Siła napędowa Michelin

Compagnie Générale des Établissements Michelin (w skrócie Michelin) to największy w Europie i jeden z czołowych światowych producentów opon. W swoim port folio Michelin ma również mapy i przewodniki dla turystów zmotoryzowanych. Siedziba firmy znajduje się w Clermont-Ferrand we Francji. Obecna w 170 krajach firma Michelin zatrudnia 129 tysięcy pracowników. Aktualnie firma posiada 69 fabryk zlokalizowanych w 19 krajach. Centrum technologiczne Michelin bazuje na ośrodkach badawczych znajdujących się na trzech kontynentach,  to jest w Europie, Azji i Ameryce Północnej.  Firma posiada także 6 plantacji kauczuku – surowiec ten jest pobierany z terenu Brazylii i Nigerii.

nazwa dla firmy związanej z oponami
Marcin Setlak
Artykuł napisany pod redakcją
Marcin Setlak
22.04.2025 - 4 min czytania

Compagnie Générale des Établissements Michelin (w skrócie Michelin) to największy w Europie i jeden z czołowych światowych producentów opon. W swoim port folio Michelin ma również mapy i przewodniki dla turystów zmotoryzowanych. Siedziba firmy znajduje się w Clermont-Ferrand we Francji. Obecna w 170 krajach firma Michelin zatrudnia 129 tysięcy pracowników. Aktualnie firma posiada 69 fabryk zlokalizowanych w 19 krajach. Centrum technologiczne Michelin bazuje na ośrodkach badawczych znajdujących się na trzech kontynentach,  to jest w Europie, Azji i Ameryce Północnej.  Firma posiada także 6 plantacji kauczuku – surowiec ten jest pobierany z terenu Brazylii i Nigerii.

auto-92129_640_big.jpg

Historia firmy rozpoczęła się w1889 roku, gdy dwaj bracia- André i Edouard  Michelin założyli przedsiębiorstwo produkujące głównie płytki hamulcowe o nazwie Michelin i S-ka. Nazwa dla firmy pochodzi od nazwiska braci Michelin. W 1891 roku pewien rowerzysta zwrócił się do zakładu braci Michelin z  prośbą o naprawę koła jego roweru.  Pod koniec XIX wieku naprawa koła zabierała około trzech godzin, z kolei  jej wyschnięcie aż całą noc. Interesujący się transportem Edouard Michelin zdawał sobie sprawę, że jest to produkt przyszłości dlatego też opatentował wówczas pierwsze opony demontowalne.

W 1898 roku pojawił się symbol reklamowy marki Michelin czyli tzw. Bibendum- biały ludzik złożony z opon. Pomysłodawcą takiej postaci ludzika był Édouard Michelin. Otóż podczas wystawy w Lyonie w 1894 r., zainspirowały go do tego ułożone jedna na drugiej opony, które stanowiły wówczas dekorację wejścia na firmowe stoisko Michelin. Dlatego też w 1898 roku Eduard wraz z bratem – Andre zdecydowali się zamówić u plakacista O'Galop (wł. Marius Rossillon) afisz reklamowy dla marki Michelin z wizerunkiem ludzika złożonego z opon. Artysta stworzył postać zainspirowaną cytatem z „Pieśni" Horacego „Nunc est bibendum!" („A teraz wypijmy!”) i postacią Bawarczyka wznoszącego toast. Dlatego też narysowany przez O'Galop ludzik z opon stał przy biesiadnym stole i dzierżył kielich, który był wypełniony gwoździami oraz różnymi ostrymi odłamkami. Ludzik wypowiadał słowa z pieśni Horacego. Na tle obrusu stołu biesiadnego widniał podpis mówiący, że opona Michelin połyka przeszkody. Pod wpływem plakatu ludzikowi Michelin nadano naming Bibendum. Warto podkreślić, że jest on jednym z najlepiej rozpoznawalnychznaków towarowychna świecie. Bibendum pojawia się nie tylko na plakatach, ale również w spotach reklamowych, w firmowych materiałach drukowanych, na mapach i atlasach. Co więcej, projekt logo marki Michelin  również zawiera postać białego ludzika z opon. Każdym targom i wystawom towarzyszy Brand Hero marki Michelin. Jest on również obecny na stacjach benzynowych, serwisach samochodowych czy kabinach ciężarówek. Obecnie produkowane są również upominki, zabawki czy maskotki w kształcie Bibendum. Ludzik Michelin po prostu od 1898 roku stał się najważniejszym elementemsystemu identyfikacji wizualnej marki. Wiele osób na pewno zastanawia się czemu złożony z opon ludzik jest biały skoro opony są czarne? Otóż prawdopodobnie dlatego, że pod koniec XIX wieku opony były produktem luksusowym i początkowo podczas przygotowywania ich do sprzedaży owijano je w białą bibułę. Ponadto aktualny Bibendum różni się od tego z omawianego plakatu. Kilkakrotnie podlegał on rebrandingowi. Otóż pierwotnie ludzik Michelin składał się 40 opon przypominających swym wyglądem opony rowerowe. Ponadto był przedstawiany z cygarem w ustach. Później pozbyto się tego rekwizytu ze znaku firmowego marki Michelin. Obecnie Bibendum  jest zbudowany z 26 opon, które bardziej przypominają ogumienie samochodowe niż rowerowe. W 2007 roku, dla potrzeb nowej kampanii marketingowej, symbol graficzny uległ zmianie - otóż  biały ludzik z opon został odchudzony o 20 %.

tyre-1714669_640_big.jpg

Wróćmy jednak do historii firmy Michelin – w 1900 roku opublikowano pierwszy, darmowy Czerwony Przewodnik Michelin. Była to książeczka z praktycznymi informacjami dotyczącymi użytkowania samochodu i opon oraz zawierała porady turystyczne. Z czasem oprócz poradników marka Michelin wprowadziła również na rynek  mapy drogowe i szczegółowe plany miast.Ważnymi w historii Michelin wydarzeniami pod względem nowinek produkcyjnych były np.:•    wejście na rynek  opony wzmocnionej gwoździami, która zapewniała większą przyczepność tzw. „Podeszwy Michelin” – 1905 rok•    powstanie  opony „bliźniaczej” do samochodów ciężarowych (pierwsza opona zapasowa)w 1908 roku•    opatentowanie opony dętkowej przez Michelin w 1930 roku•    skonstruowanie opony radialnej– Michelin X- 1946 rok•    opracowanie zespołu opony i felgi pod nazwą System PAX – 1996 rok•    opracowanie opony samochodów ciężarowych Michelin X One-2001 rok•    opracowanie technologii radialnej Air X NZG do opon lotniczych -2001 rok•    opracowanie innowacyjnego systemu AntiSplash , który jest stosowany w oponach samochodów ciężarowych zapobiega wysokiemu chlapaniu wodą podczas jazdy przy złej pogodzie-  2002 rok•    powstanie opon Michelin Xeobib przeznaczonych do ciągników rolniczych o średniej i dużej mocy – 2003 rokOmawiając markę Michelin warto przytoczyć również powstałe w 2004 roku jej hasło reklamowe: „Michelin, lepsza droga do postępu”. Zdecydowanie jest ono zgodne z misją firmy, gdyż przemieszczanie się daje wiele możliwości do rozwoju. Jak twierdzi Ewa Konopka, rzecznik prasowy Michelin Polska:„Twórcy firmy - bracia André oraz Edouard Michelin – postawili sobie za cel ułatwianie i uprzyjemnianie podróżowania. Ich wizja, zawarta w haśle – “Michelin - lepsza droga do postępu” - wyznacza do dziś kierunek rozwoju firmy.”CIEKAWOSTKI:• Bibendum stał się wręcz symbolem popkultury- otóż ludzik Michelin występował w komiksach (np. René Goscinny'ego „Asteriks u Helwetów" z 1970 r.), piosenkach (np. zespołu Tryo) a nawet w literaturze (np. William Gibson „Pattern Recognition").• W 1926 roku Michelin zaczął publikować Zielone Przewodniki, gdzie  przyznawał gwiazdki dla dobrych restauracji.• Firma produkuje opony także do promów kosmicznych.• W 2000 roku firma Michelin weszła do Formuły 1. Zaledwie  rok później opony Michelin brały udział w zwycięstwie  4 wyścigów Grand Prix. Po sezonie 2006 firma wycofała się z produkcji dla tego segmentu.• W 2001 roku Michelin uruchomił internetowy serwis dotyczący usług podróżniczych – www.ViaMichelin.com• W sezonie 2011 roku Michelin stała się oficjalnym dostawcą opon na WRC (World Rally Championship) czyli  Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Świata.

Marcin Setlak

Marcin Setlak

Prawnik, CEO w kancelarii Brandelaw. Specjalizuje się kreacji marek oraz własności intelektualnej. Stworzył ponad 300 marek firm i produktów. Wykładowca w Centrum Prawa Własności Intelektualnej im. H. Grocjusza oraz Akademii Leona Koźmińskiego.

Podobne wpisy

W tym miejscu znajdziesz wartościowe artykuły i porady, w których dzielimy się wiedzą
z zakresu tworzenia nazw i zastrzegania znaków towarowych.

Wszystkie artykuły

Masz pytania? Chcesz nawiązać współpracę?

Napisz wiadomość na [email protected] lub skorzystaj z formularza kontaktowego. Odpowiemy w ciągu 24 godzin.

Skuteczne nazwy dla twojego biznesu

Poniższa lista zawiera nazwy, które mogłyby być dla Ciebie odpowiednie.

Nie znalazłeś nazwy dla siebie? Skontaktuj się z nami
  • Nazwy z wolną domeną internetową

    Nazwy z wolną domeną internetową

    Proponowane nazwy mają co najmniej jedną wolną domenę internetową.
    Domeny są zarejestrowane i znajdują się w naszych zasobach.

  • Jak wybrać najlepszą nazwę?

    Jak wybrać najlepszą nazwę?

    Dodaj swoje typy nazw do schowka, a następnie porównaj.
    Poproś też znajomych, aby pomogli Ci w wyborze.

  • Jak sprawdzisz czy nazwa  jest unikalna?

    Jak sprawdzisz czy nazwa jest unikalna?

    Sprawdź, czy wśród konkurencyjnych marek nie ma nazwy podobnej.
    My zbadamy czy w Twojej branży nazwa może być prawnie chroniona.

  • Zadbaj o bezpieczeństwo

    Zadbaj o bezpieczeństwo

    Nabywając nazwę stajesz się właścicielem zgodnie z prawem autorskim.
    Wyłączność na jej stosowanie daje Ci rejestracja znaku towarowego.

  • Co daje zastrzeżenie nazwy?

    Co daje zastrzeżenie nazwy?

    Zastrzeżenie znaku towarowego daje Ci prawną wyłączność na jego używanie.
    Wyłączność obejmuje określone branże tzw. klasy oraz terytorium np. Polska, UE.

  • Chroń markę w Polsce lub Unii Europejskiej

    Chroń markę w Polsce lub Unii Europejskiej

    Chroń swoją markę tam, gdzie prowadzisz główne interesy.
    Opłaty urzędowe w UE są wyższe, ale w zamian otrzymujesz ochronę w 28 krajach na 10 lat.

LEXURO

Poznaj naszą realizację

Pokaż więcej