Wittchen to znana marka ekskluzywnej galanterii skórzanej. Aktualnie w portfolio marki Wittchen znajdują się: portfele, paski, torby, skórzane akcesoria bagażowe, buty, parasole, apaszki, chusty, szale jedwabne i perfumy. Jednak należy podkreślić, że domeną firmy są przede wszystkim produkty wykonane z naturalnej skóry licowej.
Większość odbiorców sądzi, że Wittchen to niemiecka lub austriacka marka, lecz wbrew tym przypuszczeniom ma ona polski rodowód. Otóż nazwa dla firmy i marki pochodzi od nazwiska jej twórcy- Polaka- Jędrzeja Rafała Wittchena. Właśnie dlatego, aby poznać historię omawianej marki należy przytoczyć losy Jędrzeja Wittchena. W latach 80., gdy był on jeszcze studentem geografii, w Polsce nie istniały w zasadzie żadne perspektywy dla młodych, ambitnych absolwentów tego kierunku. Wittchen postanowił więc przekonać się jak wygląda życie poza Polską i wraz z grupą kolegów zorganizował wyjazd zagraniczny pod pozorem prowadzenia programu badawczego na Saharze (Przypomnieć należy, że wspomniane pozory były istotne, gdyż w owym czasie w Polsce panowały zasady PRL-u.). Ta wyprawa zapoczątkowała jego pasję podróżniczą, która z kolei popchnęła Wittchena to organizacji serii wielokrotnych wyjazdów zagranicznych. Na przełomie 1989 i 1990 roku ten ciekawy świata człowiek dostał wiadomość od przyjaciół, że w Polsce rozpoczęły się długo oczekiwane zmiany, które przyniosły nowe możliwości. Ze względu na to, że można było wreszcie założyć własną firmę, Wittchen postanowił wrócić do kraju. Jego powrót zbiegł się w czasie ze świętami Bożego Narodzenia, więc za zgromadzone oszczędności Jędrzej zdecydował się zakupić na straganie w Malezji wyroby skórzane. Uznał, że galanteria skórzana jako doskonały prezent powinna wzbudzić zainteresowanie konsumentów w okresie przedświątecznym. Ze względu na to, że rynek w Polsce nadal był bardzo ubogi w zaopatrzenie, produkty przywiezione przez Wittchena cieszyły się dużym powodzeniem. Stwierdziwszy, że jest to bardzo dobry pomysł na biznes Wittchen założył własną firmę zajmującą się sprzedażą galanterii skórzanej.
W latach 90. w Polsce wszystko co zagraniczne kojarzone było z luksusem, dlatego też niemiecko brzmiący naming doskonale nadawał się do sygnowania skórzanej galanterii. Przez pierwsze lata działalności firma Wittchen nie dysponowała własną siecią sprzedaży oraz nie posiadała środków, które można by przeznaczyć na kampanie informującą o polskości marki, dlatego też ta „zagraniczność” do niej przylgnęła. Jak już było wspomniane historia nazwy dla firmy Wittchen pochodzi od nazwiska Polaka, ale samo nazwisko ma niemieckie korzenie. Otóż dziadek założyciela firmy Wittchen był Niemcem. Rodzina Wittchenów mieszkała w miejscowości Międzychód na pograniczu (obecnie jest to województwo wielkopolskie), dlatego też wręcz tradycją stało się, że mężczyźni Wittchen od wielu pokoleń brali sobie za żony Polki. Po I wojnie światowej, gdy Polska odzyskała niepodległość, granica została przesunięta i dziadek Jędrzeja Wittchena musiał się zdecydować, czy chce zostać w Polsce, czy też przeprowadzić się do Niemiec. Wybrał bycie Polakiem. Oprócz samego nazwiska, które wskazuje na etymologię nazwy, Jędrzej dostał od dziadka również piękny skórzany portfel. Założyciel firmy Wittchen opowiadając o tym wydarzeniu wspomina: „Byłem bardzo dumny z prezentu od dziadka (…) już wtedy poruszyła mnie magia rzeczy pięknych, trwałych, które mogą nam długo służyć.” Dlatego też podejmując działalność w branży wyrobów skórzanych zdecydował się na nadanie jej nazwy kojarzącej mu się z dziadkiem i sprezentowanym przez niego portfelem, a więc nazwy pochodzącej od rodowego nazwiska. Jak twierdzi sam twórca marki: „W nazwie mojej firmy jest pełna autentyczność i historia.” Słowa te podkreślają, że wybór namingu nie był tylko czystym ruchem marketingowym, ale wiązał się także z rodzinną historią.
Wracając jednak do historii samej firmy należy nadmienić, że w krótkim czasie z małej poznańskiej działalności lokalnej przeistoczyła się ona w dużą, dobrze prosperującą firmę. Zamiast kupować produkty na straganach zaczęto sprowadzać je ze znanych włoskich, chińskich i polskich fabryk, gdzie też stemplowano je zaprojektowanym przez Wittchena logo. Otworzonych zostało 50 salonów w dobrych galeriach w kraju i wiele na rynkach Europy wschodniej. Obecnie centrala firmy znajduje się w Warszawie.
Do najważniejszych momentów w historii firmy Wittchen należy zaliczyć:• rok 1998, gdy pod szyldem Wittchen powstała ekskluzywna linia galanterii skórzanej nazwana Da Vinci (do dnia dzisiejszego cieszy się ona dużym powodzeniem wśród klientów).
• rok 2001, gdy firma Wittchen rozpoczęła budowanie własnej sieci detalicznej- pierwszym firmowym salonem był salon usytuowany przy ulicy Marszałkowskiej w Warszawie.
• lata 2003-2004, gdy firma wzbogaciła swój asortyment konfekcji skórzanej o kolekcję torebek Young (projekty torebek prezentowały ciekawe połączenia materiału ze skórą), linie miękkiego i twardego bagażu, kaszmirowe szale, jedwabne apaszki i parasole.
• rok 2005, gdy firma Wittchen podjęła ekspansję na rynki Europy Wschodniej. Od tego momentu zaczęto rozwijać eksport m.in. na Ukrainę, na Białoruś i do Rosji. Wówczas właśnie powstały pierwsze zagraniczne salony firmy Wittchen. Salony te działają na zasadzie quazi franchisingu, czyli korzystają z konceptu i strategii biznesowej marki Wittchen, ale są własnością lokalnego przedsiębiorcy. Warto wspomnieć, że po spektakularnym sukcesie na wschodnich rynkach Jędrzej Wittchen zamierzał podjąć ekspansję również na zachód Europy, lecz ze względu na duże nasycenie tej części rynku próby się nie powiodły.
• rok 2006, gdy firma poszerzyła ofertę o linię eleganckiego, ręcznie wykonywanego obuwia skierowanego zarówno dla kobiet jak i dla mężczyzn.
• rok 2007, gdy ukazał się pierwszy numer Magazynu Wittchen, który jest kierowany do osób ceniących styl, elegancję i klasę. Aktualny magazyn w nakładzie kilkudziesięciu tysięcy egzemplarzy firma Wittchen rozsyła co kwartał do swoich stałych klientów.
• rok 2010, gdy nastąpiła zmiana osobowości prawnej firmy – ze spółki z ograniczoną odpowiedzialnością Wittchen Sp. z o.o. przekształciła się ona w spółkę akcyjną - Wittchen Spółka Akcyjna.
Warto również wspomnieć, że wyroby sygnowane logo Wittchen w większości są produkowane przez zagranicznych partnerów marki. Drobna galanteria skórzana, portfele, portmonetki, paski szyte są w Chinach, torebki damskie oraz buty - we Włoszech, a w Polsce produkowane są bardzo wąskie linie konfekcji skórzanej i niektóre linie pasków. Projektantami są najczęściej rzemieślnicy i designerzy pracujący dla fabryk, które produkują galanterię skórzaną dla marki Wittchen. Należy jednak podkreślić, że choć firma kupuje gotowe produkty to sama określa tendencje i fasony zamawianych wyrobów oraz uczestniczy w wyborze surowców do ich produkcji. Dzięki temu kontroluje ona jakość i unikatowość swojej oferty. Firma Wittchen podkreśla, że każdy oferowany przez nią wyrób jest wykonywany ręcznie. Dodatkowo wśród swoich atutów marka wymienia: perfekcyjne szycie, nietuzinkowe wzornictwo i dbałość o jakość każdego detalu. W tym celu stworzono nowoczesne centrum logistyczne w Palmirach- właśnie tam oprócz magazynu, składu celnego zlokalizowany jest też Departament Jakości. Każdy wyrób sygnowany przez markę Wittchen posiada indywidualny Certyfikat Autentyczności, który gwarantuje odbiorcom oryginalność i najwyższą klasę produktu. To właśnie dzięki takim zabiegom, a nie tylko samej nazwie marka Wittchen kojarzy się konsumentom z niemiecką precyzją i jakością.
Logo marki Wittchen. Numer rejestracji jako znak towarowy: R.236470
W skład systemu identyfikacji wizualnej marki wchodzi projekt logo, który jak już było wspominane został stworzony przez założyciela i prezesa firmy - Jędrzeja Wittchena. Logo składa się z takich elementów jak: • herb z inicjałami „J” „R” pochodzącymi od imion Jędrzeja Rafała Wittchen, • korony znajdującej się nad tarczą herbu,• broniących herbu lwów znajdujących po obu jego bokach, • oraz typografii nazwy firmy „WITTCHEN” złożonej z drukowanych liter. Od 2010 roku tłoczony w różnych wielkościach (w zależności od gabarytów produktu) znak firmowy występuje w dwóch kolorach – złotym i brązowym. Inspiracją do powstania właśnie takiego logo była chęć wyróżnienia oferowanych produktów wśród innych dostępnych na rynku. Logo miało być potwierdzeniem klasy i ekskluzywności oferty marki Wittchen, miało kojarzyć się tradycją i jakością.
Marka Wittchen opracowała własny monodram, w którego skład wchodzą elementy znane z logo tj. : herb z inicjałami „J” „R”, korona, lwy oraz inicjał „W” symbolizujący pierwszą literę nazwy firmy. Autorem monogramu jest Małgorzata Growińska. Warto wspomnieć także o marchendasingu, który ma bardzo duży wpływ na identyfikację wizualną oraz wizerunek marki. W przypadku marki Wittchen jest on zdecydowanie spójny, gdyż zarówno same produkty, wizerunek salonu oraz towarzyszące im reklamy uznać należy za luksusowe.