Jak nie nazywać firmy - tych znaków nie zastrzeżesz

Marzyłeś o tej chwili. Projektowałeś ją w swojej głowie już dawno temu. Za moment twoje marzenia zmaterializują się. Zobaczysz nazwę swojej firmy na materiałach reklamowych. Jesteś z niej dumny, jest twoją najlepszą wizytówką. Dodatkowo działa na klienta jak magnes. Czy mniej więcej w taki sposób wyobrażasz sobie początek działania twojego biznesu? Przeczytaj artykuł, który pomoże Ci uniknąć niepotrzebnych nerwów związanych z wyborem właściwej nazwy.

Jak nie nazywać firmy - tych znaków nie zastrzeżesz
Marcin Setlak
Artykuł napisany pod redakcją
Marcin Setlak
28.04.2025 - 3 min czytania

Marzyłeś o tej chwili. Projektowałeś ją w swojej głowie już dawno temu. Za moment twoje marzenia zmaterializują się. Zobaczysz nazwę swojej firmy na materiałach reklamowych. Jesteś z niej dumny, jest twoją najlepszą wizytówką. Dodatkowo działa na klienta jak magnes. Czy mniej więcej w taki sposób wyobrażasz sobie początek działania twojego biznesu? Przeczytaj artykuł, który pomoże Ci uniknąć niepotrzebnych nerwów związanych z wyborem właściwej nazwy.

bezwzgl%C4%99dne-1.jpg

Źródło: fotolia.com

Nowa Firma – jej nazwa to ważna decyzja

Decyzja o wyborze nazwy dla swojej firmyto bardzo ważny krok dla każdego nowego przedsiębiorcy. Z jednej strony powinna  być ona chwytliwa i oryginalna, z drugiej natomiast mogłaby chociaż sugestywnie odnosić się do przedmiotu Twojej działalności. To jak nazwiesz swoją firmę może mieć wpływ na jej przyszłe powodzenie. Mądry wybór pozwoli Ci również na zastrzeżenie nazwy Twojej firmy jako znak towarowy.

Czym kierować się przy wyborze nazwy firmy

W celu najlepszej ochrony marki pod którą działa Twoja firma,należy dokonać rejestracji jej nazwy jako znaku towarowegow Urzędzie Patentowym RP. To jakie oznaczenia mogą zostać przez Urząd Patentowy RP zarejestrowane, określone zostało w ustawie Prawo własności przemysłowej. To te przepisy ułatwią Ci wybór marki dla Twojej firmy.

Bezwzględne przeszkody rejestracji

Posiadanie zarejestrowanego znaku towarowego to element bezpiecznego i pewnego budowania siły Twojej marki. Dlatego wybierając nazwę dla Twojej firmy powinieneś również zwrócić uwagę na to jakich oznaczeń nie można zastrzec jako znaku towarowego. Ustawa Prawo własności przemysłowej zawiera cały katalog oznaczeń, które nie mogą zostać zarejestrowane jako znaki towarowe.

Nie zarejestrujesz nazwyjeślijasno wskazuje ona na charakter twojej działalności lub jedynie udziela informacji o twoich produktach

Przykład:Urząd Patentowy RP nie zastrzeże znaku towarowego„Mleczko” będącego nazwą firmy zajmującej się produkcją i sprzedażą mleka. Jesteś sadownikiem a wytwarzane przez siebie produkty chciałbyś oferować prowadząc firmę pod nazwą „Jabłko” nie jest to dobry pomysł! „Jabłko” wskazuje jedynie na rodzaj towarów przez Ciebie oferowanych.

Nie zarejestrujesz nazwy jeśliwprowadza ona klienta w błąd, także co do swojej natury i pochodzenia

Przykład: Jeśli nazwiesz firmę Warsztat samochodowy u Staszka, a Twoja firma oferuje usługi fryzjerskie, nie uzyskasz ochrony prawnej. Będąc piekarzem z Radomia nie licz na rejestrację nazwy firmy „Piekarnia Podhalańska”.

Nie zarejestrujesz nazwy jeśli zbudowana jest z wyrazów używanych potocznie

Przykład: Złą nazwą dla kawiarni będzie zbyt potoczne ,,frappe” ,nietrafione okaże się również oznaczenie ,,adapter”  dla serwisu RTV

big1.jpg

Źródło: fotolia.com

Nie zarejestrujesz nazwy jeślizawiera symbol Rzeczypospolitej Polskiej, symbole państwa obcego, lub organizacji międzynarodowej

Przykład: Sklep z odzieżą patriotyczną brzmi w dzisiejszych czasach jak pomysł na biznes. Pamiętaj jednak, że nie zarejestrujesz dla niego nazwy ani logo zawierających m. in.: godło, barwy czy znak sił zbrojnych. Nie masz również szans na zarejestrowanie nazwy swojego zakładu fotograficznego „ONZ - Odbitki, Negatywy, Zdjęcia”

Nie zarejestrujesz nazwy jeślijest sprzeczna z porządkiem publicznym lub dobrymi obyczajami

Przykład: Nie uda Ci się zastrzec nazwy firmy jeśli chcesz do jej oznaczenia użyć słów powszechnie uznanych za obraźliwe.

Wymienione powyżej przykłady są cenną wskazówką, którą możesz wykorzystać wybierając nazwę dla swojej firmy. Zwróć również uwagę na przeszkody rejestracji, które nie są badane przez Urząd Patentowy RP.

Względne przeszkody rejestracji

Przesłanki względne badane są przez polski Urząd Patentowy, na wniosek strony. Rejestracji nazwy Twojej firmy może przeszkodzić jedna z poniższych przyczyn:

Nazwa Twojej firmy narusza cudze prawa osobiste lub majątkowe

Przykład: Nie zarejestrujesz nazwy cudzej firmy. Nie uda ci się również zastrzeżenie czyjegoś imienia i nazwiska lub utworu. Jeśli nazwiesz swój sklep sportowy np. Jakub Błaszczykowski Sport, to ten znany piłkarz będzie mógł zgłosić sprzeciw do Twojego wniosku o udzielenie ochrony.

Nazwa Twojej firmy jest identyczna z już zarejestrowanym znakiem towarowym i dotyczy identycznych towarów

Przykład: Osiedlowy sklep spożywczy nie otrzyma ochrony na nazwę „Carrefour”, to bardziej niż pewne, że francuski gigant spożywczy złoży sprzeciw do rejestracji.

fotolia_135946407_subscription_monthly_m.jpg

Źródło: fotolia.com

Nazwa Twojej firmy jest identyczna z renomowanym znakiem towarowym lub oznaczeniem, które jest w Polsce powszechnie znane

Przykład: Jeśli nazwiesz swoją firmę np. Google – to oznaczenie niewątpliwie jest renomowane – Nawet jeśli Twoja firma nie będzie miała nic wspólnego z branżą internetową, to gigant z doliny krzemowej skutecznie uniemożliwi Ci rejestrację nazwy Twojej firmy.

Nazwa Twojej firmy zawiera zarejestrowane oznaczenie geograficzne lub nazwę

Przykład: Nie uda Ci się zarejestrować nazwy: ,,Rogale Świętomarcińskie” dla Twojej cukierni, ponieważ jest to oznaczenie chronione.

Wybierz dobrze

Wybór odpowiedniej nazwy dla Twojej firmy to niełatwa sztuka. Jest wiele potencjalnych pułapek. Uniknij ich. Przeanalizuj dokładnie wszystkie swoje pomysły, odrzuć na chwilę inspiracje zaczerpnięte od innych. Wybierz nazwę, która będzie oryginalna i chroń ją w sposób najszerszy.

Wybierając markę pod którą będziesz świadczył usługi, koniecznie sprawdź czy wcześniej ktoś nie wpadł na podobny pomysł i nie korzysta już z takiej nazwy.

Poznaj odpowiedzi na popularne pytania

Marcin Setlak

Marcin Setlak

Prawnik, CEO w kancelarii Brandelaw. Specjalizuje się kreacji marek oraz własności intelektualnej. Stworzył ponad 300 marek firm i produktów. Wykładowca w Centrum Prawa Własności Intelektualnej im. H. Grocjusza oraz Akademii Leona Koźmińskiego.

Podobne wpisy

W tym miejscu znajdziesz wartościowe artykuły i porady, w których dzielimy się wiedzą
z zakresu tworzenia nazw i zastrzegania znaków towarowych.

Wszystkie artykuły

Masz pytania? Chcesz nawiązać współpracę?

Napisz wiadomość na [email protected] lub skorzystaj z formularza kontaktowego. Odpowiemy w ciągu 24 godzin.

Skuteczne nazwy dla twojego biznesu

Poniższa lista zawiera nazwy, które mogłyby być dla Ciebie odpowiednie.

Nie znalazłeś nazwy dla siebie? Skontaktuj się z nami
  • Nazwy z wolną domeną internetową

    Nazwy z wolną domeną internetową

    Proponowane nazwy mają co najmniej jedną wolną domenę internetową.
    Domeny są zarejestrowane i znajdują się w naszych zasobach.

  • Jak wybrać najlepszą nazwę?

    Jak wybrać najlepszą nazwę?

    Dodaj swoje typy nazw do schowka, a następnie porównaj.
    Poproś też znajomych, aby pomogli Ci w wyborze.

  • Jak sprawdzisz czy nazwa  jest unikalna?

    Jak sprawdzisz czy nazwa jest unikalna?

    Sprawdź, czy wśród konkurencyjnych marek nie ma nazwy podobnej.
    My zbadamy czy w Twojej branży nazwa może być prawnie chroniona.

  • Zadbaj o bezpieczeństwo

    Zadbaj o bezpieczeństwo

    Nabywając nazwę stajesz się właścicielem zgodnie z prawem autorskim.
    Wyłączność na jej stosowanie daje Ci rejestracja znaku towarowego.

  • Co daje zastrzeżenie nazwy?

    Co daje zastrzeżenie nazwy?

    Zastrzeżenie znaku towarowego daje Ci prawną wyłączność na jego używanie.
    Wyłączność obejmuje określone branże tzw. klasy oraz terytorium np. Polska, UE.

  • Chroń markę w Polsce lub Unii Europejskiej

    Chroń markę w Polsce lub Unii Europejskiej

    Chroń swoją markę tam, gdzie prowadzisz główne interesy.
    Opłaty urzędowe w UE są wyższe, ale w zamian otrzymujesz ochronę w 28 krajach na 10 lat.

KOMPETIKA

Poznaj naszą realizację

Pokaż więcej