Nazwa firmy jako zastrzeżony znak towarowy

Jeżeli stworzyliśmy chwytliwą nazwę firmy i zależy nam na jej utrzymaniu i ochronie, warto zarejestrować takie oznaczenie jako znak towarowy. Kiedy nazwa firmy będzie znakiem towarowym?Jak zastrzec nazwę i logo firmy jako znak towarowy? Odpowiedzi znajdziesz w poniższym artykule.

Marcin Setlak
Artykuł napisany pod redakcją
Marcin Setlak
22.04.2025 - 2 min czytania
Nazwa firmy jako zastrzeżony znak towarowy

Jeżeli stworzyliśmy chwytliwą nazwę firmy i zależy nam na jej utrzymaniu i ochronie, warto zarejestrować takie oznaczenie jako znak towarowy. Kiedy nazwa firmy będzie znakiem towarowym?Jak zastrzec nazwę i logo firmy jako znak towarowy? Odpowiedzi znajdziesz w poniższym artykule.

1702081449125.jpg

Źródło: Fotolia.com

Zabezpiecz nazwę dla swojej firmy

Przedsiębiorcy wkładają dużo wysiłku w promocję swojego biznesu i ponoszą duże koszty marketingowe po to,aby nazwa ich firmy stała się jak najbardziej rozpoznawalnai była kojarzona jak najbardziej pozytywnie. Wysiłki te jednak mogą zostać zaprzepaszczone, jeżeli nie chronisz prawnie swojej nazwy. Wtedy nieuczciwa konkurencja może wykorzystać renomę Twojej firmy i zacząć wypuszczać swoje produkty lub usługi pod taką samą lub bardzo podobną nazwą przejmując Twoich klientów przez wprowadzenie ich w błąd. Jeżeli odpowiednio nie zadbasz o swoje interesy, może skończyć się to długotrwałym procesem bez gwarancji wygranej. Sposobem na najszersze zabezpieczenie tej kwestii jest zastrzeżenie nazwy firmy jako znaku towarowego. Wielu przedsiębiorców korzysta już z tej opcji. Biorąc pod uwagę Urząd Patentowy RP, zarejestrowanych jest tam ponad 600 000 słownych znaków towarowych. Co to jest znak towarowy? Dlaczego przedsiębiorcy rejestrują nazwę firmy? Odpowiedzi znajdziesz w dalszej części artykułu.

Kiedy nazwa firmy będzie znakiem towarowym?

Zastrzeżenie nazwy firmypolega na zgłoszeniu tej nazwy do rejestracji jako znak towarowy. Znak towarowy (ang. trademark) umożliwia szybką identyfikację danego produktu lub usługi jako pochodzącego od konkretnego przedsiębiorcy. Oznacza to, że znakiem towarowym jest każde oznaczenie, które można przedstawić w sposób graficzny, jeżeli to oznaczenie ma na celu odróżnianie towarów i usług jednej firmy od towarów i usług innej firmy.Najczęściejznaki towarowewystępują w formie wyrazu, logo, rysunku, symbolu, sloganu reklamowego. Znakami towarowymi mogą również być opakowania, melodie, kolory a nawet zapachy. W praktyce osoby prowadzące biznes najczęściej zastrzegają nazwę swojej firmy oraz jej logo. Dlatego też można spotkać się z potocznym określeniem znaku towarowego jako „znak firmowy”, „znak handlowy” lub „logo”.

Na czym polega zastrzeżenie nazwy firmy?

Zastrzeżenie nazwy firmypolega na zgłoszeniu i zarejestrowaniu jej we właściwym urzędzie ds. własności przemysłowej. W Polsce ochroną znaków towarowych zajmuje sięUrząd Patentowy RP. Otrzymanie ochrony nazwy firmy następuje po dokonaniu zgłoszenia, następnie badaniu zgłoszenia przez Urząd Patentowy i wniesieniu opłaty za ochronę. Prawo ochronne znaku towarowego trwa10 lati może być przedłużane na następne 10 letnie okresy ochronne.Nazwę swojej firmy możesz chronić nie tylko na terytorium Polski, ale również na terenie innych państw, jeżeli planujesz działać na zagranicznych rynkach.

Ochronę znaku towarowego za granicą można uzyskać zastrzegając go w wybranym kraju za pośrednictwem systemu rejestracji znaków towarowych w tym państwie lub zastrzegając znak jednocześnie w wielu krajach za pośrednictwem międzynarodowych systemów rejestracji znaku towarowego. Jednym z takich systemów, do których należy Polska, jest system działający w ramach Unii Europejskiej. W tym przypadku znak towarowy zastrzega się wUrzędzie Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO)i dzięki temu uzyskuje się ochronę nazwy firmy na obszarze całej Unii Europejskiej.

1702081449122.jpg

Źródło: Fotolia.com

Po co rejestrować nazwę firmy jako znak towarowy?

O czym była już mowa,zastrzeżenie znaku towarowegomoże dać Ci gwarancję, że kiedy Twój produkt lub usługa zdobędzie uznanie i renomę wśród klientów żaden z Twoich konkurentów nie zacznie sprzedawać swoich produktów lub usług pod Twoją nazwą. A nawet jeżeli zacznie to robić – będziesz miał możliwość pozwania Twojej nieuczciwej konkurencji do sądu oraz uzyskania odszkodowania. Dzieje się tak dlatego, że prawo ochronne na znak towarowy pozwala na wyłączne używanie zarejestrowanego oznaczenia na terytorium objętym ochroną. Dzięki zastrzeżeniu nazwy firmy stajesz się wyłącznym właścicielem prawa do używania tej nazwy.

Poznaj odpowiedzi na popularne pytania

Marcin Setlak

Marcin Setlak

Prawnik, CEO w kancelarii Brandelaw. Specjalizuje się kreacji marek oraz własności intelektualnej. Stworzył ponad 300 marek firm i produktów. Wykładowca w Centrum Prawa Własności Intelektualnej im. H. Grocjusza oraz Akademii Leona Koźmińskiego.

Podobne wpisy

W tym miejscu znajdziesz wartościowe artykuły i porady, w których dzielimy się wiedzą
z zakresu tworzenia nazw i zastrzegania znaków towarowych.

Wszystkie artykuły

Masz pytania? Chcesz nawiązać współpracę?

Napisz wiadomość na [email protected] lub skorzystaj z formularza kontaktowego. Odpowiemy w ciągu 24 godzin.

Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez BRANDELAW Marcin Setlak, NIP: 7381890884, w celu obsługi przesłanego zapytania i udzielenia odpowiedzi na nie. Przeczytaj jak przetwarzamy Twoje dane. Dowiedz się więcej na polityka prywatności .