminy. Na drugi dzień zadzwoń do znajomych i zapytaj, jakie ze słów zostało w pamięci. I to wszystko! Jest to naprawdę świetny sposób na znalezienie dobrej nazwy dla firmy.Jeżeli nie czujesz się na siłach, by tworzyć w ten sposób nazwy, zawsze możesz zwrócić się profesjonalnej agencji namingowej, która wykreuje idealną nazwę, spełniającą wszystkie niezbędne warunki. Ten sposób jest dosyć kosztowny, a przy zakładaniu własnej firmy liczy się każda złotówka. Dlatego świetnym pomysłem jest kupienie już gotowej nazwy, która, mimo że jest gotowa, to jest unikalna i kreatywna, jest bezpieczna pod względem prawnym i posiada wolną domenę internetową.
Pozostając przy temacie wolnej domeny, warto wspomnieć, czym charakteryzuje się dobrze dobrana nazwa domeny internetowej firmy. Dzisiaj bez własnej strony www nikt nie wyobraża sobie prowadzenia biznesu. Dlatego warto wiedzieć, jak wybrać dobrą domenę internetową.
Pamiętaj, że dzisiaj każda firma powinna dać się odnaleźć w internecie. Coraz więcej klientów, z roku na rok, poszukuje dodatkowych informacji o firmie w sieci. Dlatego tak ważne jest, żeby wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów.Zdania są podzielone, czy nazwa domeny internetowej przedsiębiorstwa powinna być tożsama z nazwą firmy. Niektórzy sądzą, że identyczność wpływa na wyższą pozycję w wyszukiwarce. Jednak nie jest to reguła, dlatego poznaj podstawowe cechy dobrej domeny internetowej:
Pamiętaj, że możesz i powinieneś chronić nazwę swojej strony internetowej. Istnieje wiele zagrożeń, które mogą czyhać na Twoją domenę.To chyba wszystkie najważniejsze cechy dobrze dobranej firmowej nazwy domeny. Teraz na pewno klienci bez trudu znajdą Twoją firmę w Internecie. Wiesz również, czym charakteryzuje się idealna nazwy firmy. A do tego wiesz, jak tworzyć nazwę, która z pewnością przyciągnie potencjalnych klientów. A do tego dobrze dobrana nazwa firmy pokazuje jej unikalny charakter. Nie tylko domenę powinno się chronić, ale również nazwę firmy. Taki krok bardzo się opłaca, ponieważ Twoja marka może w przyszłości zaprocentować, dlatego nazwa i logo firmy mogą być w przyszłości towarem obrotowym. Przy tworzeniu nazw musisz pamiętać, że najlepsze nazwy firm, tworzą się podczas dobrej zabawy! Właśnie o to chodzi, bo cały proces kreowania tej jednej idealnej nazwy nie powinien wyglądać jak kara za grzechy. Najważniejsze jest to, by przy tworzeniu, mieć otwartą głowę na nowe pomysły oraz, żeby się nie zniechęcać. Powodzenia!
Tworzenie nazwy dla firmy można podzielić na kilka etapów. Pierwszym z nich jest określenie grupy, do której kierujemy produkt. Wybieraj nazwy, które będą dopasowana do zainteresowań Twojego odbiorcy, czy wykonywanej jego pracy. Szukaj inspiracji w najbliższym otoczeniu, przeskanuj internet, blogi i strony internetowe jak również słowniki wyrazów obcych lub języka polskiego. Stwórz listę wyrazów charakterystycznych dla branży. Opierając się na tych zasadach stworzysz nazwę, która będzie Ci służyć latami.
Powiedzenie “Jeżeli nie ma Cię w internecie to nie istniejesz” jednoznacznie wskazuje jak ważne jest prowadzenie firmy w świecie wirtualnym. Coraz więcej klientów szuka produktów i towarów w sieci. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom swoich klientów, coraz więcej firm zaczyna sprzedawać swoje produkty lub usługi on-line. Jednak aby zapewnić sobie coraz większą rzeszę odbiorców należy wybrać nazwę domeny, która będzie przyciągała jak najwięcej klientów, a tym samym odpowiadała na ich preferencje i potrzeby. Uniwersalną zasadą w wyborze odpowiedniej nazwy domeny jest wytypowanie nazw krótkich, prostych, szybko zapamiętywanych.
Nawet najlepiej wybrana lub stworzona nazwa firmy (produktu, towaru, usługi) nie zapewni Ci pełnej ochrony na rynku. Taką ochronę marki zapewnisz sobie zastrzegając znak towarowy w Urzędzie Patentowym. Ochronę, którą zyskujesz rejestrując znak trwa 10 lat i może być wielokrotnie przedłużana. W momencie zastrzeżenia znaku stajesz się jedynym właścicielem i masz prawo na wyłączne jego używanie. Uzyskane prawo ochronne daje Ci możliwość wstrzymania rejestracji podobnych lub identycznych znaków jak również szybkiego egzekwowania swojego prawa w momencie naruszeń spowodowanych działaniem nieuczciwej konkurencji.