Jaka nazwa dla startupu?

Kapitalizm XXI wieku przyczynił się do pojawienia wielu zjawisk w światowej gospodarce. Jednym z takich zjawisk jest powstanie startupów, które stały się z czasem drogą dla rozwoju wielu przedsiębiorstw. Nie byłoby sukcesu tych młodych firm, gdyby nie oryginalne, innowacyjne nazwy, jakie niosą ze sobą. Nazwa startupu stała się elementem, bez którego ciężko wyobrazić sobie odniesienie rynkowego sukcesu. I temu zagadnieniu zostanie poświęcony niniejszy artykuł.


nazwa dla start up

http://www.istockphoto.com/pl

 

Do biegu, gotowi – START UP!

 Start-upem nazywamy firmę (zazwyczaj młodą, niedawno powstałą) bądź projekt, związany najczęściej z nowymi technologiami, którego głównym obszarem działania jest Internet. Start-upy korzystają przede wszystkim z zewnętrznych źródeł finansowania, w tym z funduszy kapitału ryzyka (venture capital), który obarcza te innowacyjne, młode firmy, istnieniem większego ryzyka przedsięwzięcia, aniżeli jest to spotykane w innych rodzajach prowadzonego biznesu. Najważniejszą cechą charakterystyczną każdego start-upu jest niski koszt zainicjowania takiej aktywności na rynku, dzięki czemu start-upy są szansą dla młodych ludzi – częstokroć borykających się z brakiem dużego kapitału - na rozpoczęcie własnej działalności. W ten sposób młodzi przedsiębiorcy mogą  przygotowywać  się do odegrania znaczącej roli w wybranym przez siebie segmencie rynku. Najbardziej znanym przykładem start-upu na całym świecie jest Facebook. 


Innowacyjny START

Nazwa dla nowej firmy jest jednym z kluczowych, jak nie najważniejszym czynnikiem wpływającym na jej start na rynku przedsiębiorstw technologicznych. Jeśli nazwa będzie kiepska, źle dobrana, to będzie piętą achillesową całego start-upu, a nie zaś jego złotą rybką przynoszącą szczęście i spełniającą życzenia przedsiębiorcy. Pojawia się zatem pytanie: Jaka powinna być właściwa nazwa dla start-upu? Odpowiedź nasuwa się jednoznacznie: INNOWACYJNA. Nieważny będzie charakter nazwy – czy jest to nazwa deskryptywna tj. „Notatek”, „Fakturownia”, „Kurierem.pl”, bądź czy jest to nazwa skojarzeniowa tj. „ Travelist”, „Qntor”, a może nawet abstrakcyjna tj. „ Nozbe” bądź „Manubia” – jeśli nazwa dla start-upu nie będzie innowacyjna. To właśnie innowacyjność nazwy wyróżnia dobre, młode firmy na tle silnej rynkowej konkurencji. Na szczęście wiele z tych firm jest już świadoma roli innowacji w namingu. Potwierdzają to badania przeprowadzane w 2015 roku przez amerykańskie agencje badawcze. Z tych badań dowiadujemy się, że przeszło 1/3 wszystkich start-upów korzysta z nazw wymyślonych, co jest niewątpliwie pozytywnym zjawiskiem.

nazwa dla start up

http://www.istockphoto.com/pl

Jaką nazwę (up)nąć?

Od tego jak nazwiemy naszą firmę, może zależeć nasz późniejszy sukces. Przekonuje się o tym wielu przedsiębiorców. Nazwa dla start-upu powinna być w miarę możliwości krótka, łatwa do zapamiętania, a zarazem ukazująca w sposób bardziej lub mniej jawny charakter prowadzonej działalności. Dróg do kreacji nazwy dla nowej firmy jest wiele. Możemy skorzystać ze słowników języka polskiego lub słowników języków obcych. Możemy wymyślić jakieś słowo,  a nawet skorzystać z internetowego translatora. Każda z tych opcji będzie dla nas ciekawym doświadczeniem, zarazem będąc panaceum na uniknięcie nazwy mało innowacyjnej. Przykładowo, pomyśleliśmy lub usłyszeliśmy słowo „lubię”. Spodobało się nam, więc tłumaczymy je w translatorze internetowym na inny język, najlepiej egzotyczny np. suahili. W ten sposób otrzymujemy nazwę „Mimi kama” dla naszego start-upu.

nazwa dla start up

http://www.istockphoto.com/pl

Domena internetowa

 Gdy już uporamy się z wyborem nazwy dla firmy start-upowej, warto zadbać o wykupienie możliwie najlepszej domeny: -.pl lub -.com. Wybór innowacyjnej nazwy ułatwia realizację tego celu, bowiem nazwy wymyślone są łatwiejsze do rejestracji. Przykładem takiej nazwy jest firma „Sportowefakty.pl”. Warto o tym pamiętać dokonując wyboru nazwy. Niejednokrotnie może to nam pomóc w uzyskaniu lepszego kontaktu z klientami. 

Jak zaistnieć i nie pójść z dymem, czyli historia marki Marlboro-image

Jak zaistnieć i nie pójść z dymem, czyli historia marki Marlboro

Markę Marlboro dobrze znają zarówno miłośnicy „dymka”, jak i osoby niepalące. Co wpłynęło na taką rozpoznawalność? Poznaj historię marki Marlboro, etymologię jej nazwy oraz wybrane elementy systemu identyfikacji wizualnej. Zapraszam do lektury.

czytaj więcej
Jak nazwać firmę programistyczną?-image

Jak nazwać firmę programistyczną?

Tworzenie nazwy firmy programistycznej nie jest łatwym zadaniem, ale nie jest też celem nie do osiągnięcia. To Ty znasz najlepiej specyfikę swojej nowo powstającej firmy, wiesz, do kogo będziesz kierować swoje usługi informatyczne, więc dopasujesz nazwę firmy jak nikt inny. Zapoznaj się z naszymi wskazówkami, a być może, pomysł sam wpadnie Ci do głowy.

czytaj więcej
Nazwa dla firmy z branży modowo-odzieżowej-image

Nazwa dla firmy z branży modowo-odzieżowej

Nazwa jest bardzo ważnym elementem wyróżniającym przedsiębiorstwo wśród konkurencji. Jeśli chcesz się dowiedzieć, jakie warunki powinna spełniać dobra nazwa, to ten artykuł jest właśnie dla Ciebie. Zawiera on bowiem analizę nazw istniejących firm branży modowo-odzieżowej.

czytaj więcej

Prosty sposób na nazwę Twojej firmy

Setki nazw z wolną domeną internetową, gotowe do rejestracji jako znak towarowy ®.
Wybierz nazwę, rozpocznij swój biznes.

f
facebook