„Zippo Moment”, czyli historia kultowej marki

Zippo to kultowa marka zapalniczki benzynowej produkowana przez amerykańską firmę Zippo Manufacturing Company. Obecnie asortyment firmy obejmuje oprócz zapalniczek także długopisy, skóry, noże, scyzoryki, latareczki kieszonkowe oraz klipsy na banknoty. Historia marki związana jest z osobą  jej twórcy - Georga G. Blaisdella.

logo marki Zippo
Otóż George G. Blaisdell urodził się 5 czerwca 1895 roku w Bradford. Gdy był on jeszcze dzieckiem nie cierpiał szkoły i związanych z nią obowiązków, dlatego też zaraz po ukończeniu piątej klasy zdecydował się zakończyć swoją edukację. Ojciec chłopca wiedząc, że z tak słabym wykształceniem będzie on miał problemy ze znalezieniem pracy wysłał Georga do szkoły wojskowej. Niestety po 2 latach chłopak został z tej szkoły wyrzucony. W takiej sytuacji ojciec rodziny Blaisdellów przyjął syna do rodzinnej firmy -  The Blaisdell Machinery Company, gdzie mógł on wyuczyć się zawodu mechanika. Zaraz po zakończeniu pierwszej wojny światowej George Blaisdell odziedziczył po ojcu rodzinny biznes. Następnie –  w 1920 roku postanowił sprzedać zakład aby móc zainwestować pieniądze na rynku ropy. Kształtujące się bardzo korzystanie ceny ropy zaczęły dramatycznie spadać wraz z Wielkim Kryzysem z lat 1929-1933. Efekty owego kryzysu były bardzo dotkliwe dla Georga G. Blaisdella - stracił on wówczas wszystkie posiadane pieniądze. W tak trudnych czasach Georg wpadł na pomysł otwarcia własnej firmy produkującej zapalniczki. Pomysł na produkcję zapalniczek powstał na początku lat 30., gdy w Country Clubie w Bradford kolega Blaisdella próbował zapalić papierosa używając nieporęcznej austriackiej zapalniczki  sztormowej. Do zapalenia owej zapalniczki należało użyć dwóch rąk, dodatkowo była zrobiona z cienkiej blachy, więc bardzo szybko się nagrzewała. George G. Blaisdell nie posiadał jednak środków mogących urzeczywistnić cel rozpoczęcia produkcji, dlatego też próbował pożyczyć pieniądze w wielu źródłach. Wszystkim do których Blaisdell się zwracał pomysł produkcji i sprzedaży zapalniczek po 1,95 USD wydawał się szaleństwem. Twierdzili oni, że w tak trudnych czasach rozsądniej byłoby poświęcić 2 USD na wyżywienie rodziny. Nie mając jednak „planu B” George uparcie dążył do celu. Dzięki swoim staraniom udało mu się w 1932 roku w Bradford w Pensylwani założyć przedsiębiorstwo produkujące zapalniczki. Dlatego też w 1933 roku Blaisdell przekonstruował austriacką zapalniczkę. Postanowił wyeliminować słabe strony zaobserwowane w austriackim modelu. Dlatego też zaprojektował kominek zapalniczki w  taki sposób, by chronił ogień nawet podczas silnego wiatru. Użył także grubszej blachy, aby obudowa się  nie nagrzewała. George  stworzył prostopadłościenne pudełko, do którego domontował kapturek na zawiasach. Rezultatem jego prac był projekt prostej w obsłudze, niezawodnej zapalniczki, której dodatkowym atutem był zgrabny wygląd. Pozostała jeszcze kwestia nazwy dla produktu. Swój naming marka Zippo zawdzięcza Georgeowi G. Blaisdellowi, któremu bardzo podobało się brzmienie słowa  „zipper” (z ang. zamek błyskawiczny). Założyciel marki stworzył wiele podobnie brzmiących wyrazów, ale najbardziej przypadło mu do gustu „Zippo”. Sądząc, że nazwa ta brzmi nowocześnie zdecydował się ją nadać swoim produktom. Nazwa dla firmy również oparta było o neologizm "zippo" brzmiała -  Zippo Manufacturing Company.

 

Choć zapalniczka Zippo składa się z ponad dwudziestu elementów, sposób jej działania jest relatywnie prosty. Po otwarciu zapalniczki zawarta w jej wnętrzu benzyna wydobywa się przy pomocy knota. Z kolei niezbędna do zapłonu iskra powstaje wskutek obracania się metalowego kółka przypieranego do krzesiwa. Aby zgasić zapalniczkę należy ją po prostu zamknąć. Produkcja jednej zapalniczki wymaga wykonania dokładnie 108 czynności. Warto zaznaczyć, że zapalniczki Zippo od samego początku istnienia firmy miały wieczystą gwarancję producenta. Oznacza to, że w razie kłopotów z funkcjonowaniem produktu, można odesłać zapalniczkę do Zippo Repair Clinic, gdzie zostanie ona za darmo naprawiona. Markę od początku promuje hasło:  It works or we fix it free.™

Dla firmy ważne jest także fakt posiadania patentu na zapalniczkę Zipppo, który został złożony dokładnie 17 maja 1934 roku. Chodzi tu o patent o numerze 2032695. 
Omawiając dalej historię marki Zippo należy wspomnieć o jej pierwszym sukcesie, czyli o zamówieniu na 500 sztuk zapalniczek złozonym przez firmę Kendall Refining Co.
Na rozwój firmy korzystnie wpłynęła też decyzja USA o podjęciu działań wojennych w ramach drugiej wojny światowej. Wówczas dowództwo armii zamówiło od Zippo Manufacturing Company zapalniczki mające wejść w skład wyposażenia wojskowego. Wojsko zamówiło zapalniczki pomalowane czarnym, chropowatym lakierem. Dzięki zaopatrywaniu armii USA w zapalniczki marka Zippo stała się kultowa. Po zakończeniu wojny jej popularność nie spadła. W 1947 roku Georg Blaisdell zdecydował się na promocję marki za pomocą specjalnie powstałego samochodu w kształcie słynnej już wówczas zapalniczki.
Ograniczając koszty celne firma postanowiła otworzyć filę swojej fabryki w Niagara Falls w Ontario (Kanada). Należy zaznaczyć, że oprócz centralnej siedziby Zippo Manufacturing Company w Bradford, kanadyjska filia była jedynym miejscem na świecie, gdzie kiedykolwiek produkowano markowe zapalniczki Zippo. Dzięki wprowadzeniu w życie umów handlowych pomiędzy krajami Ameryki Północnej i Środkowej z lat 90., nie było już potrzeby produkcji w Kanadzie i w 2002 roku filia została zamknięta.
Oprócz charakterystycznego kształtu zapalniczek Zippo w skład identyfikacji wizualnej wchodzi również wprowadzony w latach 50. system kodowania daty produkcji. Pierwotnie znajdujący się na stopce każdej zapalniczki marki Zippo system stosowano w celu kontroli jakości, ale później okazało się, że umożliwia on kolekcjonerom identyfikację zbiorów. 
W 1956 roku marka wprowadziła na rynek zapalniczkę „slim” przeznaczoną dla kobiecej części odbiorców. 
Warto podkreślić, że w latach 70. i 80. marka Zippo podjęła wzmożoną ekspansję zagraniczną, w wyniku której zapalniczki Zippo są obecnie sprzedawane w 120 krajach świata. Ciekawy jest także fakt, że największym rynkiem zbytu poza Stanami Zjednoczonymi jest  Japonia.
Kultowa zapalniczka wystąpiła w ponad 1500 filmach, sztukach teatralnych czy telewizyjnych show. Były to takie produkcje jak:  "I Love Lucy", "Hairspray – the Musical", "Szklana pułapka",  "The X-Men", "Indiana Jones", "Top Gun", "Terminator" czy też seria filmów o Jamesie Bondzie.
Zapalniczki Zippo od 1960 roku obecne są także na rynku muzycznym, gdy fani zaczęli za ich pomocą prezentować swój nastrój podczas koncertów - robili to poprzez zapalenie zapalniczki trzymanej w uniesionej nad głową dłoni. Gest  ten tak bardzo wrył się w mentalność fanów, że zaczęto go nazywać „Zippo Moment”. W branży muzycznej wykorzystuje się również słynny „klik zippo”, który zainspirował muzyków do wplatany go w linię melodyczną piosenek. 
W celu podkreślenia solidności marki firma przywołuje fakt z lat 50., gdy zapalniczkę Zippo znaleziono w brzuchu złowionej ryby. Zapalniczka zgodnie z gwarancją zadziałała za pierwszym razem. Jak produkt tak solidny nie miałby stać się kultowym?

 

Podobne wpisy

Nazwa dla produktu-image

Nazwa dla produktu

Jak zaistnieć i nie pójść z dymem, czyli historia marki Marlboro-image

Jak zaistnieć i nie pójść z dymem, czyli historia marki Marlboro

Nazwa dla firmy informatycznej-image

Nazwa dla firmy informatycznej

Prosty sposób na nazwę Twojej firmy
Setki nazw z wolną domeną internetową, gotowe do rejestracji jako znak towarowy ®.
Wybierz nazwę, rozpocznij swój biznes.
f
facebook