Jak sprawić, by klient zwrócił uwagę na naszą firmę i chętnie skorzystał z jej usług? Główną rolę odgrywać będzie nazwa firmy, która powinna wzbudzać zainteresowanie klienta i nieść jasny przekaz na temat oferowanych usług, czy też wartości przedsiębiorstwa. Oryginalna lub zabawna nazwa, może nam w tym pomóc.
Nazwy dla firm posiadają bardzo różną etymologię, konstrukcję oraz znaczenie. Wspólną jednak cechą wszystkich nazw powinna być oryginalność. Oryginalne nazwy firm pozwalają wyróżnić się na tle konkurencji, by klient właśnie na nas zwrócił uwagę.
Na polskim rynku istnieje wiele firm, których nazwa zbudowana jest wedle koncepcji dodawania końcówki -ex, -pol. Chcąc założyć firmę, warto unikać takich rozwiązań, gdyż istnieje duże ryzyko, iż nazwa zniknie w tłumie innych, podobnie brzmiących. Co więcej, nazwa zbudowana w taki sposób nie mówi nic o profilu firmy, jej wartościach, czy oferowanych usługach.
Przykładowo, firma Tryger specjalizuje się w organizacji szkoleń strzeleckich oraz eventów z udziałem broni palnej i ostrej. Nazwa firmy jest spolszczeniem słowa "trigger", oznaczającego w języku angielskim "spust". Nazwa nie mówi klientom wprost, co jest przedmiotem działalności firmy, jednak nasuwa odbiorcom skojarzenia z zakresu pewnej dziedziny. Nazwa intryguje i zachęca potencjalnego klienta do zastanowienia się, jaka firma może się kryć pod taką nazwą.
Sprawdzanie przez odbiorcę nazwy w Internecie, zapytanie o informacje znajomych, czy choćby poświęcenie czasu na zastanawianie się, stanowi już część sukcesu. Świadczy o tym, iż potencjalny klient zainteresował się marką, wykonał pewien wysiłek i dzięki temu utrwalił nazwę w swojej pamięci. Warto pamiętać, iż oryginalne nazwy firm zwracają na siebie uwagę, poprzez swoją unikalność.
Źródło: istockphoto.com/pl
Warto przyjrzeć się historii największych marek na świecie. Skąd pochodzą ich nazwy? Jakiego są rodzaju? Czy są to nazwy aluzyjne, arbitralne czy fantazyjne? Jaki proces towarzyszył przy krystalizacji decyzji nazewniczych wśród potentatów dzisiejszego rynku?
Google to nazwa, którą słyszał każdy. Wyszukiwarka stała się popularna do tego stopnia, że utworzono od niej czasownik w języku angielskim - “to google”. Tak samo wygląda to w naszym rodowitym języku. Jeśli szukamy informacji w internecie, najczęściej mówimy, że mamy zamiar je “wygooglować”.
Kiedy najbardziej popularna wyszukiwarka świata została stworzona w roku 1996 nosiła ona nazwę BackRub, co w tłumaczeniu na polski oznacza masaż pleców. Jednak dwa lata później inicjatorzy pomysłu zdecydowali się na zmianę nazwy.
Nowa nazwa rozpoczęła swoją historię jako żart. Wskazywano na nieskończoną liczbę informacji, do której wyszukiwarka będzie w stanie dotrzeć. Nazywano ją “googol” co oznacza liczbę 1 z następującymi po niej 100 zerami. Kiedy właściciele produktu, Larry Page i Sergey Brin, zaprezentowali swój pomysł inwestorom, ci zainteresowani pomysłem odesłali czek wystawiony dla “Google”.
Jak sugeruje nam etymologia nazwy najchętniej używanej przeglądarki na świecie, warto szukać inspiracji z różnych źródeł. Nazwę Google można traktować jako nazwę aluzyjną. Sugeruje ona pośrednio do czego służy produkt, jednak źródłosłów jest ograniczony do wąskiej grupy osób, która zaznajomiona jest z daną tematyką. Nadaje to jednak nazwie unikalnego wydźwięku. Nazwa jest również prosta i przyjemna dla ucha.
Nazwy firmy Yahoo jest kolejnym przykładem na ciekawe rozwiązanie namingowe. Jerry Yang i David Filo, którzy założyli ten amerykański portal internetowy, gdy byli doktorantami na uniwersytecie Stanford. Początkowo postawili na nazwę “Jerry’s Guide to World Wide Web”. Jednak później zdecydowali się zmienić nazwę na Yahoo.
Autorzy twierdzą, że zainspirowali się książką Jonathana Swifta zatytułowaną Przygody Guliwera. Inspiracja jest o tyle dziwna, że w tej XVII wiecznej powieści słowem Yahoo określano postaci, które nie kojarzą się zbyt dobrze. Były to stworzenia podobne do ludzi, które były odrażające i brudne. Mimo to, nazwa brzmi oryginalnie i podbiła internet.
Autorzy projektu również wskazywali na traktowanie nazwy Yahoo jako akronimu. Jego rozwinięcie w języku angielskim to Yet Another Hierarchical Officious Oracle. W wolnym tłumaczeniu na polski oznacza to “kolejna hierarchiczna nadgorliwa wyrocznia”. Unikalna nazwa firmy z pewnością przyczyniła się jej sukcesu.
W 2017 roku, zrezygnowawszy z funkcji dyrektora zarządzającego Merrisa Mayer, ogłosiła, że po sprzedaniu Yahoo firmie Verizon, działalność kontynuowana będzie pod nazwą Altaba
Innymi przykładami nazw firm, które mogą pochwalić się bardzo dobrą pozycją na rynku są Apple oraz Subway. Obu marek nie trzeba bliżej przedstawiać. Nazwy, na które zdecydowały się te firmy są przykładami nazw arbitralnych. Co to oznacza? Przykład Apple przybliży o co chodzi.
Gdyby firma o takiej sprzedawała by jabłka lub owoce, byłaby to nazwa opisowa lub rodzajowa. Odnosiłaby się do rodzaju oferowanego produktu. Jednak Apple, podobnie jak Subway, są słowami z innej domeny znaczeniowej niż rodzaj usług jakie oferują na rynku.
Jest to ciekawa strategia nazewnicza, która przynosi efekty. Innym przykładem tego rozwiązania jest firma Blackberry. Po tym jak firma Research and Motion zmagała się z problemami postanowiła zmienić nazwę na Blackberry, która nosi właśnie popularny smartfon. Dosłownie nazwa ta oznacza jeżynę.
Warto stawiać na nazwy fantazyjne. Ich oryginalność sprawia, że nazwa zapada na długo w świadomości klientów. Przykładami sukcesu takiego podejścia jest firma Nike. Oprócz dobrej jakości produktów, Nike pochwalić się może świetnymi kampaniami marketingowymi i reklamowymi. Pozwala im to na budowanie silnej marki.
Sama nazwa Nike inspirowana jest grecką mitologią. Nike to bogini zwycięstwa. Jest to spójne z wizerunkiem firmy, która promuje sport, a twarzą ich kampanii są najlepsi sportowcy świata.
Konkurent Nike, Reebok również może pochwalić się ciekawą nazwą. Reebok to zmieniony zapis nazwy afrykańskiej antylopy. Syn założyciela firmy. Joe Foster, odnalazł słowo rhebok w słowniku języka południowo afrykańskiego.
Kolejny przykład na to, że unikalność nazwy to klucz do sukcesu pochodzi z innej branży. Firma Asus ma jednak coś wspólnego z Nike. Ona również sięgnęła do mitologii greckiej po inspirację. Założyciele postanowili odwołać się do skrzydlatego konia Pegaza. Od łacińskiej nazwy “pegasus” postanowiono odciąć pierwsze trzy znaki.
Nie tylko oryginalna nazwa może zwrócić uwagę potencjalnego odbiorcy, ale także żartobliwa. Dzięki wzbudzeniu pozytywnych emocji w pamięci klienta pozostaje pewien ślad. Wywołuje on pozytywne nastawienie do firmy i sprawia, że klient zapamiętuje nazwę bardziej, niż tę, która jest dla niego neutralna.
Humorystyczne nazwy firm mogą zbudować dobre nastawienie do firmy, jednak należy być ostrożnym. Należy uważać, by nazwa tworzyła miłe kojarzenia, ale jednocześnie nie została odebrana jako nazwa nieprofesjonalna i wzbudzająca nieufność.
Delikatesy Mięsne Prosiaczek, cukiernia Słodka Dziurka, bar szybkiej obsługi Pasibrzuch, Deciuchatesy, ŁYSY TRANS, firma pogrzebowa GAME-OVER są niekonwencjonalne, ale czy wywołują pozytywne uczucia? Z całą pewnością w dobrym tonie, aczkolwiek niekoniecznie żartobliwym, są firmy TU I TAM - TUI Centrum Podróży, Montownia Fryzur Genus-e i Centrum Położniczo - Ginekologiczne Bocian.
Profesjonalne, oryginalne i zabawne nazwy firm zwiększą szansę na przykucie uwagi klienta. Warto wykorzystać fakt, iż pierwsza styczność odbiorcy z firmą w większości przypadków następuje przez kontakt z nazwą. Najciekawsze nazwy firm są niekonwencjonalne, skutecznie wyróżniają się na tle innych i zwiastują odpowiedź na potrzeby klientów.
Wybór nazwy Twojej firmy jest efektem czasochłonnej pracy, która opiera się na analizie branży oraz obserwacji najbliższego otoczenia. Jednak pamiętaj aby przy wyborze marki wybierać te nazwy, które się wyróżniają na tle konkurencji. To powoduje, że potencjalny odbiorca zwróci uwagę na Twoją firmę i wybierze Twój produkt. Stwórz nazwę, która będzie intrygowała klienta, ciekawiła, zachęcała do wyboru Twojego produktu lub usługi.
Nazwa fantazyjna to taka, która zapada długo w świadomość odbiorcy. Używając nazwy abstrakcyjnej i fantazyjnej zbudujesz silną markę, która będzie spójna z Twoim wizerunkiem firmy. Stwórz nazwę, która będzie wywoływała pozytywne emocje, a nawet uśmiech na twarzy. Jeżeli potrzebujesz pomocy w tej dziedzinie kliknij tutaj.