Czy warto zastrzec nazwę firmy jako znak towarowy?

Jeżeli już wymyśliłeśchwytliwą nazwę dla swojej firmy, to powinieneś ją ochraniać.Czy warto zastrzec nazwę firmy jako znak towarowy? Odpowiedź nasuwa się tylko jedna: tak!  Na budowanie marki świadomy przedsiębiorca poświęca mnóstwo czasu, energii i pieniędzy, dlatego warto ją chronić. Dlaczego jeszcze warto zastrzec nazwę dla swojej firmy? Dowiesz się z dalszej części artykułu.

Marcin Setlak
Artykuł napisany pod redakcją
Marcin Setlak
22.04.2025 - 3 min czytania
Czy warto zastrzec nazwę firmy jako znak towarowy?

Jeżeli już wymyśliłeśchwytliwą nazwę dla swojej firmy, to powinieneś ją ochraniać.Czy warto zastrzec nazwę firmy jako znak towarowy? Odpowiedź nasuwa się tylko jedna: tak!  Na budowanie marki świadomy przedsiębiorca poświęca mnóstwo czasu, energii i pieniędzy, dlatego warto ją chronić. Dlaczego jeszcze warto zastrzec nazwę dla swojej firmy? Dowiesz się z dalszej części artykułu.

1702081504322.jpg

Źródło: Fotolia.com

Dlaczego warto pomyśleć o zastrzeżeniu nazwy firmy?

Wymyśliłeś idealną nazwę dla swojej firmy? Powinieneś jak najszybciej pomyśleć o jej ochronie. Dlaczego? Na pewno włożysz bardzo dużo energii, pieniędzy i czasu w wypromowanie nazwy swojej firmy. Niezależnie od tego, w jakiej branży działasz na pewno chcesz, żeby Twoja firma kojarzyła się z wysoką jakością produktów lub usług oraz miała dobrą renomę wśród klientów i kontrahentów. Taki proces często trwa miesiące, a nawet lata.

Gdy osiągniesz taki sukces, na pewno pojawią się konkurenci, którzy będą ci go zazdrościć. Nieuczciwa konkurencja może wykorzystać sytuację, żeTwoja nazwa nie jest odpowiednio chroniona. Może spróbować założyć firmę o identycznej lub bardzo zbliżonej nazwie do Twojej po to, żeby zmylić Twoich klientów i kontrahentów. Jeżeli zadbasz o odpowiednią ochronę nazwy swojej firmy, będziesz mógł spać spokojnie. Takim ochronnym narzędziem jest zastrzeżenie nazwy firmy jako znaku towarowego. Znak towarowy (ang. trademark) daje możliwość szybkiej identyfikacji danego produktu lub usługi jako pochodzącego od konkretnego przedsiębiorcy. Najważniejszą funkcją znaku towarowego jest właśnie funkcja odróżniająca od siebie produkty i usługi pochodzące od różnych przedsiębiorców. Znakiem towarowym jest każde oznaczenie, które można przedstawić w sposób graficzny, jeżeli to oznaczenie ma na celu odróżnianie towarów i usług jednej firmy od towarów i usług innej firmy. W praktyce przedsiębiorcy najczęściej rejestrują właśnie nazwę swojej firmy oraz jej logo. Poprzez zastrzeżenie nazwy firmy jako znaku towarowego pozbawia się pozostałe podmioty prawa do używania danego oznaczenia, a w razie naruszenia tego zakazu można skutecznie domagać się zaprzestania naruszenia, a także wypłacenia odszkodowania.

Korzyści z zastrzeżenia nazwy firmy

1) Uzyskasz wyłączne prawo używania nazwy firmy–zastrzeżenie nazwy firmy jako znaku towarowegodaje Ci wyłączne prawo posługiwania się tą nazwą i umieszczania jej na swoich produktach. Na podstawie chronionego znaku towarowego możesz bez obaw rozwijać i reklamować swoją firmę. Powinieneś zwrócić jednak uwagę na to, że znak towarowy jest rejestrowany w obrębie określonych klas towarowych, czyli można potocznie powiedzieć, że w określonej branży. Oznacza to, że możliwa jest sytuacja, gdy funkcjonują dwie firmy o tej samej nazwie, ale w obrębie różnych klas towarów i usług. Na przykład w Polsce funkcjonuje kilka zarejestrowanych w Urzędzie Patentowym nazw firm “Ekspert”, które działają jednak w różnych branżach.2) Jest to narzędzie w walce z nieuczciwą konkurencją- rejestracja znaku towarowego może chronić Cię przed działaniami nieuczciwej konkurencji, możesz skutecznie walczyć i wygrywać z nieuczciwymi praktykami. Uprawnieni do używania znaków towarowych są w stanie nie tylko wymusić na oszuście zmianę znaku towarowego, ale także uzyskać odszkodowanie.3) Uzyskasz świadectwo ochronne- Urząd Patentowy wydaje świadectwo ochronne na znak towarowy, na którym znajduje się gwarancja posiadanych przez Ciebie praw. Dzięki temu świadectwu, które zawiera, czarno na białym, do kogo należy dana nazwa firmy, datę jej zgłoszenia, produkty i usługi, dla których ta nazwa jest zastrzeżona, wszystkich tych elementów nie trzeba drugi raz udowadniać w razie procesu sądowego, co upraszcza postępowanie, oszczędza czas i zmniejsza koszty.4) Możesz zarobić- znak towarowy ma wartość – zarejestrowany znak towarowy może  przynieść Ci korzyści majątkowe. W promocję marki często wkłada się dużą ilość czasu i kapitału. Im dłużej pracujemy na wyrobienie renomy naszej firmy, tym wartość jej nazwy wzrasta i z czasem może się okazać, że nazwa naszej firmy będzie jednym z najważniejszych jej aktywów. W razie potrzeby, zarejestrowany znak towarowy można sprzedać, wynająć lub obciążyć (np. zabezpieczając nim kredyt bankowy).

1702081504334.jpg

Źródło: Fotolia.com

Czy warto zastrzec nazwę firmy? Patrząc na listę korzyści, które przedstawiliśmy powyżej odpowiedź może być tylko jedna: tak! Jeżeli jeszcze do tej pory tego nie zrobiłeś, to zadbaj o ochronę nazwy swojej firmy i zarejestruj ją. Zdobędziesz nie tylko skuteczne narzędzie do walki z konkurencją ale znacznie zwiększysz prestiż swojej firmy.

Poznaj odpowiedzi na popularne pytania

Marcin Setlak

Marcin Setlak

Prawnik, CEO w kancelarii Brandelaw. Specjalizuje się kreacji marek oraz własności intelektualnej. Stworzył ponad 300 marek firm i produktów. Wykładowca w Centrum Prawa Własności Intelektualnej im. H. Grocjusza oraz Akademii Leona Koźmińskiego.

Podobne wpisy

W tym miejscu znajdziesz wartościowe artykuły i porady, w których dzielimy się wiedzą
z zakresu tworzenia nazw i zastrzegania znaków towarowych.

Wszystkie artykuły

Masz pytania? Chcesz nawiązać współpracę?

Napisz wiadomość na [email protected] lub skorzystaj z formularza kontaktowego. Odpowiemy w ciągu 24 godzin.

Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez BRANDELAW Marcin Setlak, NIP: 7381890884, w celu obsługi przesłanego zapytania i udzielenia odpowiedzi na nie. Przeczytaj jak przetwarzamy Twoje dane. Dowiedz się więcej na polityka prywatności.