Jak nazwać firmę budowlaną?

Nazwy firm budowlanych w Polsce wskazują na to, że większość właścicieli nie przywiązuje wagi do nazewnictwa swoich przedsiębiorstw. Nie ma wątpliwości co do tego, że najważniejsza jest jakość i solidność, ale co w sytuacji, gdy większość nazw lokalnych firm budowlanych jest do siebie podobna?

Marcin Setlak
Artykuł napisany pod redakcją
Marcin Setlak
06.05.2025 - 7 min czytania
Jak nazwać firmę budowlaną

Wybór nazwy dla firmy budowlanej to kluczowy krok, który może wpływać na jej rozpoznawalność i sukces. Dobra nazwa powinna być nie tylko chwytliwa, ale także odzwierciedlać profesjonalizm, solidność i wartości, jakie firma chce przekazać swoim klientom. Warto postawić na prostotę, unikalność i łatwość zapamiętywania – nazwa, która budzi zaufanie i sugeruje wysoką jakość usług, będzie działać na korzyść marki. Inspirować się można lokalnym kontekstem, charakterem wykonywanych prac lub dynamicznym rozwojem branży. Ostateczny wybór powinien być spójny z wizją firmy i przyciągać uwagę odbiorców, jednocześnie wyróżniając markę na tle konkurencji. Jak stworzyć nazwę dla firmy budowalnej? Zapoznaj się z naszymi wskazówkami.

Co warto wiedzieć o rynku firm budowalnych i remontowych?

Budownictwo jest jedną z największych gałęzi światowej gospodarki. W Polsce na rynku budowlanym pracuje ok.1,2 mln osób, a 11-12% rocznego dochodu sektora publicznego pochodzi właśnie z budownictwa. Do głównych czynników wpływających na rozwój firm budowlanych można zaliczyć ciągle rosnące zapotrzebowanie na mieszkania i lokale użytkowe, inwestycje infrastrukturalne finansowane z środków unijnych, a także rozwój technologii. W ostatnich latach rynek budowlany odnotowuje ciągły wzrost, a wynikiem tego są inwestycje w drogi i kolej oraz popytu na usługi wykończeniowo-budowlane ze strony prywatnych inwestorów. Wg Głównego Urzędy Statystycznego w 2020 roku wartość produkcji budowlano-montażowej wzrosła do 238,4 mln złotych. Polski rynek budowlany cechuje się dużą dynamiką i zróżnicowaniem. Oczywiście konkurencja w branży jest ogromna. Dlatego zadbaj aby się wyróżnić na rynku. W promocji marki pomoże Ci dobrze dobrana nazwa, dlatego już w momencie jej kreacji przyłóż się do tego zadania. Stwórz wyjątkowe rozwiązanie nazewnicze, które pozycjonuje Twój biznes na rynku.

Skąd czerpać inspiracje do tworzenia nazwy firmy?

Na rynku panuje bardzo duża konkurencja, a młodsze pokolenia są przyzwyczajone do nietuzinkowej reklamy, która ma za zadanie przyciągnąć ich uwagę do bombardowania przez slogany, reklamy i niepospolite działania marketingowe. To oni teraz stają się głównymi klientami firm budowlano – usługowych, których przyciągają nie tylko solidność wykonania ale również odpowiednie działania marketingowe. Powielanie złych wzorców nazewniczych, np. BuDom czy inny MarexPol jest kiepskim wyborem. Poświęcenie odpowiedniej ilości czasu i zaangażowanie może jednak zaowocować stworzeniem ciekawej nazwy dla firmy budowlanej.

Dobra nazwa firmy budowlanej powinna być przede wszystkim krótka i łatwa do wymówienia. Zwięzłą nazwę nie tylko łatwiej powtórzyć, ale też szybciej zapamiętać. Nawet jeżeli przedsiębiorstwo w przyszłości zechce rozszerzyć swoją działalność na rynki zagraniczne, krótka nazwa firmy nie będzie stanowiła problemu – o ile określenie będzie równie łatwe w wymowie dla cudzoziemca i nie będzie oznaczać czegoś niewłaściwego w obcym języku. Na konkurencyjnym rynku coraz trudniej jest znalezienie odpowiedniej nazwy. Serwis Rmarket.pl posiada szeroki wachlarz kreatywnych nazw, wśród nich znajdziesz wiele pomysłów na nazwę firmy budowlanej.

Jak nazwać firmę budowlaną by nadać nazwie profesjonalne brzmienie?

Przedsiębiorstwo powinno być kojarzone z wysoką jakością prowadzonej działalności, a nie ujawniać jedynie imienia właściciela przedsiębiorstwa jak ma to miejsce w przypadku nazwy JanuszPol. Oczywiście nikt nie wymaga od przedsiębiorcy, żeby stał się już na samym początku rekinem marketingu, jednak klientów trzeba do siebie przekonać, pokazać, że jest się firmą budującą solidnie i na czas. Jeżeli jednak przedsiębiorca nie ma czasu lub chęci, by zastanawiać się jak nazwać firmę budowlaną, może zlecić tworzenie nazwy firmy i produktów profesjonalnej agencji brandingowej. Profesjonaliści z pewnością zadbają, by stworzona nazwa posiadała wszystkie niezbędne cechy. Dobra nazwa dla firmy budowlanej musi oddawać cały jej charakter – pokazać, w czym się specjalizuje. Nazwa Bilders nawiązuje do angielskiego słowa builders – budowniczy. Jasno informuje, że firma specjalizuje się w budowie  i remoncie obiektów. Z kolei przedsiębiorstwo Foresta sygnalizuje, że oferuje ciekawe rozwiązania w szerokim zakresie bram i ogrodzeń leśnych. Firma świadczy swoje usługi również klientom zagranicznym, więc nazwa jest nawiązaniem do angielskiego słowa forest – las. Określenie zapada w pamięć i jest łatwe w wymowie dla obcokrajowca.

foresta.webp

Pomysłem na dobrą nazwę dla firmy budowlanej może być również zestawienie dwóch różnych wyrazów. Oczywiście nie chodzi tu o zderzenie, np. imienia właściciela przedsiębiorstwa z końcówką -ex - myślimy o bardziej kreatywnym podejściu. Warto poszukać słów związanych z działalnością przedsiębiorstwa, których połączenie stworzy wyraz niosący całkowicie nowy przekaz i zgoła odmienne brzmienie. Powyższe przykłady nazw firm budowlanych są inspirowane wyrazami angielskimi, ale bez przeszkód można stworzyć nazwę z polskich słów, tak jest w przypadku firmy Mostostal Wrocław S.A. Od razu można mniej więcej określić czym zajmuje się to przedsiębiorstwo – firma oferuje specjalistyczne usługi w zakresie wykonawstwa i montażu konstrukcji stalowych.

mostostal-.webp

Cały proces tworzenia nazw dla firm budowlanych może wydawać się trudny. Czas, kreatywność i odpowiednie zaangażowanie sprawią jednak, że nazwa firmy na pewno wyróżni się na tle konkurencji. Uwierz, że potencjalny klient nie przejdzie obojętnie, widząc nazwę Bilders lub Foresta w gąszczu Januszex'ów. Podczas kreowania nazwy dla firmy budowlanej, warto kierować się powyższymi radami. Wbrew pozorom zabawa w tworzenie nazwy dla firmy nie jest trudna. Na około jest pełno inspiracji, wystarczy tylko je wychwycić i wykorzystać. Ten Etap tworzenia nazwy dla firmy jest kluczowy -  "być albo nie być" na rynku. Jeżeli mimo wszystko, nie wiesz jak nazwać firmę budowlaną, poszukaj odpowiedzi dla siebie w naszym serwisie lub skorzystaj z usług profesjonalnej agencji namingowej. Ta inwestycja na pewno Ci się opłaci.

Poznaj historię jednej z największych marek budowlanych w Polsce

SKANSKA (R.394771)

Przedsiębiorstwo jest jednym z największych firm budowlanych w Polsce. Powstało w 1997 roku. Od tego czasu realizuje prestiżowe projekty z różnych sektorów tj. budownictwo mieszkaniowe, biurowe, przemysłowe, drogowe, kolejowe czy energetyczne. Skanska Polska jest częścią globalnej grupy Skanska, która działa w ponad 70 krajach na całym świecie. Zatrudnia ponad 30 tys. pracowników. Skanska powstała w 1887 roku w Szwecji. Początkowo nosiła nazwę Aktiebolaget Skånska Cementgjuteriet i zajmowała się produkcją betonowych elementów. Już w XX wieku zajmowała się budowaniem szwedzkiej infrastruktury. Inspiracją do stworzenia nazwy był region południowej Szwecji - Skania, gdzie firma została założona przez Rudolfa Fredrika Berga.

skanska webp

BUDIMEX (R.243861)

Przedsiębiorstwo jest jedną z największych firm budowlanych w Polsce. Powstało jako Biuro Urządzeń i Doradztwa Inwestycyjnego i początkowo zajmowała się współpracą z zagranicznymi partnerami. W latach 60 i 70-tych zajmowała się głównie budowaniem hoteli, szpitali czy stadionów. Lata 80-te to czasy kiedy Budimex zajął się również rynkiem nieruchomości. W 1998 roku został przejęta przez hiszpański koncern Ferrovial. Swoje oznaczenie zawdzięcza pierwotnej nazwie firmy opartej na słowach budownictwo, import, eksport. Ostatnia litera nazwy - x, daje wrażenie, że mamy do czynienia z firmą międzynarodową i nowoczesną. Dzięki czemu marka staje się bardziej prestiżowa.

budimex webp

Jak wybrać dobrą nazwę dla twojej firmy?

Kreacja nazwy jest jednym z najważniejszych zadań jakich czeka przedsiębiorców podczas budowania marki budowlanej. Potrzeba na to sporo czasu i przede wszystkich dobrych pomysłów. Pamiętaj  - im bardziej kreatywne pomysły tym lepiej. Poniżej wypisaliśmy kilka wskazówek na znalezienie fajnej nazwy dla Twojej firmy. Wybieraj tylko trafne rozwiązania i nie zapominaj, że proste pomysły są najlepsze. Ułatwiają zapamiętanie i nawiązanie szybkiej relacji z klientem.

Zbadaj rynek budowlany

Sprawdź czym zajmuje się Twoja konkurencja, jak się nazywa. Inspiruj się innymi ale przy tym bądź oryginalny i wybieraj tylko unikatowe rozwiązania.

Sprawdź jak działają najlepsi

Zwróć uwagę na ofertę najpopularniejszych marek w branży i sprawdź co je wyróżnia. Pamiętaj tylko, że ich nazewnictwo i marketing może być tylko inspiracją - nie kopiuj pomysłów, unikaj konfliktów i powstania kolizji do nazw już zarezerwowanych.

Sprawdź Internet

Zajrzyj do sieci. Obecnie jest to główne źródło informacji. Wyszukiwanie stron internetowych pomoże Ci poznać aktualne trendy i ocenić atrakcyjność Twojej oferty

Ponadczasowość

To jaką nazwę wybierzesz dla firmy może zaważyć na przyszłości i powodzeniu marki. Dlatego szukaj nazw uniwersalnych, klasycznych, które posłużą Ci na lata.

Inspiruj się mitologią, literaturą lub nazwami geograficznymi

Często dobre skojarzenia z nazwa firmy to połowa sukcesu marki budowlanej. Dobre, pozytywne słowa przyciągają uwagę odbiorcy, który lubi powracać myślami do przeszłości, historii, wspomnień czy ulubionych filmów lub książek.

Wybór odpowiedniej nazwy dla swojej firmy budowlanej może być elementem, który wpłynie znacząco na pozycję marki w na rynku. Pomoże Ci przyciągnąć nowych klientów. Wybierając nazwę pamiętaj aby była łatwa do zapamiętania dzięki temu przyciągnie klientów. Wiedz, że ochrona nazwy jest bardzo ważna gdyż pozwoli Ci to zachować unikalność i oryginalność Twojej marki.

Perspektywy rozwoju firm budowlanych i remontowych

Rynek budowlany jest obecnie napędzany zapotrzebowaniem na budownictwo mieszkaniowe oraz realizacją inwestycji publicznych, poprawą infrastruktury drogowej, kolejowej oraz przemysłowym i zbrojeniowym. Poniżej znajdziesz obecne trendy w branży. Dostosowanie się do nich do Ci szansę zbudowania silnej marki.


Trendy w branży budowlanej

Poznaj wybrane marki budowlane stworzone przez nasza koncelarię

PRAXTON

Nazwa powstała dla firmy remontowo-budowlanej. Inspiracją do stworzenia nazwy były słowo PRAKTYKA. Natomiast morfem TON oznacza coś kreatywnego i innowacyjnego. Dlatego firmę PRAXTON określa się jako przedsiębiorstwo wykonujące swoją pracę w sposób fachowy, oparty na wiedzy i doświadczeniu. PRAXTON działa na rynku polskim jak i niemieckim. Nazwa nie kojarzy się jedynie ze słowem pochodzenia polskiego. Dobrze brzmi również w języku niemieckim. Poniżej przedstawiamy logotyp, który swoją minimalistką kojarzy się z branża techniczno-budowalną.

praxton - generator

KENGER

Nazwa powstała dla firmy budowlanej, która kojarzy się z solidnością i stabilnością. Słowo KENGER nie posiada konkretnego znaczenia w języku polskim. Jest nazwą wskazującą na techniczne wykonywanie usług. Posiada mocne brzmienie co odzwierciedla charakter marki związanej z rynkiem budowlanym. Gdy budujesz własny dom, szukasz najlepszych rozwiązań. Bez pomocy profesjonalistów może Ci się to nie udać. I dlatego powstała marka KENGER - która pomaga w realizacji marzeń mieszkaniowych. Poniżej prezentujemy logo, które zostało zaprojektowane w męskim stylu, kojarzone z budownictwem i fachowością.

kenger - generator

Jak zastrzec znak towarowy w branży budowlanej

Zbudowanie silnej i stabilnej marki na rynku budowlanym jest ważnym i dość długotrwałym zadaniem, które czeka każdego młodego przedsiębiorcę. Warto zacząć od początku i wybrać oryginalne i chwytliwe oznaczenie, które spełnia wszystkie wymogi znaku towarowego. Bezpieczeństwo Twojej marki jest bardzo ważne, a uzyskanie prawa ochronnego pozwoli Ci swobodnie funkcjonować na rynku branżowym. Jednak przed dokonaniem rejestracji znaku towarowego sprawdź dostępność nazwy. Unikaj oznaczeń podobnych i identycznych, które przysparzają problemy i powstania konfliktów pomiędzy konkurencją na rynku. Aby przeprowadzić skrupulatną analizę oznaczenia należy poświęcić temu zadaniu sporo czasu i uwagi. Jeżeli potrzebujesz w tej kwestii pomocy sprawdź naszą ofertę.

Wstępne budowanie znaku pozwoli Ci uniknąć odrzucenie Twojego zgłoszenia przez eksperta Urzędu Patentowego. Jeżeli uznasz, że Twoje oznaczenie spełnia wszystkie wymogi formalno-prawne możesz złożyć wniosek do odpowiedniego Urzędu Patentowego i ubiegać się o rejestrację oznaczenia. Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej jest odpowiednia instytucją, do której należy się zgłosić ubiegając się o krajowe prawo ochronne do znaku. Jeżeli chcesz otrzymać status wspólnotowego znaku towarowego należy zgłosić się do Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej. Wnioski zgłoszeniowe można składać drogą tradycyjną, faxem lub elektronicznie.

Recepta na dobrą nazwę dla firmy budowlanej

Tworzenie nazwy jest dość wymagającym zadaniem, a znalezienie idealnego oznaczenia dla firmy budowlanej jest dość trudne. Twoim zadaniem jest wybrać takie oznaczenie, które wyróżni Cię na rynku. Poniżej znajdziesz kilka cech, które w tym pomogą.

Oryginalna - nazwa firmy budowlanej powinna być unikatowa ponieważ pozwoli jej to wyróżnić się na rynku.

Rozpoznawana - krótka i prosta nazwa firmy budowlanej ułatwia jej zapamiętanie, przez co marka staje się bardziej zapamiętywana przez klienta.

Dostępna - dobrze jest aby nazwa firmy i nazwa domeny internetowej były tożsame, ułatwia to nawiązanie kontaktu z klientem, szybsze zidentyfikowanie produktu.

Uniwersalna - nazwa firmy budowlanej powinna być zrozumiała dla odbiorcy i trafiać do jak największej grupy odbiorców.

Jeżeli szukasz nazwy dla swojej firmy skorzystaj z naszych gotowych rozwiązań nazewniczych, które Kancelaria Brandelaw przygotowała. Wiedz, że wybrana nazwa powinna odzwierciedlać osobisty charakter marki. Twój wybór powinien wywoływać pozytywne skojarzenia przyciągając uwagę klientów. Na konkurencyjnym rynku dostępność wybranej nazwy jest elementem obowiązkowym. Posiadanie profesjonalnego wizerunku oraz unikalność oznaczenia uchroni Cię przed powstaniem problemów prawnych. Profesjonalizm i doświadczenie naszego zespołu daje Ci szanse zdobyć unikalną nazwę z wolną domeną internetową. Dzięki temu Twoja marka w branży budowalnej może odnieść sukces.

Poznaj odpowiedzi na popularne pytania

Marcin Setlak

Marcin Setlak

Prawnik, CEO w kancelarii Brandelaw. Specjalizuje się kreacji marek oraz własności intelektualnej. Stworzył ponad 300 marek firm i produktów. Wykładowca w Centrum Prawa Własności Intelektualnej im. H. Grocjusza oraz Akademii Leona Koźmińskiego.

Podobne wpisy

W tym miejscu znajdziesz wartościowe artykuły i porady, w których dzielimy się wiedzą
z zakresu tworzenia nazw i zastrzegania znaków towarowych.

Wszystkie artykuły

Skuteczne nazwy dla twojego biznesu

Poniższa lista zawiera nazwy, które mogłyby być dla Ciebie odpowiednie.

Nie znalazłeś nazwy dla siebie? Skontaktuj się z nami
  • Nazwy z wolną domeną internetową

    Nazwy z wolną domeną internetową

    Proponowane nazwy mają co najmniej jedną wolną domenę internetową.
    Domeny są zarejestrowane i znajdują się w naszych zasobach.

  • Jak wybrać najlepszą nazwę?

    Jak wybrać najlepszą nazwę?

    Dodaj swoje typy nazw do schowka, a następnie porównaj.
    Poproś też znajomych, aby pomogli Ci w wyborze.

  • Jak sprawdzisz czy nazwa  jest unikalna?

    Jak sprawdzisz czy nazwa jest unikalna?

    Sprawdź, czy wśród konkurencyjnych marek nie ma nazwy podobnej.
    My zbadamy czy w Twojej branży nazwa może być prawnie chroniona.

  • Zadbaj o bezpieczeństwo

    Zadbaj o bezpieczeństwo

    Nabywając nazwę stajesz się właścicielem zgodnie z prawem autorskim.
    Wyłączność na jej stosowanie daje Ci rejestracja znaku towarowego.

  • Co daje zastrzeżenie nazwy?

    Co daje zastrzeżenie nazwy?

    Zastrzeżenie znaku towarowego daje Ci prawną wyłączność na jego używanie.
    Wyłączność obejmuje określone branże tzw. klasy oraz terytorium np. Polska, UE.

  • Chroń markę w Polsce lub Unii Europejskiej

    Chroń markę w Polsce lub Unii Europejskiej

    Chroń swoją markę tam, gdzie prowadzisz główne interesy.
    Opłaty urzędowe w UE są wyższe, ale w zamian otrzymujesz ochronę w 28 krajach na 10 lat.

Negocjuj
TEKK
.PL
2 390 PLN
FERMES
.PL
Negocjuj
BARRUM
.PL, .EU
2 170 PLN
BILDAR
.PL
2 790 PLN
AVEREN
.PL
2 870 PLN
VIRTIK
.PL, .EU
2 980 PLN
ZIXON
.PL
Negocjuj
BARVEN
.EU, .PL
KOMPETIKA

Poznaj naszą realizację

Pokaż więcej

Masz pytania? Chcesz nawiązać współpracę?

Napisz wiadomość na [email protected] lub skorzystaj z formularza kontaktowego. Odpowiemy w ciągu 24 godzin.

Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez BRANDELAW Marcin Setlak, NIP: 7381890884, w celu obsługi przesłanego zapytania i udzielenia odpowiedzi na nie. Przeczytaj jak przetwarzamy Twoje dane. Dowiedz się więcej na polityka prywatności.