Dr. Oetker to niemiecka marka dodatków do pieczenia, produktów do ciast, środków żelujących, deserów, zapiekanek, pizz mrożonych, müsli oraz jogurtów.
Historia marki związana jest z osobą niemieckiego aptekarza - dr Augusta Oetkera, który w 1891 roku założył własny biznes przy Lutterstraße w Bielefeld (Niemcy). To właśnie w prowadzonej przez niego aptece narodził się pomysł stworzenia pierwszego na świecie opakowania proszku do pieczenia zawierającego dokładnie odmierzoną ilość proszku na jeden funt mąki. Inspiratorką prowadzonych przez Oetkera eksperymentów była jego żona - Karolina, która interesowała się kuchnią i namawiała męża do odmierzenia idealnej ilości spulchniacza do produktów piekarniczych, by jak sama mówiła: „Już nigdy nie zmarnować ciasta przez dodanie zbyt dużo lub zbyt mało proszku”. Nazwa dla produktu brzmiała: „Backin” i pochodziła od niemieckiego słowa „backen” oznaczającego czynność pieczenia (kat.: kulinarne). Już na pierwszej oferowanej torebeczce proszku pojawiła się nazwa producenta, czyli Dr. Oetker. Naming ten pochodzi od nazwiska twórcy. Wielu Polaków intryguje dlaczego nazwa „Dr. Oetker” napisana jest z kropką i dużą literą. Skrót ten pochodzi z języka niemieckiego, w którym zgodnie z zasadami ortografii skrót tytułu naukowego należy pisać wielką literą oraz poprawne jest użycie kropki przy skrócie tytułu doktor.
Źródło: Fotolia.com
Dzięki temu, że proszek „Backin”cieszył się dużym powodzeniem wśród gospodyń domowych Dr. Oetker zdecydował się poszerzyć swoją ofertę o budyń, galaretkę oraz środki konserwujące. Firma prężnie się rozwijała, dlatego też w 1908 roku August Oetker podjął decyzję o wyjściu z ofertą poza rynek niemiecki - stopniowo Dr. Oetker zaczął otwierać fabryki w całej Europie np. w Austrii, Polsce, Francji, Włoszech, Szwajcarii, Holandii, Belgii, Luksemburgu, Danii czy Norwegii.
Pierwsza polska filia zakładu Dr. Oetker powstała w 1922 roku w Gdańsku Oliwie. Polska fabryka została wybudowana wzdłuż nazwanej z tej okazji gdańskiej ul. Oetkerstrasse (dzisiejsza ul. Arenda Dickmana). Produkowano tam wspomniany już proszek do pieczenia "Backin", cukier waniliowy "Vanillin", galaretki o wielu smakach, czerwoną żelatynę "Regina", olejki do pieczenia ( cytrynowy, pomarańczowy, różany ), aromaty,pudru mącznego "Gustin" oraz produkt zwany "Ambrozja" (w ofercie były smaki truskawkowy, cytrynowy, wiśniowy, brzoskwiniowy, malinowy i porzeczkowy). Produkty opracowane przez Augusta Oetkera cieszyły się w Polsce tak dużym powodzeniem, że otworzono przedstawicielstwo firmy w Bydgoszczy. Aby uatrakcyjnić ofertę wprowadzono także małe książeczki, poradniki kucharskie, broszury firmowe w języku polskim.
Po II wojnie światowej polski zakład „Dr. Oetker” został przejęty przez "Gdańskie Zakłady Środków Odżywczych", również zajmujące się produkcją sproszkowanych środki spożywczych. W latach 80-tych dzięki importowi produkty marki Dr. Oetker ponownie pojawiły się na polskim rynku. Następnie po transformacji gospodarczej zakład sprywatyzowano- 51% udziałów w 1991 roku zakupiła rodzina Oetkerów. W 1994 roku kupiła pozostałe 49%. Obecnie firma Dr. Oetker posiada w Polsce trzy zakłady: fabrykę koncentratów spożywczych w Gdańsku, fabrykę zapiekanek i pizzy Rigga oraz Ristorante w Łebczu (w 2000 roku firma przejęła 100% udziałów spółki Rigga), fabrykę produktów mlecznych w Makowie Mazowieckim (w 2004 roku firma przejęła Onken GmbH). Ponadto w styczniu 2008roku Dr. Oetker Polska wykupiła zorganizowaną część przedsiębiorstwa spółki Hero Polska w Płocku, gdzie produkowane są słodkie dekoracje do ciast i innych deserów.Aktualnie firmą zarządzają członkowie rodziny Oetker - wnuki i prawnuki sławnego założyciela.
Omawiając markę Dr. Oetker warto wspomnieć również o projekcie logo, który jest istotnym elementem systemu identyfikacji wizualnej. Samo logo na przestrzeni lat zmieniało się wielokrotnie. Jednak niemal od samego początku w jego skład wchodziła typografia nazwy „Dr. Oetker” oraz grafika profilu kobiety. Autorem grafiki był litograf Kind Theodore. Inspiracją do stworzonej w 1899 roku grafiki była córka litografa- Johanna. Kind Theodore zaproponował Augustowi Oetkerowi grafikę przedstawiającą wzór kobiecego profilu. W 1900 roku zarejestrowano ten znak towarowy w Cesarskim Urzędzie Patentowym w Berlinie. Od tamtego czasu potocznie nazywano go „jasna głowa”. Projekt logo uległ rebrandingowi w 1933 roku, gdy „jasną głowę” umieszczono na czerwonym tle. Lekkie zmiany wprowadzono jeszcze w roku 1956 oraz w 2001. Właśnie od 2001 roku obowiązuje aktualne logo firmy, czyli typografia nazwy firmy w niebieskim kolorze oraz umieszczona pod nią miniatura „jasnej głowy”. Wspomniane elementy umieszczone są na czerwonym tle. Profil Johanny towarzyszy więc marce już ponad sto lat.