Marzyłeś o tej chwili. Projektowałeś ją w swojej głowie już dawno temu. Za moment twoje marzenia zmaterializują się. Zobaczysz nazwę swojej firmy na materiałach reklamowych. Jesteś z niej dumny, jest twoją najlepszą wizytówką. Dodatkowo działa na klienta jak magnes. Czy mniej więcej w taki sposób wyobrażasz sobie początek działania twojego biznesu? Przeczytaj artykuł, który pomoże Ci uniknąć niepotrzebnych nerwów związanych z wyborem właściwej nazwy.
Źródło: fotolia.com
Decyzja o wyborze nazwy dla swojej firmy to bardzo ważny krok dla każdego nowego przedsiębiorcy. Z jednej strony powinna być ona chwytliwa i oryginalna, z drugiej natomiast mogłaby chociaż sugestywnie odnosić się do przedmiotu Twojej działalności. To jak nazwiesz swoją firmę może mieć wpływ na jej przyszłe powodzenie. Mądry wybór pozwoli Ci również na zastrzeżenie nazwy Twojej firmy jako znak towarowy.
Czym kierować się przy wyborze nazwy firmy
W celu najlepszej ochrony marki pod którą działa Twoja firma, należy dokonać rejestracji jej nazwy jako znaku towarowego w Urzędzie Patentowym RP. To jakie oznaczenia mogą zostać przez Urząd Patentowy RP zarejestrowane, określone zostało w ustawie Prawo własności przemysłowej. To te przepisy ułatwią Ci wybór marki dla Twojej firmy.
Posiadanie zarejestrowanego znaku towarowego to element bezpiecznego i pewnego budowania siły Twojej marki. Dlatego wybierając nazwę dla Twojej firmy powinieneś również zwrócić uwagę na to jakich oznaczeń nie można zastrzec jako znaku towarowego. Ustawa Prawo własności przemysłowej zawiera cały katalog oznaczeń, które nie mogą zostać zarejestrowane jako znaki towarowe.
Nie zarejestrujesz nazwy jeśli jasno wskazuje ona na charakter twojej działalności lub jedynie udziela informacji o twoich produktach
Przykład: Urząd Patentowy RP nie zastrzeże znaku towarowego „Mleczko” będącego nazwą firmy zajmującej się produkcją i sprzedażą mleka. Jesteś sadownikiem a wytwarzane przez siebie produkty chciałbyś oferować prowadząc firmę pod nazwą „Jabłko” nie jest to dobry pomysł! „Jabłko” wskazuje jedynie na rodzaj towarów przez Ciebie oferowanych.
Nie zarejestrujesz nazwy jeśli wprowadza ona klienta w błąd, także co do swojej natury i pochodzenia
Przykład: Jeśli nazwiesz firmę Warsztat samochodowy u Staszka, a Twoja firma oferuje usługi fryzjerskie, nie uzyskasz ochrony prawnej. Będąc piekarzem z Radomia nie licz na rejestrację nazwy firmy „Piekarnia Podhalańska”.
Nie zarejestrujesz nazwy jeśli zbudowana jest z wyrazów używanych potocznie
Przykład: Złą nazwą dla kawiarni będzie zbyt potoczne ,,frappe” ,nietrafione okaże się również oznaczenie ,,adapter” dla serwisu RTV
Nie zarejestrujesz nazwy jeśli zawiera symbol Rzeczypospolitej Polskiej, symbole państwa obcego, lub organizacji międzynarodowej
Przykład: Sklep z odzieżą patriotyczną brzmi w dzisiejszych czasach jak pomysł na biznes. Pamiętaj jednak, że nie zarejestrujesz dla niego nazwy ani logo zawierających m. in.: godło, barwy czy znak sił zbrojnych. Nie masz również szans na zarejestrowanie nazwy swojego zakładu fotograficznego „ONZ - Odbitki, Negatywy, Zdjęcia”
Nie zarejestrujesz nazwy jeśli jest sprzeczna z porządkiem publicznym lub dobrymi obyczajami
Przykład: Nie uda Ci się zastrzec nazwy firmy jeśli chcesz do jej oznaczenia użyć słów powszechnie uznanych za obraźliwe.
Wymienione powyżej przykłady są cenną wskazówką, którą możesz wykorzystać wybierając nazwę dla swojej firmy. Zwróć również uwagę na przeszkody rejestracji, które nie są badane przez Urząd Patentowy RP.
Przesłanki względne badane są przez polski Urząd Patentowy, na wniosek strony. Rejestracji nazwy Twojej firmy może przeszkodzić jedna z poniższych przyczyn:
Nazwa Twojej firmy narusza cudze prawa osobiste lub majątkowe
Przykład: Nie zarejestrujesz nazwy cudzej firmy. Nie uda ci się również zastrzeżenie czyjegoś imienia i nazwiska lub utworu. Jeśli nazwiesz swój sklep sportowy np. Jakub Błaszczykowski Sport, to ten znany piłkarz będzie mógł zgłosić sprzeciw do Twojego wniosku o udzielenie ochrony.
Nazwa Twojej firmy jest identyczna z już zarejestrowanym znakiem towarowym i dotyczy identycznych towarów
Przykład: Osiedlowy sklep spożywczy nie otrzyma ochrony na nazwę „Carrefour”, to bardziej niż pewne, że francuski gigant spożywczy złoży sprzeciw do rejestracji.
Nazwa Twojej firmy jest identyczna z renomowanym znakiem towarowym lub oznaczeniem, które jest w Polsce powszechnie znane
Przykład: Jeśli nazwiesz swoją firmę np. Google – to oznaczenie niewątpliwie jest renomowane – Nawet jeśli Twoja firma nie będzie miała nic wspólnego z branżą internetową, to gigant z doliny krzemowej skutecznie uniemożliwi Ci rejestrację nazwy Twojej firmy.
Nazwa Twojej firmy zawiera zarejestrowane oznaczenie geograficzne lub nazwę
Przykład: Nie uda Ci się zarejestrować nazwy: ,,Rogale Świętomarcińskie” dla Twojej cukierni, ponieważ jest to oznaczenie chronione.
Wybór odpowiedniej nazwy dla Twojej firmy to niełatwa sztuka. Jest wiele potencjalnych pułapek. Uniknij ich. Przeanalizuj dokładnie wszystkie swoje pomysły, odrzuć na chwilę inspiracje zaczerpnięte od innych. Wybierz nazwę, która będzie oryginalna i chroń ją w sposób najszerszy.
Wybierając markę pod którą będziesz świadczył usługi, koniecznie sprawdź czy wcześniej ktoś nie wpadł na podobny pomysł i nie korzysta już z takiej nazwy.
Wybierając nazwę dla firmy pamiętaj, że będzie Twoją wizytówką w kontaktach z klientem i konkurencją. Dopasuj ją do odbiorcy i stwórz nazwę unikalna, oryginalną i atrakcyjną. Przy tworzeniu marki unikaj bezwzględnych i względnych przesłanek odmowy rejestracji znaku, które spowodują odrzucenie Twojego znaku w momencie rejestracji.
Bezwzględne przesłanki odmowy rejestracji znaku towarowego są to takie przeszkody, które wykluczają możliwość rejestracji nazwy firmy. Ekspert urzędu patentowego sprawdza poprawność wniosku w kontekście przepisów formalno-prawnych. Jeżeli podczas takiego badania nie wystąpią żadne przeszkody, urząd uruchamia dalsze postępowanie. O bezwzględnych przeszkodach rejestracji znaku znajdziesz klikając tutaj.
Na początku należy zaznaczyć, że względne przesłanki odmowy rejestracji znaku nie są badane przez urząd patentowy. Są one wynikiem wniesienia sprzeciwu przez osoby trzecie. Podstawą do wniesienia sprzeciwu może być naruszenie majątkowych i osobistych praw autorskich jak również opublikowanie znaku podobnego lub identycznego. Jeżeli taki sprzeciw zostanie złożony przez osobę trzecią urząd rozpocznie postępowanie sprzeciwowe, które ma na celu wyjaśnienie sprawy polegającej na analizie argumentów i kontrargumentów stron.