Kiedy przy nazwie można umieścić R w kółku
Po co rejestrować znaki towarowe i kiedy przy nazwie firmy można umieścić R w kółku?Chcesz chronić swoją markę i zastrzec znak towarowy? Nie wiesz jednak jak się do tego zabrać i o czym tak naprawdę świadczy R w kółku umieszczone przy nazwie? Masz dosyć biurokracji? Chcesz otrzymać profesjonalne porady w zakresie swojego znaku towarowego? W tym artykule dowiesz się, dlaczego warto zarejestrować znak towarowy i gdzie znaleźć pomoc w jego zgłoszeniu.


Po co rejestrować znaki towarowe i kiedy przy nazwie firmy można umieścić R w kółku?Chcesz chronić swoją markę i zastrzec znak towarowy? Nie wiesz jednak jak się do tego zabrać i o czym tak naprawdę świadczy R w kółku umieszczone przy nazwie? Masz dosyć biurokracji? Chcesz otrzymać profesjonalne porady w zakresie swojego znaku towarowego? W tym artykule dowiesz się, dlaczego warto zarejestrować znak towarowy i gdzie znaleźć pomoc w jego zgłoszeniu.
Jakie korzyści płyną z rejestracji znaku towarowego?
Rejestracja znaku towarowegoczyni z nas faktycznych właścicieli swojej marki. Ściślej rzecz ujmując, zgodnie z przepisami, unijny znak towarowy przyznaje właścicielowi wyłączne prawo do korzystania z tego znaku. Właściciel znaku może zatem zakazać wszelkim osobom trzecim, które nie posiadają jego zgody, używania w obrocie handlowym oznaczenia identycznego lub podobnego do zastrzeżonego przez niego znaku towarowego. Co więcej zarejestrowany znak towarowy stanowi doskonałe narzędzie do walki z nieuczciwą konkurencją, ponieważ w razie naruszenia znaku możesz realnie ubiegać się o odszkodowanie.
Kolejnym plusem jest również możliwość sprzedaży znaku w razie rezygnacji z prowadzenia firmy. Im dany znak będzie miał lepszą renomę, tym więcej możesz na tej sprzedaży zarobić.
Kto może Ci pomóc w zgłoszeniu znaku towarowego do rejestracji?
Wymyśliłeś chwytliwą nazwę dla swojej firmy oraz stworzyłeś idealne logo. Chcesz zastrzec znak towarowy? Jeśli chcesz zastrzec znak towarowy masz dwie możliwości, przez całą procedurę możesz przejść samodzielnie, jednak możesz również skorzystać z pomocy specjalistów. W tym celu zwrócić się można do rzeczników patentowych lub skorzystać z usług profesjonalnych firm, takich jak kancelarie brandingowe, które oferują wiedzę dotyczącą znaków towarowych zarówno z prawnego, jak i marketingowego punktu widzenia.

Źródło: Fotolia.com
Dlaczego warto skorzystać z profesjonalnej pomocy w zgłoszeniu znaku towarowego do rejestracji?
Teraz kiedy już wiesz, gdzie zgłosić się po pomoc w rejestracji znaków towarowych, warto również dowiedzieć się, czym jest słynny symbol R w kółku oraz kiedy można go używać.Nie każdy bowiem ma świadomość, z przekazu jaki płynie z tego symbolu oraz jakie są konsekwencje za jego bezprawne wykorzystywanie.
Czym jest R i kiedy można go używać?
ZnakR (®)jest to skrót od angielskiego słowa „Registered” i oznacza ochronę znaku towarowego, czyli, że dany znak został formalnie zarejestrowany w urzędzie patentowym. Gdzie można dokonać takowej rejestracji?
Od momenturejestracji znak towarowychroniony jest przez 10 lat. Jeżeli natomiast po tym okresie chcemy, aby nadal był chroniony, wówczas można złożyć wniosek o przedłużenie tego okresu o kolejną dekadę.Warto zaznaczyć, że umieszczanie symbolu R w przypadku znaku towarowego ma charakter całkowicie dobrowolny. Przykład firmy, która stosuje ten symbol przy swoim znaku towarowym jest Puma
Konsekwencje bezprawnego używania R w kółku
Warto nadmienić, że celem rejestracji znaku towarowego nie jest wzmocnienie pozycji rynkowej danej firmy, produktu, czy usługi. Jest to po prostu informacja dla otoczenia, że dany znak jest chroniony prawnie oraz że w przypadku bezprawnego jego wykorzystania będą groziły konsekwencje.
Jak już zostało wspomnianesymbol R w kółku może stać tylko przy już zarejestrowanym znaku towarowym. Co więc, jeżeli ktoś bezprawnie umieści ten symbol przy niezastrzeżonym znaku? Za takie działanie grożą konsekwencje. Zostały one określone w art. 18 ust. 1 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Zakłada ona, że przedsiębiorca, którego interes został zagrożony lub naruszony, może żądać zadośćuczynienia w postaci:
Różnorodność stosowanych symboli i oznaczeń
Tak więc wiesz już do czego służysymbol ® (znaczek R w kółeczku)oraz kiedy można go używać. Przy znakach towarowych jednak oprócz symbolu R często występują również inne symbole, takie jak:
TM – skrót ten oznacza „Trade Mark”, czyli po prostu znak towarowy. Jaka jest zatem różnica pomiędzy R, a TM? Podstawowa różnica polega na tym, że korzystać z symbolu TM może właściwie każdy. W przeciwieństwie do R nie wymaga on rejestracji w urzędzie patentowym. Stanowi tylko ogólną informację dla otoczenia, że dane oznaczenie jest wykorzystywanym znakiem towarowym.
C – jest to skrót od „Copyright”, oznacza prawa autorskie, jakie przysługują autorowi z tytułu stworzenia danego, niepowtarzalnego produktu.
SM – Symbol ten pochodzi od słów „Service Mark”, czyli znak usługowy. Symbol ten działa na tej samej zasadzie co Trade Mark, ponieważ stanowi on jedynie informację, a nie ochronę prawną w urzędzie patentowym.
G – odnosi się do zarejestrowanego w danym urzędzie patentowym oznaczenia geograficznego. Mówimy tu o oznaczeniach towarów, które pochodzą z konkretnego miejsca, są dla niego charakterystyczne i typowe.
Ochrona znaku towarowegostanowi istotną kwestię i nie należy jej bagatelizować. Dzięki temu Twoja firma będzie utożsamiana z oferowanymi produktami i usługami. Pamiętaj jednak o tym, jakie wymogi należy spełniać, aby pełnoprawnie, bez żadnych konsekwencji można było używać symbolu R, a kiedy lepiej skorzystać z któregoś z pozostałych omówionych powyżej symboli. Jeśli jednak nadal masz wątpliwości dotyczące rejestracji i chcesz mieć pewność, że cała procedura zostanie przeprowadzona rzetelnie, to pamiętaj, że możesz to zlecić specjalistycznym agencjom brandingowym.
Często zadawane pytania
Poznaj odpowiedzi na popularne pytania
Odpowiedź jest prosta - oczywiście, że tak. Uzyskanie prawa ochronnego na znak daje wyłączność jego używania na rynku. Zastrzeżony znak towarowy podnosi rangę i prestiż Twojej marki. Znak oryginalności jest sygnałem dla konkurencji, że nazwa jest już zarezerwowana dla Twojej firmy i tylko Ty z niej możesz korzystać w branży. Zastrzeżony znak towarowy jest oparty na przepisach prawa, które umożliwiają wyeliminowanie działań nieuczciwego podmiotu, a nawet jeżeli dojdzie do naruszeń, szybkiego egzekwowania swoich praw na drodze sądowej czy komorniczej. Posiadanie prawa ochronnego do znaku przynosi korzyści finansowe, które możesz sobie zapewnić poprzez sprzedaż znaku, udzielanie licencji jak również wykorzystywanie znaku w umowach franczyzowych.
Znak R w kółeczku jest symbolem, który wyłącznie może być stosowany przy zastrzeżonym znaku towarowym. Zakazane jest stosowanie go przy nazwie, które nie uzyskała prawa ochronnego. Symbol ten dodany do znaku często podnosi rangę i prestiż firmy, wzmacniając jej pozycję na rynku. Niedopuszczalne jest używanie tego symbolu przy nazwach, które nie są zarejestrowane jako znak towarowy. Za bezprawne używanie R w kółeczku grożą określone konsekwencje. Począwszy od zaniechania niedozwolonych działań, poprzez naprawienie szkody wywołanej przez bezprawne korzystanie z symbolu, a nawet wpłat pieniędzy na określone cele społeczne. Więcej na temat syboli umieszczanych przy znakach towarowych doszkiesz się klikająctutaj.
Już samo przygotowanie nazwy czy loga do rejestracji znaku towarowego jak również proces rejestracyjny jest czasochłonny i pracochłonny. Jeżeli chcesz zaoszczędzić czas jak również uniknąć błędów, które mogą wystąpić podczas zgłoszenia nazwy do rejestracji w Urzędzie Patentowym, możesz się zgłosić do specjalistów, którzy udzielą Ci eksperckiej pomocy. Pracownicy firmy brandingowej pomogą Ci przygotować kompletną dokumentację zgłoszeniową. Zbadają zdolność rejestrową Twojej nazwy (loga) i zrobią to tak aby znak uzyskał prawo ochronne. Jeżeli już posiadasz nazwę, która nie spełnia wymogów rejestracyjnych, specjaliści pomogą Ci ją tak zmodyfikować aby nie została odrzucona przez Urząd Patentowy.

Marcin Setlak
Prawnik, CEO w kancelarii Brandelaw. Specjalizuje się kreacji marek oraz własności intelektualnej. Stworzył ponad 300 marek firm i produktów. Wykładowca w Centrum Prawa Własności Intelektualnej im. H. Grocjusza oraz Akademii Leona Koźmińskiego.