Kiedy przy nazwie można umieścić R w kółku

Po co rejestrować znaki towarowe i kiedy przy nazwie firmy można umieścić R w kółku?
Chcesz chronić swoją markę i zastrzec znak towarowy? Nie wiesz jednak jak się do tego zabrać i o czym tak naprawdę świadczy R w kółku umieszczone przy nazwie? Masz dosyć biurokracji? Chcesz otrzymać profesjonalne porady w zakresie swojego znaku towarowego? W tym artykule dowiesz się, dlaczego warto zarejestrować znak towarowy i gdzie znaleźć pomoc w jego zgłoszeniu.


Jakie korzyści płyną z rejestracji znaku towarowego?

Rejestracja znaku towarowego czyni z nas faktycznych właścicieli swojej marki. Ściślej rzecz ujmując, zgodnie z przepisami, unijny znak towarowy przyznaje właścicielowi wyłączne prawo do korzystania z tego znaku. Właściciel znaku może zatem zakazać wszelkim osobom trzecim, które nie posiadają jego zgody, używania w obrocie handlowym oznaczenia identycznego lub podobnego do zastrzeżonego przez niego znaku towarowego. Co więcej zarejestrowany znak towarowy stanowi doskonałe narzędzie do walki z nieuczciwą konkurencją, ponieważ w razie naruszenia znaku możesz realnie ubiegać się o odszkodowanie. 

Kolejnym plusem jest również możliwość sprzedaży znaku w razie rezygnacji z prowadzenia firmy. Im dany znak będzie miał lepszą renomę, tym więcej możesz na tej sprzedaży zarobić.

 

Kto może Ci pomóc w zgłoszeniu znaku towarowego do rejestracji?

Wymyśliłeś chwytliwą nazwę dla swojej firmy oraz stworzyłeś idealne logo. Chcesz zastrzec znak towarowy? Jeśli chcesz zastrzec znak towarowy masz dwie możliwości, przez całą procedurę możesz przejść samodzielnie, jednak możesz również skorzystać z pomocy specjalistów. W tym celu zwrócić się można do rzeczników patentowych lub skorzystać z usług profesjonalnych firm, takich jak kancelarie brandingowe, które oferują wiedzę dotyczącą znaków towarowych zarówno z prawnego, jak i marketingowego punktu widzenia.

 

 

ochrona znaków towarowych

Źródło: Fotolia.com

 

Dlaczego warto skorzystać z profesjonalnej pomocy w zgłoszeniu znaku towarowego do rejestracji? 

  1. Oszczędność czasu. Zgłoszenie znaku towarowego do rejestracji niesie za sobą szereg obowiązków, które należy dopełnić w odpowiednim czasie. Przede wszystkim chodzi tutaj o tak zwaną papierkową robotę, czyli zgromadzenie, uzupełnienie i wysłanie wszelkich niezbędnych dokumentów.  Profesjonaliści pomogą Ci przygotować kompletną dokumentację zgłoszeniową wraz z instrukcjami. Twoja aktywność może ograniczyć się jedynie do fizycznego przesłania gotowego kompletu dokumentów oraz dokonania opłaty na rachunek bankowy urzędu. Dzięki przekazaniu papierkowej roboty rzecznikowi lub firmie świadczącej usługi pomocy w zgłoszeniu znaku towarowego możesz zaoszczędzić sporo czasu i energii.
  2. Badanie zdolności rejestrowej znaku towarowego. Przed zgłoszeniem znaku do rejestracji warto dowiedzieć się, czy taki znak w ogóle będzie mógł być zarejestrowany. Właśnie temu celowi służy badanie zdolności rejestracyjnej znaku towarowego. Badanie to polega na szczegółowej analizie znaków już zgłoszonych w systemie krajowym i międzynarodowym, które posiadają ochronę na terenie Polski i potencjalnie mogą być przeszkodą dla zarejestrowania naszego znaku (np. przez podobieństwo) oraz na zbadaniu wszystkich przesłanek, które mogłyby spowodować ewentualną odmowę rejestracji danego znaku. Do przesłanek tych, oprócz możliwości plagiatu, należą między innymi: możliwość graficznego przedstawienia znaku towarowego, dostateczny stopień odróżniający znaku towarowego, zgodność znaku towarowego z prawem, porządkiem publicznym i dobrymi obyczajami. Jak widzisz, sam możesz nie poradzić sobie z zadaniem przebadania swojego znaku towarowego, dlatego warto w tym zakresie skorzystać z pomocy rzeczników patentowych lub profesjonalnych firm. Dzięki takiemu badaniu zaoszczędzisz czas, energię i pieniądze włożone w zgłoszenie do rejestracji znaku towarowego, który i tak nie mógłby być zastrzeżony.
  3. Modyfikacja znaku towarowego w przypadku, gdy Twój znak towarowy nie posiada zdolności rejestrowej. W przypadku gdy Twój znak nie będzie mógł być zarejestrowany ze względu, np. na podobieństwo do innego znaku towarowego warto zwrócić się o pomoc do firm dysponujących nie tylko wiedzą prawniczą, ale również i marketingową, czyli do kancelarii brandingowych, które pomogą Ci zmodyfikować Twój znak towarowy w taki sposób, aby wszystkie formalności związane z rejestracją znaku towarowego przebiegły pomyślnie oraz w taki sposób, aby nowy znak towarowy był atrakcyjny marketingowo. 
  4. Korzystanie z porad. Rejestracja znaku towarowego nie należy do najprostszych procedur. Dzięki korzystaniu z usług rzeczników patentowych lub kancelarii brandingowych będziesz miał dostęp do profesjonalnej wiedzy i porad, chociażby takich jak dla jakich klas towarów i usług zarejestrować swój znak towarowy. 

Teraz kiedy już wiesz, gdzie zgłosić się po pomoc w rejestracji znaków towarowych, warto również dowiedzieć się, czym jest słynny symbol R w kółku oraz kiedy można go używać.Nie każdy bowiem ma świadomość, z przekazu jaki płynie z tego symbolu oraz jakie są konsekwencje za jego bezprawne wykorzystywanie. 

 


Czym jest R i kiedy można go używać?

Znak R (®) jest to skrót od angielskiego słowa „Registered” i oznacza ochronę znaku towarowego, czyli, że dany znak został formalnie zarejestrowany w urzędzie patentowym. Gdzie można dokonać takowej rejestracji?

Od momentu rejestracji znak towarowy chroniony jest przez 10 lat. Jeżeli natomiast po tym okresie chcemy, aby nadal był chroniony, wówczas można złożyć wniosek o przedłużenie tego okresu o kolejną dekadę.Warto zaznaczyć, że umieszczanie symbolu R w przypadku znaku towarowego ma charakter całkowicie dobrowolny. Przykład firmy, która stosuje ten symbol przy swoim znaku towarowym jest Puma

 

Konsekwencje bezprawnego używania R w kółku

Warto nadmienić, że celem rejestracji znaku towarowego nie jest wzmocnienie pozycji rynkowej danej firmy, produktu, czy usługi. Jest to po prostu informacja dla otoczenia, że dany znak jest chroniony prawnie oraz że w przypadku bezprawnego jego wykorzystania będą groziły konsekwencje.

Jak już zostało wspomniane symbol R w kółku może stać tylko przy już zarejestrowanym znaku towarowym. Co więc, jeżeli ktoś bezprawnie umieści ten symbol przy niezastrzeżonym znaku? Za takie działanie grożą konsekwencje. Zostały one określone w art. 18 ust. 1 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Zakłada ona, że przedsiębiorca, którego interes został zagrożony lub naruszony, może żądać zadośćuczynienia w postaci:

  1. Zaniechania niedozwolonych działań
  2. Usunięcia skutków niechcianych działań
  3. Złożenie jednokrotnego lub wielokrotnego oświadczenia o odpowiedniej treści
  4. Naprawienia wyrządzonej szkody
  5. Wydania bezpodstawnie uzyskanych korzyści
  6. Zasądzenia odpowiedniej sumy pieniężnej na określony cel społeczny związany ze wspieraniem kultury polskiej lub ochroną dziedzictwa narodowego.


Różnorodność stosowanych symboli i oznaczeń

Tak więc wiesz już do czego służy symbol ® (znaczek R w kółeczku) oraz kiedy można go używać. Przy znakach towarowych jednak oprócz symbolu R często występują również inne symbole, takie jak:

TM – skrót ten oznacza „Trade Mark”, czyli po prostu znak towarowy. Jaka jest zatem różnica pomiędzy R, a TM? Podstawowa różnica polega na tym, że korzystać z symbolu TM może właściwie każdy. W przeciwieństwie do R nie wymaga on rejestracji w urzędzie patentowym. Stanowi tylko ogólną informację dla otoczenia, że dane oznaczenie jest wykorzystywanym znakiem towarowym.

C – jest to skrót od „Copyright”, oznacza prawa autorskie, jakie przysługują autorowi z tytułu stworzenia danego, niepowtarzalnego produktu.

SM – Symbol ten pochodzi od słów „Service Mark”, czyli znak usługowy. Symbol ten działa na tej samej zasadzie co Trade Mark, ponieważ stanowi on jedynie informację, a nie ochronę prawną w urzędzie patentowym.

G – odnosi się do zarejestrowanego w danym urzędzie patentowym oznaczenia geograficznego. Mówimy tu o oznaczeniach towarów, które pochodzą z konkretnego miejsca, są dla niego charakterystyczne i typowe.


Ochrona znaku towarowego stanowi istotną kwestię i nie należy jej bagatelizować. Dzięki temu Twoja firma będzie utożsamiana z oferowanymi produktami i usługami. Pamiętaj jednak o tym, jakie wymogi należy spełniać, aby pełnoprawnie, bez żadnych konsekwencji można było używać symbolu R, a kiedy lepiej skorzystać z któregoś z pozostałych omówionych powyżej symboli. Jeśli jednak nadal masz wątpliwości dotyczące rejestracji i chcesz mieć pewność, że cała procedura zostanie przeprowadzona rzetelnie, to pamiętaj, że możesz to zlecić specjalistycznym agencjom brandingowym.

 

Często zadawane pytania

Czy warto zarejestrować znak towarowy?

Odpowiedź jest prosta - oczywiście, że tak. Uzyskanie prawa ochronnego na znak daje wyłączność jego używania na rynku. Zastrzeżony znak towarowy podnosi rangę i prestiż Twojej marki. Znak oryginalności jest sygnałem dla konkurencji, że nazwa jest już zarezerwowana dla Twojej firmy i tylko Ty z niej możesz korzystać w branży. Zastrzeżony znak towarowy jest oparty na przepisach prawa, które umożliwiają wyeliminowanie działań nieuczciwego podmiotu, a nawet jeżeli dojdzie do naruszeń, szybkiego egzekwowania swoich praw na drodze sądowej czy komorniczej. Posiadanie prawa ochronnego do znaku przynosi korzyści finansowe, które możesz sobie zapewnić poprzez sprzedaż znaku, udzielanie licencji jak również wykorzystywanie znaku w umowach franczyzowych.

Co oznacza R w kółeczku?

Znak R w kółeczku jest symbolem, który wyłącznie może być stosowany przy zastrzeżonym znaku towarowym. Zakazane jest stosowanie go przy nazwie, które nie uzyskała prawa ochronnego. Symbol ten dodany do znaku często podnosi rangę i prestiż firmy, wzmacniając jej pozycję na rynku. Niedopuszczalne jest używanie tego symbolu przy nazwach, które nie są zarejestrowane jako znak towarowy. Za bezprawne używanie R w kółeczku grożą określone konsekwencje. Począwszy od zaniechania niedozwolonych działań, poprzez naprawienie szkody wywołanej przez bezprawne korzystanie z symbolu, a nawet wpłat pieniędzy na określone cele społeczne. Więcej na temat syboli umieszczanych przy znakach towarowych doszkiesz się klikając tutaj.

Czy warto skorzystać z pomocy w rejestracji znaku towarowego?

Już samo przygotowanie nazwy czy loga do rejestracji znaku towarowego jak również proces rejestracyjny jest czasochłonny i pracochłonny. Jeżeli chcesz zaoszczędzić czas jak również uniknąć błędów, które mogą wystąpić podczas zgłoszenia nazwy do rejestracji w Urzędzie Patentowym, możesz się zgłosić do specjalistów, którzy udzielą Ci eksperckiej pomocy. Pracownicy firmy brandingowej pomogą Ci przygotować kompletną dokumentację zgłoszeniową. Zbadają zdolność rejestrową Twojej nazwy (loga) i zrobią to tak aby znak uzyskał prawo ochronne. Jeżeli już posiadasz nazwę, która nie spełnia wymogów rejestracyjnych, specjaliści pomogą Ci ją tak zmodyfikować aby nie została odrzucona przez Urząd Patentowy.

Podobne wpisy

Nazwa dla firmy informatycznej-image

Nazwa dla firmy informatycznej

Krokodyl w grze, czyli historia marki Lacoste-image

Krokodyl w grze, czyli historia marki Lacoste

Jak dopasować nazwę domeny do nazwy firmy? -image

Jak dopasować nazwę domeny do nazwy firmy?

Prosty sposób na nazwę Twojej firmy
Setki nazw z wolną domeną internetową, gotowe do rejestracji jako znak towarowy ®.
Wybierz nazwę, rozpocznij swój biznes.
f
facebook