Co daje zastrzeżenie nazwy jako znak towarowy?

Prowadzenie biznesu nierozłącznie związane jest z ryzykiem. Jeżeli jest więc możliwość, ograniczaj je tam, gdzie to tylko możliwe. Dowiedz się jak chronić znaki towarowe, takie jak nazwa Twojej firmy lub nazwy oferowanych produktów lub usług.

Marcin Setlak
Artykuł napisany pod redakcją
Marcin Setlak
22.04.2025 - 3 min czytania

Masz wartościową nazwę firmy? Dbaj o nią!

Nie ważne, czy dopiero zakładasz działalność gospodarczą, czy prowadzisz już biznes dłuższy czas. Każdy przedsiębiorca, niezależnie od wielkości firmy czy doświadczenia może stać się ofiarą nieuczciwych działań innych firm. Szczególnie wrażliwe na takie działania są przedmioty Twojej własności intelektualnej, takie jak nazwa firmy czy produktów.

Już na początku, gdy tworzysz lub zlecasz stworzenie nazwy firmy, pamiętaj o tym, by wybrane oznaczenie przedsiębiorstwa było zbadane pod kątem prawnym. W Polsce i na świecieniektórych nazw nie wolno używać. Taka sytuacja występuje na przykład, kiedy dane wyrażenie zostało zarejestrowane przez inną firmą działającą na tym samym rynku już wcześniej. Nazwa nie powinna także naruszać dobrych obyczajów oraz głosić mowy nienawiści.

Analiza prawna zmniejsza zagrożenie, że ktoś zabroni Ci używać danego oznaczenia w przyszłości oraz zwiększa szansę na to, że wybrany urząd patentowy zarejestruje Twoją nazwę.

Przeczytaj po co rejestrować znak towarowy oraz co daje zastrzeżenie nazwy firmy. Być może odkryjesz prawdę znaną największym przedsiębiorcom, że ochrona znaków towarowych jest jedną z najważniejszych rzeczy przy budowaniu skutecznej marki na rynku.

co_daje_zastrzezenie_nazwy_firmy_jako_znak_towarowy_1_big.jpg

Co grozi nazwie Twojej firmy?

Aby przedstawić Ci zagrożenia, które wiążą się z używaniem znaków towarowych, takich jak nazwa przedsiębiorstwa posłużymy się kilkoma prostymi, praktycznymi przykładami.

Podobieństwo do znaków zastrzeżonych i renomowanych.

Założyłeś firmę produkującą soki o dźwięcznej nazwie Capri. Kompletnie nieświadomy, że możesz robić coś niezgodnego z prawem otrzymujesz wezwanie do zaniechania używania tej nazwy od konkurencyjnej firmy Cappy. Nazwa Cappy jest zastrzeżonym znakiem towarowym, a nawet gdyby nie była, istnieje prawdopodobieństwo ze jest znakiem renomowanym. Zaczyna się więc cała zabawa ze zmianą nazwy, wszystkich dokumentów na których widniała, materiałów firmowych, poinformowanie wszystkich instytucji o zmianach, poinformowanie wszystkich kontrahentów itd. itd. Jeżeli nie zmienisz nazwy, będziesz musiał się liczyć z pozwem cywilnym a w efekcie z karami pieniężnymi.

Inny przedsiębiorca sprzedaje produkty słabej jakości pod Twoją marką.

Prowadzisz firmę już kilka dobrych lat. Twoje produkty lub usługi cieszą się wzięciem, a zyski rosną. Klienci uwielbiają Twoją markę. Nagle zaczynają pojawiać się ze strony konsumentów niepochlebne komentarze, zażalenia, sprzedaż maleje. Dowiadujesz się o istnieniu tego samego produktu sprzedawanego pod tą sama nazwą, jednak nie przez Ciebie, a przez nieznanego Ci przedsiębiorcę z innej części kraju. Niska jakość, jaką reprezentują jego produkty sprzedawane pod Twoją marką mocno Ci szkodzi i niszczy reputację wypracowywaną przez lata.

Konkurent rejestruje nazwę domeny internetowej łudząco podobną do adresu www Twojej firmy.

Jeżeli czytałeś nasz artykuł"Jak dopasować nazwę domeny do nazwy firmy", z pewnością wiesz jak ważna jest w dzisiejszych czasach firmowa strona internetowa oraz jej nazwa domeny. Może się zdarzyć, że ludzie będą rejestrować nazwy domen podobne do adresu www Twojej firmy. Wówczas może to spowodować znaczne zmniejszenie ruchu na Twojej stronie, a w konsekwencji do zmniejszenia przychodów ze sprzedaży online lub ilości otrzymywanych telefonów w sprawie współpracy.

Prześmiewcze nazwy domen internetowych.

Koniecznie zwróć uwagę na to, jak traktujesz innych dookoła. Niejednokrotnie bowiem zdarzało się, że niezadowoleni kontrahenci lub byli pracownicy firm zakładali strony internetowe tylko po to by zniesławić daną firmę. „Obsmarowanie” w Internecie może bardzo zaszkodzić wizerunkowi Twojej firmy.

co_daje_zastrzezenie_nazwy_firmy_jako_znak_towarowy_2_big.jpg

Jak chronić nazwę Twojej firmy?

Wśród metod na przeciwdziałanie nieuczciwym działaniom wykorzystującym Twoją markę jestmonitoring nazwy w Internecie, badania prawne przed wdrożeniem nazwy oraz stała kontrola pojawiających się w Twojej branży oznaczeń. Najskuteczniejszym jednak środkiem jest zastrzeżenie nazwy firmy jako znaku towarowego. Co Ci da rejestracja oznaczenia firmowego w urzędzie patentowym?

Wyłączność na nazwę firmy.

Rejestrując znak w urzędzie patentowym uzyskujesz wyłączne prawo do korzystania z zastrzeżonej nazwy na określonym terenie przez okres 10 lat, z możliwością przedłużenia tego okresu. Inne podmioty z Twojej branży nie mają prawa, w tym czasie i na tym terytorium, używać Twojego zastrzeżonego znaku towarowego. W razie jakiegokolwiek naruszenia, możesz zabronić bezprawnego działania i zażądać odszkodowania i naprawienia szkody jaką poniosłeś z tego tytułu. Już samo podejrzenie naruszenia wystarczy, by na podstawie certyfikatu potwierdzającego, że jesteś uprawnionym do korzystania z zastrzeżonego znaku towarowego, do wydania postanowienia sądowego o zajęciu towaru osoby naruszającej Twoje prawa do znaku.

Wyłączność na używanie nazwy firmy przenosi się również na teren Internetu. Jeżeli nazwa Twojej domeny jest jednocześnie zastrzeżoną nazwą firmową, to walcząc z rejestracjami domen podobnych, Twoja walka przebiegnie dużo sprawniej.

Zastrzeżenie zwiększa renomę Twojego biznesu.

Posiadając zastrzeżoną nazwę firmy, możesz umieścić przy niej symbol R w kółku. Nazwy oznaczone tym symbolem są znacznie lepiej postrzegane przez potencjalnych klientów. Firma sprawia wrażenie profesjonalnej, znającej swoje prawa i w razie potrzeby skutecznie dbającej o swoje interesy. Z jednej strony dajemy sygnał klientom – znamy się na biznesie, a z drugiej konkurentom – w razie potrzeby skorzystamy z naszych praw i nie pozwolimy ich naruszać.

Na zastrzeżonej nazwie firmy możesz zarobić.

Jeżeli chroniona prawnie nazwa firmy stanie się popularna i znajdą się chętni, by korzystać z niej sprzedając te same produkty, możesz udzielić im licencji na korzystanie z oznaczenia. Posiadając wyłączne prawo do użytkowania to jeden z niewielu sposobów, by z tego samego zastrzeżonego oznaczenia korzystało kilka firm, i to legalnie. Za udzieloną licencję naturalnie otrzymujesz zapłatę i możesz kontrolować, czy sprzedawane pod Twoją marką produkty spełniają określone wymogi jakościowe.

Rejestrując znak towarowy uzyskujesz solidne narzędzie do walki z nieuczciwą konkurencją oraz możesz skuteczniej dbać o swoją własność przemysłową. Niejeden przedsiębiorca przekonał się o zaletach zastrzeżenia nazwy firmy. Dołącz do grona świadomych biznesmenów i zastrzeż znak towarowy.

Poznaj odpowiedzi na popularne pytania

Marcin Setlak

Marcin Setlak

Prawnik, CEO w kancelarii Brandelaw. Specjalizuje się kreacji marek oraz własności intelektualnej. Stworzył ponad 300 marek firm i produktów. Wykładowca w Centrum Prawa Własności Intelektualnej im. H. Grocjusza oraz Akademii Leona Koźmińskiego.

Podobne wpisy

W tym miejscu znajdziesz wartościowe artykuły i porady, w których dzielimy się wiedzą
z zakresu tworzenia nazw i zastrzegania znaków towarowych.

Wszystkie artykuły

Masz pytania? Chcesz nawiązać współpracę?

Napisz wiadomość na [email protected] lub skorzystaj z formularza kontaktowego. Odpowiemy w ciągu 24 godzin.

Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez BRANDELAW Marcin Setlak, NIP: 7381890884, w celu obsługi przesłanego zapytania i udzielenia odpowiedzi na nie. Przeczytaj jak przetwarzamy Twoje dane. Dowiedz się więcej na polityka prywatności .